Stroom in flightcase maken.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

    #16
    Zullen we het bij de te geven adviezen laten bij de algemeen geaccepteerde oplossingen en het pionieren met spanning en tropische verloopjes overlaten aan mensen die de risico's kunnen overzien?
    Oftewel VOP of NOP....Geven van avies heeft zn beperkingen. Veiligheid eerst.
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

    Comment

    • Noobie
      • Dec 2007
      • 223

      #17
      Originally posted by moderator
      Zullen we het bij de te geven adviezen laten bij de algemeen geaccepteerde oplossingen en het pionieren met spanning en tropische verloopjes overlaten aan mensen die de risico's kunnen overzien?
      Oftewel VOP of NOP....Geven van avies heeft zn beperkingen. Veiligheid eerst.
      volgens mij bedoelde hij 220V stekker -> 380V contra, dus 1 groep

      Ok even gedegen uitleg wat betreft het verloop:

      Deze variant is 100% veilig en toegestaan, de shuko is immers normaliter met 16A afgezekerd en de 3 16A fase aansluiting mag een veelvoud daarvan hebben dus dat is zeker geen probleem.(kijk maar na in de NEN)

      Andersom dus van bv. 32A>shuko... Mag dus gewoon NIET!, reden; de shuko kan max. 16A belasting hebben, de 32A kracht is minimaal met 25A per fase afgezekerd (meestal 32A) dus de stekker kan overbelast raken zonder uitval van de voorliggende zekering.

      ontoppic;

      persoonlijk zou ik gewoon met standaard verdeelblokken werken, idd wel kijken of die minimaal 1,5mm2, maar liever 2,5mm2 bedraad zijn.

      Een voedingsunit heeft voor versterkers naar mijn mening weinig zin, aangezien de opgenomen vermogens meestal hoger zijn als zo'n unit aan kan.

      Effect apparatuur is een ander verhaal natuurlijk. Maar in mijn optiek heeft een duur merk ook daar weinig toegevoegde waarde. Hoofdfunctie is gezamenlijk schakelen, dat hoeft geen E 300,00 te kosten.
      Per uitgang afzekeren heeft voor mij totaal geen zin, aangezien alle apparatuur een eigen zekering heeft. Enige wat er gebeurt is dat je op 2 plekken naar een defecte zekering moet gaan zoeken....

      De stroom meting is ook niet echt interressant, aangezien je tijdens de bouw van een rack exact kunt berekenen wat het max. opgenomen vermogen is. Spannings meting kan interessant zijn voor een agregaat, maar normaal gesproken meet je die toch voordat je iets aansluit.

      Overigens twijfel ik of de 'meting' wel zo exact is bij die dingen, heb nog nooit gezien dat dit soort apparaten geeikt waren.

      Er zijn overigens ook shuko strips zonder schakelaar, van bv. Rital, deze zijn gewoon gekeurd tot 16A.

      Comment

      • MusicSupport
        • Feb 2006
        • 1016

        #18
        Originally posted by Noobie
        volgens mij bedoelde hij 220V stekker -> 380V contra, dus 1 groep

        Ok even gedegen uitleg wat betreft het verloop:

        Deze variant is 100% veilig en toegestaan, de shuko is immers normaliter met 16A afgezekerd en de 3 16A fase aansluiting mag een veelvoud daarvan hebben dus dat is zeker geen probleem.(kijk maar na in de NEN)

        Andersom dus van bv. 32A>shuko... Mag dus gewoon NIET!, reden; de shuko kan max. 16A belasting hebben, de 32A kracht is minimaal met 25A per fase afgezekerd (meestal 32A) dus de stekker kan overbelast raken zonder uitval van de voorliggende zekering.

        ontoppic;

        persoonlijk zou ik gewoon met standaard verdeelblokken werken, idd wel kijken of die minimaal 1,5mm2, maar liever 2,5mm2 bedraad zijn.

        Een voedingsunit heeft voor versterkers naar mijn mening weinig zin, aangezien de opgenomen vermogens meestal hoger zijn als zo'n unit aan kan.

        Effect apparatuur is een ander verhaal natuurlijk. Maar in mijn optiek heeft een duur merk ook daar weinig toegevoegde waarde. Hoofdfunctie is gezamenlijk schakelen, dat hoeft geen E 300,00 te kosten.
        Per uitgang afzekeren heeft voor mij totaal geen zin, aangezien alle apparatuur een eigen zekering heeft. Enige wat er gebeurt is dat je op 2 plekken naar een defecte zekering moet gaan zoeken....

