dmx signaal splitten

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ralph
    Banned
    • Aug 2000
    • 2649

Originally posted by johan1988
    Ik zou voor de martin booster gaan, die zijn helemaal niet gek duur en het staat gewoon mooier dan een showtec of ander budget merk. En het is gewoon beter kwaliteit.
    ff iets van een doekje, tranen in mn ogen van het lachen!

Nou, mijn reden om een degelijk splitter/booster te kopen ( hoofdzakelijk ELC)
    is omdat zodra de splitter het begeeft toch minimaal een paar trusjes vol licht uitvallen.

Nu snap ik dat je voor de prijs van een ELC/Avo/Martin etc minimaal 4 Showtech splitters kan kopen, maar met 3 splitters extra heb ik nog steeds niet meer zekerheid op een werkende splitter.
    Ruim 10 jaar dixo, theater, productie ervaring met 2-weg splittertjes van Showtec, nog nooit een defecte splitter op klus gehad.

Wel, bij enkele exemplaren de connectoren laten vervangen door de TD, neutrikjes leven langer.

Bij diverse productiebedrijven gewerkt met splitters van MA, Avolites, Martin, ELC, TTL.
    Meest positieve ervaringen met de TTL splitters, slechtste ervaringen met de martin splitters.
    Goeie ervaring is in dit geval: geen storing ooit
    Slechte ervaring is in dit geval: keertje pech gehad met een storing in een splitter.

Met een technische collega ( ik heb twee linkerhanden) voor de gein een paar verschillende merken open gehad, om eens te kijken of het prijsverschil op componentniveau kan worden onderbouwd.
    conclusie: dat konden we niet.

Betrouwbaarheid is voor mij vaak een aanleiding om voor een gerenomeerd merk te kiezen, showtec splitters vormen hier een uitzondering op.
    Die dingen durf ik iedereen aan te bevelen....met name de mensen die ze er niet uit vinden zien, die moeten namelijk leren wat zichtlijnen zijn.

Comment

• DJ nn
      • Jun 2006
      • 489

Een rede dat de showtechjes niet op de reparatiebank vliegen is misschien ook omdat ze goedkoop zijn en dus evengoed te vervangen ?

Heb er zelf geen ervaring mee dus kan ook best zijn dat het inderdaad goede dingetjes zijn !

Gebruik zelf regelmatig een splitter van ELC denk ik, is blauw (maar zie je toch niet)
      Nog geen problemen mee gehad
      ... the sound of silence...

Comment

• Radar
        Moderator
        • Jul 2002
        • 890

Nu heb ik in in zeer donkerbruin verleden ooit eens iemand geholpen bij de
        reparatie van een martin dmx splitter.
        Die dingen zien er aan de buitenkant inderdaad ontzettend gaaf uit en zijn het een lust voor het oog om te zien.
        Ferdinand Porrsche zou tranen in de ogen krijgen en Ernesto Ferari zou zich omdraaien in het graf.
        Sloop je zo'n duur ding echter open dan kom je dit tegen:

Nu weet ik niet hoe het zit met het interieeur van een showtec exemplaar.
        Die dingen hoef je namelijk zelden open te maken.
        Voor de hobby bob nog een leuk schema gevonden:

En daar zal ook wel gelijk het prijsverschil in zitten.
        Martin gebruikt 4 travo's om het geheel gescheiden te houden.
        Ik doe niet aan bijgeloof.
        Dat brengt ongeluk.

Comment

• Leks
          • Oct 2007
          • 330

Hmm als het oprecht zo weinig uitmaakt... ik zal eens een ELC, TTL en Showtech naast elkaar leggen. ben toch wel benieuwd.

Ik verwacht toch wat verschil te zien in: printplaat ophanging & versteviging, galvanische/optische scheiding en kwaliteit van connectoren.

Maar dit zal ik eens bekijken als ik tijd heb.

Verder in alleen de print ( afgezien van scheiding) verwacht ik niet veel verschil. zoals Radar liet zien bouw je ze idd zo zelf, dus veel speciaals is het niet.

Leks

ps daarentegen zijn de ronde truss Avolite splitters erg slim bedacht
          Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• MEEO Licht en Geluid
            • Nov 2005
            • 950

TTL Splitters heb ik ook erg goede ervaringen mee!
            2 geboost, 1 thru. Erg klein en compact.
            Showtec gebruik ik de nieuwe, 19" variant. Niet kapot te krijgen. Voor in het truss de bovengenoemde TTL splitter.
            MEEO Audio Licht Rigging,
            Mark van der Werff
            Groningen

Comment

• koentjes
              • Dec 2007
              • 333

Originally posted by MEEO Licht en Geluid
              TTL Splitters heb ik ook erg goede ervaringen mee!
              2 geboost, 1 thru. Erg klein en compact.
              Showtec gebruik ik de nieuwe, 19" variant. Niet kapot te krijgen. Voor in het truss de bovengenoemde TTL splitter.
              oke even een vraagje aan je tussendoor, heeft die nieuwe 1HE versie ook connectoren aan de achterkant?

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                • Nov 2005
                • 950

Originally posted by koentjes
                oke even een vraagje aan je tussendoor, heeft die nieuwe 1HE versie ook connectoren aan de achterkant?
                Zover ik weet, en hem gebruik alleen aan de voorkant 1 DMX input. Achterkant alleen stroom. Hij zit in rack met frontpanel, zal even kijken of ik hem daar eens uit kan halen...
                Mark van der Werff
                Groningen

Comment

• Robbert Jan de Klerk
                  • Jul 2008
                  • 27

Een y splitje werkt wel degelijk maar is idd niet aan te raden als je je signaal meerdere keren wil splitse. Ik heb wel vaken y splitjes moeten gebruiken omdat er geen booster aanwezig was. Gelukkig heb ik er zelf tegenwoordig 1 bij me en als je meenig FAQ over DMX leest wordt daar in aangegeven dat het max aantal fixures 12 is. Meestal wordt er wel meer gebruikt maar dit is eigenlijk niet de bedoeling. Net als dat er discussies bestaan over de maximale lengte van een DMX lijn.
                  Van par tot fresnel met elk type lampje red ik me wel!

