Speaker voorzien van powercon

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Beckers Entertainment
    • Dec 2008
    • 650

    #1

    Speaker voorzien van powercon

    Hallo tezamen,

    Ik ben momenteel de mogelijkheden aan het bekijken om mijn huidige toppen (db Technologies flexsys F12) te voorzien van powercon in en uitgangen.
    Wat is de veiligste en beste methode om dit te doen?
    Het liefste houdt ik ook de normale eurostekker in het kastje voor het geval ik de powercon vergeet en hem makkelijker verkoopbaar maak.
    Ik snap niet waarom fabrikanten niet standaard een powercon inbouwen in dit soort speakers. Is toch veel makkelijker om een universeel, betrouwbaar systeem te hebben.

    Zijn hier dus mensen die dit ook al gedaan hebben?

    Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?
  • gateway
    • Dec 2004
    • 2

    #2
    Originally posted by Beckers Entertainment
    Hallo tezamen,

    Ik ben momenteel de mogelijkheden aan het bekijken om mijn huidige toppen (db Technologies flexsys F12) te voorzien van powercon in en uitgangen.
    Wat is de veiligste en beste methode om dit te doen?
    Het liefste houdt ik ook de normale eurostekker in het kastje voor het geval ik de powercon vergeet en hem makkelijker verkoopbaar maak.
    Ik snap niet waarom fabrikanten niet standaard een powercon inbouwen in dit soort speakers. Is toch veel makkelijker om een universeel, betrouwbaar systeem te hebben.

    Zijn hier dus mensen die dit ook al gedaan hebben?

    http://img638.imageshack.us/img638/403/img0157ci.jpg
    lijkt me gevaarlijk, want op het moment dat jij je speaker voedt met powercon, staat er ook 230 Volt op de pinnetjes van je euro!

    Tenzij je een relaisschakeling gaat inbouwen die dit verhindert, is het gewoon onveilig tenzij je de euro eruit haalt.

    Wat je zou kunnen doen is de euro erin laten, en alleen een powercon uit erop maken.

    Comment

    • Davy Gabriels
      • Aug 2002
      • 819

      #3
      Originally posted by Beckers Entertainment
      Het liefste houdt ik ook de normale eurostekker in het kastje voor het geval ik de powercon vergeet
      Enige veilige manier is zoals gezegd via een relaisschakeling, maar vind ik nogal lullig voor zo'n klein kastje.

      Nu je de kast toch open hebt liggen, maak dan ook even foto's van de binnenzijde, achterkant van de speakers bv.

      Comment

      • Beckers Entertainment
        • Dec 2008
        • 650

        #4






        Dat er spanning komt op de euro-stekker was iets wat ik mij zelf ook al bedacht had en ook de reden waarom ik eigenlijk om hulp vraag.
        Enige twijfelpunt is het feit dat de garantie vervalt wanneer ik zelf powercon ga inbouwen. Weet niet of het me dat wel waard is.
        In ieder geval wel bedankt voor de informatie!
        Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

        Comment

        • sparky
          • Apr 2002
          • 2104

          #5
          Originally posted by Beckers Entertainment
          Hallo tezamen,


          Ik snap niet waarom fabrikanten niet standaard een powercon inbouwen in dit soort speakers. Is toch veel makkelijker om een universeel, betrouwbaar systeem te hebben.


          http://img638.imageshack.us/img638/403/img0157ci.jpg
          Soundprojects gebruikt CEE, Meyer en Qube bijvoorbeeld, gebruiken powercon.

          Dus het gebeurt heus wel hoor.
          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

          Comment

          • Beckers Entertainment
            • Dec 2008
            • 650

            #6
            Duurdere reeksen van dB hebben het ook.
            Maar de goedkope dus niet. Zoveel duurder kan het toch niet zijn om powercon in een speaker te bouwen ipv een euro-stekker?

            Ben zelf aan het kijken om ipv de powercon in de speaker te bouwen gewoon een los kastje te bouwen dat ik bij het statief kan leggen.
            Voornaamste reden is dat ik de kabelzooi die ik heb met gebruik als monitor kwijt wil. Een enkele kabel zou dus ideaal zijn.

