Eén versterkertrap wordt erg heet in rust. (Chameleon 2800s)

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Beatpower
    • Aug 2007
    • 23

    #1

    Eén versterkertrap wordt erg heet in rust. (Chameleon 2800s)

    Hallo,


    Reeds een drietal Hill Chameleon 2800S gekocht.
    Vergelijkbaar met de 2200S maar dan met meer transistoren, dus meer vermogen.
    (Zie de link)
    Chameleon 2200S stereo power amplifier. Free data sheet by GB Audio


    Er is één verterker bij waarbij trap B heet wordt, ookal wordt deze niet belast. Trap A en B blijven even hard klinken, dus veel verandering in geluid is niet merkbaar.

    Het eerste kwartier wordt trap B iets meer dan handwarm. Na een uur dan is hij aardig "heet", het is nog wel aan te raken, maar hij is beduidend warmer dan trap A.
    Overigens is het opvallend dat vooral de achterzijde van de trap erg heet wordt.
    Wat o Wat is hier gaande?

    Moet ik bepaalde eindtransistoren vervangen?
    Is er sprake van ééñ of meerdere slechte keramische weestanden of transistoren?
    Wie is er bekend met deze omschrijving?
    Als nodig heb ik een elektrisch schema.
    Last edited by Beatpower; 13-02-09, 12:40.
    Zaanstad
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

    #2
    Originally posted by Beatpower
    Hallo,


    Reeds een drietal Chameleon 2800S gekocht.
    Vergelijkbaar met de 2200S maar dan met meer transistoren, dus meer vermogen.
    (Zie de link)
    Chameleon 2200S stereo power amplifier. Free data sheet by GB Audio


    Er is één verterker bij waarbij trap B heet wordt, ookal wordt deze niet belast. Trap A en B blijven even hard klinken, dus veel verandering in geluid is niet merkbaar.

    Het eerste kwartier wordt trap B iets meer dan handwarm. Na een uur dan is hij aardig "heet", het is nog wel aan te raken, maar hij is beduidend warmer dan trap A.
    Wat o Wat is hier gaande?

    Moet ik bepaalde eindtransistoren vervangen?
    Is er sprake van ééñ of meerdere?
    Wie is er bekend met deze omschrijving?
    Als nodig heb ik een elektrisch schema.
    Als de eindtrap normaal speelt is hij waarschijnlijk niet defect. Een onbelaste of niet uitgestuurde eindtrap kan wel iets opwarmen, maar niet meer dan handwarm (uitzondering klasse A). De oorzaak kan een wat te hoge ruststroom zijn. In het schema staat meestal hoe deze in de versterker gemeten wordt en hoe groot de ruststroom moet zijn. Als een eindtrap opwarmt, dan wordt dat gesensed door een thermische terugkoppeling in de vorm van een transistor en soms een thermistor. Die laatste twee moeten met het koelblok verbonden zijn om de temperatuur te voelen. Het kan zijn dat dat thermisch kontakt ontbreekt, door verkeerde montage oid. Als dat niet goed werkt, zal de versterker zichzelf uiteindelijk opstoken, als bij de maximale toelaatbare temperatuur niet een klixon of iets dergelijks de eindtrap afschakelt.

    Speakertech
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

    Comment

    • Beatpower
      • Aug 2007
      • 23

      #3
      De andere sensoren regelen volgens mij de ventilator. Ookal is de trap aardig heet, de ventilator gaat niet echt veel harder blazen.

      Het lijkt overigens dat de trap achteraan het heetst wordt.
      Het printje genaamd CPQ, daar worden de sensoren op aangesloten.
      Dit printje heb ik bekeken en het enige wat mij opviel zijn twee mini condensatortjes die gescheurd zijn.
      Zou dat er mee te maken kunnen hebben?

      Technische tekening:
      MEGAUPLOAD - The leading online storage and file delivery service
      Last edited by Beatpower; 27-04-10, 21:33. Reason: toevoeging
      Zaanstad

      Comment

      • LJmalcolm

        #4
        Is de fan nog in orde/schoon? mischien zit het koelblok helemaal verstopt?

