Hoeveel Watt max naar mijn speakers sturen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Originally posted by remco_k
    Puntje 2 is hetzelfde als 1:
    2: Hoe hard ik mijn versterker zet. Zet ik hem te hard zal mijn versterker gaan clippen.

Als gevolg van het clippen van je versterker, gaan je speakers stuk.
    De kans dat je speakers stuk gaan omdat je er te veel vermogen opzet is heeeeeel erg klein, in jouw geval zelfs onmogelijk.

De volume knoppen op je versterker kun je zien als een extra setje 'master faders' op je mengpaneel - alleen zitten die in je versterker. Die volume knoppen regelen gewoon de line-ingang zachter als ze niet helemaal open zijn gedraait. (Je mengpaneel zachter uitsturen heeft dus precies hetzelfde effect als de volume knoppen zachter zetten. Andersom hetzelfde: harder uitsturen uit je mengpaneel heeft precies hetzelfde effect als de volume knoppen op je versterker harder zetten, ook al kunnen ze niet harder).

Het is dus een samenspel van je mengtafel en versterker samen.
    Doe jezelf een lol: en probeer niet vast te stellen wat een maximum is. Houd gewoon ALTIJD het geluid en eventuele clip indicators op je versterker in de gaten...
    Daarover gesproken: die dingen mogen best een keertje knipperen. Maar als ze meer aan als uit staan, vraag je om problemen.
    Jeetje, wat een lesje moeilijk doen is dit zeg.
    Draai gewoon je versterker vol open en stuur met je mengpaneel op 0 dB uit.
    Controleer, één keer, of je versterker op die 0 dB net tegen het clippen aan zit en je weet voortaan precies tot hoever je kunt gaan. Op die manier gebruik je de VU meters op je mengpaneel waarvoor ze gemaakt zijn, controle houden over de uitsturing. Neem maar van mij aan dat iedere rpofessional zo te werk gaat. Wanneer je gaat tobben met de volume regelaars op je versterker terug draaien moet je iedere keer weer vaststellen bij welke uitsturing van je mengpaneel je versterker gaat clippen.
    Volume regelaars op een versterker moet je dus niet zien als een extra setje master faders want dat zijn het gewoon niet.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• remco_k
      • Sep 2002
      • 325

Originally posted by MusicXtra
      Jeetje, wat een lesje moeilijk doen is dit zeg.
      Wat je zegt - een makkelijke uitleg is anders. Dat had inderdaad anders gekunt.
      Draai gewoon je versterker vol open en stuur met je mengpaneel op 0 dB uit.
      Controleer, één keer, of je versterker op die 0 dB net tegen het clippen aan zit en je weet voortaan precies tot hoever je kunt gaan. Op die manier gebruik je de VU meters op je mengpaneel waarvoor ze gemaakt zijn, controle houden over de uitsturing. Neem maar van mij aan dat iedere rpofessional zo te werk gaat.
      Neem van mij aan dat ook ik dat weet en zelf ook zo werk. Ik probeer even goed duidelijk te maken dat je je oren erbij moet houden en daarbij probeer ik uit te leggen dat de functionaliteit van je master faders en volume knop op versterkers identiek is.
      Wanneer je gaat tobben met de volume regelaars op je versterker terug draaien moet je iedere keer weer vaststellen bij welke uitsturing van je mengpaneel je versterker gaat clippen.
      Volume regelaars op een versterker moet je dus niet zien als een extra setje master faders want dat zijn het gewoon niet.
      Dat 'extra setje master faders' gebruikte ik alleen om de werking van die knoppen duidelijk te maken. Nergens bedoel ik om daar aktief mee te gaan werken, want daar heb je de master faders op je mengtafel voor. Die zijn ook nog eens makkelijker bereikbaar. Maar het doel van die knoppen? Dat is exact hetzelfde. En dat is waar Stefan-w nog niet helemaal achter is/was.
      Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
      Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

Comment

• Stefan-w
        • May 2010
        • 92

Heb het uitgeprobeerd!!
        Versterker vol open en met mijn mixer 0db uitsturen.
        Hij geeft aan dat hij goed sterk signaal binnenkrijgt maar hij Clipt niet Zodra ik het signaal verhoog naar +2 db begint hij (knipperend op de maat (a) te clippen.

Als ik het goed begrijp:
        Ik zorg dat ik net iets onder die 0 db blijf zodat ik nog een beetje speling heb. Versterker vol open. En met 2 speakers van 250 watt, Kom ik niet in de problemen!!
        Daar komt bij dat als ik speakers gebruik van bijv. 200 watt zal mijn versterker eerder gaan clippen. En moet ik dus mijn uitgesuurde decibellen verlagen. Klopt dat?