        De stroom meting is ook niet echt interressant, aangezien je tijdens de bouw van een rack exact kunt berekenen wat het max. opgenomen vermogen is. Spannings meting kan interessant zijn voor een agregaat, maar normaal gesproken meet je die toch voordat je iets aansluit.

        Overigens twijfel ik of de 'meting' wel zo exact is bij die dingen, heb nog nooit gezien dat dit soort apparaten geeikt waren.

        Er zijn overigens ook shuko strips zonder schakelaar, van bv. Rital, deze zijn gewoon gekeurd tot 16A.
        Hier sluit ik me helemaal bij aan!
        d&b Audiotechnik

        Comment

        • kevincejanssen
          • Oct 2008
          • 75

          #19
          Originally posted by SoundOfSilence
          Vindt persoonlijk deze wel prettig:

          PLAATJE

          Ding gaat uit op euro's en heeft euro's per uitgang, een power-led en een zekering-stuk ledje per uitgang.

          En anders gewoon een furmann
          Ziet er leuk uit zon ding maar de prijs niet echt.

          Kan ik niet gewoon zon 19inch 6 schuko ding pakken en dan een zekering/verliesstroomschakelaar ertussen zetten ofzo?
          Last edited by kevincejanssen; 13-05-09, 23:44.
          www.camperbouwenonderhoud.nl


          Wij zijn gespecialiseerd in het bouwen en onderhouden van uw camper. Of het nu gaat om een nieuwe 6x6 expeditie camper of om een kleine reparatie aan uw buscamper, bij ons bent u aan het juiste adres!

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #20
            Originally posted by kevincejanssen
            Ziet er leuk uit zon ding maar de prijs niet echt.

            Kan ik niet gewoon zon 19inch 6 schuko ding pakken en dan een zekering/verliesstroomschakelaar ertussen zetten ofzo?
            Aardlekschakelaar heet zo'n ding
            Maar waarom zou je dat willen?
            Zoals eerder gezegd moet je dan op twee plaatsen kijken of er een zekering uit ligt en zeker met een aardlekschakelaar kun je nog wel eens problemen krijgen.
            Gewoon zorgen dat je spullen goed geaard zijn dan heb je helemaal geen aardlekschakelaar nodig en mocht je teveel stroom trekken dan vliegt de zekering in de stoppenkast er wel uit.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • DaDe
              • Jul 2004
              • 15

              #21
              Een overgang shuko -> 3fase cee is volgens mij echt geen goed idee. Ik vermoed dat de cee norm (heb hem niet bij de hand) dit niet toelaat. omdat er geen faseverschuiving is en je de neuter dus zwaar kan overbelasten.

              Meter in je rack is echt wel handig. Wat als je inprikt op het huis, alles in orde. Maar tegenn de tijd dat het event begint heeft de catering al 10 ovens aangesloten waardoor er nog maar 140 volt overblijft? Een meter is dan een mooie indicatie. En ja dit gebeurt!
              More music, more fun!

              Comment

              • RenéE
                • Oct 2006
                • 291

                #22
                Originally posted by DaDe
                Een overgang shuko -> 3fase cee is volgens mij echt geen goed idee. Ik vermoed dat de cee norm (heb hem niet bij de hand) dit niet toelaat. omdat er geen faseverschuiving is en je de neuter dus zwaar kan overbelasten.
                Kun je dit eens nader verklaren? Volgens mij is je nul altijd berekend op minimaal een 16A stroom (1 fase van een CEE vol belasten en de andere niet mag immers ook geen gevaarlijke situaties opleveren), en hoeveel stroom kon een schucko ook alweer maximaal uit een stopcontract trekken?

                Comment

                • Noobie
                  • Dec 2007
                  • 223

                  #23
                  Originally posted by DaDe
                  Een overgang shuko -> 3fase cee is volgens mij echt geen goed idee. Ik vermoed dat de cee norm (heb hem niet bij de hand) dit niet toelaat. omdat er geen faseverschuiving is en je de neuter dus zwaar kan overbelasten.
                  CEE norm is alleen van toepassing op conectors, als een connector goedgekeurd is tot 3 x 16A, zal die 1 x 16A ook wel verdragen...


