Veiligheidsfout RAM S6004

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

Veiligheidsfout RAM S6004

Tijdens reparatie van een RAM S6004 versterker trof ik een vrij ernstige veiligheidsfout aan.
    Het is aan te raden om de versterker nimmer te gebruiken, zonder degelijke veiligheidsaarde. De fout kan tot gevolg hebben dat de kast van de versterker onder netspanning staat.
    Op de achterwand van de versterker zit een draadbusje, dat in aanraking kan komen met de netspanningvoerende elco's van de voeding. Een veiligheidstest met een testspanning van slechts 500 volt bracht de fout aan het licht. De normale testspanning voor klasse l apparatuur is 1500 volt.
    Het is mogelijk het draadbusje te (laten) verwijderen, waarmee het euvel is opgelost.
    Ik heb een aantal foto's aan dit topic gehecht.

Ik heb de andere versterkers uit de S serie niet gezien, maar mogelijk doet zich daar hetzelfde probleem voor.

Ik ben ook nog van plan een mail te sturen naar de fabrikant in Spanje.
    Bij mijn vorige werkgever zou de fout aanleiding zijn om wereldwijd de produktie terug te roepen voor modificatie.

Speakertech
    Last edited by speakertech; 24-10-10, 15:05. Reason: URL's van de foto's op de juiste manier ingevoegd
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı
  • salsa
    • Jan 2007
    • 1315

Vraag me af van het nut van dat busje overigens.......

Is een 'slordig' euvel.

Dave
    [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Originally posted by salsa
      Da's om de elco's te aarden.
      Een communicatiefout tussen de afdeling die de print ontwerpt en de afdeling die de behuizing ontwerpt.
      Overigens vrij simpel zelf te verhelpen.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

Het busje zit er blijkbaar standaard niet tegen en de elco's zelf zijn ook nog eens geïsoleerd. Het is misschien wat slordig maar indien netjes ingebouwd en beschermd in een case, verwacht ik geen problemen.
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• speakertech
          • Jan 2008
          • 1697

Het busje zit er blijkbaar standaard niet tegen en de elco's zelf zijn ook nog eens geïsoleerd. Het is misschien wat slordig maar indien netjes ingebouwd en beschermd in een case, verwacht ik geen problemen
          Moet ik daarop antwoorden?
          De versterker had een levensbedreigend probleem. De isolatie van de elco´s is onvoldoende voor veiligheidsisolatie en de constructie van het achterpaneel is dusdanig dat het busje tegen de elco zit. En jij verwacht geen probleem?

Nou hier is het probleem en nog gevaarlijk ook.......

Je geeft een reactie, zonder dat je ook maar iets hebt onderzocht of gezien.
          Politiek gelul dus, om er niets aan hoeven te doen.
          Een dergelijke fout mag niet afhankelijk zijn van een produktiemederwerker. Op dergelijke punten hoort een ontwerp zodanig te zijn dat het niet eenvoudig fout kan gaan.
          Kennelijk heb je nooit iets van doen gehad met veilige constructies en veiligheidskeuringen.
          Ik moet vaststellen, dat jouw norm voor veiligheid te laag is.

Da's om de elco's te aarden.
          Een communicatiefout tussen de afdeling die de print ontwerpt en de afdeling die de behuizing ontwerpt.
          Overigens vrij simpel zelf te verhelpen.

Geen grappig onderwerp overigens. Een zichzelf respecterende kwaliteitsdienst van een fabrikant mag zo´n fout niet over het hoofd zien.

Speakertech
          Last edited by Mathijs; 24-10-10, 15:21.
          Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• speakertech
            • Jan 2008
            • 1697

Originally posted by salsa

Is een 'slordig' euvel.

Dave
            Misschien heeft het in een ander model wel een functie, maar dat neemt niet weg, dat het hier een gevaarlijke situatie oplevert

Speakertech

Comment

• laserguy
              • Jun 2003
              • 2755

Kunnen we dit even nuchter bekijken, ja?

Eerst is dit het geval:
              Op de achterwand van de versterker zit een draadbusje, dat in aanraking kan komen met de netspanningvoerende elco's van de voeding.
              Als ik daar een opmerking over maak dat het er nog niet tegen zit, dan is het busje blijkbaar versprongen want:
              de constructie van het achterpaneel is dusdanig dat het busje tegen de elco zit.
              In ieder geval: volgens mij is dit gewoon perspectiefbedrog want als we de foto eens vanuit een andere hoek nemen dan ziet het er zó uit:

En dan maak ik mij dus terecht helemaal GEEN zorgen...
              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• speakertech
                • Jan 2008
                • 1697

Originally posted by laserguy
                Kunnen we dit even nuchter bekijken, ja?

Eerst is dit het geval:

Als ik daar een opmerking over maak dat het er nog niet tegen zit, dan is het busje blijkbaar versprongen want:

In ieder geval: volgens mij is dit gewoon perspectiefbedrog want als we de foto eens vanuit een andere hoek nemen dan ziet het er zó uit:

En dan maak ik mij dus terecht helemaal GEEN zorgen...