Comment

• StijnS
                    • Sep 2006
                    • 173

Originally posted by Robbert Jan de Klerk
                    Een y splitje werkt wel degelijk maar is idd niet aan te raden als je je signaal meerdere keren wil splitse. Ik heb wel vaken y splitjes moeten gebruiken omdat er geen booster aanwezig was. Gelukkig heb ik er zelf tegenwoordig 1 bij me en als je meenig FAQ over DMX leest wordt daar in aangegeven dat het max aantal fixures 12 is. Meestal wordt er wel meer gebruikt maar dit is eigenlijk niet de bedoeling. Net als dat er discussies bestaan over de maximale lengte van een DMX lijn.
                    Kun je wat meer details kwijt over dat Y-splittertje? Hoeveel fixtures, hoeveel meter kabel...?

Comment

• ralph
                      Banned
                      • Aug 2000
                      • 2649

Y split op DMX: net zoveel kans dat het wel lukt als dat het niet lukt.

Wanneer je nette bekabeling gebruikt, dan een zwak splittertje, goeie kans dat je mazzel hebt en het blijft werken.Ga je overal voor het minimale, dan voeg je nog een verzwakking toe en heb je vette pech.

Kosten voor een splitter zijn toch niet zo exorbitant hoog?
                      Ooit een schema uit de Electuur ( heet tegenwoordig anders, maar ik ben geen fervente lezer) gezien en een collega heeft toen berekend dat je voor paar tientjes zelf met goeie componenten een 2 weg splitter bouwt.

Wanneer je nou alles goed geregeld hebt, je komt alleen op ,lokatie erachter dat je nog uurtje voor aanvang hebt en je zit halve dag van de zaak, zonder benodigde splutter, dat is het moment om aan een y splitter voor je dmx sifgnaal te gaan denken.
                      Doe je het eerder dan ben je een struisvogel en behoor je met je kop in het zand te staan op dit moment!

Comment

• 4uss
                        • Aug 2005
                        • 578

Even een schopje tegen dit Topic...

Natuurlijk snap ik dat je niet een Y-Split direct achter je tafel moet gaan hangen en daar vervolgens aan beide kanten 20 fixtures aan moet knopen, maar ik zit nu met de volgende situatie:
                        We hebben 4-barretjes ledparren, StairVille en Protech LED PAR 56 (zijn identiek). We gaan hier voor custom balken maken, met Powercon in en uit, 4 Schuko's voor de ledparren + 1 voor overige zaken, DMX in en uit, maar dan komt het...:

Ik heb eigenlijk geen zin om naar elke led-par een DMX in én uit te leggen. Dat kost me een vermogen aan pluggen en chassisdelen (want ik wil niet de kabels direct van par naar par leggen, dat is niet mooi).

Aangezien er intern in de led-par ook niets anders gebeurt dan een Y-Split (DMX-in en uit zitten aan elkaar gesoldeerd, met parallel een los kabeltje naar de print) dacht ik: waarom oh waarom kan ik dan niet een split maken in de bar, op het chassisdeel en dan met een kort kabeltje (25cm?) naar de par en aan de andere kant netjes terminaten (of moet dat dan juist niet?)?

Als zij mogen splitten in die par, waarom mag ik het dan niet een klein stukje eerder op de lijn? Blijkbaar kunnen zij het zonder problemen te krijgen met weerstand...

NB: we gebruiken verder voor het hele DMX-circuit 100-120Ohm kabel en terminaten de lijn netjes, en er zit een splitter/booster voor de verschillende trusslijnen tussen.

Comment

• BJD
                          • Oct 2007
                          • 771

In theorie is het niet aan te raden ivm reflecties in de bekabeling. Deze kan je opvangen door aan het einde van je lijn een terminator te plaatsen. Als je passief gaat splitten kom je weer niet uit met je impedantie als je een terminator plaatst. Echter als je de tussenkabeltjes kort houdt en géén terminator op de led par plaatst verwacht ik niet dat je veel problemen zult krijgen. In de led par zit er intern ook wat bekabeling tussen.

Comment

• DJ Antoon
                            • May 2005
                            • 1681

Originally posted by 4uss

Aangezien er intern in de led-par ook niets anders gebeurt dan een Y-Split (DMX-in en uit zitten aan elkaar gesoldeerd, met parallel een los kabeltje naar de print) dacht ik: waarom oh waarom kan ik dan niet een split maken in de bar, op het chassisdeel en dan met een kort kabeltje (25cm?) naar de par en aan de andere kant netjes terminaten (of moet dat dan juist niet?)?
                            Inderdaad, als je ziet hoe groot de stub in een mac250 is...

Comment

• bigpower
                              • Apr 2003
                              • 9

Dmx Booster

Ik heb een 4-channel DMX booster en mijn vraag is : mag ik een tweede 4-channel DMX booster eraan koppelen?
                              Gaat dit geen problemen geven met de 1ste booster?

Thanks 4 reply

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                                • Nov 2005
                                • 950

Dat kan zeker.

Bij mij weten kan je zoveel splitters aan elkaar knopen als je zelf wilt.
                                Mark van der Werff
                                Groningen

Comment

Working...