                  Originally posted by DaDe
                  Meter in je rack is echt wel handig. Wat als je inprikt op het huis, alles in orde. Maar tegenn de tijd dat het event begint heeft de catering al 10 ovens aangesloten waardoor er nog maar 140 volt overblijft? Een meter is dan een mooie indicatie. En ja dit gebeurt!
                  Dit gebeurt alleen als je te dunne kabels gebruikt. zijn ook nen normen voor. Hoe langer een kabel is, hoe dikker de ader zal moeten zijn. Als de kabel te dun is, heeft deze dus een te hoge weerstand en zal er spanningsval ontstaan over de kabel. Een dikkere kabel heeft minder weerstand en dus ook minder spanningsval.

                  als spanning naar 140V gaat, dan zit je toch echt op een ongestabiliseert agregaat (die kan dus ook naar boven afwijken!!). Dan is er maar 1 oplossing: gewoon een ander agregaat laten neerzetten en anders inpakken en naar huis, of je moet graag al je apparatuur willen vervangen....

                  Met het vaste net is de zekering al lang gesprongen voor je dat voltage haalt. of je moet 16A over 50mtr 0,75mm2 (liefst opgerolt....) gaan gebruiken natuurlijk.

                  kortom, dit gebeurt alleen als je bekabeling niet in orde is en dat ga je ook niet verhelpen met een voedingstrip van E 300,00

                  Comment

                  • jens
                    • Aug 2004
                    • 1067

                    #24
                    Originally posted by Noobie
                    volgens mij bedoelde hij 220V stekker -> 380V contra, dus 1 groep

                    Ok even gedegen uitleg wat betreft het verloop:

                    Deze variant is 100% veilig en toegestaan, de shuko is immers normaliter met 16A afgezekerd en de 3 16A fase aansluiting mag een veelvoud daarvan hebben dus dat is zeker geen probleem.(kijk maar na in de NEN)

                    Andersom dus van bv. 32A>shuko... Mag dus gewoon NIET!, reden; de shuko kan max. 16A belasting hebben, de 32A kracht is minimaal met 25A per fase afgezekerd (meestal 32A) dus de stekker kan overbelast raken zonder uitval van de voorliggende zekering.

                    .
                    Dit bedoel ik natuurlijk ook !

                    Comment

                    • wortel
                      • Sep 2008
                      • 37

                      #25
                      Originally posted by MusicXtra
                      Aardlekschakelaar heet zo'n ding
                      Maar waarom zou je dat willen?
                      Zoals eerder gezegd moet je dan op twee plaatsen kijken of er een zekering uit ligt en zeker met een aardlekschakelaar kun je nog wel eens problemen krijgen.
                      Gewoon zorgen dat je spullen goed geaard zijn dan heb je helemaal geen aardlekschakelaar nodig en mocht je teveel stroom trekken dan vliegt de zekering in de stoppenkast er wel uit.
                      Een eigen aardlekschakelaar kan wel degelijk nut hebben!

                      In natte omgevingen moet er een differentieel aanwezig zijn van 30mA (bvb je badkamer, festivalterrein), op bouwwerfinstallatie's zelf van 10mA.

                      Dit omdat bij natte omgevingen er meer kans is op elektrocutie.
                      De standaard diferentiaal is echter meestal 300mA.


                      Tevens, als je de helft van je apperatuur voorziet van eigen differentiaal van 30mA, de andere helft ook en de bovenliggende is 300mA, dan valt in geval van aardlek (electrocutie of massa onder spanning) maar 1 van de 2 differentielen uit.

                      Die van 300mA is "te traag" om te reageren, en zo moet je niet naar een duister keldertje om je differentieel weer te gaan inschakelen.

                      Als je echter alle beveiliging afschaft omdat ze af en toe "problemen" geven, tjah.....
                      Last edited by wortel; 27-05-09, 11:21.

                      Comment

                      • Noobie
                        • Dec 2007
                        • 223

                        #26
                        Originally posted by wortel
                        Een eigen aardlekschakelaar kan wel degelijk nut hebben!

                        De standaard diferentiaal is echter meestal 300mA.

                        Als je echter alle beveiliging afschaft omdat ze af en toe "problemen" geven, tjah.....
                        Die differentiaal stoom is normaalgesproken 0, als er serieus iets fout gaat mag de stroom oplopen tot 30 of 300 of 500 mA totdat er wordt afgeschakeld. Als je met grote vermogens werkt zoals in deze branche normaal is, zal het in de praktijk weinig uitmaken wat voor aardlek je gebruikt.

