dmx signaal splitten

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • redbaronmusic
    • Apr 2006
    • 22

dmx signaal splitten

ik heb een flink aantal lengtes kabel nodig. Heen en weer wil ik alles voorzien als ik alles uit de kast trek en opbouw.
    Alles staat dan best ver uit elkaar, ook nog via statieven omhoog 6 a 7 meter heen en weer is dus niks.

Hebben we nog niet gesproken wat er dan over de grond ligt is al gauw 250 meter.
    ik zat te denken om in me truss balken 1 punt te maken waar ik dan vandaan split. met wat pluggen.
    In plaats van doorlussen van ding tot ding scheelt dat best wel omdat je van een paar centrale punten werkt.

De vraag is: kost me dat geen signaalsterkte?
    In een opengeschroefd apparaat zag ik laatst dat daar de in- en uitgang ook koud zijn doorgelust.
    natuurlijk wel netjes afgeschermde kastjes met metalen pluggen dacht ik aan geen goedkope plastic rommel.
    Last edited by moderator; 05-06-08, 20:54. Reason: Hoofdletters, spelfouten, zinsopbouw...doe er wat aan, ik blijf niet editen
  • stekelvarke
    • Dec 2004
    • 1062

Om DMX signaal te splitsen bestaan er DMX splitters van goedkoop tot duur.
    Hierin zit een stukje elektronica om het splitten mogelijk te maken zonder signaal verlies.
    exit night into LIGHT

Comment

• LJKEVIN
      • Dec 2005
      • 426

zo heb je goedkopere splitters:
      kijk eens naar
      showtec
      eurolite
      & meer chinees

en duurdere van
      avolites
      Martin
      noem maar op

Naar mijn mening is met de Chineze ook weinig mis..maar er zullen altijd mensen zijn die er minder goede ervaringen mee hebben..
      Avolites - GrandMA - Martin - Robe - Clay Paky

Comment

• stekelvarke
        • Dec 2004
        • 1062

Ik heb je verhaal nog eens doorgelezen.
        Een DMX splitter heeft wel degelijk nut, bv om de 'grond' en 'truss' signalen te splitsen, of om meerdere verschillende trussen van elkaar te splitsen.
        Maar als ik je post zo lees wil je een splitter in de truss.
        Dat lijkt me dat je dan nog meer kabels nodig hebt.
        Even een berekening:
        6 DMX fixtures op 2m van elkaar
        - met de klassieke doorlus methode heb je 5 kabels van 2m nodig = 10m (kabel naar de truss niet meegerekend)
        - als je een splitter in het midden van de truss plaatst(meest gunstige situatie) heb je 18m kabel nodig in de truss. (2x 1m naar de dichtstbijzijnde fixtures, dan 2x 3m en 2 x 5m)
        exit night into LIGHT

Comment

• moderator
          Moderator
          • Apr 2001
          • 5946

Splittertje 1 in, 6 uit een idee?

Geen idee over hoeveel LX'en we het hier hebben, maar meestal werkt dat prima en scheelt het een berg kabel, ook makkelijker troubleshooten als er een storinkje is.
          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• DJ_matthias
            • Jun 2005
            • 620

Originally posted by stekelvarke
            Maar als ik je post zo lees wil je een splitter in de truss.
            Dat lijkt me dat je dan nog meer kabels nodig hebt.
            Even een berekening:
            6 DMX fixtures op 2m van elkaar
            - met de klassieke doorlus methode heb je 5 kabels van 2m nodig = 10m (kabel naar de truss niet meegerekend)
            - als je een splitter in het midden van de truss plaatst(meest gunstige situatie) heb je 18m kabel nodig in de truss. (2x 1m naar de dichtstbijzijnde fixtures, dan 2x 3m en 2 x 5m)
            De TS bedoelt volgens mij dat hij indien hij een rig heeft ipv helemaal rond te gaan en elk fixture 1 voor 1 aansluit, hij nu van een centraal punt vertrekt en groepen van fixtures maakt. (bv bij een kruis de splitter in het midden en voor elke arm 1 output)
            voor elk fixture 1 splitteruitgang te nemen zou idd een beetje overdone zijn!
            we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
            Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

