100V lijntrafo vraagje

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

100V lijntrafo vraagje

Ter reparatie heb ik hier 2 100V kastjes staan. Beide voorzien van 4 speakertjes van 5W/4ohm die allemaal en afzonderlijke 100V lijntrafo hebben (5W).

Na wat testen en doormeten ben ik inmiddels tot de conclusie gekomen dat de 100V trafo's eruit liggen, simpelweg omdat dat het enige onderdeel is wat nog over is en de rest (de speakers en de volumecontrol) werken.

Wat Google'n levert echter een probleempje: 100V lijntrafo's voor 5W/4 ohm speakertjes zijn lastig te verkrijgen. RS heeft wel een trafo die geschikt is voor 4 ohm, maar dat is er eentje van 30W.

Volgens mij zou een zo'n trafo voor de hele kast niet werken, dan wordt de impedantie veel te laag (4x 4 Ohm parallel = ongeveer 1 ohm).
    De vraag: maakt dat eigenlijk wat uit voor een dergelijke setup (100V amp, lijntrafo, 4 ohm speaker)? Hoe zit dat precies met 100V lijntrafo's en impedanties?
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Kun je de speakers niet serie parallel schakelen?
    Dan kom je weer op een impedantie van 4 Ohm uit en kun je met één trafo uit de voeten.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

Zat ik net ook aan te denken inderdaad, dat is een eventuele oplossing.
      Of zelfs helemaal in serie, kom je op 16 ohm, dat vinden de meeste filters ook prima. 8 ohm kun je er ook van knutselen

{EDIT}
      Sterker nog, 8 ohm wordt wel noodzakelijk ook...
      Die trafo is namelijk "provided with taps to deliver 1, 2, 5, 15 or 30W".
      Geen 20W, dus 15W + 5W gebruiken, 3 stuks in serie en eentje parallel.
      {/EDIT}

Neemt niet weg dat ik nog steeds wil weten hoe dat zit met 100V lijntrafo's en impedantie
      Last edited by renevanh; 25-07-11, 12:46.

Comment

• Carl
        • Nov 2000
        • 907

Ik zou die RS trafo maar kopen en de speakers serie/parallel zetten.
        Gebruik de 15W tap, de volumevermindering is nagenoeg onhoorbaar.
        5 & 15W gebruiken kan niet, de secundaire wikkeling is er maar één met meerdere aftakkingen.
        p.s. aan 8 Ohm ga je niet komen als je tenminste alle 4 de speakertjes gebruikt, maar dit doet niet echt ter zake....

Comment

• Carl
          • Nov 2000
          • 907

Op je 2e vraag, de impedantie van de speaker wordt ook getransformeerd, hoe je dat ook alweer precies uit moet rekenen, zou ik op moeten zoeken. Je versterker zie iig een veel hogere impedantie dan 4 Ohm. Even snel: P=U2/R --> R=U2/P = 100*100/15= 666 Ohm

Comment

• speakertech
            • Jan 2008
            • 1697

Originally posted by renevanh

Neemt niet weg dat ik nog steeds wil weten hoe dat zit met 100V lijntrafo's en impedantie
            Kijk hier eens naar de bijdrage van John Smits
            http://www.licht-geluid.nl/forum/liv...g-100volt.html

Het is trouwens bijzonder, dat er acht trafo's stuk zijn. Normaal krijgen ze maximaal 100 volt en doorgaans gemiddeld veel minder. Omdat je de werking niet kent (5 en 15 watt tap gelijktijdig gebruiken?!?!), heb je wellicht ook gewoon verkeerd gemeten.

Speakertech
            Last edited by speakertech; 26-07-11, 12:25.
            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
            ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• renevanh
              • Oct 2004
              • 2371

Originally posted by speakertech
              Het is trouwens bijzonder, dat er acht trafo's stuk zijn. Normaal krijgen ze maximaal 100 volt en doorgaans gemiddeld veel minder. Omdat je de werking niet kent (5 en 15 watt tap gelijktijdig gebruiken?!?!), heb je wellicht ook gewoon verkeerd gemeten.
              Ik weet dat er vorig jaar (toen zijn die kastjes voor het laatst gebruikt) bijna een hele week in de clip gedraaid is. Ergens zat blijkbaar een storing in het 100V circuit maar niemand heeft de moeite genomen die op te sporen.

Raar inderdaad dat er dan net 2 kasten zijn waar de 100V trafo's uitspringen, maar dit is de enige schakel die over is. De 36W volumecontrol werkt prima (eenvoudig door te meten), de speakers zijn goed (doorgemeten -> 4 ohm en getest)... dan blijven de trafo's over.
              Helaas geen 100V versterker beschikbaar om verder te testen, maar ik heb vorig jaar bij het afbreken al een en ander getest, toen bleek dat het echt puur en alleen deze kastjes waren.

Comment

• speakertech
                • Jan 2008
                • 1697

De trafo van Monacor TR-1025LC,heeft wat je zoekt.
                Hij is instelbaar op 20 watt en secundair 4, 8 en 16 ohm.
                Je kunt de luidsprekers in serie zetten, dat geeft 16 ohm of twee setjes van twee in serie, is acht ohm per setje. Die twee setjes parallel geeft dan weer 4 ohm. Bij de laatste configuratie vallen er bij een defecte speaker slechts twee uit.

