problemen na dik kwartier met sennheiser

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • baloo
    • Nov 2010
    • 5

problemen na dik kwartier met sennheiser

Beste, wij zijn echt radeloos, misschien heeft iemand anders hier al hetzelfde probleem voor gehad:

Wij gebruiken bij een voorstelling (enkel spraak) 2 headsets van sennheiser (EW172 G2), dit met de juiste transmitter, ontvanger en te plakken draadmicrofoons.
    Wij doen iedere keer soundcheck, geen probleem. Maar na 15-20-25 minuten is er storing. Dit houdt meestal niet de hele tijd aan, maar is veel te storend voor een publiek (dus wordt mic afgezet). Alle microfoons werken, want apart is er geen probleem. Dus heeft dit waarschijnlijk te maken met het niet overeenkomen tussen de 2 headsets. Maar hoe komt dit dat het pas gebeurt na enige tijd?? Is heel vervelend om de oorzaak te zoeken en iedere keer dat we iets vervangen hebben (al zelfs nieuwe draadmic gekocht) denken we dat het nu niet meer zal gebeuren... maar helaas. Kan iemand deze leek een klein beetje hulp bieden??

Bjorn
  • Gitarist 62
    • May 2006
    • 278

Al eens een andere frequentie gebruikt op één van de sets? Kennelijk zitten ze bij elkaar in de buurt/storen op elkaar.
    Heb je het ook als je maar 1 set gebruikt?

Vul je ook even je profiel in?
    ~Clearsound~

Comment

• baloo
      • Nov 2010
      • 5

(ik vul profiel morgen in)
      We hebben nog nooit setje apart gebruikt, wel al eens om te testen maar aangezien het probleem maar voorkomt naar 20 minuten dachten wij steeds dat er niets aan was.
      Ik heb ook vermoeden dat het aan verkeerde frequentie ligt (we hebben die al aantal keren aangepast), maar is dat dan niet vreemd dat het getik en geruis pas ontstaan na enige tijd?

Comment

• vdlaanlichtengeluid
        • Jun 2010
        • 640

misschien een stoorzender elders zoeken dan je send/receive van sennheiser. misschien hebben ze ergens een digitenne ofzo zitten.

Comment

• Stevengos
          • May 2010
          • 106

Originally posted by radioactivediscoshow
          misschien een stoorzender elders zoeken dan je send/receive van sennheiser. misschien hebben ze ergens een digitenne ofzo zitten.
          Lijkt me vreemd, aangezien je dan constant storing zou hebben of een zeer duidelijke periodieke storing, van een externe factor.

Liggen beide receivers vlak bij elkaar? Is (na 20 min.) de storing duidelijker te merken als de sends op bepaalde plekken op het podium staan? Heb je ze al is intern laten nakijken?
          Gr. Steven
          Last edited by Stevengos; 12-11-10, 18:17.
          De werkelijkheid komt soms harder aan dan een geperfectioneerde illusie :D

Comment

• speakertech
            • Jan 2008
            • 1697

Het zijn toch wel echte Sennheisers?

Speakertech
            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
            ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• MusicSupport
              • Feb 2006
              • 1016

De zin: "Als er publiek is vallen de zenders weg", doet genoeg alarmbellen afgaan.

Laat me raden. Sprekers in de zaal of op het podium en jij achterin de zaal met je draadloze ontvangers? Natuurlijk werkt dat feilloos zonder mensen (lees zakken water die in de weg zitten voor draadloze overdracht) ertussen.

Oplossing; zenders bij of naast het podium via multikabel of losse XLR naar je mixer of de ontvangers veel hoger plaatsen (boven de mensen) en wat verder uit elkaar. Antennes richten heeft geen zin. Gewoon met de punt naar boven; is toch rondom ontvangst.
              d&b Audiotechnik

Comment

• baloo
                • Nov 2010
                • 5

Het betreft echte sennheisers (100 procent zeker, heb de vervalsingen trouwens ook al op internet gezien).
                En nee, integendeel, de ontvangers stonden deze keer maar 5 meter van podium, zonder publiek ertussen.
                Onze ontvangers stonden deze keer ook een meter uit elkaar.

