Versterker aansluiten

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • eddyt
    • Apr 2008
    • 8

Versterker aansluiten

Hallo,

Ik ben even van het pad af voor wat betreft het aansluiten van een versterker op een stroomverdeler.

Ik heb:

2x versterker van ieder 2x2000 watt met een maximale afname van 5000 watt per versterker.

Deze heeft een 25A 230 volt voeding nodig. En de aansluiting is middels IEC.

Als ik nu zoek op stroomverdelers dan krijg ik enkel schuko aansluitingen van 16A max. (nu is dit geen probleem icm IEC gewoon verloop) maar uiteraard wel met de max output.

Mijn vraag is welke aansluiting op de powerdistributor van zeker 32A met 230 volt heb ik nodig en zoja hoe maak ik een verloop of is er een verloop naar IEC

Mijn dank alvast voor het mij weer op het pad zetten
  • bones2001
    • Aug 2003
    • 741

Over welk merk versterker heb je het hier ??

Bij normaal gebruik zal een versterker ongeveer 1/8 van het opgegeven
    maximale stroomverbruik gebruiken.
    Mixen is net als schilderen.
    Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• eddyt
      • Apr 2008
      • 8

Bedankt voor je reactie allereerst,

het gaat mij er vooral om hoe krijg ik mijn versterker op een groep aangesloten met een capaciteit van 32A

Mijn huidige versterkers zullen vervangen worden door 2x Synq Digit K3
      Deze hebben ook 25A nodig

Comment

• kees22
        • Feb 2007
        • 110

Let er wel op dat er volgens mij maar 16 ampere over IEC mag!
        Het lijkt me dus ook sterk dat er op een apparaat wat meer dan 16 ampere trekt een IEC aansluiting zit.

grt
        Chris
        Ik kan niet zingen, maar mijn installatie helaas wel.

Comment

• Carl
          • Nov 2000
          • 907

Dat wordt een verdeler laten maken met geschikte connectors lijkt me?
          Er zijn twee connectors die voldoen, en ook nog gebruikelijk zijn in onze branche, de blauwe CEE-Form in 32A. en de powercon.
          Een IEC bestaat naar mijn weten niet in grotere stromen dan 16A. en dat is al ongebruikelijk, 10A. is meer standaard.

Comment

• Upgrading your system
            • May 2003
            • 1684

IEC (ook wel bekend als Euroconnector of platvloers computerstekker) is een connector waarover 16 Amp mag lopen.
            De waardie die op het apparaat staat aangegeven zal een maximale zijn. Het gaat hierbij om een piekspanning welke bij het aanschakelen van de amp getrokken wordt maar welke zo kort is dat hij zal draaien om een 16 Amp afgezekerde groep. probeer het maar eens, je zal zien dat het geen probleem opleverd.
            Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Leks
              • Oct 2007
              • 330

hmm 25A voor een versterker is idd niet erg gebruikelijk.
              heb je dit berekend( toevallig aan de hand van het vermogen dat ie levert?) of staat dit verbruik in de specs van je versterker?

Falco TT bvba

dit kan ik zo ff snel vinden over je nieuwe amp. en ik kan er niet uit opmaken dat je 25 A @ 230 V nodig hebt voor het beestje.

( is ook wel heel erg veel stroom voor een Dklasse 2 * 1800 @ 4 ohm.)

dus kijk daar nog eens goed naar. 2 * 1800 watt @ 4ohm is is geen 3600 watt @230 V verbruik.( er loopt geen 50 hz wissel @ 230V over een speaker kabel, om het simpel te zeggen.)

Mocht je nu toch heel heel heel heel erg zeker zijn dat ze 25 A nodig hebben maak er dan een monofase 32A powercon aan. wel zo netjes.
              of een 3P 32A Cee stekker. En zorg dat deze aansluitingen op een stroomverdeler zitten ( Niet standaard!)
              Dus denk dat je dan ook aan een verdeler moet denken van 1 * 5P 32A naar 3 * monofase 3P 32A Cee of 32A monofase powercon.
              ( ga niet zelf knutselen!!!)

ps BeGlec ( maker/importeur) geeft geen vermogens specs op voor stroomopname. ( als het 25A was geweest had het er wel bijgestaan denk k)

Leks

BeGlec
              Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• Carl
                • Nov 2000
                • 907