                        Als je niet gaat onderverdelen van b.v. 32A > 2 x 16A is het zowiso niet nodig.

                        Alles wat je doorgaans aansluit is bij het huis/aggregaat/paddenstoel al afgezekerd en beveiligd met een passende aardlek. Volgens de norm mag je zo'n beetje alles wat je kan verzinnen met een stekker aansluiten op een groep zélfs als het zelf geknutselde verlopen / apparatuur is.

                        Maar om in jouw termen te blijven: Je kunt natuurlijk voor de zekerheid 10 zekeringen of 10 aardlekschakelaars in serie zetten.... wellicht dat er wel een paar tegelijk uitvallen...

                        Mooiste voorbeeld vind ik nog van een (niet nader te noemen) collega bedrijf, die netjes in alle verdeelblokken automaten/aardlek in had gebouwd. Zag er echt super professioneel uit, netjes gemaakt.

                        Toen de praktijk:
                        S'avonds springt er een par lamje, vervolgens vallen er 3 automaten op verschillende blokken in de truss uit... collega in het donker en geen ladder bij de hand. Na zo'n 15 min brande alles weer, klant was ook zéér tevreden geloof ik.... not.

                        Dus vooral doorgaan met die overdreven "veiligheid", levert toch weer gratis klanten op...
                        Last edited by Noobie; 27-05-09, 15:26.

                        Comment

                        • wortel
                          • Sep 2008
                          • 37

                          #27
                          Originally posted by Noobie
                          Die differentiaal stoom is normaalgesproken 0, als er serieus iets fout gaat mag de stroom oplopen tot 30 of 300 of 500 mA totdat er wordt afgeschakeld. Als je met grote vermogens werkt zoals in deze branche normaal is, zal het in de praktijk weinig uitmaken wat voor aardlek je gebruikt.

                          Als je niet gaat onderverdelen van b.v. 32A > 2 x 16A is het zowiso niet nodig.

                          Alles wat je doorgaans aansluit is bij het huis/aggregaat/paddenstoel al afgezekerd en beveiligd met een passende aardlek. Volgens de norm mag je zo'n beetje alles wat je kan verzinnen met een stekker aansluiten op een groep zélfs als het zelf geknutselde verlopen / apparatuur is.

                          Maar om in jouw termen te blijven: Je kunt natuurlijk voor de zekerheid 10 zekeringen of 10 aardlekschakelaars in serie zetten.... wellicht dat er wel een paar tegelijk uitvallen...

                          Mooiste voorbeeld vind ik nog van een (niet nader te noemen) collega bedrijf, die netjes in alle verdeelblokken automaten/aardlek in had gebouwd. Zag er echt super professioneel uit, netjes gemaakt.

                          Toen de praktijk:
                          S'avonds springt er een par lamje, vervolgens vallen er 3 automaten op verschillende blokken in de truss uit... collega in het donker en geen ladder bij de hand. Na zo'n 15 min brande alles weer, klant was ook zéér tevreden geloof ik.... not.

                          Dus vooral doorgaan met die overdreven "veiligheid", levert toch weer gratis klanten op...
                          Ik zeg duidelijk, kan nuttig zijn.
                          Meer bepaald wanneer de bovenliggende installatie niet volledig te vertrouwen is, of niet aangepast is aan het doel.
                          (bijvoorbeeld een opening van een fabriek)
                          Het is altijd behelpen met de installatie die aanwezig is.

                          Overigens maakt de gevoeligheid wel wel uit, grote vermogens of niet.
                          Als er stroom op bvb een par komt, via een dun metaalkabeltje,
                          genoeg voor 350mA te leveren, zal de stroom hierop blijven staan bij een diff van 1A.
                          Bij een differentiaal van 300mA zal deze reageren....

                          Natuurlijk, als er reeds een paddestoel tussen staat, is het probleem reeds opgelost.

                          Comment

                          • wortel
                            • Sep 2008
                            • 37

                            #28
                            Originally posted by Noobie
                            Die differentiaal stoom is normaalgesproken 0, als er serieus iets fout gaat mag de stroom oplopen tot 30 of 300 of 500 mA totdat er wordt afgeschakeld. Als je met grote vermogens werkt zoals in deze branche normaal is, zal het in de praktijk weinig uitmaken wat voor aardlek je gebruikt.