Wij gaan maandag sowieso de boel weer eens opbouwen, en 20 minuten wachten en hopelijk doet het probleem zich dan weer voor... dan eens de frequenties veranderen.

Ik hoopte dat iemand al iets gelijkaardige had tegengekomen, jammer genoeg (nog) niet.

Comment

• Peter Vanhove
                  • Jun 2002
                  • 347

Misschien de frequencyfinder van Sennheiser eens gebruiken om zeker te zijn dat de frequenties elkaar niet beïnvloeden.
                  Sennheiser Frequency Finder (BETA)
                  Import BeNeLux : TW AUDiO - ENTTEC - TECNARE
                  Import BeLux : HEIL SOUND - LOGIC SYSTEMS

Comment

• baloo
                    • Nov 2010
                    • 5

Ik ben hier maar eens luid aan het nadenken hoor, maar zou het kunnen zijn dat de ruis begint op het moment dat we voor de eerste keer samen spreken?? De eerste keer dat de 2 receveirs, 1 signaal moeten ontvangen en 1 blokkeren (ook al is dat op andere frequentie)??
                    Ik zoek echt naar die reden wanneer de ruis en kloptoon echt begint.

Comment

• @lex
                      • Jul 2006
                      • 1087

Altijd wel grappig om vragen mbt storing te lezen (mixer, versterker, speakers, etc.) en de reactie van mede forumleden: laat eerst eens weten wat je gebruikt aan merken/types/instelingen, etc. daarna kunnen we pas een sluitend antwoord geven.

Zodra het over zenders gaat worden de essentiële vragen niet gesteld. Wat mij betreft is van groot belang op welke frekwentie de zenders en ontvangers zijn afgestemd. En vervolgens: wat zit er nog meer in de ether in de regio, en bijvoorbeeld, wat zit er nog meer op die spanningsgroep ingeprikt?

@lex
                      Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• Dikke Foaf
                        • May 2003
                        • 618

Misschien ook eerst eens proberen om 2 andere identieke ontvangers te gebruiken die je ergens anders gaat halen en die zeker in orde zouden moeten zijn. Die stel je dan exact hetzelfde in als je eigen ontvangers.
                        Als dit wel altijd goed blijft gaan, dan zit het probleem in de ontvangers.
                        Als dit ook fout gaat, wissel dan de zenders eens om met 2 andere (heb je het ook met de gewone handzenders?).
                        Als het dan goed gaat, zit het probleem bij de zenders...
                        Dan kan je al beginnen met uitsluiten of het probleem bij de zenders ligt, of bij de ontvangers. Als het tenminste een echt functioneel probleem is.

Ook een kleine opname van de storing zou misschien kunnen helpen, misschien kan iemand dit geluid herkennen.
                        Of tenminste een goeie omschrijving van het ongewenste geluid. kloppend? tikkend? buzz? hum? zoem? ratel?
                        Hoe lang houdt het geluid aan? Steeds een paar seconden en dan weer weg? Of is het dan continu aanwezig?
                        En het volume ervan tov de spraak. Even luid als het spraaksignaal? Of meer op de achtergrond aanwezig?
                        Zie je tijdens de storing op je ontvanger de 'RF' of 'AF' balkjes bewegen?

Het is ook niet duidelijk of het steeds op dezelfde locatie gebeurd. Al geprobeerd op het platteland ergens tussen de velden, weg van de stad? Of aan de andere kant van de stad?

Hoe (en hoe lang) heb je getest dat de micro's elk op zich wel goed werken? Urelang getest zonder enig probleem?

Squelch instellling?

Ontvangers hebben line of sight of bijna line of sight? Want de ontvangers op de grond op 5m met 30 man publiek staand ertussen is ook vlakbij, maar levert ook problemen op. Ontvangers staan aan de zijkant van het podium? En er staat geen 30 man tussen de line of sight?

