DIY sub-snakes of nog kleiner

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stainz
    • Sep 2009
    • 609

DIY sub-snakes of nog kleiner

Beste mede-technici,

Kabels rollen is niemands hobby hier, ondanks dat het er zeker altijd bij hoort.
    Om dit te verminderen wil ik korte (en wat langere) multi's maken voor standaard gebruik.

Ik wil eigenlijk het volgende met 1 kabel met aan beide zijdes +/- 4 XLR's gaan aanleggen:

Multi>versterkrack
    zenderrack>Multi
    enz. enz.

Hier komen dus geen grote subsnakes aan, maar korte kabeltjes nu heb ik voor mijn normale XLR's veelal Tasker C128 als kabel, maar voor multi's weet ik niet zo goed wat betreft kwaliteit een beetje gelijk staat aan C128.

Verder zijn natuurlijk alle tips met betrekking tot dit soort kabels welkom.
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Welke soort en merk kabel je moet gebruiken hangt voor een groot deel van je budget af. Heel belangrijk is dat je zorgt dat de overgang van multi naar losse aderparen goed voor elkaar is. Dit is het meest kwetsbare stukje bij alle multikabels. Zelf gebruik ik hier een stevige krimpkous voor waar lijm in zit.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• stainz
      • Sep 2009
      • 609

Bedankt voor de tip, met kabels probeer ik niet al te sterk op budget te letten.
      Ik weet dat het zeker op grotere lengtes veel in prijs scheelt of je kwaliteit hebt of niet, maar ben zo bijvoorbeeld erg tevreden over C128 (Tasker) en dat is wel zo'n beetje de goedkoopste van Tasker.

Ik redeneer overigens maar zo; 4-pair multi is per meter nog altijd goedkoper dan 4 losse kabels dus in dat opzicht mag het eigenlijk nog wel ietsje duurdere/betere kwaliteit zijn.

Comment

• BJD
        • Oct 2007
        • 771

Als je enkel nette klussen doet kun je ook 4 losse kabels samenvoegen met om de ±30cm een stuk krimpkous. Het enige nadeel is het schoonhouden, dus niet geschikt voor modder en bier klussen.

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Originally posted by BJD
          Het enige nadeel is het schoonhouden
          Da's niet het enige nadeel hoor.
          Is veel duurder, meer werk om te maken, eerder stuk, dikker en voordelen heb ik ff over zitten denken maar ik zou het echt niet weten.

Comment

• stainz
            • Sep 2009
            • 609

Ik vind het vooral handig om de wirwar rond mijn multikabel te beperken, heb soms 2 zenderracks staan (=8 kabels), daarbij 1 PA-versterkerrack (=2 kabels), dan nog een Monitor-versterkerrack (=4 kabels). Al met al zijn dat dus 14 kabels waar ik er 4 van kan maken scheelt een hoop wirwar.

Enige wat ik dus wil weten is wat jullie als kabel zouden prefereren voor dit soort doeleinden.

Comment

• BJD
              • Oct 2007
              • 771

Originally posted by MusicXtra
              Is veel duurder
              Mee eens
              meer werk om te maken
              Solderen moet je toch doen, en een paar krimpkousjes zetten is het werk niet
              eerder stuk
              Leg uit!
              dikker
              4 aders * 4 meter(?) is goed te overzien hoor

Comment

• stamgast
                • Feb 2010
                • 253

Originally posted by stainz
                Enige wat ik dus wil weten is wat jullie als kabel zouden prefereren voor dit soort doeleinden.
                Socapex. (twaalf parig, maak je spinners voor aan de connectoren in diverse uitvoeringen)

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Originally posted by BJD
                  Leg uit!

4 aders * 4 meter(?) is goed te overzien hoor
                  Door de losse aders blijft de kabel makkelijker ergens achter hangen, daarbij zit er om een multi meestal een gevlochten mantel om alle aders die de nodige bescherming geeft.
                  De kans is ook groot dat de krimpkous scheurt, meestal vervalt het dan in 'reparaties' met gaffa tape en ziet het er niet meer uit.
                  Met 4 aderparen valt het verschil inderdaad mee.

