probleem met dateq apollo. veel ruis

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • olafmeis
    • Jan 2009
    • 17

probleem met dateq apollo. veel ruis

Allen,

ik heb een dateq apollo. die kent iedereen wel, tafel heeft nog maar weinig uren gespeeld en altijd in flightcase gezeten.
    Ik had 2 problemen
    1 = een soort hartslag rond de 150hz over mijn speakers. dat bleek aan de beatcounter te liggen. die heb dusmaar losgekoppeld. (wellicht buikbare info)
    2 = veel ruis als mijn versterkers open staan.
    Ik heb er een dbx drivepack PA tussen hangen (verders geen eq e.d.) en met een simpele JB system tafel heb ik haast geen ruis. het komt dus echt uit de apollo.
    Heeft iemand hier ervaring mee? En wat kan ik er aan doen?

ik hoor het heeeeel graag.
    alvast bedankt.

grzz olaf
  • dj-wojcik
    • Jul 2008
    • 911

Even in haken op het feit dat je ruis hebt en gebruik maakt van de DBX DriveRack PA. Ik heb me dus al vaker laten vertellen dat het gebruik van de DBX driverack PA/PX in combinatie met versterkers (dus niet met actieve speakers) nogal wat ruis opleveren. Maar ik zelf maak ook gebruik van een driverack maar heb hier zelf dus geen last van.

Maar als je, zoals je zelf zegt, minder last heb van ruis met een andere mixer, kan hier indd de oorzaak liggen. En dan moet ik wel bekennen dat je wel een beetje pech hebt met jouw Apollo. Want ik hoor alleen maar positieve berichten van deze mixer.

Wat betreft de beatcounter vind ik het natuurlijk raar dat deze storing maakt. En ik zou dus ook aanraden om deze te laten vervangen, zou je nog garantie hebben. Of anders zelf de parts bestellen en dit in te bouwen.

Laat ons vooral je bevindingen hier weten
    [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
    [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• sparky
      • Apr 2002
      • 2104

Originally posted by dj-wojcik
      Even in haken op het feit dat je ruis hebt en gebruik maakt van de DBX DriveRack PA. Ik heb me dus al vaker laten vertellen dat het gebruik van de DBX driverack PA/PX in combinatie met versterkers (dus niet met actieve speakers) nogal wat ruis opleveren. Maar ik zelf maak ook gebruik van een driverack maar heb hier zelf dus geen last van.

Ach kom toch, driverracks zijn prima apparaten voor het geld en hebben zeker niet veel eigen ruis, als iemand hier wel last van heeft dan komt dat doordat hij geen zak van een fatsoenlijke gainstructuur snapt. Mensen die vervolgens dan ook nog beweren dat zoiets dan komt doordat je niet met powered speakertjes werkt, hebben echt waar geen flauw idee waar ze het over hebben. Niet meer naar luisteren dus! Tenzij je houdt van broodje aapverhalen ipv feiten.

Tenzij je toevallig een kapot exemplaar hebt, maar die kans blijkt in de praktijk kleiner

Maar idd, vervang de mixer en de storing is weg, probleem lijkt me dus geen driverack.

aan de TS: Hoe zit het met je Apollo? Regel je je gains hard in, doe je je kanalen ver open en regel je het uiteindelijke volume met je master? geen dingen zoals effecten er nog tussen geschakeld? Het is eerlijk gezegd moeilijk storing zoeken zonder het systeem kwestie onder handen te hebben. Maar ik moet idd ook zeggen dat een storende beatcounter een defect lijkt te zijn. Met die storing in de beatcounter en en correcte gainhuishouding in de tafel begin je toch aan een kapotte tafel te denken.
      Last edited by sparky; 09-08-09, 09:48.
      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Koen van der K
        • Aug 2005
        • 1146

Klinkt 'n beetje als 'n afscherming- / groundprobleem. Is die ruis enkel "analoge" noise of zit er ook een HF (digitaal) component bij (bijvoorbeeld een hele hoge piep) ?
        Verandert de ruis in amplitude als je bijvoorbeeld met de interne bekabeling rommelt of met je hand over de PCB's gaat ?