        Comment

        • Beatpower
          • Aug 2007
          • 23

          #5
          De ventilator is helemaal in orde, ik heb hem net even getest.
          Het zit hem echt ergens in de electronica.
          De achterste transistoren worden het heetst lijkt het.

          Zal een van de keramische weerstanden op de trap slecht zijn?
          Kan ik dat doormeten met een gewone multimeter, want dat kreeg ik net niet voor elkaar.

          Originally posted by LJmalcolm
          Is de fan nog in orde/schoon? mischien zit het koelblok helemaal verstopt?
          Last edited by Beatpower; 12-02-09, 20:03.
          Zaanstad

          Comment

          • Outline
            • Feb 2006
            • 1434

            #6
            Mag ik je aanraden even contact op te nemen met Koen van der K.? Je vind ´m hier op het Forum.

            Hij is er in gespecialiseerd en kan je ongetwijfeld helpen!

            Comment

            • Beatpower
              • Aug 2007
              • 23

              #7
              Offtopic: Kan ik een keramische weerstand gewoon met een multimeter doormeten? Dat kreeg ik gisteren niet voor elkaar.
              Zaanstad

              Comment

              • speakertech
                • Jan 2008
                • 1697

                #8
                Originally posted by Beatpower
                Offtopic: Kan ik een keramische weerstand gewoon met een multimeter doormeten? Dat kreeg ik gisteren niet voor elkaar.
                Helaas denk ik dat je niet goed weet waar je mee bezig bent, als je een weerstand niet kunt "doormeten".
                Ik wil je wel verder helpen. De witte vierkante blokjes op foto 4 zijn hoogstwaarschijnlijk de emitterweerstanden, met de waarde R39, 0,39 ohm.
                Je kunt daarover de gelijkspanning meten en vergelijken met het goede kanaal. De spanning ligt in het millivoltbereik. Is die van het opwarmende kanaal veel hoger, dan is kennelijk de russtroom niet in oree. deze is instelbaar. Helaas krijg ik bij het openen van de RAR file een foutmelding en kan het schema dus niet zien.

                Speakertech
                Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                Comment

                • Beatpower
                  • Aug 2007
                  • 23

                  #9
                  Spanning over een willekeurige emitterweerstand van trap A: 20mV
                  "de slechte trap B: 50mV

                  Aardig verschil dus.
                  Het kan goed zijn dat de amp zo al een tijdje heeft gedraaid, is het dan al te laat en zijn de transistoren daardoor versleten, of is dat niet direct her geval?

                  Er zijn geen potmeter om de ruststroom te regelen, alleen 2 gain pot meters op een print direct achter de XLRren.

                  Misschien IC geregeld?


                  Schema: MEGAUPLOAD - The leading online storage and file delivery service
                  Last edited by Beatpower; 14-02-09, 17:34.
                  Zaanstad

                  Comment

                  • JVS
                    • Mar 2004
                    • 317

                    #10
                    Ruststroom wordt geregeld met TH1, ergens in het midden van die lange PCB. Controleer eventjes of deze nog deugelijk tegen het koelblok zit (met koelpasta etc..) Anders in koude toestand even L en R vergelijken..

                    Comment

                    • dokter dB
                      • Nov 2003
                      • 1535

                      #11
                      hey beatpower, hier een paar tips (zonder het schema te hebben bekeken overigens, kan het niet openen):

                      20mv is zon 50mA per eind-tor
                      dat is vrij hoog vind ik, maar is afh van driverprincipe/vas/vasbuffering etc of dat nodig is. in de meeste gevallen kan dat behoorlijk wat lager!
                      In Hifi word het vaak zo hoog gezet maar in PA toepassingen vaak een factor 10 lager. Deze ruststroom zorgt inderdaad voor behoorlijke warmteontikkeling
                      kijk eens of je het wat kan terugregelen?.