Gr,

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Originally posted by Stefan-w
          Heb het uitgeprobeerd!!
          Versterker vol open en met mijn mixer 0db uitsturen.
          Hij geeft aan dat hij goed sterk signaal binnenkrijgt maar hij Clipt niet Zodra ik het signaal verhoog naar +2 db begint hij (knipperend op de maat (a) te clippen.

Als ik het goed begrijp:
          Ik zorg dat ik net iets onder die 0 db blijf zodat ik nog een beetje speling heb. Versterker vol open. En met 2 speakers van 250 watt, Kom ik niet in de problemen!!
          Daar komt bij dat als ik speakers gebruik van bijv. 200 watt zal mijn versterker eerder gaan clippen. En moet ik dus mijn uitgesuurde decibellen verlagen. Klopt dat?

Gr,
          Bijna goed
          Je versterker ziet niet hoeveel watt je speakers kunnen verwerken, het punt waarop hij gaat clippen hangt af van het signaal dat je instuurt.
          Daar is die 'ijking' op 0 dB dus ook voor, nu hoef je niet naar je versterker te kijken om te zien of je maximaal uitstuurt maar simpel je VU meters in de gaten houden.
          De relatie tussen vermogen en geluidsdruk is ook niet linear, om een net hoorbaar verschil in volume te krijgen (3dB) heb je een verdubbeling van het vermogen nodig.
          Maar, wanneer jouw speakers en je versterker inderdaad het opgegeven vermogen zijn hoef je je geen zorgen te maken wanneer je op deze manier te werk gaat.

Comment

• remco_k
            • Sep 2002
            • 325

In toevoeging op MusicXtra
            Originally posted by Stefan-w
            Als die 200 Watt ook bij 8 Ohm is:
            Je versterker zal dus -niet- eerder gaan clippen.
            Je kan gewoon net zo hard uitsturen als met 250Watt speakers.
            -tenzij- je hoort dat je speaker(s) rare dingen gaan doen als gevolg van teveel vermogen. Maar daar heb je in deze setting (200 Watt speaker, 250 Watt versterker) nog lang geen last van.
            Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
            Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

Comment

• Stefan-w
              • May 2010
              • 92

Ik snap het

Bedankt voor de Info, kan dus veilig verder herrie gaan maken

Gr, Stefan-w

(e.v.t toevoegingen blijven altijd welkom)

Comment

• T_Sound
                • Sep 2009
                • 267

Originally posted by MusicXtra
                Bijna goed
                Je versterker ziet niet hoeveel watt je speakers kunnen verwerken, het punt waarop hij gaat clippen hangt af van het signaal dat je instuurt.

--Knip--

geluidsdruk is ook niet linear, om een net hoorbaar verschil in volume te krijgen (3dB) heb je een verdubbeling van het vermogen nodig.
                Je versterker stuurt pas 250 watt uit als deze op zijn maximale RMS gedrukt wordt, dus NET niet clippen. als je ook maar heel iets zachter gaat, dan ben je al heel wat wattjes minder aan het uitsturen. Vandaar dat speaker-fabrikanten ook een 1 watt/1 meter rendement opgeven. Dus stel dat jouw speaker een rendement van 98 db op 1 watt/1 meter heeft en een maximum van 108 db, dan heeft de speaker dus 250 watt nodig om 10 db (verdubbeling van geluid naar mensenlijk waarnemen) harder te gaan en dus op zijn max uit te komen.

groet T_Sound.

P.s. ja ik weet het, lang verhaal.
                Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Originally posted by T_Sound
                  Je versterker stuurt pas 250 watt uit als deze op zijn maximale RMS gedrukt wordt, dus NET niet clippen. als je ook maar heel iets zachter gaat, dan ben je al heel wat wattjes minder aan het uitsturen. Vandaar dat speaker-fabrikanten ook een 1 watt/1 meter rendement opgeven. Dus stel dat jouw speaker een rendement van 98 db op 1 watt/1 meter heeft en een maximum van 108 db, dan heeft de speaker dus 250 watt nodig om 10 db (verdubbeling van geluid naar mensenlijk waarnemen) harder te gaan en dus op zijn max uit te komen.

groet T_Sound.

P.s. ja ik weet het, lang verhaal.
                  En het klopt nog niet ook
                  Om de versterker 250 Watt te laten leveren moet er een belasting van 8 Ohm aan hangen terwijl hij volledig uitgestuurd wordt.
                  Om een luidspreker met een rendement van 98 dB/1W/1m 108 dB druk te laten geven heb je precies 10 watt nodig.

Comment

Working...