Succes !
        Meer is minder, minder is meer

Comment

• olafmeis
          • Jan 2009
          • 17

Bedankt voor jullie reacties.

Ik zal even kort e.e.a. verduidelijken.
          de apollo wordt gebruitk voor disco werk. Alleen ik en mijn broer gebruiken hem, dus er is nooit extreem mee om gegaan. Er zitten 4 cd spelers en 2 microfoons op en meestal niet veel meer.
          Verders QSC mx3000a versterkers.
          Ik dacht eerst dat het uit de crossover en equaliser kwam (nooit erbij stil gestaan dat het aan de mangtafel zou kunnen liggen) Ik heb alle rand apparatuur verwijdert, de dbx pa gekocht, en alleen dus de mengtafel, dbx PA en dan direct de qsc eintrap.
          Toen dat zo ruisde heb ik de mengtafel direct op de versterker aangesloten. dus helemaal niks meer ertussen en dat leverde nog steeds veel ruis op.
          toen heb ik een JB (van 150 euro ) tafel direct op de versterker gezet, en weg de ruis!!!! lang leven JB (da's een grapje)

Dus mijn conclusie is echt dat het uit de apollo komt. met de dbx PA wordt de ruis niet meer, dus over de dbx hoor je me niet klagen. (al ken het apparaat pas 2 dagen)

De tafel wordt 1 keer in de 2 weken onegveer gebruikt (zeg 20 keer per jaar) en de tafel is 10 jaar oud. maar dus weinig gebruikt en nog nooit problemen mee gehad. (zit zelfs nog geen krasje op )

hopelijk is dit een beetje duidelijk. ik heb trouwens de tafel al helemaal (en dan bedoel ik ook echt helemaal) uit elkaar gehad. niks raars gezien, en ik heb ook alle faders een keer los gekoppeld en dat gaf geen verbetering dus in de schuif faders zit het niet.

Ik hoor jullie graag weer met nieuwe vragen of natuurlijk "de oplossing".

Comment

• olafmeis
            • Jan 2009
            • 17

Heey Koen,

Tis die ruis enkel "analoge" noise. redelijk monotoom. dus geen rare hoge tikkels erbij ofzo.
            Ik heb nog niet mer de bekabling gerommeld terwijl hij aan stond. zal ik straks eens gaan proberen.

Mag je over de printboard gaan als er spanning opstaat? of hoe doe jij dat dan? fo druk je gewoon een beetje op de kop van de komponenten?

tot horens

Comment

• MusicSupport
              • Feb 2006
              • 1016

Ik haak even in op Koen; kan een gevalletje gebalanceerd/ongebalanceerd zijn tussen de Apollo en het 'andere' apparaat.... Hoe sluit je de Apollo aan? XLR? Tulp?
              d&b Audiotechnik

Comment

• Koen van der K
                • Aug 2005
                • 1146

Ha Olaf,

Geen probleem om met je handen over de printplaten te gaan, zolang je maar uit de buurt van de trafo blijft. Hoogste spanning is hooguit +/-18VDC dus kan je nooit meer dan 36VDC krijgen.

Had je dit ruisprobleem overigens altijd, is het er geleidelijk aan ingekomen of plotseling ?

Het punt dat Musicsupport aankaart is ook zeker de moeite. Mocht je via de tulpjes hebben getest, probeer dan eens rechtstreeks van de XLR out naar de XLR in op je amp, met 'n gebalanceerde kabel natuurlijk ;-)

Succes !

Comment

• moderator
                  Moderator
                  • Apr 2001
                  • 5946

Tien jaar oud...in die tijd werden apollo's ook nog uitgeleverd zonder gebalanceerde uitgang.
                  Gebalanceerd of niet lijkt me geen issue, immers: de ruis was er eerder nog niet.
                  Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• dj-wojcik
                    • Jul 2008
                    • 911

