Krakende faders

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

Krakende faders

Na een tijdje mijn mengtafel (Mackie SR24/4) niet nodig gehad te hebben heb ik hem vandaag uit de schuur gehaald om even te checken of alles nog netjes werkte zodat ik over een week of 3 niet op locatie tegen ongein aanloop.
    Dit bleek een heel goed idee.

Nadat ik hem een maand of 4 geleden opgeborgen heb (in flightcase in een niet-geïsoleerde schuur met batterij vochtvreters) blijkt nu bijna elke fader (kanaal 2, kanaal 11 en de master niet) te kraken en alles (incl veel potmeters) lopen ook best stroef. Niet leuk.
    Omdat de tafel erg van bovenaf best wel stoffig uitzag besloot ik de stofzuiger er eens langs te halen. Alle faders uitgezogen op volle oorlogssterkte, maar dit had als resultaat dat de meeste nog erger gingen kraken en dat er bij kanaal 1 een karbon-achtig reepje meekwam, ik vermoed de 'stofafscherming' van de fader.

Natuurlijk meteen het idee gekregen om de tafel open te halen en de faders eens van dichterbij te bekijken. Grote kans dat er stof in heeft gezeten wat door het vocht in de schuur vast is gaan plakken.
    Helaas zijn de inbusjes waarmee de bovenkant vastgezet is een inch maat, want de 1,5mm inbussleutel 'springt over' en de 2mm is te groot.
    Inbussetje besteld, dus open zal ik hem wel krijgen.

Hoe goed ik de boel schoon en weer netjes werkende krijg valt te bezien, maar ik vraag mij af of mensen tips hebben mbt het schoonmaken van de faders en er in het vervolg voor zorgen dat dit niet meer gebeurd (hoewel het opzich al apart is dat er zoveel stof in een afgesloten case terecht kan komen).

Dus: iemand tips, ervaringen, ideeen?
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...
  • Koen van der K
    • Aug 2005
    • 1146

Heb wel 's 'n aantal SR40-8 tafels onder handen gehad en daar werd ik niet erg blij van. Mechanisch is het een behoorlijk drama, 't ding is niet voor touring gebouwd en dat blijkt dus ook uit de klachten die je er na verloop van tijd mee krijgt zoals loslatende flatcables, solderingen, etc. Het ding demonteren is niet bepaald servicevriendelijk en handig; ik meen per 8 kanalen alles (inclusief de faders !) op 1 multilayer SMD PCB ... daar wordt je niet blij van. Als klap op de vuurpijl waren er destijds (2005 toen de SR40 niet niet meer het vlaggeschip van Mackie was) al geen spares meer leverbaar en werd mij vriendelijk verzocht m'n klant maar 'n nieuwe tafel aan te bieden ... topservice ...

Ohja, back on topic (sorry, dit moest ik effe kwijt); Ik zou adviseren de faders niet te reinigen maar te vervangen, dat is te doen maar doe het erg voorzichtig gezien alles op 1 board zit.

Prettige wedstrijd en succes !
    Meer is minder, minder is meer

Comment

• geenstijl21
      • Jan 2008
      • 462

New Line: Forum > Geluid > Faders schoonmaken.
      "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

• renevanh
        • Oct 2004
        • 2371

Originally posted by Koen van der K
        Ohja, back on topic (sorry, dit moest ik effe kwijt); Ik zou adviseren de faders niet te reinigen maar te vervangen, dat is te doen maar doe het erg voorzichtig gezien alles op 1 board zit.
        Faders vervangen zou ik zeker doen als het er 1 of 2 waren, maar nu ze allemaal aan de kraak zijn lijkt er toch iets anders aan de hand...
        In ieder geval maar afwachten tot ik de boel kan openmaken (inbusjes besteld...).

Prettige wedstrijd
        Huh??

Comment

• Koen van der K
          • Aug 2005
          • 1146

Originally posted by renevanh
          Faders vervangen zou ik zeker doen als het er 1 of 2 waren, maar nu ze allemaal aan de kraak zijn lijkt er toch iets anders aan de hand...
          In ieder geval maar afwachten tot ik de boel kan openmaken (inbusjes besteld...).

Huh??
          Ha René, zou toch best mogelijk kunnen zijn dat alle faders last hebben van kraken (vuil/vocht) en vervangen dienen te worden ?

