welke cable

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • chrisVV
    • May 2009
    • 3

welke cable

ik heb twee actieve monitors die ik naar de mengtafel moet verbinden (jack-jack)
    ze hebben me in de winkel gezegd om een dikke luidspreker cable te gebruiken.
    Iemand anders zegt dat dit niet OK is, Ik moet een signaal cable (gitaar cable?) hiervoor gebruiken?

wie kan me helpen aub?
  • jaksev
    • Jul 2007
    • 365

Die kerel van de winkel heeft gelijk als je pasieve monitoren gebruikt dan is het gewoon speakkabel(2-aderig) met speakon er aan.

Als je actief hebt, zoals jij, gebruik je signaal kabel, jack-jack, of xlr-xlr. Ik denk dat er ook wel xlr-xlr opzit of niet?( 3 pinnetjes, of 3 gaatjes), je kunt dus ook jack-jack pakken.

Comment

• chrisVV
      • May 2009
      • 3

ik heb nu getest met de speaker cable en dat werkt blijkbaar perfect...dus kan het toch met gewone speaker cable jack jack? of is er een addetje onder het gras ergens?

Comment

• renevanh
        • Oct 2004
        • 2371

Als jij op een fatsoenlijke manier een jack plug aan een speakerkabel krijgt... geen direct probleem.
        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Superfly
          • Sep 2008
          • 86

Het is beter als je een signaal kabel gebruikt.
          Dit is inderdaad de zelfde kabel die je voor een gitaar gebruikt.
          Deze kabels zijn afgeschermd, wat storing voorkomt.

Met een 3 meter speaker kabel zal je niet zo gauw problemen hebben.
          Maar als je 10 meter gebruikt met nog allerlei stoor signalen, zoals 220V van de speakers zelf, of lampen in de buurt dan is dat wel even anders.

Advies: koop 2 goede signaal kabels voor een goed geluid.

Marcel.
          Make My day, Blow your Amp

Comment

• Whitefarmer
            • Oct 2003
            • 1244

Originally posted by chrisVV
            ik heb twee actieve monitors die ik naar de mengtafel moet verbinden (jack-jack)
            ze hebben me in de winkel gezegd om een dikke luidspreker cable te gebruiken.
            Iemand anders zegt dat dit niet OK is, Ik moet een signaal cable (gitaar cable?) hiervoor gebruiken?

wie kan me helpen aub?
            Geef even merk en type van zowel speakers als mixer, want het is niet duidelijk!

Actieve speakers sluit je NIET aan met speakerkabel!

Tot die tijd kunnen we nix nuttigs zeggen.
            Groeten John
            ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
            Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• chrisVV
              • May 2009
              • 3

het zijn fame P-350 monitors en de mix tafel is een gepowerde PMP-3000 behringer maar ik sluit dus via jack op de monitoringang aan van het mengpaneel

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Originally posted by Superfly
                Het is beter als je een signaal kabel gebruikt.
                Dit is inderdaad de zelfde kabel die je voor een gitaar gebruikt.
                Deze kabels zijn afgeschermd, wat storing voorkomt.

Met een 3 meter speaker kabel zal je niet zo gauw problemen hebben.
                Maar als je 10 meter gebruikt met nog allerlei stoor signalen, zoals 220V van de speakers zelf, of lampen in de buurt dan is dat wel even anders.

Advies: koop 2 goede signaal kabels voor een goed geluid.

Marcel.
                Zelfs met 70 meter onafgeschermd is er meestal nog niets aan de hand met een line signaal, het is geen microfoon...
                Originally posted by chrisVV
                het zijn fame P-350 monitors en de mix tafel is een gepowerde PMP-3000 behringer maar ik sluit dus via jack op de monitoringang aan van het mengpaneel
                De monitoruitgang van jouw mengpaneel is op line niveau en dus heb je een simpel gistaarsnoer nodig, onafgeschermd zoals je nu hebt gaat ook prima maar is niet de 'officiele' manier.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Koen van der K
                  • Aug 2005
                  • 1146

[quote=MusicXtra;505783]Zelfs met 70 meter onafgeschermd is er meestal nog niets aan de hand met een line signaal, het is geen microfoon.../quote]

hmmm ... dat vind ik nogal optimistisch ... bovenstaande wel eens geprobeerd dan ? Las in 'n ander topic ook al dat men afscherming niet zo nodig acht ... raar ... ik denk daar iig hele anders over, maar probeer 't eens uit zou ik zeggen !