Originally posted by sparky
                    Ach kom toch, driverracks zijn prima apparaten voor het geld en hebben zeker niet veel eigen ruis, als iemand hier wel last van heeft dan komt dat doordat hij geen zak van een fatsoenlijke gainstructuur snapt. Mensen die vervolgens dan ook nog beweren dat zoiets dan komt doordat je niet met powered speakertjes werkt, hebben echt waar geen flauw idee waar ze het over hebben. Niet meer naar luisteren dus! Tenzij je houdt van broodje aapverhalen ipv feiten.
                    1. Ik weet dat het "prima apparaten voor het geld" zijn. (anders had ik er geen gekocht)
                    2. De rede waarom ik dat zeg, is dat ze mij hebben verteld. En dus later ook mijn bevindingen waren, dat als ik de wizzard laat lopen, En ik kom dus bij de instelling van het volume, en ze laten zien op welk niveau de speakers moeten staan. Dan zou je dit dus op de versterker anders moeten doen. Zodra je dit gedaan hebt doet hij nog een meten en dan moet je weer het een en ander veranderen. In mijn geval heeft dit de eerste keer een half uur geduurt om de subs te doen. En de vorige eigenaar zit hier ook op het forum. En ik meen dat deze wel last had van een ruis.
                    3.En om dan je conclusie te trekken dat iemand er geen zak van snapt en dat ze geen flauw idee hebben........? Beetje drastisch toch?

Ik vertelde alleen wat mijn bevindingen waren en wat ik zover weet hoe het zat met de ervaring van iemand anders.

oké verder on-topic
                    [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
                    [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• olafmeis
                      • Jan 2009
                      • 17

ik gebruik altijd xlr 3 polig, met 3 aders tussen al mijn apparatiir.
                      en er zit dus ongebalanceerd en gebalanceerd op.

Comment

• Koen van der K
                        • Aug 2005
                        • 1146

Originally posted by moderator
                        Tien jaar oud...in die tijd werden apollo's ook nog uitgeleverd zonder gebalanceerde uitgang.
                        Gebalanceerd of niet lijkt me geen issue, immers: de ruis was er eerder nog niet.
                        TS geeft niet aan of het een recente Apollo is (jawel, die worden dus nog steeds gebouwd en geleverd) of 'n oudere.
                        Tevens is ook (nog) niet duidelijk of de ruis er wel/niet eerder inzat, vandaar mijn vraag ... zeg maar.

We wachten 't even af.

Comment

• moderator
                          Moderator
                          • Apr 2001
                          • 5946

Wat een flauwe reactie Koen,
                          De tafel wordt 1 keer in de 2 weken onegveer gebruikt (zeg 20 keer per jaar) en de tafel is 10 jaar oud. maar dus weinig gebruikt en nog nooit problemen mee gehad. (zit zelfs nog geen krasje op )
                          Dit is wat de TS aangeeft voordat je reageert. Ik ben me er van bewust dat Dateq dit model nog steeds lwvert, maar met de datering in het onderwerp lijkt me dat overbodige info.

FF goed lezen en niet op ieder slak zout leggen aub, begin met het berocht van 11.11 op 09-08-09
                          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• olafmeis
                            • Jan 2009
                            • 17

tafel is ongeveer 10 jaar en voor zover ik weet zat de ruis er voorheen niet in.
                            door de defecte beatcontroller ben ik alles nader gaan bekijken.
                            ik moet wel zeggen dat ik voorheen 2*700 op de topkast had zitten en nu 2*1250. dat kan dus ook meer ruis opleveren. maar met die zwaardere eindtrap op de top draai ik al weer een tijd en kan me niet voorstellen dat het voorheen ook zo ruisde.

Comment

• Koen van der K
                              • Aug 2005
                              • 1146

Originally posted by moderator
                              Wat een flauwe reactie Koen,

Dit is wat de TS aangeeft voordat je reageert. Ik ben me er van bewust dat Dateq dit model nog steeds lwvert, maar met de datering in het onderwerp lijkt me dat overbodige info.

FF goed lezen en niet op ieder slak zout leggen aub, begin met het berocht van 11.11 op 09-08-09
                              oeps, sorry ... had 't inderdaad niet goed gelezen, was dus niet de bedoeling, scsi, zal voortaan beter opletten !

Mja, geen idee wat de oorzaak kan zijn, misschien dat 't er inderdaad altijd in heeft gezeten maar met de wijziging in andere apparatuur tot uiting komt.

Groeten en succes !

Comment

Working...