                      Als er geen ruststroom-potje zit kan je mbv een weerstand toch de boel wat aanpassen.

                      Simpel gezegd:
                      Er zit meestal (dus niet altijd :-)) tussen de basissen van de eindtorren een speciaal stroombronnetje, dat met een transistortje gekoppeld is aan het koelblok. Enkele weerstandjes bepalen hierin de russtroom. Als de thermische koppeling niet klopt, loopt inderdaad de russtroom op omdat dit transistortje niet temp gecompenseert is....

                      Dit schakelingetje forceert de basis-stroom in de eindtorren, door zelf weg te sluizen wat niet word gebruikt. Emitterweerstanden zijn oa om de niet lineaire uitgangsweerstand van de eindtorren wat te stabiliseren, maar zijn dus meteen handig om de ruststroom per tor te meten.

                      En als alleen de achterste torren zo heet worden, meet hun emitterweerstandjes dan eens? zijn alle emeitterweerstandspanningkjes wel gelijk (mag wel iets afwijking in zitten)?

                      succes!
                      knoppen en waarden :)

                      Comment

                      • Beatpower
                        • Aug 2007
                        • 23

                        #12
                        Dat lijkt op een soort temperatuurgevoelig weerstandje. 1K staat er op.
                        Deze zal dan toch wel aangesloten zijn op een ICtje ofzo?
                        Iemand anders vertelde me, dat dat dingetje er voor zorgt dat de amp in protect gaat bij oververhitting.
                        Hij zit overigens met een soort van lijmpistolenlijm op het koelblok gemonteerd en dat lijkt origineel zo te horen.


                        Originally posted by JVS
                        Ruststroom wordt geregeld met TH1, ergens in het midden van die lange PCB. Controleer eventjes of deze nog deugelijk tegen het koelblok zit (met koelpasta etc..) Anders in koude toestand even L en R vergelijken..
                        Zaanstad

                        Comment

                        • Beatpower
                          • Aug 2007
                          • 23

                          #13
                          Volgens mij is het een klasse A amp, dan kan het zijn dat de ruststroom idd hoog is. Ik weet dat niet zeker, maar de chameleons stonden bekend om hun lineairiteit, en werden toegepast als studiomonitor versterker.

                          Originally posted by dokter dB

                          20mv is zon 50mA per eind-tor
                          dat is vrij hoog vind ik, maar is afh van driverprincipe/vas/vasbuffering etc of dat nodig is. in de meeste gevallen kan dat behoorlijk wat lager!
                          In Hifi word het vaak zo hoog gezet maar in PA toepassingen vaak een factor 10 lager. Deze ruststroom zorgt inderdaad voor behoorlijke warmteontikkeling
                          succes!
                          Zaanstad

                          Comment

                          • laserguy
                            • Jun 2003
                            • 2755

                            #14
                            Klasse A bij zo een vermogen!
                            Dan zou alles superheet worden en daarenboven ook nog eens weinig efficiënt zijn. Ik ken geen enkele professionele versterker die echt volledig klasse A is hoor: zelfs op een 30 Watt klasse A versterker kun je al een ei bakken!
                            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                            Comment

                            • Koen van der K
                              • Aug 2005
                              • 1146

                              #15
                              Originally posted by Beatpower
                              Volgens mij is het een klasse A amp, dan kan het zijn dat de ruststroom idd hoog is. Ik weet dat niet zeker, maar de chameleons stonden bekend om hun lineairiteit, en werden toegepast als studiomonitor versterker.
                              ... dat is zeker geen klasse A bak hoor ...

                              Opzich kan kijken en gissen best leuk zijn maar ik heb er nog nooit een defect mee op kunnen lossen

                              Eigenlijk is alles over dit probleem al door Speakertech en onzer DokdB verteld; gewoon naar 'n (collega) reparateur brengen, daar wordt je mijns inziens meer wijzer van dan kijken en gissen

                              Groeten en succes !
                              Meer is minder, minder is meer

                              Comment

                              Working...