Groeten
                  Meer is minder, minder is meer

Comment

• Leks
                    • Oct 2007
                    • 330

line level signal heeft een hoger voltage dan microphone level signal

waarden zijn wel op te zoeken maar verschillen nog al per mic & per Nominal level.

hierdoor zal een instraling die enkele mV's bedraagt veel minder impact hebben op je line signaal dan op de mic signaal.
                    het % gewoon minder storing en valt dus bij line signaal veel sneller onder de noise tresshold.

en Ja ik heb wel eens lijnsignaal over 50m+ kabel gedaan;ongebalanceerd ( niet naar vragen... nood oplossing)

Het ligt er natuurlijk ook aan WAAR je line kabel langs ligt; dus niet 3 keer om een multi rollen en dan terug over 2 * 125A kracht kabel

Om nog even terug te komen op de TS;
                    LINE signaal netjes verbinden met LINE kabels, je gaat ook geen krachtkabel gebruiken voor 24V terwijl het prima zal werken.
                    de kabel is er gewoon weg niet voor ontworpen.
                    En probleer zo min mogelijk jack stekkers te gebruiken ( kortsluiting bij insteken en uithalen... dus speakers uit -> jack erin -> speakers aan etc.)

Leks
                    Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

[quote=Koen van der K;505792]
                      Originally posted by MusicXtra
                      Zelfs met 70 meter onafgeschermd is er meestal nog niets aan de hand met een line signaal, het is geen microfoon.../quote]

hmmm ... dat vind ik nogal optimistisch ... bovenstaande wel eens geprobeerd dan ? Las in 'n ander topic ook al dat men afscherming niet zo nodig acht ... raar ... ik denk daar iig hele anders over, maar probeer 't eens uit zou ik zeggen !

Groeten
                      Ik heb dat inderdaad wel eens geprobeerd, en met succes, ook wel eens een keyboard met een assymetrisch signaal via 50 meter multi laten lopen en ook daar geen last van stoor signalen. Maar ik gaf zelf al aan dat het niet de officiƫle manier is om het zo aan te sluiten. Wat ik ermee wilde zeggen is dat een line signaal veel sterker is, ik meen 600 mV, en daardoor veel minder gevoelig is voor stoorsignalen dan een microfoon signaal van slechts enkele millivolts.

Comment

• laserguy
                        • Jun 2003
                        • 2755

Een multi is nog steeds afgeschermd dus dat is een onzin test om te bewijzen dat je het via gewone LS draden mag versturen.
                        En 600 mV is nog steeds heel stoorbaar door 230 V (of telt een factor 383 verschil niet?)
                        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Originally posted by laserguy
                          Een multi is nog steeds afgeschermd dus dat is een onzin test om te bewijzen dat je het via gewone LS draden mag versturen.
                          En 600 mV is nog steeds heel stoorbaar door 230 V (of telt een factor 383 verschil niet?)
                          Even mijn tekst beter lezen graag....
                          En voor je op een tweelingsnoer een stoorspanning van enkele mV's hebt moet er toch echt wel wat gebeuren... En dan is je stoorsignaal nog altijd factor 300 kleiner dan je signaal en dat is wat telt.

Comment

• laserguy
                            • Jun 2003
                            • 2755

Nou dan zijn we dus allemaal al jaren gek dat we afgeschermd snoer gebruiken voor onze lijnverbindingen? Komop, dat geloof je toch zelf niet.

Ik heb hier net de test gedaan: een stukje tweelingsnoer (rood/zwarte LS kabel 2 x 1 mm^2, 50 cm netjes afgesloten op 1 k): ik heb over een breed spectrum (Tektronix TDS digitale scoop) een RMS storingswaarde van 35 mV. Dat is dus t.o.v. een volledig sterk lijnsignaal van 600 mW een waarde van -24 dB ongeveer. Dat hoor je in de stille stukken dus wel degelijk! En dit was nog maar een kabeltje van 50 cm!!

Sorry hoor maar lijnsignalen over een standaard tweelingsnoer laten lopen is onzin en knoeiwerk van de bovenste plank.
                            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Koen van der K
                              • Aug 2005
                              • 1146

Het wordt idd tijd om hier eens wat minder subtiele antwoorden te posten ... ben het met Laserguy eens. Je hebt gewoon mazzel gehad dat je geen extreme storingen had met je testje maar dat is dus meer geluk dan wijsheid.

Leuk om te hobbyen en erachter te komen wat de invloed van stoorsignalen op bekabeling is maar zet TS aub niet op het verkeerde spoor met zulke nonsense verhalen, die wil gewoon serieus advies, en dat is in zijn geval dus lijnsignaal over afgeschermde bekabeling, de rest is gewoon bullshit.

Groeten
                              Meer is minder, minder is meer

Comment

Working...