Speakertech
                Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• Carl
                  • Nov 2000
                  • 907

Je kunt ook een gewone versterker gebruiken om te testen, dan is het volume wel veel te laag, maar je kunt wel dingen proberen. Een 100W/8Ohm versterker geeft zo'n 28Volt als het clipledje begint te reageren. Dit even ter indicatie.

Comment

• SoundOfSilence
                    • Mar 2007
                    • 766

Helaas geen 100V versterker beschikbaar om verder te testen.
                    Als je achter een "normale" versterker een 100 volt trafo knoopt (bijvoorbeeld uit 1 van je speakerkastjes) met de versterkeruitgang aan de tap, dan kun je prima testen.
                    It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• jans
                      • Feb 2003
                      • 869

Originally posted by SoundOfSilence
                      Als je achter een "normale" versterker een 100 volt trafo knoopt (bijvoorbeeld uit 1 van je speakerkastjes) met de versterkeruitgang aan de tap, dan kun je prima testen.
                      Hier moet je voorzichtig mee zijn. Ik heb hier al eens een versterker mee kapot gekregen, waarschijnlijk door de tegen emk van de trafo.
                      Ik heb in serie met mijn 100V trafo's een rc kring aan de versterker kant.
                      Waardes weet ik zo niet zou ik op moeten zoeken.
                      Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• renevanh
                        • Oct 2004
                        • 2371

Omdat het er niet voor gemaakt is ga ik mijn amp er ook mooi niet aanhangen. Als die sneuvelt heb ik een probleem.

Trafo's van RS zijn binnen. Morgen even denken hoe ik het exact ga doen (qua impedantie en vermogens), dan in elkaar knutselen en op een 100V amp testen als het zover is (over anderhalve week).

Comment

• speakertech
                          • Jan 2008
                          • 1697

Omdat het er niet voor gemaakt is ga ik mijn amp er ook mooi niet aanhangen. Als die sneuvelt heb ik een probleem.

Trafo's van RS zijn binnen. Morgen even denken hoe ik het exact ga doen (qua impedantie en vermogens), dan in elkaar knutselen en op een 100V amp testen als het zover is (over anderhalve week).
                          Met zo'n versterker zou ik niet eens op weg gaan. Alsof luidsprekers wel zuiver ohms zijn en geen tegen emk hebben, Allemaal theoretisch geOH. De tegenemk wordt kortgesloten door de inwendige weerstand van de versterker en bij een luidspreker wordt daarmee ongewenst uitslingeren (hangover) tegengegaan.

Sinds ik ook met 100 volt werk (vanaf 1960) heb ik nimmer een versterker opgestookt door het aansluiten van een 100 volt lijntje.

Het enige probleem met de huidige versterkers is dat ze zeer lage frequenties kunnen weergeven, waarbij de transformatoren van het 100 volt systeem in verzadiging kunnen raken, De versterker ziet dat als een kortsluiting. Het is dus verstandig om de lage tonen te reduceren tot bijv 80Hz. Vaak wordt er in de luidsprekerlijn een highpass filtertje gezet, in de vorm van een elco. Daaraan parrallel een weerstand van een paar ohm.

Een onverdachte bijkomstigheid wordt ook nog wel eens vergeten, Soms hebben versterkers een kleine offset van een paar millivolt. Dat is geen probleem met gebruik van luidsprekers, Een transformatorwikkeling komt echter erg dicht in de buurt van nul ohm. Soms twee cijfers achter de komma.
                          Stel Voffset is 10mV en R trafo is 0,02 ohm. Er gaat dan een DC stroom lopen en die is in dit geval een halve ampere. Er wordt dan al gauw 50 watt of meer gedissipeerd door de versterker, die het daardoor moeilijk kan krijgen en in protect gaat. Ook dan is het highpass filter met elco en weerstand een oplossing.

Speakertech
                          Last edited by speakertech; 28-07-11, 09:44.

Comment

• renevanh
                            • Oct 2004
                            • 2371

Originally posted by speakertech
                            Stel Voffset is 10mV en R trafo is 0,02 ohm. Er gaat dan een DC stroom lopen en die is in dit geval een halve ampere. Er wordt dan al gauw 50 watt of meer gedissipeerd door de versterker, die het daardoor moeilijk kan krijgen en in protect gaat. Ook dan is het highpass filter met elco en weerstand een oplossing.
                            Dus om zeker te zijn dat ik de boel niet sloop moet ik weer filters in elkaar gaan knutselen en weten hoe het exact allemaal gaat. Dan wacht ik liever anderhalve week om het gewoon plug & play te testen met een 100V versterker

Comment

• speakertech
                              • Jan 2008
                              • 1697

Dus om zeker te zijn dat ik de boel niet sloop moet ik weer filters in elkaar gaan knutselen en weten hoe het exact allemaal gaat. Dan wacht ik liever anderhalve week om het gewoon plug & play te testen met een 100V versterker
                              Lage tonen beperken is meestal voldoende. Op de mengtafel is daarvoor een regelaar aanwezig.........
                              Dat filter valt best mee hoor, zegge en schrijve één bipolaire elco en een weerstand, nog minder werk dan het aansluiten en inregelen van een luidsprekerprocessor of actief crossover. En dan vindt niemand het gek, dat kapitale luidsprekersystemen defect raken als je die weglaat of verkeerd instelt.

Tja, je beheerst de techniek, of je zit met kapotte spullen en weet niet eens waarom. Lijkt me geen professionele basis.

Soundman2
                              Last edited by speakertech; 28-07-11, 12:06.

Comment

Working...