Hoeveel Watt max naar mijn speakers sturen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stefan-w
    • May 2010
    • 92

Hoeveel Watt max naar mijn speakers sturen?

Beste Forrumers,

Ik heb als versterker een Behringer EP-1500 Versterker van 2x 700 Watt.
    Daarmee stuur ik 2 Img Stage-line Speakers aan van beide zo'n 250 watt(het zijn nogal bewerkte speakers dus de 1 heeft een 250 watt speaker en de ander een 300 watt) Uitgaande van 250 watt is dus zoiezo goed.

Mijn vraag is hoe hard ik mijn versterker kan zetten zonder de boel ""op te blazen""

Mvg Stefan
  • DJordy
    • Nov 2009
    • 112

Hallo,

op hoeveel ohm is dat?
    Mvg,

DJordy

Comment

• Stefan-w
      • May 2010
      • 92

Die Versterker levert 2x 700 watt bij 8 ohm.

Bij mijn speaker hetzelfde 8 ohm

Comment

• DJordy
        • Nov 2009
        • 112

Die versterker levert 2* 700 op 2Ohm
        2* 450 op 4Ohm
        2* 280 op 8Ohm

Dit weet ik omdat ik dezelfde Amp heb.

Hier de manual: http://www.behringer.com/EN/download...P0183_M_NL.pdf
        Last edited by DJordy; 04-05-10, 21:16. Reason: Manual toegevoegd
        Mvg,

DJordy

Comment

• Stefan-w
          • May 2010
          • 92

Oke sorry dacht dat het 8 ohm was.

Ik zou mijn Versterker dus bijna "vol" kunnen zetten

Hoe heb je dit berekend??

Comment

• DJordy
            • Nov 2009
            • 112

Kijk op pagina 10 van de manual
            Mvg,

DJordy

Comment

• Stefan-w
              • May 2010
              • 92

Ow dom van mij!!!

Staat natuurlijk in de Manual

Bedankt!!

Comment

• DJordy
                • Nov 2009
                • 112

en is dat 250 watt RMS?
                Mvg,

DJordy

Comment

• Stefan-w
                  • May 2010
                  • 92

Nope,

250watt max / 8ohm (dit staat achterop)

Comment

• DJordy
                    • Nov 2009
                    • 112

ok dan kun je hem bijna vol open zetten.
                    Mvg,

DJordy

Comment

• Stefan-w
                      • May 2010
                      • 92

Dat is mooi

Nogmaals Bedankt!!

Comment

• remco_k
                        • Sep 2002
                        • 325

Originally posted by Stefan-w
                        Dat is mooi

Nogmaals Bedankt!!
                        Die 'bijna vol open zetten' is natuurlijk een theorie...
                        De praktijk heeft nog meer parameters, zoals hoe hard jij uit je mengtafel wegstuurd. Ga jij (al dan niet per ongeluk) even op de +12 dB met je mengtafel, dan zal je versterker die +12dB braaf proberen te volgen.

In het meest "ideale" geval redt de voeding van de versterker dat niet, gaat de versterker clippen en sloop je in een simpele handeling en in korte tijd al je hoog drivers.

Wat ik probeer te zeggen: een theoretisch maximum bedenken is altijd goed, maar minstens zo belangrijk is om je oren goed te gebruiken en clipping van geluid altijd voorkomen.
                        Als je wat zekerder wilt zijn tegen clipping, zet je een wat "zwaardere" versterker neer die b.v. 350 Watt op 8 Ohm kan leveren.
                        Of je installeerd voor je versterker een limiter waarmee je voorkomt dat er een te hard signaal wordt aangeboden waardoor je versterker zou kunnen gaan clippen.

Edit:
                        Even in de handleiding gekeken: er zit een clip limiter ingebouwd in die versterker, aan de achterzijde kan je die inschakelen.
                        Dan ben je al behoorlijk beveiligd (maar ga niet blind van 100% beveiliging uit!)
                        Last edited by remco_k; 05-05-10, 13:52.
                        Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
                        Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

Comment

• Stefan-w
                          • May 2010
                          • 92

Begrijp ik het goed dat ik op 2 dingen moet letten:

1: Hoe hard ik mijn mixer zet (en daarmee hoeveel db ik naar mijn versterker stuur) en zet ik hem te hard zal mijn versterker gaan clippen.

2: Hoe hard ik mijn versterker zet. Zet ik deze te hard zal ik mijn speakers op blazen.

Maar hoe weet ik dan hoeveel db (dus hoe hard) ik mijn mixer kan zetten zonder mijn versterker te slopen. en Hoe hard ik daarop weer mijn Versterker kan zetten zonder mijn speakers te mollen

Maak ik er nu een zooitje van?

gr,

Comment

• jeroenw
                            • Dec 2003
                            • 216

mixer uitgang moet liefst 0 db zijn
                            \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

Comment

• remco_k
                              • Sep 2002
                              • 325

Originally posted by Stefan-w
                              Begrijp ik het goed dat ik op 2 dingen moet letten:

1: Hoe hard ik mijn mixer zet (en daarmee hoeveel db ik naar mijn versterker stuur) en zet ik hem te hard zal mijn versterker gaan clippen.

2: Hoe hard ik mijn versterker zet. Zet ik deze te hard zal ik mijn speakers op blazen.
                              Puntje 2 is hetzelfde als 1:
                              2: Hoe hard ik mijn versterker zet. Zet ik hem te hard zal mijn versterker gaan clippen.

Als gevolg van het clippen van je versterker, gaan je speakers stuk.
                              De kans dat je speakers stuk gaan omdat je er te veel vermogen opzet is heeeeeel erg klein, in jouw geval zelfs onmogelijk.

De volume knoppen op je versterker kun je zien als een extra setje 'master faders' op je mengpaneel - alleen zitten die in je versterker. Die volume knoppen regelen gewoon de line-ingang zachter als ze niet helemaal open zijn gedraait. (Je mengpaneel zachter uitsturen heeft dus precies hetzelfde effect als de volume knoppen zachter zetten. Andersom hetzelfde: harder uitsturen uit je mengpaneel heeft precies hetzelfde effect als de volume knoppen op je versterker harder zetten, ook al kunnen ze niet harder).

Het is dus een samenspel van je mengtafel en versterker samen.
                              Doe jezelf een lol: en probeer niet vast te stellen wat een maximum is. Houd gewoon ALTIJD het geluid en eventuele clip indicators op je versterker in de gaten...
                              Daarover gesproken: die dingen mogen best een keertje knipperen. Maar als ze meer aan als uit staan, vraag je om problemen.
                              Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
                              Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

Comment

Working...