Speaker voorzien van powercon

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SoundOfSilence
    • Mar 2007
    • 766

Heb al eens zoiets gedaan met actieve floortjes.

Als je mazzel hebt (zoals ik dus), past het powercon-chassis precies in/door het gat van de euro.
    (als een blokkendoos... bij valt er net doorheen).

Ik heb toen een plaatje gemaakt waar de powercon in gemonteerd werd en wat 2 bevestigingsgaten had op de maat van het originele euro-chassis.
    Paste precies, ziet er strak uit (zonder boren) en in geval van storing schroef je er zo het eurochassis weer in.

Enige nadeel is dat je niet powercon-uit hebt.

Dat heb ik opgelost met een bim-boxje met 1x powercon blauw in en 2x powercon grijs uit (andere, goedkopere, variant is 1x powercon blauw in en 2 kabels met blauwe kabeldelen via een wartel eruit).

Powercon Y-plankjes blijken sowieso handig.
    It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• Beckers Entertainment
      • Dec 2008
      • 650

De powercon valt in mijn geval precies erdoorheen.
      Heb geen gaten waar de euro word vastgezet, dus daar kan ik geen ander plaatje op monteren. Dus even kijken of ik van ijzer een plaat kan maken die precies vastklikt in het gat van de euro.

Zo'n Y-boxje wat jij aangeeft zou in principe ook perfect zijn.
      Simpel gezegd heb jij dit gemaakt, zonder de XLR?

Last edited by Beckers Entertainment; 22-02-10, 17:03.
      Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

Comment

• Outline
        • Feb 2006
        • 1434

Dan moet je het maar doen met alleen Powercon in per kant... Lijkt mij dat je je daar ook mee kan redden! En anders kun je altijd nog een splitterblokje maken voor de enkele keer dat je het nodig hebt.

En vergeet je niet om er ook weer een zekering in te zetten? Die zit er namelijk niet voor niets in!...

En de handigste manier is om gewoon 2 plaatjes te maken die over het originele gat passen. 1 plaat zet je aan de voorkant en de andere aan de achterkant van het originele gat. Even binnen de hoeken van het originele gat een gaatje boren in de plaatjes en daar een schroef doorheen en je plaatje kan geen kant meer op! Als je een beetje mazzel hebt, kun je je Powercon tussen de plaatjes vast zetten. Wel even het plaatje aarden en dus niet een zekering (met houder) vergeten!!!...

Comment

• Beckers Entertainment
          • Dec 2008
          • 650

Outline!
          Precies zoals jij het me nu uitlegt heb ik het inderdaad ook gemaakt.
          Weliswaar om te proberen even hout gebruikt met een grijze plug, maar het past inderdaad.
          Buitenkant word sowieso vervangen door ijzer (binnenkant ook?) zodat ik de plug in de speaker zelf kan laten vallen.

Comment

• Outline
            • Feb 2006
            • 1434

Gewoon alles van metaal maken...

Je kunt ook een lokale metaalboer 2 plaatjes laten maken die er in vallen en de diepte uitvullen. Dan kun je die met een strip aan de binnenkant vast zetten en ben je ook klaar! Even buiten het standaaard doosje denken en crea in metaalbewerken worden en je het zo een prachtige, op-fabriekswerk-lijkende oplossing!

EN VERGEET JE NIET OM ER EEN ZEKERING BIJ TE ZETTEN EN HET PLAATJE TE AARDEN?!?

Comment

• Beckers Entertainment
              • Dec 2008
              • 650

Ben helaas geen crea-bea op het gebied van metaal...
              Maar daar vinden we wel wat op.

Ja, zekering komt erin!
              Ja, ijzer word geaard.

Zo goed?

Comment

• Outline
                • Feb 2006
                • 1434

Gewoon bedenken wat je wil, dat op tekening zetten met de juiste maten (goed meten dus!!!) en met een eventueel voorbeeld of waar het in moet komen naar de locale metaalbewerker/smid. Die kan het zo voor je maken.

