100V lijntrafo vraagje

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jans
    • Feb 2003
    • 869

Originally posted by speakertech
    Met zo'n versterker zou ik niet eens op weg gaan. Alsof luidsprekers wel zuiver ohms zijn en geen tegen emk hebben, Allemaal theoretisch geOH. De tegenemk wordt kortgesloten door de inwendige weerstand van de versterker en bij een luidspreker wordt daarmee ongewenst uitslingeren (hangover) tegengegaan.

Sinds ik ook met 100 volt werk (vanaf 1960) heb ik nimmer een versterker opgestookt door het aansluiten van een 100 volt lijntje.

Het enige probleem met de huidige versterkers is dat ze zeer lage frequenties kunnen weergeven, waarbij de transformatoren van het 100 volt systeem in verzadiging kunnen raken, De versterker ziet dat als een kortsluiting. Het is dus verstandig om de lage tonen te reduceren tot bijv 80Hz. Vaak wordt er in de luidsprekerlijn een highpass filtertje gezet, in de vorm van een elco. Daaraan parrallel een weerstand van een paar ohm.

Een onverdachte bijkomstigheid wordt ook nog wel eens vergeten, Soms hebben versterkers een kleine offset van een paar millivolt. Dat is geen probleem met gebruik van luidsprekers, Een transformatorwikkeling komt echter erg dicht in de buurt van nul ohm. Soms twee cijfers achter de komma.
    Stel Voffset is 10mV en R trafo is 0,02 ohm. Er gaat dan een DC stroom lopen en die is in dit geval een halve ampere. Er wordt dan al gauw 50 watt of meer gedissipeerd door de versterker, die het daardoor moeilijk kan krijgen en in protect gaat. Ook dan is het highpass filter met elco en weerstand een oplossing.

Speakertech
    Het defect raken mag toeval geweest zijn maar samen met de samenstelling van het filter ( afhankelijk van het vermogen 1 tot 4 condensatoren en 1 tot 4 weerstanden parallel in serie met de uitgang van de versterker) heb ik de emk van zelfinductie als schuldige beschouwd.
    Dit wordt trouwens door Amplimo ook zo voorgeschreven, in de handleiding van de trafo wordt door amplimo ook bescherming tegen stroompulsen genoemd als reden van de rc schakeling.

Het filter beschermd niet tegen de lage impedantie bij lage frequenties, daar ben ik proefondervindelijk al wel achter toen ik de SX300 voor het eerst aansloot en wilde uitzoeken tot hoe laag ik kon gaan. Het laagaffilter, die ik overigens altijd gebruik had ik uit gezet waardoor de versterker inderdaad in protect ging.
    Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

Originally posted by speakertech
      Lage tonen beperken is meestal voldoende. Op de mengtafel is daarvoor een regelaar aanwezig.........
      Hehe, uiteraard, maar die ligt niet thuis. Toevallig had ik een amp thuis liggen omdat ik ook 2 andere (normale) speakertjes aan het fixen was, maar daarmee ga ik het niet proberen. Ik ben heel geduldig als het nodig is
      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

Een transformatorwikkeling komt echter erg dicht in de buurt van nul ohm. Soms twee cijfers achter de komma.
        Zo erg is het nou ook weer niet: een factor 10 hoger is realistischer: een ohmse (DC) weerstand van 0.1 of 0.2 (8 Ohm tap) is veel realistischer. Met 10 mV kom je dan aan een 100 mA... Stel dat je een versterker hebt van 1250 W in 8 Ohms (100 V topspanning intern), dan dissipeer je nog maar continu 10 W. Een versterker die 1250 W kan leveren, kan best 10 W dissipatie aan warmte wegwerken... Dat is dus het probleem niet.
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• speakertech
          • Jan 2008
          • 1697

Originally posted by laserguy
          Zo erg is het nou ook weer niet: een factor 10 hoger is realistischer: een ohmse (DC) weerstand van 0.1 of 0.2 (8 Ohm tap) is veel realistischer. Met 10 mV kom je dan aan een 100 mA... Stel dat je een versterker hebt van 1250 W in 8 Ohms (100 V topspanning intern), dan dissipeer je nog maar continu 10 W. Een versterker die 1250 W kan leveren, kan best 10 W dissipatie aan warmte wegwerken... Dat is dus het probleem niet.
          Alle voorbeelden leiden weer tot discussies en dat was niet de bedoeling.
          Hoewel versterkers geen offset horen te hebben, kan dat soms wel oplopen tot 150mV, zonder dat er een echt probleem is. Ook met aansluiten van trafo's zal het wel meevallen, hoewel er exemplaren zijn van 500watt/4ohm. Als die in een rekje vlak bij de versterkers komen, met voldoende dikke bedrading, kan het toch wel eens in de gevarenzone komen.
          Echt kortsluiten van de klemmen voor testdoeleinden bijvoorbeeld stellen veel versterkers niet op prijs.

Speakertech
          Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
          ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• speakertech
            • Jan 2008
            • 1697

Originally posted by jans

Het filter beschermd niet tegen de lage impedantie bij lage frequenties, daar ben ik proefondervindelijk al wel achter toen ik de SX300 voor het eerst aansloot en wilde uitzoeken tot hoe laag ik kon gaan. Het laagaffilter, die ik overigens altijd gebruik had ik uit gezet waardoor de versterker inderdaad in protect ging.
            Als het filter, ic de condensator juist berekend is, zal de capacitantie beneden een zekere frequentie niet meer verwaarloosbaar zijn, met andere woorden:
            wordt de frequentie te laag dan zal de weerstand die de versterkeruitgang ziet steeds hoger worden en zullen de lagere tonen slechter worden doorgelaten.
            Dat was hetgeen de bedoeling was.

Speakertech
            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
            ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

Working...