                            Als je niet gaat onderverdelen van b.v. 32A > 2 x 16A is het zowiso niet nodig.

                            Alles wat je doorgaans aansluit is bij het huis/aggregaat/paddenstoel al afgezekerd en beveiligd met een passende aardlek. Volgens de norm mag je zo'n beetje alles wat je kan verzinnen met een stekker aansluiten op een groep zélfs als het zelf geknutselde verlopen / apparatuur is.

                            Maar om in jouw termen te blijven: Je kunt natuurlijk voor de zekerheid 10 zekeringen of 10 aardlekschakelaars in serie zetten.... wellicht dat er wel een paar tegelijk uitvallen...

                            Mooiste voorbeeld vind ik nog van een (niet nader te noemen) collega bedrijf, die netjes in alle verdeelblokken automaten/aardlek in had gebouwd. Zag er echt super professioneel uit, netjes gemaakt.

                            Toen de praktijk:
                            S'avonds springt er een par lamje, vervolgens vallen er 3 automaten op verschillende blokken in de truss uit... collega in het donker en geen ladder bij de hand. Na zo'n 15 min brande alles weer, klant was ook zéér tevreden geloof ik.... not.

                            Dus vooral doorgaan met die overdreven "veiligheid", levert toch weer gratis klanten op...
                            Ik zeg duidelijk, kan nuttig zijn.
                            Meer bepaald wanneer de bovenliggende installatie niet volledig te vertrouwen is, of niet aangepast is aan het doel.
                            (bijvoorbeeld een opening van een fabriek)
                            Het is altijd behelpen met de installatie die aanwezig is.

                            Overigens maakt de gevoeligheid wel wel uit, grote vermogens of niet.
                            Als er stroom op bvb een par komt, via een dun metaalkabeltje,
                            genoeg voor 800mA , zal de stroom hierop blijven staan bij een diff van 1A.
                            Bij een differentiaal van 300mA zal deze reageren....

                            Natuurlijk, als er reeds een paddestoel tussen staat, is het probleem reeds opgelost.

                            Over het tegelijk uitvallen, als die collega zijn werk goed gedaan had, was dit niet zo geweest.
                            Je kan selectiviteitstabellen gaan vergelijken, en kijken welke differentiaal/zekering eerst reageert.
                            Kruisen de grafieken niet, dan zal enkel de lichste zekering of differentiaal schakelen.
                            Last edited by wortel; 27-05-09, 15:51.

                            Comment

                            • Noobie
                              • Dec 2007
                              • 223

                              #29
                              Originally posted by wortel
                              Overigens maakt de gevoeligheid wel wel uit, grote vermogens of niet.
                              Als er stroom op bvb een par komt, via een dun metaalkabeltje,
                              genoeg voor 800mA , zal de stroom hierop blijven staan bij een diff van 1A.
                              Bij een differentiaal van 300mA zal deze reageren....
                              En hoe wou je zo'n stroom genereren met lampen/belastingen van minimaal 500W?

                              Overigens zal elke aardlek uitschakelen bij 1A....

                              En heb je er wel eens op gelet dat goede apparatuur gescheiden aarde heeft t.o.v. behuizing? i.v.m. voorkomen van aardlussen?

                              Dus zelfs mét een aardlek zal het niet in alle gevallen veilig zijn.

                              Originally posted by wortel
                              Natuurlijk, als er reeds een paddenstoel tussen staat, is het probleem reeds opgelost.
                              Dit is mijns inziens de enige goede oplossing.


                              Originally posted by wortel
                              Over het tegelijk uitvallen, als die collega zijn werk goed gedaan had, was dit niet zo geweest.
                              Je kan selectiviteitstabellen gaan vergelijken, en kijken welke differentiaal/zekering eerst reageert.
                              Kruisen de grafieken niet, dan zal enkel de lichtste zekering of differentiaal schakelen.
                              zoals ook de zekeringen in de apparatuur.... of wou je die gaan verlagen om selectief te kunnen blijven?

                              Aardlek is helemaal zoiets, al eens op gelet dat veel aansluitingen met 30mA beveiligd zijn? dus hoe wil je dan selectief blijven? ga je van te voren bij het huis in de meterkast hobbyen?

                              Sorry maar in mijn ogen snijdt je post geen hout(misschien wel wortels).

                              Comment

                              Working...