Mc Crypt PA 12000

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • phenomena
    • Mar 2009
    • 3

Mc Crypt PA 12000

Dag allen,

Ben tevens nieuw hier dus bij deze, ik ben Paul.

Nou niet allemaal beginnen te lachen, maar ik heb dus een MC Crypt. Deze heb ik met de carnaval uitgeleend aan een groep jongens voor op de carnavalswagen te zetten. Echter, hebben ze deze aan een aggregaat gehangen. Nu heeft die versterker bij de voeding een klap gekregen door dat aggregaat geval.
    Wat ik gedaan heb, is dat ik vervolgens de versterker open geschroefd heb om te kijken wat er gebeurd was.

Nou valt de schade wel mee op zich, 2 zekeringen doorgebrand en dan nog iets. En nu komt het. Op de printplaat die bij de voeding zit, dezelfde printplaat als waar de zekeringen doorgebrand zijn is ook nog een ander component doorgebrand. Het lijkt op een weerstand, maar is zo verkoold dat ik het niet kan zien wat het geweest is.
    Op de printplaat staat wel de codering '' R 1 '' bij waar dat is doorgebrand.

Dus, misschien iemand die hier een MC-Crypt heeft en mij kan vertellen wat hier hoort te zitten? Het zou zonde zijn als ik die versterker weg zou moeten gooien.

Hoop dat ik duidelijk genoeg geweest ben.

Alvast bedankt, Paul
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

Originally posted by phenomena
    Dag allen,

Ben tevens nieuw hier dus bij deze, ik ben Paul.

Nou niet allemaal beginnen te lachen, maar ik heb dus een MC Crypt. Deze heb ik met de carnaval uitgeleend aan een groep jongens voor op de carnavalswagen te zetten. Echter, hebben ze deze aan een aggregaat gehangen. Nu heeft die versterker bij de voeding een klap gekregen door dat aggregaat geval.
    Wat ik gedaan heb, is dat ik vervolgens de versterker open geschroefd heb om te kijken wat er gebeurd was.

Nou valt de schade wel mee op zich, 2 zekeringen doorgebrand en dan nog iets. En nu komt het. Op de printplaat die bij de voeding zit, dezelfde printplaat als waar de zekeringen doorgebrand zijn is ook nog een ander component doorgebrand. Het lijkt op een weerstand, maar is zo verkoold dat ik het niet kan zien wat het geweest is.
    Op de printplaat staat wel de codering '' R 1 '' bij waar dat is doorgebrand.

Dus, misschien iemand die hier een MC-Crypt heeft en mij kan vertellen wat hier hoort te zitten? Het zou zonde zijn als ik die versterker weg zou moeten gooien.

Hoop dat ik duidelijk genoeg geweest ben.

Alvast bedankt, Paul
    Jammer dat je de kleur van die weerstand niet meer kan zien, anders konden we gedetailleerd vertellen wat er aan de hand was.........
    Zekeringen eruit, weerstanden verbrand....
    Je vertelt er niet bij of de versterker met nieuwe zekeringen weer werkt. Dan zou R1 een varistor kunnen zijn.
    Zonder schema en technische kennis zul je in dit geval niet ver komen. Met technische kennis en geen schema gaat het misschien ook wel lukken. Als de zekeringen er uit vliegen, kan dat meerdere oorzaken hebben. Om nou niet doelloos allerlei componenten te gaan vervangen, zal ik maar geen suggesties doen.
    Probeer eerst maar eens het schema te bemachtigen en zoek dan een electronicus in de buurt, met een niet te hoog uurtarief, anders kost het herstel meer dan een nieuwe mc crypt

Speakertech
    Last edited by speakertech; 22-03-09, 23:42.
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• jens
      • Aug 2004
      • 1067

en je spullen nooit meer uitlenen aan iemend op een wagen met een agregaat geval of een flinke borg vragen

Comment

• michiel12
        • Dec 2008
        • 95

hoezo kan een versterker dan kapot gaan als er een agregaat het stroom levert voor de versterker

Comment

• dj-wojcik
          • Jul 2008
          • 911

Originally posted by michiel12
          hoezo kan een versterker dan kapot gaan als er een agregaat het stroom levert voor de versterker
          omdat de stroom die uit een aggregaat komt niet het zelfde is als wat jij uit je stopcontact krijgt
          [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
          [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• michiel12
            • Dec 2008
            • 95

is de stroom die uit de agregraat komt dan niet 230 volt of iets anders

Comment

• phenomena
              • Mar 2009
              • 3

Dank allen voor de snelle reply's!

Nou, ik heb een electronicaboer die het gratis voor me maakt, dat is het probleem niet. Kan echter geen schema vinden van deze versterker. Heb al heel wat gegoogled ondertussen. Kom niet verder dan een handleiding.

En alleen zekering vervangen en dan de stroom erop zetten vind ik wel erg link. Die zekeringen die gesprongen zijn, zitten in het circuit na dat component wat ik mis. Vanmiddag met die electronicaboer alles doorgemeten en alles lijkt verder in orde.