IEC (ook wel bekend als Euroconnector of platvloers computerstekker) is een connector waarover 16 Amp mag lopen.
                Ik kom in diverse catalogi geen enkele IEC (C13/C14) tegen van meer dan 10A.
                Wanneer er 16A. gebruikt moet worden, staat daar steeds de C19 voor aangegeven.
                Dat is een connector die er op lijkt, maar de dikkere pennen plat heeft liggen.
                Misschien dat het wel bestaat in 16A. maar het is absoluut niet standaard.
                Een amp van 2 x 1800W. heeft ook geen 25A. nodig, je gemiddelde continue vermogen is misschien 1000W.
                Tenzij je alleen maar pink noise of sinussen tot tegen de clip speelt, kun je er dus gemakkelijk 2 op één 16A. groep kwijt.

Comment

• Leks
                  • Oct 2007
                  • 330

Ik ga idd met Carl mee

Met 2 * 1800 Watt is het eigenlijk onmogelijk ( wat is onmogelijk?!) om veel meer te trekken dan 10 A

hint: koop bij een huis-tuin-en-keuken electro winkel een "verbruiks meter"

druk met ding tussen je amp en stopcontact en hij verteld je (redelijk) accuraat hoeveel Watt je verbruik, hieraan kan je dan een Amperage ontleden.
                  ( simpele versie = 12 E oid)

ps. ik ken rekjes van 4 Citronic Ultima pro versterkers (duwen toch 3200at8ohm brigde) die bijna op 16A kunnen draaien. echt een versterker gebruik niet zo veel stroom

Leks
                  Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• speakertech
                    • Jan 2008
                    • 1697

Originally posted by eddyt
                    Bedankt voor je reactie allereerst,

het gaat mij er vooral om hoe krijg ik mijn versterker op een groep aangesloten met een capaciteit van 32A

Mijn huidige versterkers zullen vervangen worden door 2x Synq Digit K3
                    Deze hebben ook 25A nodig
                    Je kunt de nettoevoer van je audiorek voorzien van een CEEform 3x 32 A+ 0 +aarde.
                    In het rek kun je dan netjes je kabels uitsplitsen in 3x 32 amp 220 volt. Het verdeelpunt netjes maken in een warteldoos voor de veiligheid.
                    Bij twee versterkers blijft dan een fase onbelast, maar daar sluit je dan je processor, racklight etc op aan.
                    Vergeet niet de zaak netjes af te zekeren, want als ik het goed lees hebben de versterkers aansluitingen met euroconnectoren en die zijn maximaal geschikt voor 16 ampere. Als je de kabels kort houd hoeft een afzekering van 20 amp ook niet direct problemen op te leveren.

Speakertech
                    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• DJefke
                      • Oct 2007
                      • 28

Originally posted by speakertech
                      Vergeet niet de zaak netjes af te zekeren, want als ik het goed lees hebben de versterkers aansluitingen met euroconnectoren en die zijn maximaal geschikt voor 16 ampere. Als je de kabels kort houd hoeft een afzekering van 20 amp ook niet direct problemen op te leveren.
                      Kwa slecht advies kan dit wel tellen. Euroconnectoren mogen maximaal met 10A belast worden, niet met 16A (tenzij je de grote variant gebruikt, maar die ben ik in audio nog niet tegen gekomen). Dan is er 20A doorjagen op zijn minst misdadig. Dit terzijde gaat die versterker natuurlijk niet meer dan 10A trekken, anders is het design gewoon fout.