Comment

• jurjen_barel
              • Jun 2003
              • 3148

Originally posted by redbaronmusic
              ik zat te denken om in me truss balken 1 punt te maken waar ik dan vandaan split. met wat pluggen.
              In plaats van doorlussen van ding tot ding scheelt dat best wel omdat je van een paar centrale punten werkt.
              Je bedoelt Y-splitjes solderen? Dat vindt je DMX-signaal alleen niet zo leuk, hier is het niet op ontworpen en je zal dus een hele hoge kans op storingen maken!!

Originally posted by redbaronmusic
              De vraag is: kost me dat geen signaalsterkte?
              In een opengeschroefd apparaat zag ik laatst dat daar de in- en uitgang ook koud zijn doorgelust.
              natuurlijk wel netjes afgeschermde kastjes met metalen pluggen dacht ik aan geen goedkope plastic rommel.
              In de handleidingen (lees ze gerust door) staat ook niet voor niets dat er een maximum aantal fixtures is dat er op 1 DMX-lijn mag zitten. Vaak is 16 stuks als maximum gebruikelijk (als je diezelfde handleidingen mag geloven).

Zoals hierboven al aangegeven: ga op zoek naar een aantal DMX-boosters-splitters. Die pompen je signaal weer omhoog (gaat doorgaans met opto-couplers, dus van alle ruis af) en je hebt meteen meerdere dezelfde DMX-lijnen om meer fixtures te kunnen voorzien.

Comment

• JustME125
                • Jun 2006
                • 297

En wanneer je gewoon een splittertje soldeert kun je er vergif op innemen dat je reflecties krijgt. Je kabel impedanties kloppen dan niet meer omdat je DMX-output dan 2 parallelle weerstanden ziet. En dan krijgen we weer de basis-elektro.... de vervangingsweerstand van 2 parallelle weerstanden is altijd kleiner dan de kleinste weerstand. Voorbeeldje: 2x 100 Ohm parallel geeft dus een vervangingsweerstand van 50 Ohm. R = U/I geeft dus bij gelijke spanning en lagere weerstand een hogere stroom (gemiddeld omdat het bits zijn). Hogere stroom kan je output niet aan dus zakt je spanning (eigenschapje van spanningsbronnen). Verder kloppen de fixture weerstanden dan niet meer en krijg je reflecties. Signaal gaat naar de kl*ten. Als er een keer een te hoge spanning op je DMX komt (230V ofzo door een foutje) fikt je hele zooi uit. Heb ik al eens zien gebeuren bij een of andere hobby-bob.

Koop dus maar lekker een degelijke splitter/booster.
                Mzzls
                Correct me if I'm wrong

Comment

• redbaronmusic
                  • Apr 2006
                  • 22

Originally posted by DJ_matthias
                  De TS bedoelt volgens mij dat hij indien hij een rig heeft ipv helemaal rond te gaan en elk fixture 1 voor 1 aansluit, hij nu van een centraal punt vertrekt en groepen van fixtures maakt. (bv bij een kruis de splitter in het midden en voor elke arm 1 output)
                  voor elk fixture 1 splitteruitgang te nemen zou idd een beetje overdone zijn!
                  juist centraal punt en daar vandaan naar de overige punten .
                  in plaats van het dj set helemaal de ene kant op daar vaandaan weer een eind verder naar de lampen voor en dan weer een kabel naar de lampen links of rechts of waar ze ook staan.

want ben nu zo al een 30 tot 40 meter kabel kwijt extra afhankelijk van de podium opstelingen.

en naar mijn idee kan ik gewoon een kastje met pluggen in elkaar solderen.
                  goed afschermen en heb me spliting.
                  al zit er dan geen filter of versterking electra in aangezien ik nu ook over 30 40 of 50 of soms zelfs langer aan kabel zonder afsluitplug ook geen storingen heb. lijkt me op zulke klijne afstanden geen versterking of filtering nog nodig.

maar zoals jullie zegge het is wel verstandiger. te doen om het uit te sluiten.

