6 speaker tegelijk opgeblazen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mousehard
    • Dec 2006
    • 8

    #1

    6 speaker tegelijk opgeblazen

    Beste allemaal

    Ik heb een vraag.

    Afgelopen zaterdag hadden we een klusje en hadden wij een geluid set staan met daarop en dj-set en een macbook. Nu is het zo dat wij vanaf half 9 tot half 1 aan het draaien zijn geweest zonder problemen. Maar helaas om half 1 hoorde we een plof en bleek dat we alleen 4 de 18' subs en 2 woofers van de 15 inch top hadden opgeblazen. Dit gebeurde nadat we een nummer instarte vanaf de macbook. Nu is mijn vraag kan het wezen dat dit er iets mee te maken heeft? Ik heb veel speakers opgeblazen in mijn leven maar 6 tegelijk is mij nog nooit gebeurt. Het ging om de volgende materialen:

    4x Master Audio el-18sw subs
    2x Master Audio el-15 top
    1x Qsc Versterker 2x1250w per kanaal (subs)
    2x Master Audio dx-1200 (gebridged op de toppen)
    1x dateq appolo mixer
    3x denon s-700
    1x Macbook (aangesloten met een mini jack - tulp tulp)

    Misschien kan iemand ons helpen de oorzaak te vinden.

    Dit geheel was aangesloten op een 32a krachtstroom verdeler.

    Groet Mark
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

    #2
    welk nummer ? welke bitrate? welke software?

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #3
      Originally posted by mousehard
      Ik heb veel speakers opgeblazen in mijn leven maar 6 tegelijk is mij nog nooit gebeurt.
      Zou maar zo kunnen dat er DC op de uitgang terecht is gekomen, daar kunnen speakers over het algemeen erg slecht tegen.
      Heb je al gekeken wat er stuk is?
      Als een spreekspoel helemaal zwart geblakerd is dan is hij langdurig overbelast, is hij doorgebrand en niet zwart dan is hij kortstondig heel erg overbelast.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • I.T. drive in
        • May 2009
        • 352

        #4
        Originally posted by MusicXtra
        Zou maar zo kunnen dat er DC op de uitgang terecht is gekomen, daar kunnen speakers over het algemeen erg slecht tegen.
        Heb je al gekeken wat er stuk is?
        Als een spreekspoel helemaal zwart geblakerd is dan is hij langdurig overbelast, is hij doorgebrand en niet zwart dan is hij kortstondig heel erg overbelast.
        Misschien versterkers hele tijd enorm in de clip?

        Comment

        • Big Bang
          • Apr 2008
          • 652

          #5
          Minijack uit de computer getrokken? Dat wil soms ook nog wel een behoorlijke plop opleveren... (onafhankelijk van het soort computer).
          It's time to play the music, It's time to light the lights ...

          Comment

          • sis
            • Jul 2003
            • 3305

            #6
            Je hebt al veel speakers opgeblazen in Uw leven , zeg je zelf.
            Wat was dan de reden ?
            sis
            Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

            Comment

            • mousehard
              • Dec 2006
              • 8

              #7
              Speakers opgeblazen

              Vroeger heb ik regelmatig speakers opgeblazen door er te zware versterkers op te zetten of door continu te hard te draaien.

              Speakers zien er niet verbrand uit dus waarschijnlijk hebben ze ineens een opdonder gehad en zijn ze toen kapot gegaan. Een speaker stond wel heel erg verbrand.

              Ik heb er geen mini-jack uitgetrokken en het ging om een macbook met virtual dj software en een dj controller.

              Het nummer was in gestart werd was een redelijk hard house nummer maar die draaide we de hele avond al alleen dan vanaf cd spelers.

              Comment

              • drummerke
                • Oct 2006
                • 432

                #8
                dan heb jij nu een nieuwe hobby.. speakers opblazen...leer toch eens de limiet van uw materiaal kennen.

                Comment

                • metalteacher
                  • Dec 2007
                  • 467

                  #9
                  ff voor de goede orde. jij zet een dx1200 in brug op een 15" topkast?? 1500watt op een enkel 15"?

                  afgezien van het feit of het wel of niet kan, maar heb jij dan niet een totaal verkeerde set gekozen, dat je zulke gekke fratsen uit moet halen?

                  jij hebt meer speakers opgeblazen op 1 avond dan ik in 25 jaar geluidstechniek

                  indrukwekkend
                  Steelwing - Full Speed Ahead!!!

                  Comment

                  • tcnr sound & light crew
                    • Jun 2010
                    • 44

                    #10
                    Het zou misschien kunnen komen door de auto gain in virtual dj.
                    Wanneer je een nummer laad (op de speler sleept) stelt virtual dj de gain in.
                    Soms wanneer je een nummer afspeelt voordat de gain is ingesteld wil het volume nog wel eens hoog uitslaan.
                    Ik vraag me af of dit fataal kan zijn, maar het zou een rede kunnen zijn.

                    Comment

                    • I.T. drive in
                      • May 2009
                      • 352

                      #11
                      Originally posted by tcnr sound & light crew
                      Het zou misschien kunnen komen door de auto gain in virtual dj.
                      Wanneer je een nummer laad (op de speler sleept) stelt virtual dj de gain in.
                      Soms wanneer je een nummer afspeelt voordat de gain is ingesteld wil het volume nog wel eens hoog uitslaan.
                      Ik vraag me af of dit fataal kan zijn, maar het zou een rede kunnen zijn.
                      Ja, maar dit is in de praktijk maar een beetje meer alleen het scheurt tien keer erger.

                      Comment

                      • gertgeluid
                        • Dec 2006
                        • 520

                        #12
                        Originally posted by metalteacher
                        jij hebt meer speakers opgeblazen op 1 avond dan ik in 25 jaar geluidstechniek


                        Mag deze door voor de quote van het jaar?

                        Comment

                        • mousehard
                          • Dec 2006
                          • 8

                          #13
                          speaker opgeblazen

                          Ik weet ook wel dat je geen 1200 watt versterker op een 850w speaker kan zetten en dat ik ze daarmee op kan blazen maar dan zou ik alleen de toppen opblazen en niet ook mijn subs die op een versterker zaten die aan de ligte was voor het aantal speakers dat erop zat.

                          En die speakers opblazen was vroeger toen ik nog disco's draaide met huis tuin en keuken speakers op een oude disco versterker.

                          Comment

                          • sis
                            • Jul 2003
                            • 3305

                            #14
                            Originally posted by mousehard
                            Ik weet ook wel dat je geen 1200 watt versterker op een 850w speaker kan zetten
                            Awel, dat kan je nu juist wel, raar hé .
                            Als die 850 watt RMS is moet dat geen probleem zijn.
                            Als het een piekvermogen is , heb je inderdaad een probleem.
                            Lees eens dit forum goed door en ga eens naar de zoekfunctie, daar ga je veel informatie vinden over : vermogens , speakers en versterkers.
                            Ik heb de indruk en een sterk vermoeden dat je graag rode lampjes ziet
                            sis
                            Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

                            Comment

                            • vdlaanlichtengeluid
                              • Jun 2010
                              • 640

                              #15
                              Rode lampjes zijn slecht.
                              Je rijd toch ook niet door rood licht? dat is slecht foei stouT!

                              Maar een goede limiter ertussen wil ook al een hoop schelen.
                              Jaren terug zag je hier in de buurt heel veel master audio en op zich ging dat altijd wel aardig hoor. Zat een bedrijf die dat verhuurde. Inmiddels zijn die verhuisd en ook overgestapt op EV dus dat hangt nu in elke kantine.

                              Comment

                              Working...