Je weet wel waarom ik over de zekering en aarding begon... 't blijft 220V he! Klein foutje is groot AUtje!

Comment

• hugovanmeijeren
                  • Oct 2004
                  • 1436

Je moet alleen nog wel even die grijze PowerCon voor een blauwe vervangen.

De grijze zijn bedoelt voor de uitgang, de blauwe voor de ingang.
                  Je kunt nu gevaarlijke situaties krijgen als je ze mixt met apparaten die wel juist zijn aangesloten en daarnaast nog een doorlus hebben (op grijs uitgevoerd zoals het hoort).

Groeten Hugo
                  Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• Beckers Entertainment
                    • Dec 2008
                    • 650

Originally posted by Beckers Entertainment
                    Weliswaar om te proberen even hout gebruikt met een grijze plug, maar het past inderdaad.

Toch bedankt voor de tip hoor!
                    Moet er inderdaad niet aan denken dat dit mis gaat..

Outline, bedankt voor de hulp. Ga me zeker eens bedenken wat ik wil en daarmee langs de ijzerboer. Kijken wat deze voor me kan betekenen.

Comment

• dj-wojcik
                      • Jul 2008
                      • 911

Toch bedankt voor de tip hoor!
                      Moet er inderdaad niet aan denken dat dit mis gaat..

Outline, bedankt voor de hulp. Ga me zeker eens bedenken wat ik wil en daarmee langs de ijzerboer. Kijken wat deze voor me kan betekenen.
                      kom je maar even langs dan maken we dat wel even
                      ik heb nog plaat-materiaal liggen en het is zelfs zwart voorbewerkt.

gr kevin ("de ijzerboer")
                      [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
                      [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• hugovanmeijeren
                        • Oct 2004
                        • 1436

Overheen gelezen, sorry. Je foto stond dan ook wel heel pontificaal in beeld...

Groeten Hugo
                        Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• speakertech
                          • Jan 2008
                          • 1697

Hallo tezamen,

Ik ben momenteel de mogelijkheden aan het bekijken om mijn huidige toppen (db Technologies flexsys F12) te voorzien van powercon in en uitgangen.
                          Wat is de veiligste en beste methode om dit te doen?
                          Het liefste houdt ik ook de normale eurostekker in het kastje voor het geval ik de powercon vergeet en hem makkelijker verkoopbaar maak.
                          Ik snap niet waarom fabrikanten niet standaard een powercon inbouwen in dit soort speakers. Is toch veel makkelijker om een universeel, betrouwbaar systeem te hebben.

Zijn hier dus mensen die dit ook al gedaan hebben?

http://img638.imageshack.us/img638/403/img0157ci.jpg
                          Wat is het serieuze nadeel van een driepolige eurosteker?
                          Het is een van de meest gangbare pluggen. Uit voorzorg, leg ik altijd alle kabels naar een apparaat vast met een klittenbandje of gaffa. Wordt er aan de kabel getrokken, dan komen de krachten nimmer op de connector zelf, dat geldt zowel voor de audio als voor de netpluggen.
                          Heb je meerdere toppen naast elkaar, dan kan ik me iets voorstellen bij de doorlusmogelijkheid. Een simpele netslof achter je toppen, zal echt niet veel meer werk opleveren. Een ander alternatief is een splitterboxje zelf maken en dan eenmaal powercon in en vast daarop aangesloten het gewenste aantal eurokabels. Dat zijn er meestal twee of vier. Op de splitterbox is dan ook weer ruimte voor een powercon uitgang, indien je wil doorlussen naar een volgende stack. Voorzie je de splitterbox van een haak, kun je hem ook nog ophangen aan een van de wielen wan je subs ofzo. Meestal worden die getipt en wijzen de wielen doelloos naar achter.
                          maak het lekker stevig. Blijft er iemand metezijn voetjes achter de kabel hangen, jammer dan, tenzij je subs ultra lichtgewicht zijn.
                          Eurostekers hebben bewezen robuust en betrouwbaar te zijn. De grootste fout die daarmee gemaakt wordt, is dat steker niet op trek ontlast wordt, doordat de kabel soms te kort is (zie je ook wel eens bij microfoons, waarbij de kabel vanaf de micro een halve meter boven de vloer hangt) en soms omdat de kabel met zijn volle gewicht aan de plug hangt. De remedie heb ik al aangegeven. Een andere manier van trekontlasting, is de kabel even door het handvat (voor zover aanwezig) van je luidsprekerbox te halen.
                          Ik kan me niet herinneren, dat ik een storing had door een euroconnector.