Comment

• redbaronmusic
                    • Apr 2006
                    • 22

Originally posted by JustME125
                    En wanneer je gewoon een splittertje soldeert kun je er vergif op innemen dat je reflecties krijgt. Je kabel impedanties kloppen dan niet meer omdat je DMX-output dan 2 parallelle weerstanden ziet. En dan krijgen we weer de basis-elektro.... de vervangingsweerstand van 2 parallelle weerstanden is altijd kleiner dan de kleinste weerstand. Voorbeeldje: 2x 100 Ohm parallel geeft dus een vervangingsweerstand van 50 Ohm. R = U/I geeft dus bij gelijke spanning en lagere weerstand een hogere stroom (gemiddeld omdat het bits zijn). Hogere stroom kan je output niet aan dus zakt je spanning (eigenschapje van spanningsbronnen). Verder kloppen de fixture weerstanden dan niet meer en krijg je reflecties. Signaal gaat naar de kl*ten. Als er een keer een te hoge spanning op je DMX komt (230V ofzo door een foutje) fikt je hele zooi uit. Heb ik al eens zien gebeuren bij een of andere hobby-bob.

Koop dus maar lekker een degelijke splitter/booster.
                    Mzzls
                    ok deze is duidelijk dit had ik dus over het hoofd gezien navraag loont soms zelf solderen en testen waarna ineens de scans ledpars switchpaks als gekke tekeer gaan en gaan roken is minder fijn

Comment

• johan1988
                      • May 2006
                      • 40

Ik zou voor de martin booster gaan, die zijn helemaal niet gek duur en het staat gewoon mooier dan een showtec of ander budget merk. En het is gewoon beter kwaliteit.

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                        • Nov 2005
                        • 950

Waarmee onderbouw je dit?
                        Ik gebruik al jaren de Showtec booster/splitters. Voor ongeveer 100 euro heb je een apparaat wat gewoon doet wat hij moet doen. Dat er Showtec opstaat kan mij werkelijk geen hond schelen.
                        De Martin booster zit toch nog steeds rond de 400 euro? (= 4x showtec splitter?)
                        MEEO Audio Licht Rigging,
                        Mark van der Werff
                        Groningen

Comment

• Leks
                          • Oct 2007
                          • 330

Nou, mijn reden om een degelijk splitter/booster te kopen ( hoofdzakelijk ELC)
                          is omdat zodra de splitter het begeeft toch minimaal een paar trusjes vol licht uitvallen.

Nu snap ik dat je voor de prijs van een ELC/TTL/Avo etc minimaal 4 Showtech splitters kan kopen, maar met 3 splitters extra heb ik nog steeds niet meer zekerheid op een werkende splitter.

Ik heb niets tegen Showtech, maar niet voor krachtverdelers & verdere belangrijke infrastructuur punten. ( dmx splitters, dimmers, lichttafels)

Nu moet ik er wel bij zeggen: als je alles achterin een grote auto vervoerd, of er altijd erg netjes en voorzichtig mee bent dan kan je best Showtech kopen. En dan zal het ook wel blijven werken.
                          Maar voor grotere show & on the road moet je gewoon sommige dingen degelijk kopen.

Leks
                          Last edited by Leks; 29-06-08, 09:55.
                          Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• ronny
                            • Dec 2002
                            • 2138

toch raar dat ik dan altijd martin splitters op de reparatietafel zie en nooit showtec of elc.... .
                            Met name Martin splitters slagen erin om heel snel slechte tinverbindingen te krijgen na x aantal tijd.
                            niet zagen, gewoon doen!

Comment

• koentjes
                              • Dec 2007
                              • 333

wij gebruiken ook al enkele jaren een showtec dmx-splitter, en hebben er nog nooit een probleem mee gehad....

Comment

Working...