Frequenties?

Dit al geprobeerd:[FONT=Arial]
                        - "de onderlinge ruimte tussen de twee frequenties moet minstens 400 kHz zijn (dus bijvoorbeeld 790.000 en 790.400)"
                        [/FONT]?
                        [FONT=Arial]- Google [/FONT]'SIFMPRO'
                        - http://www.akgfrequency.at/check_applet/
                        Allemaal dingen mbt spiegelfrequenties, intermodulatieproducten, harmonischen, enz.

Pas als we echt meer details weten zullen we gericht suggesties kunnen geven.
                        De info die we nu hebben is gewoon onvolledig en dan kunnen we bijna niet anders dan antwoorden -> terug naar de winkel of naar de hersteldienst of jezelf bijscholen over frequenties, spiegels, intermodulatie en zenders.
                        Last edited by Dikke Foaf; 13-11-10, 14:29.

Comment

• baloo
                          • Nov 2010
                          • 5

Het lijkt soms dat je een professional moet zijn om 2 headsets van sennheiser te gebruiken en dat ben ik zeker niet. Een mens denkt dat je bij zo'n duur materiaal nog weinig problemen zou mogen hebben, en als er dan toch problemen zijn, dan sta je daar met je handen in het haar...
                          Maar door wat te lezen op internet en hulp van dit forum heb ik heel wat dingen die ik maandag eens zal uitproberen, te beginnen met de frequenties te veranderen. Blijkbaar best de frequenties die al in de bank van sennheiser zit om intermodulatie tegen te gaan.

alvast bedankt voor de hulp en ik laat zeker nog vervolg weten

Comment

• Dikke Foaf
                            • May 2003
                            • 618

Originally posted by baloo
                            Het lijkt soms dat je een professional moet zijn om 2 headsets van sennheiser te gebruiken en dat ben ik zeker niet. Een mens denkt dat je bij zo'n duur materiaal nog weinig problemen zou mogen hebben, en als er dan toch problemen zijn, dan sta je daar met je handen in het haar...
                            hehe
                            tja, je kan altijd een hele dure digitale mengtafel of geavanceerde lichttafel kopen, maar ook daar ga je in de problemen komen als je eigenlijk alleen nog maar van een equalizer en compressor gehoord hebt.
                            Een duur professioneel product alleen is nooit een garantie tot succes, de tech moet z'n instrument ook kunnen gebruiken en dat geldt voor alles.
                            Is niet bedoeld als verwijt, maar ik wil maar zeggen dat een duur professioneel product alleen geen garantie is voor succes.

Comment

• speakertech
                              • Jan 2008
                              • 1697

Originally posted by baloo
                              Maar door wat te lezen op internet en hulp van dit forum heb ik heel wat dingen die ik maandag eens zal uitproberen, te beginnen met de frequenties te veranderen. Blijkbaar best de frequenties die al in de bank van sennheiser zit om intermodulatie tegen te gaan.

alvast bedankt voor de hulp en ik laat zeker nog vervolg weten
                              De banken van Sennheiser, bevatten inderdaad frequenties die zonder meer naast elkaar gebruikt kunnen worden. Ze kunnen ook niet door de gebruiker worden veranderd. Om niet helemaal vast te zitten aan de banken is er nog de U-bank, die wel vrij programmeerbaar is.
                              Het beste kun je dan weer de bank voor Nederland selecteren, die valt momenteel nog in kanaal 63.
                              Helaas wordt ook dat kanaal binnen een jaar op twee verkocht (verkwanseld)aan de hoogstbiedende telefoon of internetmaatschappij.
                              De entertainmentsector en de fabrikanten zijn geen partij in deze deals, omdat het over vrijwel ongelimiteerd hoge bedragen gaat.
                              Het is natuurlijk overbodig te vertellen, dat twee systemen nimmer op dezelfde frequentie mogen werken. Namen en kanaalnummers is mooi, maar dat verbergt wel essentiële informatie
                              Speakertech
                              Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                              ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

Working...