Wat je ook nog zou kunnen proberen is de flatcables aandrukken of even loshalen en de boards (of het hele frame) wat torderen om te zien of er verdere mechanische problemen zijn die losse verbindingen zouden kunnen veroorzaken.

Dat het een leuke strijd wordt is zeker, vandaar; prettige wedstrijd !
          Meer is minder, minder is meer

Comment

• renevanh
            • Oct 2004
            • 2371

Ah, op die fiets :P

Bijna alle faders hebben inderdaad last van kraken, het rare is alleen dat er 3 maanden terug helemaal niks (echt helemaal niks) aan de hand was, op geen enkele fader.
            Voordat ik de boel open heb kan ik er weinig meer over zeggen dan dit een serieuze hoofdbreker is.
            Hopelijk kan ik hem van de week open halen en vertellen wat er nou werkelijk aan de hand is.

Flatcables (zijn er trouwens niet zo gek veel) heb ik al gecheckt en zijn ok.
            Zolang je de fader niet beweegt is er ook heel weinig aan de hand, maar als je gaat schuiven lijk je in een pyro show beland te zijn.

Comment

• speakertech
              • Jan 2008
              • 1697

Ah, op die fiets :P

Bijna alle faders hebben inderdaad last van kraken, het rare is alleen dat er 3 maanden terug helemaal niks (echt helemaal niks) aan de hand was, op geen enkele fader.
              Voordat ik de boel open heb kan ik er weinig meer over zeggen dan dit een serieuze hoofdbreker is.
              Hopelijk kan ik hem van de week open halen en vertellen wat er nou werkelijk aan de hand is.

Flatcables (zijn er trouwens niet zo gek veel) heb ik al gecheckt en zijn ok.
              Zolang je de fader niet beweegt is er ook heel weinig aan de hand, maar als je gaat schuiven lijk je in een pyro show beland te zijn.
              Ik zou hen gewoon eens een hele tijd aan laten staan. In zo'n tafel zitten nogal wat elco's. Na lange stilstand, moeten de elco's opnieuw formeren (een isolatielaagje opbouwen). Zolang dat proces nog bezig is, loopt er een klein beetje lekstroom, hetgeen heel goed het kraken van de faders kan veroorzaken. Omdat de stromen in die circuits zo klein zijn, kan het soms dagen duren eer de elco's weer op peil zijn. Het is niet voor niets dat apparatuur in studio's dag en nacht aan blijft staan, omdat een mengtafel anders vaak de eerste uren niet volkomen stil is.

Speakertech.
              Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
              ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• renevanh
                • Oct 2004
                • 2371

Dat wist ik niet... en dat werpt een heel ander licht op de zaak!

Bedankt voor de tip. Morgenochtend gaat ie aan, tot ergens morgenavond en dan nog eens testen

Comment

• renevanh
                  • Oct 2004
                  • 2371

Bump!

De tafel heeft enkele weken geleden alweer 2 volle dagen aan de stroom gelegen... geen verschil.
                  Toen heb ik alles maar open gemaakt (na een zoektocht om de juiste inbusjes... amerikaanse maat natuurlijk) en ben aan de schoonmaakklus begonnen.
                  Door drukte heeft dat bijna 3 weken geduurd (waarvan hooguit 2x 5 uur echt aan besteed) en nu doet bijna alles het weer zonder kraken.

Het enige wat nog mis is, is een stereofader. Links is geen probleem, rechts komt zeer matig door. Alleen als ik de fader helemaal naar boven schuif krijg ik ook op rechts een fatsoenlijk signaal.
                  Diverse tests (o.a. met pre/post fader auxen) wijst uit dat het echt in de fader zit.

In de fader zelf is niks te zien, lijkt allemaal ok, maar een haarscheurtje in de 'faderbaan' is natuurlijk genoeg.

Is dit een situatie waar contactspray handig kan zijn? En hoe breng ik dat aan? Gewoon in de fader spuiten op ongeveer de juiste plek?

Comment

• dj-wojcik
                    • Jul 2008
                    • 911

Bump!