Speakertech
                          Last edited by speakertech; 25-02-10, 13:05.
                          Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                          ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• Beckers Entertainment
                            • Dec 2008
                            • 650

Waarom worden basboxen dan wel uitgevoerd met powercon en de toppen niet?
                            Het lijkt mij handiger een universeel systeem te hebben zodat ik elke kabel voor elke speaker kan gebruiken.

Comment

• SoundOfSilence
                              • Mar 2007
                              • 766

Originally posted by speakertech
                              Wat is het serieuze nadeel van een driepolige eurosteker?
                              Afgezien van het feit dat ie niet trekontlast is én dat schucko's (vaak de andere kant van de kabel) niet "faserein" zijn is e rweinig mis met een euro.

Echter, als je (zoals wij) zo min mogelijk schucko's op/rond een podium wil hebben is een euro niet zo handig.
                              Wij hebben (gelijk een multikabelsysteem) een voedingssysteem met alleen maar powercon -> powercon kabels. Er zit alleen aan de eerste positie een schucko (of liever de 380 verdeler die ook gewoon powercon is).
                              Op posities waar spanning gewenst is door de band ligt een powercon doorlus-doosje met een gezekerde schucko uit (zekeringautomaat van 4 of 6 ampere). Op die manier kan de gitarist niet je het set omver trekken.
                              Nadeel voor de band is dat ze niet zomaar overal een steker in kunnen steken, maar da's ook een voordeel.
                              Grootste voordeel is dat de kabelkist weer een paar vakken minder heeft (we hebben alleen powerconkabels op verschillende lengtes en wat slimme blokken)
                              It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• speakertech
                                • Jan 2008
                                • 1697

Originally posted by SoundOfSilence
                                Afgezien van het feit dat ie niet trekontlast is én dat schucko's (vaak de andere kant van de kabel) niet "faserein" zijn is er weinig mis met een euro.
                                Dat faserein heb ik nooit begrepen. Soms scheelt het wel eens wat in brom als je de netsteker omdraait, maar dat is feitelijk geen goede oplossing. Er zit ergens een foutje in het audiosysteem. Powercons ontnemen je in dat geval de mogelijkheid om de fase te keren.
                                Faserein heb ik nimmer op gelet. Overigens is de Belgische en ik meen ook de Duitse Schuckosteker voorzien van een extra aardpen, waardoor ompolen ook niet mogelijk is.
                                Het splittertje wat ik voorstelde met powercon in en vaste eurokabeltjes uit zou het probleem van "altijd in fase" oplossen.
                                Een groot voordeel van een powercon is wel dat bij custom aansluitpanelen, de gaten geponst kunnen worden met een goedkope ronde pons. Bij een eurosteker, wordt het vrijwel altijd "figuurzagen"
                                Als je alles met powercon hebt, zal het wel loslopen, maar heb je een paar toestellen of een rek met zo'n connector, dan ben je wel gen....d als je voedingskabeltje in het magazijn is blijven liggen. Dat gebeurt trouwens alleen als je met de set aan de andere kant van het land staat.

Speakertech
                                Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                                ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

Working...