Ok, nog te veel, maar aanvaardbaar als er niks dicht in de buurt zit.
Ledje als controle lampje op 220v
Collapse
X
-
Ik ga nu vloeken in de kerk
maar met groot genoege weerstanden en met 4 ledjes kun je 3 fasen en een 0 detecteren....
(3f naar pe voor f controle, 1f naar 0 voor 0 aanwezigheid, stromen <1mA houden)
maar dit alleen als je weet wat je doet, anders is het of poef ledjes weg of poef aardlek eruit\"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"Comment
-
Om verder te vloeken, kun je ook nog detecteren (met zeners bijvoorbeeld) of er wel voldoende spanning staat. Maar indien je niet precies weet hoe, inderdaad niet doen!Comment
-
Zot?, dat valt toch mee! 2,82 euro bij Farnell en het is geen Amerika voorraad, dus ook geen extra verzendkosten. Wel de BTW.aan 11.78 per stuk en dan nog eens eenmalig 25 euro verzendkosten. "Goe zot" zeggen wij dan in België. Loop even naar de elektronicashop om de hoek en haal gewoon een aantal neonlampjes van 1 tot 2 euro per stuk. Waarom is het blijkbaar een verplichting om alles veel moeilijker te maken dan het is???
Overigens zullen deze en ook andere indicatielampjes gewoon branden als er geen nul aanwezig is in het driefasensysteem (althans onbelast). Ze worden in ster aangesloten en bij drie dezelfde lampjes gaat er door de nul draad geen stoom en die kan dus gewoon wegblijven. Ook als de spanningsverdeling helemaal scheef is door een fout zullen de lampjes gewoon branden. Dat is een van de merites van het driefasensysteem.
Ik ga daar echter niet verder over uitweiden. Als je geen electrotechnische opleiding hebt, is knutselen met driefasensystemen niet alleen onverstandig, maar ook levens gevaarlijk. Het beste is dat je door een installateur een kast laat bouwen waarin de gevraagde lampjes zitten, maar ook een zgn spanningsbewakingsrelais. Dat schakelt de uitgang af als de spanning op een van de fasen niet correct is. De grenzen zijn instelbaar. Het is nog betrouwbaarder dan vooraf meten of alles in orde is, vanwege het feit dat de monitoring van de fasen continue plaatsvindt. De aangesloten apparatuur is dus ook beveiligd als er tussentijds iets met het lichtnet gebeurt.
Evenwel, het blijft specialistenwerk en adviezen op dit forum over driefasenvoeding zul je niet gemakkelijk krijgen, omdat die goedbedoelde raad altijd weer verkeerd gelezen of begrepen kan worden.
Speakertech.Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sıComment
-
Speakertech bedankt, het gaat er om om in de kant en klare sloffen van showtec, die krachtstroom splitters, een controle lampje te hebben of er wel prik op de fasen staat. Daarom dacht ik aan ledjes maar die controle lampjes van farnell lijken mij net zo goed te werken, als ik zo'n lampje tussen een fase en de 0 zet.groetjes
___
Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....Comment
-
Ja en dat gaat een periode goed en bij de volgende wordt de sperspanning overschreden, dag led!. Komen dus ook nog diodes aan te pas. De dissipatie in de weerstanden is tamelijk groot en moet ook nog veilig zijn.Ik ga nu vloeken in de kerk
maar met groot genoege weerstanden en met 4 ledjes kun je 3 fasen en een 0 detecteren....
(3f naar pe voor f controle, 1f naar 0 voor 0 aanwezigheid, stromen <1mA houden)
maar dit alleen als je weet wat je doet, anders is het of poef ledjes weg of poef aardlek eruit
Doelbewust stroom door de PE laten lopen is helemaal fout. Er zal maar een probleem zijn met PE, staat alles onder spanning. Hoe verzin je het!!!
Wordt een gevaarlijk knutselobject, afblijven dus niet doen.
Speakertech
Ik denk dat modje dit topic op veiligheid moet beoordelen...........Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sıComment





Comment