De tafel heeft enkele weken geleden alweer 2 volle dagen aan de stroom gelegen... geen verschil.
                    Toen heb ik alles maar open gemaakt (na een zoektocht om de juiste inbusjes... amerikaanse maat natuurlijk) en ben aan de schoonmaakklus begonnen.
                    Door drukte heeft dat bijna 3 weken geduurd (waarvan hooguit 2x 5 uur echt aan besteed) en nu doet bijna alles het weer zonder kraken.

Het enige wat nog mis is, is een stereofader. Links is geen probleem, rechts komt zeer matig door. Alleen als ik de fader helemaal naar boven schuif krijg ik ook op rechts een fatsoenlijk signaal.
                    Diverse tests (o.a. met pre/post fader auxen) wijst uit dat het echt in de fader zit.

In de fader zelf is niks te zien, lijkt allemaal ok, maar een haarscheurtje in de 'faderbaan' is natuurlijk genoeg.

Is dit een situatie waar contactspray handig kan zijn? En hoe breng ik dat aan? Gewoon in de fader spuiten op ongeveer de juiste plek?
                    Naar mijn weten is contactspray echt alleen bedoeld als laaste oplossing. Vooral om dat dit op langere duur toch niet meer werkt. Dus het kan zijn dat dit je probleem oplost. Maar dat je achter 2 weken weer met het zelfde probleem zit. Je kunt dus beter de fader vervangen. Dit scheelt toch, gezien de eerste oplossing door alles te vervangen. Door het schoonmaken heb je dit toch mooi gereduceert tot 1 fader
                    [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
                    [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• renevanh
                      • Oct 2004
                      • 2371

Nja... fader vervangen is wat mij betreft een 'last resort' omdat het veel tijd kost en mijn soldeerkunde redelijk is, maar totaal onervaren als het om prints gaat.
                      Contactspray is natuurlijk altijd een poging waard... baat het niet dan schaad het in dit geval ook niet. In het ergste geval kraakt de fader met 2 weken weer, dan kan ik hem altijd nog vervangen

De ellende is dat LoudTechnic die hier in europa de Mackie Service blabla doen niet reageren op mijn mails... Een fader krijgen kan dan nog lastig worden.

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

De ellende met contactspray is dat het baggervet is waardoor stof zich prima hecht. Probleem dat je omschrijft doet vermoeden dat het sleepcontact misschien wat verbogen is en daardoor slecht contact maakt met de weerstandsbaan. Kwestie van heel voorzichtig iets buigen waardoor de druk op de contactbaan iets hoger wordt.
                        Maar, eigenlijk is dit ook een noodoplossing en moet je het ding gewoon vervangen.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• renevanh
                          • Oct 2004
                          • 2371

Wat je aangeeft lijkt inderdaad een beetje te kloppen, het werkt sneller als je de fader iets naar links duwt.

De contactspray heeft wel een verbetering opgeleverd, maar het kraakt nog altijd als een gek en valt soms weg, en dat krijg ik maar niet verbeterd met perslucht e.d.

Wordt dus toch de fader vervangen. Eens zien waar ik die vandaan ga toveren...

{EDIT}
                          Got to love Google...
                          Look what I found: Mackie Spare Parts

{/EDIT}
                          Last edited by renevanh; 22-06-09, 18:14.

Comment

• e-sonic
                            • Aug 2004
                            • 329

spares

Hallo,

voor je bij mackie spares gaat bestellen, zou ik goed op de faders kijken,

10 tegen 1 dat daar gewoon radiohm, piher, of alps op staat, kun je zo halen bij de elektroboer op de hoek, of bij je praktijkdocent, gaat weer jaren mee,

groetjes jurjen, google is your friend:

schuifpotmeters - Google Search

ook een stukje over faders vanuit google, ik noem ook nog de plastic film potmeters van bourns of TDK uit de tijd dat ik ook nog wel eens de warme weller in m'n handen had..
                            The sound studio: audio techniques ... - Google Books
                            Last edited by e-sonic; 25-06-09, 14:59. Reason: aanvulling
                            Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

• renevanh
                              • Oct 2004
                              • 2371

Te laat... zijn allang besteld :P

Het punt is dat ik nu zeker weet dat het de juiste zijn, en 14,- voor een fader is ook het probleem niet.
                              Misschien krijg ik het elders voor de helft van de prijs, maar we spreken hier wel over audio, dat moet wel goed zijn.

Comment

Working...