Comment

• stainz
                    • Sep 2009
                    • 609

@stamgast
                    Met socapex is het voordeel er weer vanaf en ik wil het juist breed inzetbaar houden.
                    Tevens is het niet meer goedkoper als ik die connectoren aan ga schaffen voor dit soort korte stukjes.

De bedoeling is dat in elke flightcase waar meerdere aansluitingen op zitten (zenderrack, versterkerrack etc.) een "snake" komt die precies voldoende is voor dat rack.
                    Als je dit consequent opruimt en/of na elke show weer op orde brengt dan heb je altijd de juiste kabel bij je in welke delen je totale set ook weg is.

Maar welke bulk-kabel gebruiken jullie voor dit soort doeleinden?

Comment

• sparky
                      • Apr 2002
                      • 2104

Bij alle spinners en ook aan dit soort snakes zie ik graag gevlochten sleeves of een ander soort kous om de aders heen. Dat is voor zowel de bedrijfszekerheid, de werkbaarheid en de uitstraling van je set in must in mijn ogen. ik kom het helaas nog te vaak anders tegen, ook bij "serieuze" bedrijven.
                      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• stamgast
                        • Feb 2010
                        • 253

Originally posted by stainz
                        @stamgast
                        Met socapex is het voordeel er weer vanaf en ik wil het juist breed inzetbaar houden.
                        Tevens is het niet meer goedkoper als ik die connectoren aan ga schaffen voor dit soort korte stukjes.

De bedoeling is dat in elke flightcase waar meerdere aansluitingen op zitten (zenderrack, versterkerrack etc.) een "snake" komt die precies voldoende is voor dat rack.
                        Als je dit consequent opruimt en/of na elke show weer op orde brengt dan heb je altijd de juiste kabel bij je in welke delen je totale set ook weg is.

Maar welke bulk-kabel gebruiken jullie voor dit soort doeleinden?
                        De meeste van onze zenderrekken (tot 8x per zenderrek) hebben socapex-aansluiting plus trafo's en een socapex-aansluiting voor aftakken, dit omdat het regelmatig voorkomt dat we zaalversterking (laten) doen bij producties.
                        Nu is socapex wel onze standaard bij TV. We hebben dan ook per wagen zo'n 10 spinners (male/female op de xlr-en), inclusief koppelbussen, korte stukken en kisten t/m 300 meter op haspel).

Zal in het weekend eens kijken welk merk kabel wij gebruiken.

Comment

• stainz
                          • Sep 2009
                          • 609

Op moment dat het over zulke lengtes en formaten van producties gaat is het zeker zeer nuttig om het allemaal op die manier te regelen.
                          Voor kleine(re) producties is dit alles echter een TE dure aangelegenheid.

ben overigens nog steeds benieuwd naar de merken/types kabel die jullie gebruiken.
                          Wellicht dat behalve "stamgast" ook andere mensen daar naar zouden willen kijken?

Comment

• BJD
                            • Oct 2007
                            • 771

Als multi heb ik goede ervaring met Whirlwind. Het nadeel voor jou is dat bij de "standaard" blauwe whirlwind multi de aders enkel in folie en doek zitten. Dus vooral geschikt voor multiconnectoren. Heb je Tasker C304 al bekeken?

Comment

• teunos
                              • Feb 2008
                              • 352

De akkerman/binder connectoren zijn misschien handig voor je. Het is een plastic harting look alike. niet geschikt voor dikke zware multi's maar voor een enkele tot 12 paren goed te doen. Een 39p connector heb je voor 33,95 nieuw (kabeldeel en chassideel!) bij chris van ingen. Daar kun je met XLR al bijna niet tegenop.
                              ''diamonds are forever''

Comment

Working...