            Maar, een XLR signaal. Dat zul je niet passief kunnen splitsen? Daar zul je ergens een actieve splitter bij nodig hebben of niet?
            Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

            Comment

            • renevanh
              • Oct 2004
              • 2371

              #7
              Originally posted by Beckers Entertainment
              Maar, een XLR signaal. Dat zul je niet passief kunnen splitsen? Daar zul je ergens een actieve splitter bij nodig hebben of niet?
              XLR lijntjes kun je prima passief splitsen. Niet te vaak uiteraard, maar één of twee keer is geen probleem.
              Wordt heel vaak gedaan in allerlei situaties.
              Daarnaast is een doorlus op een versterker of achterop een actieve kast ook gewoon passief (of koud, hoe je het wilt noemen).
              Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

              Comment

              • remco_k
                • Sep 2002
                • 325

                #8
                Originally posted by Beckers Entertainment
                Duurdere reeksen van dB hebben het ook.
                Maar de goedkope dus niet. Zoveel duurder kan het toch niet zijn om powercon in een speaker te bouwen ipv een euro-stekker?
                D'r zit anders een aanzienlijk prijsverschil tussen de euro stekker en de powercon socket. Maar dat een euro stekker hier niet echt op z'n plaats is, vind ik eigenlijk ook.
                Ben zelf aan het kijken om ipv de powercon in de speaker te bouwen gewoon een los kastje te bouwen dat ik bij het statief kan leggen.
                Wat moet dat losse kastje dan doen aan de euro stekker in je speaker? Die kan er dan nog steeds zomaar uitvallen als je een scheet laat.
                Voornaamste reden is dat ik de kabelzooi die ik heb met gebruik als monitor kwijt wil. Een enkele kabel zou dus ideaal zijn.
                Ik snap niet echt wat je nu bedoeld denk ik, maar er bestaan toch gewoon combi's met XLR en power in 1 kabel?
                Maar, een XLR signaal. Dat zul je niet passief kunnen splitsen? Daar zul je ergens een actieve splitter bij nodig hebben of niet?
                Als het line-signaal betreft (en dat is het) dan kan je dat prima een keertje (of zelfs 2 of meer) passief splitten.

                Het liefste houdt ik ook de normale eurostekker in het kastje voor het geval ik de powercon vergeet en hem makkelijker verkoopbaar maak.
                Ik vind het omgekeerde waar. Ik zou juist de eurstekker eruit slopen, powercon in- en uit erop maken en de set is ineens veel veelzijdiger en robuuster geworden.
                Je verkoopt 'm neem ik dan wel met powercon snoeren erbij natuurlijk.

                De euro stekker in de kast behouden en de powercon sockets erbij monteren, dat vind ik juist niet interessant. Allereerst omdat je met een relais de euro stekker moet 'afkoppelen'. Het zal prima werken, maar ik vind het maar een beetje "zozo".
                Gewoon die euro stekker eruit, 2x powercon erin (in- en uit) en niet moeilijker doen dan strict noodzakelijk. Dat voorkomt ook vervelende storingen in de toekomst. (Ik noem er maar even eentje: iemand die én de powercon aansluit én de euro stekker... afhankelijk van de gehele situatie, de insteek volgorde en de polarisatie van de stekker kan dat BOEM! doen, voor mij genoeg om het euro gedeelte helemaal weg te halen).

                Edit: Vergeet dat BOEM! gedeelte maar, als het relais er goed wordt ingebouwd, is dat geen probleem. Maar ik vind het nog steeds niks.
                Last edited by remco_k; 22-02-10, 13:29.
                Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
                Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

                Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

                Comment

                • @lex
                  • Jul 2006
                  • 1086

                  #9
                  Originally posted by Beckers Entertainment
                  Enige twijfelpunt is het feit dat de garantie vervalt wanneer ik zelf powercon ga inbouwen. Weet niet of het me dat wel waard is.
                  Mijn ervaring is dat als je even contact zoekt met de leverancier of de fabrikant en je ze het ombouwen voorlegt dat ze bereid zijn zo'n modificatie binnen de garantie te laten vallen. Overigens spreekt het dan wel voor je als je hun het gevoel geeft dat je weet waarover je het hebt.