Een foto goed bekijken is ook een kunst. Ik heb gesteld dat het niet bij alle modellen zo hoeft te zijn, dat is een
                Als je mijn foto's bekijkt dan heeft het niet met perspectief te maken, maar is de achterwand helemaal anders. Bij mijn foto's zit het busje op een groter oppervlak tussen de ventilatiesleuven. We praten derhalve niet over hetzelfde. Dat is twee.
                Ik heb nog een derde foto, waarop duidelijk wordt, dat we niet over dezelfde versterker praten, zoja, dan is de opstelling niet van alle modellen hetzelfde. Ik heb het over de S6004.(Serienr: 64S1048)
                Hier de extra foto

ook nog even de andere foto's

In de versterker op de werkbank bij mij zit het busje tegen de elco. Dat is op de foto wat moeilijker te zien, maar op het moment dat de kap verwijderd wordt, veert de achterwand ook iets naar achter waardoor de afstand ca 1 a 2mm wordt.
                Ik heb ervaring genoeg opgedaan in een industriële produktieomgeving, dat de onderhavige constructie aanleiding geeft tot problemen, zoals in werkelijkheid ook gebeurd is.
                Net als de laklaag van weerstanden is de folie rond de elco's geen functionele isolatie en mag dan ook niet als zodanig worden behandeld. De mechanische sterkte van die isolatie is daar veel te zwak voor.
                Overigens probeer ik niet mijn gelijk te halen, maar probeer alleen te waarschuwen voor een onveilige situatie, zeker in het geval de versterkers gevoed worden uit een niet geaarde netvoeding (ja die bestaan) of dat de aarde simpelweg onderbroken wordt om aardlussen te vermijden (Dom,dom, maar het gebeurt).
                Dat het jou nooit overkomen is, zegt natuurlijk weinig over de realiteit.

Speakertech
                Last edited by speakertech; 24-10-10, 15:02. Reason: serienummer toegevoegd

Comment

• speakertech
                  • Jan 2008
                  • 1697

Prima service RAM Spanje

Mijn aanvraag voor tec. docu over de versterker is gehonoreerd. Tevens maakte de afdeling export ongevraagd al meteen melding over het euvel dat ik aantrof in de versterker. Het komt dus meer voor. Volgens de fabrikant is de remedie om een isolerend dopje over het busje te schuiven.
                  Ik denk daarbij aan die dopjes van Tiger plastics ofzo, maar dan wel een met de wat hardere soort plastic.
                  Ik heb de modelnummers en de serienummers gevraagd, zodat de eigenaren van de versterkers op een simpele manier kunnen controleren of de versterkers moeten worden aangepast. Als ik de gegevens krijg, laat ik dat hier wel weten.

Speakertech

Edit:
                  Op de vraag naar de serienummers, kreeg ik alleen een antwoord, dat het busje in de eerste batches aanwezig was. In de latere uitvoeringen is het weggelaten. Ik heb dus geen type/serienummer info.
                  Wel is de achterkant duidelijk herkenbaar. Als die ook een groot metalen vlakje heeft tussen de ventilatiegaten, zichtbaar op mijn foto's, is het wellicht zinvol om er even naar te kijken. De ventilatiegaten zijn vrij groot. Ik denk dat je van buitenaf wel kunt zien hoe het zit, zonder eerst de kap te verwijderen.

Speakertech
                  Last edited by speakertech; 27-10-10, 19:23.

Comment

• Koen van der K
                    • Aug 2005
                    • 1146

Da's mooi. Hier ook goede ervaringen met de service van RAM (vanuit de fabriek wel te verstaan, in de BeNeLux is 't minder fraai). Daar had ik na 'n klacht over structurele vervorming bij railswitching van 'n DQL binnen enkele uren een sluitend antwoord en oplossing vanuit de fabriek.

Post de serienummerreeks hier idd even, als je aanvullende doc hebt weet je me wel te vinden ;-)

Groeten !
                    Meer is minder, minder is meer

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

Originally posted by speakertech
                      ...Volgens de fabrikant is de remedie om een isolerend dopje over het busje te schuiven.
                      Ik denk daarbij aan die dopjes van Tiger plastics ofzo, maar dan wel een met de wat hardere soort plastic.
                      ...
                      krimpkousje zou ook al voldoende zijn...Of anders de zaag erin/...

Comment

• speakertech
                        • Jan 2008
                        • 1697

Originally posted by MacGyverSounds
                        krimpkousje zou ook al voldoende zijn...Of anders de zaag erin/...
                        Verwijderen is m.i. het beste. Ik denk dat krimpkous niet veel sterker is dan de plastic folie om de elco. Hangt een beetje van het materiaal af. De tussenruimte is beperkt.

Speakertech

Comment

• 4AC
                          • Nov 2007
                          • 1791

@ Speakertech

Maar heeft de fabrikant ook verteld waar het 'buisje' voor dient? Daar ben ik namelijk wel erg nieuwsgierig naar.

Het enige wat ik me kan bedenken is dat ze daar het onderdeel aan ophangen tijdens het coaten/spuiten, of iets dergelijks. Maar verder dan dat kom ik echt niet. Iemand anders een idee wat het kan zijn?

Mvg,

Teun
                          uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                          Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• speakertech
                            • Jan 2008
                            • 1697

Originally posted by 4AC
                            @ Speakertech

Maar heeft de fabrikant ook verteld waar het 'buisje' voor dient? Daar ben ik namelijk wel erg nieuwsgierig naar.

Het enige wat ik me kan bedenken is dat ze daar het onderdeel aan ophangen tijdens het coaten/spuiten, of iets dergelijks. Maar verder dan dat kom ik echt niet. Iemand anders een idee wat het kan zijn?

Mvg,

Teun
                            Daar heb ik niet naar gevraagd. Het kan best zijn dat dezelfde kast gebruikt wordt voor meer modellen en waarin het wel een functie kan hebben.
                            Ik heb het er in ieder geval gewoon uitgehaald en rest er een rond gaatje in de achterwand.

Speakertech

Comment

Working...