Comment

• speakertech
                        • Jan 2008
                        • 1697

Originally posted by DJefke
                        Kwa slecht advies kan dit wel tellen. Euroconnectoren mogen maximaal met 10A belast worden, niet met 16A (tenzij je de grote variant gebruikt, maar die ben ik in audio nog niet tegen gekomen). Dan is er 20A doorjagen op zijn minst misdadig. Dit terzijde gaat die versterker natuurlijk niet meer dan 10A trekken, anders is het design gewoon fout.
                        Zo slecht is mijn advies nog niet.
                        De bewuste 10 ampère snoeren, worden gewoon aangesloten op een netaansluiting, die afgezekerd mag zijn met 16 ampère. In geval van sluiting in het aangesloten apparaat is het ontoelaatbaar, dat de netzekering van de installatie heel blijft en het snoer vervolgens uitbrandt. Dus zo dramatisch is het allemaal niet. Vaak heeft het ook nog niet eens te maken met puur electrische factoren, maar ook met opwarming van de kontakten etc. Bij langdurige volle belasting, mag het materiaal van de stekers niet smelten. Kortstondig 20 ampere, zoals dat bij een versterker in de pieken opgenomen kan worden hoeft dus geen probleem te zijn. Een soortgelijk fenomeen doet zich ook voor bij een kabelhaspel. Opgerold mag er maar een paar honderd watt doorheen, uitgerold vaak meer dan 2000 watt. Dat heeft puur te maken met opwarming en niet direct met de electrische contacten en de draaddiameter. Die laatste is gewoon geschikt voor 2000 watt.
                        Er bestaan zeker wel isostekers voor 16 ampere, de uitvoering is zodanig, dat het stroomgevende deel (de contrasteker dus) wel in een chassisdeel past van 10 amperee, terwijl een 10 amperesteker niet in het chassisdeel van 16 ampere past.
                        Overigens mag je aannemen dat een fabrikant van versterkers toch wel iets van voeding af weet en dat hij de goede connectoren monteert.
                        Veel versterkers hebben een vaste voedingskabel, waarmee het probleem uiteraard geheel is opgelost.

Speakertech
                        Last edited by speakertech; 09-05-08, 14:52.
                        Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• koentjes
                          • Dec 2007
                          • 333

Originally posted by speakertech
                          Zo slecht is mijn advies nog niet.
                          De bewuste 10 ampère snoeren, worden gewoon aangesloten op een netaansluiting, die afgezekerd mag zijn met 16 ampère. In geval van sluiting in het aangesloten apparaat is het ontoelaatbaar, dat de netzekering van de installatie heel blijft en het snoer vervolgens uitbrandt. Dus zo dramatisch is het allemaal niet.
                          Speakertech
                          hiermee kan ik dus concluderen dat het snoer van mijn bureaulampje met een aderdikte van 0.75 qmm ook gerust 16A mag voeren??? dacht het niet heee

Comment

• speakertech
                            • Jan 2008
                            • 1697

Originally posted by koentjes
                            hiermee kan ik dus concluderen dat het snoer van mijn bureaulampje met een aderdikte van 0.75 qmm ook gerust 16A mag voeren??? dacht het niet heee
                            Dat heb ik niet gezegd. Uit jouw reactie, maak ik ook op dat je niet precies weet hoe de vork in de steel zit.

Onder omstandigheden kan een draad met een doorsnede van 0,75mm2 gewoon 16 ampere voeren.

De lengte van het kabeltje van jouw bureaulampje mag ook geen onbeperkte lengte hebben, want dan werken beveiligingen niet meer, maar normaal is het kabeltje aan een schemerlampje zo lang, dat bij een fout een 16 ampere zekering er vlot uit gaat. Anders wordt het wanneer iemand een 30 - 40 meter tweelingsnoer 2x 0,75mm over de plint van de ene kamer naar de andere spijkert. Als er dan wat fout gaat aan het einde van het snoer, kun je maar
                            beter meteen de brandweer bellen. Je wilt niet weten hoeveel huizen een dergelijk brandgevaarlijke toestand in huis hebben. Maar we raken wel erg ver van het topic af.
                            In elk geval, als je weet wat er speelt en je weet wat je doet, hoeft er geen probleem te zijn, zelfs niet bij enige overbelasting.

Overigens zal ik erbij vertellen, dat ik gediplomeerd sterkstroominstallateur ben en dus echt wel weet wat wel en niet kan of mag en ook weet wanneer het echt gevaarlijk wordt.

Speakertech
                            Last edited by speakertech; 11-05-08, 15:23.

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

Originally posted by koentjes

lastig als je dan toch een kortsluiting krijgt.... dan gaat er net iets meer door dan de 16A...en dat mag niet, volgens jou?

we vergeten de factor tijd, en de oorzaak van alle ellende.

- opwarming = oorzaak, wegens te weinig geleidend vermogen warmen we op, en gaat de zaak fikken
                              - hier voor is minimaal een bepaalde tijd bij een bepaalde stroom nodig. Om de voldoende ontstekende temperatuur te bereiken , derhalve.

conclusie : wees voorzichtig...

Comment

Working...