                  Iets anders wordt het als je in een metalen behuizing een nieuw gat gaat boren om daarin een andere aansluiting te maken. Het kan zijn dat daardoor het apparaat niet meer voldoet aan HF-interferentie richtlijnen. Stuur je het bv. terug naar Amerika voor reparatie dan kan het zijn dat zij het terug moeten bouwen om het weer te laten voldoen aan de richtlijnen omdat zij het dan pas weer mogen uitvoeren.

                  @lex
                  Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

                  Comment

                  • Beckers Entertainment
                    • Dec 2008
                    • 650

                    #10
                    Het betreft een dB speaker, dus hij zou dan terug naar italie moeten.

                    Heb zojuist Joris van dB even uitgelegd wat mijn idee is en of dit binnen de garantie valt.
                    Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

                    Comment

                    • e-sonic
                      • Aug 2004
                      • 329

                      #11
                      230 mains

                      Lijkt me voor de italianen een moeilijk verhaal,

                      Ben zelf alweer een tijdje uit de elektro ontwikkeling, maar kan me uit de eindcontrole nog wel de lekstroom en isolatie meting per systeem voor de geest halen, CE keur is niet meer van kracht, fabrikant aansprakelijkheid etc..

                      Is er niet iets te maken met een haakse IEC en een trekontlasting, zit ook achter op plasma's....

                      relais oplossing is niet aant te bevelen, ook om reden van veilgheid..

                      groet e-sonic
                      Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

                      Comment

                      • Beckers Entertainment
                        • Dec 2008
                        • 650

                        #12
                        Het gaat me niet zozeer om de degelijkheid van de IEC stekker, maar meer om de functionaliteit.
                        Ik wil multikabel gaan aanschaffen met xlr en powercon op 1 koord. Wanneer ik dan naar bij basje ga, kan ik wel powercon gebruiken, maar wanneer ik geen basjes neerzet, heb ik niks aan die kabel.
                        Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

                        Comment

                        • Beckers Entertainment
                          • Dec 2008
                          • 650

                          #13
                          Reactie terug van dB.
                          Beste Jasper,


                          In principe vervalt de garantie dan.

                          Oplossing: als u de verandering doet zorg anders dat u de Euro-connector terug kan inbouwen nadien mocht er ooit iets gebeuren.
                          Dan kan men dit niet zien op onze Service Department.

                          Hopelijk ben ik u van dienst geweest.
                          Ga dus een van de twee voorzien van 'n powercon in op de plek waar nu de euro stekker zit. En de ander voorzien van powercon in en uit. Mocht ooit iets kapot gaat kan ik altijd de versterkerunit wisselen, zodat ze op de technische dienst niks ervan terug kunnen zien.
                          Weliswaar niet de eerlijkste, maar wel de meest doeltreffende manier.
                          En het mag van Joris..
                          Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

                          Comment

                          • Carl
                            • Nov 2000
                            • 907

                            #14
                            Gaat niet werken, een Powercon past niet in het IEC gat.
                            Als je gaat uitboren, kun je het niet meer ongedaan maken.
                            Ik zou me in geval van garantie meer zorgen maken over de versterkerunits dan over het luidsprekergedeelte. Een speaker kun je wel zelf vervangen, maar versterkers repareren is zeker niet voor iedereen wegggelegd.
                            Een goede oplossing heb ik ook niet voor je, ben met je eens dat Powercon een betere oplossing is.
                            Een IEC aan je combikabel en een IEC naar Powercon verloopje voor je Bas?
                            Geen perfecte oplossing, maar wel eenvoudig. (en goedkoop)

                            Comment

                            • remco_k
                              • Sep 2002
                              • 325

                              #15
                              Andere oplossing, ook niet alles maar ik dump 'm maar even:
                              Klein kastje maken met de 2 powercons erin en een kabeltje naar buiten met een euro stekker eraan. Kastje met powercons op een fatsoenlijke manier achterop de speaker naast het euro chassisdeel bevestigen en de euro stekker vanuit dat kastje daarin steken. Dan nog een mechanise truuk (desnoods vastlijmen) zodat die euro stekker er niet meer uitkan (vallen) en je bent klaar.

                              Ben je ook meteen gered als je je powercon voedingskabels bent vergeten, dan kan je de euro stekker eruit trekken en die alsnog gebruiken. (tenminste, als je 'm niet gelijmd hebt)
                              Last edited by remco_k; 22-02-10, 16:46.
                              Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
                              Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

                              Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

                              Comment

                              Working...