Heb ook al geprobeerd contact te zoeken met conrad.nl omdat dit hun huismerk is, maar dit valt niet mee. Kom niet echt wijs uit die pagina/support.

Paul
              Last edited by phenomena; 22-03-09, 19:21.

Comment

• MusicSupport
                • Feb 2006
                • 1016

Je moet die carnavalsvereniging gewoon de rekening sturen voor het mollen van je spullen. Dan merk je vanzelf wel of ze wat menselijke mensen hebben rondlopen daar....

Agregaten op carnavalswagens zijn vaak drama dingen!

WIj hadden een dubbele Q7 set op een wagen staan. Is uiteindelijk prima gegaan, maar dit dankzij de D12's met geschakelde voeding.
                (Het eerste agregaat gaf 150V op 200Hz )
                Gelukkig doet de D12 hier niks mee en krijg je gewoon errorprotection op het voedingsgedeelte. Aansluiten op een goede spanningsbron en hij gaat gewoon weer aan.

@ michiel12; zoals hierboven te lezen, kleine goedkope k*tagregaten geven vaak niet de juiste spanning, frequentie en leveren vaak ook niet genoeg ampere om een goede amp of set overeind te houden.
                d&b Audiotechnik

Comment

• phenomena
                  • Mar 2009
                  • 3

@ Michiel

- Heb ook wel wat geld gekregen van de carnavalsjongens... 125 euro. Op zich ben ik daar wel content mee, maar het zou natuurlijk mooi wezen als ik het apparaat zou kunnen fixen. Kijk, het beestje is nu ook 2 jaar oud en heb dus 75- afgeschreven wat op zich wel meevalt.

Ga morgen conrad gewoon bellen, en vragen naar het cicuit-schema van de versterker.

Ps. Dit is wel een mooi forum moet ik zeggen. De eerste keer dat ik hier kom, en kwam hier met de verwachting met weinig reply's. Dus zeker niet de laatste keer dat ik hier ben.

Comment

• speakertech
                    • Jan 2008
                    • 1697

Originally posted by michiel12
                    is de stroom die uit de agregraat komt dan niet 230 volt of iets anders
                    Vooral bij de wat kleinere aggregaten en zeker de wat oudere, was het toerental simpel te wijzigen door de gashendel verkeerd in te stellen. Een generator die teveel toeren maakt, levert meestal ook teveel spanning en daar zit hem dan de kneep.
                    Persoonlijk doe ik altijd een frequentie/spanningsmeting, daar heb ik een meter voor. Ook afgelopen carnaval was het weer prijs, ruim 280 volt en een toerental van bijna 70 Hz. Men wilde het niet geloven want het aggregaat was net afgregeld (op het gehoor ja)
                    Ik gebruik altijd spanningsbewaking dus ze konden kiezen. Afregelen op mijn metingen of geen geluid op de wagen. Dan krijg je achteraf wel een bedankje, wat dit jaar hadden ze eens geen storing of kapotte spullen gehad.
                    De moraal: bij kleine aggregaten altijd wantrouwig de spanning en het toerental (frequentie) controleren....

Speakertech
                    Last edited by speakertech; 22-03-09, 23:44.
                    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• speakertech
                      • Jan 2008
                      • 1697

Originally posted by MusicSupport
                      (Het eerste agregaat gaf 150V op 200Hz )
                      Die frequentiemeting gaat wel eens fout. Tegenwoordig hebben aggregaten een electronische spanningscontrole en die wordt geregeld met een triacregeling of iets degelijks. Op de sinusspanning zit dan een rimpel, waardoor, waardoor sommige frequentiemeters misleid kunnen worden. Ik heb zelfs de indruk dat die generatortjes (makro verkoopt ze voor 199 euro) zomaar een willekeurige spanning draaien, wissel of misschien wel gelijkstroom en dat de uitgangsspanning gegenereerd wordt met behulp van een omvormer waarin een digitale sinus wordt opgewekt. Tegenwoordig zijn omvormers van 2500 wat nauwelijks meer een probleem. Dat zou gelijktijdig de rimpel op de sinus verklaren. Het voordeel is dan wel weer, dat onafhankelijk van het toerental van de motor, de uitgangsspanning altijd 50 Hz en 230 volt is.

Speakertech.

Comment

• Whitefarmer
                        • Oct 2003
                        • 1244

Originally posted by phenomena
                        Ps. Dit is wel een mooi forum moet ik zeggen. De eerste keer dat ik hier kom, en kwam hier met de verwachting met weinig reply's. Dus zeker niet de laatste keer dat ik hier ben.
                        Welkom Paul,

Je kunt hier veel lezen en leren.

tip:
                        ga de komende weken/maanden (zo veel info staat hier wel) eens op je gemak door de verschillende threads lezen, en ook niet onbelangrijk: vul je profiel even in, dan weten we met wie we te maken hebben..

bedankt
                        groet John
                        Groeten John
                        ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                        Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

Working...