Versterker aansluiten

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

Ik zal het maar toeschrijven aan het warme weer, maar kan er iets mer rekening worden gehouden met de vraagstelling aub?

Alvast dank en geniet van de zon!
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• speakertech
      • Jan 2008
      • 1697

Originally posted by MacGyverSounds
      lastig als je dan toch een kortsluiting krijgt.... dan gaat er net iets meer door dan de 16A...en dat mag niet, volgens jou?

we vergeten de factor tijd, en de oorzaak van alle ellende.

- opwarming = oorzaak, wegens te weinig geleidend vermogen warmen we op, en gaat de zaak fikken
      - hier voor is minimaal een bepaalde tijd bij een bepaalde stroom nodig. Om de voldoende ontstekende temperatuur te bereiken , derhalve.

conclusie : wees voorzichtig...

Dag Mac, je was me even een slag voor, ik had nog een rekensommetje willen toevoegen.
      Die huiskamerdraad van 20 meter, heeft een aderlengte van 40 meter. Totale weestand is 0,75x40/60=0,5 ohm.
      Bij een volledige sluiting, zal de zekering van 16 ampere er wel uit gaan. Erger wordt het als we kacheltjes gaan aansluiten en er continu 16 ampere gaat lopen. Het ontwikkelde vermogen is IxIxR = ca 128 watt. Daar komt dus een behoorlijke warmte ontwikkeling bij kijken die zelfs tot brand kan leiden, als het maar lang genoeg duurt.
      In de krant lees je dan ten onrechte dat " kortsluiting de oorzaak van de brand was "

Maar als je weet wat je doet, komt het wel goed

Speakertech
      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
      ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• speakertech
        • Jan 2008
        • 1697

Originally posted by moderator
        Ik zal het maar toeschrijven aan het warme weer, maar kan er iets mer rekening worden gehouden met de vraagstelling aub?

Alvast dank en geniet van de zon!
        Geachte moderator, tuurlijk is het off topic.
        Omdat in dit forum ook mensen te maken krijgen met voeding van apparatuur en de vermogens tegenwoordig niet gering zijn, lijkt het me toch wel interessant, dat mensen ook inzicht krijgen , wat wel of niet kan en waarom. Je ziet dat alle antwoorden discussie opleveren. Zeg je dat het niet kan of juist wel, je krijgt reactie. Door uit te leggen en eventueel een rekenvoorbeeld krijgen vragers hopenlijk enig inzicht in het hoe en waarom. Helaas wordt er ook wel eens puur gezwamd op dit forum.

Speakertech
        Last edited by speakertech; 14-05-08, 16:31.
        Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
        ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• koentjes
          • Dec 2007
          • 333

Originally posted by speakertech
          Dat heb ik niet gezegd. Uit jouw reactie, maak ik ook op dat je niet precies weet hoe de vork in de steel zit.

Onder omstandigheden kan een draad met een doorsnede van 0,75mm2 gewoon 16 ampere voeren.

De lengte van het kabeltje van jouw bureaulampje mag ook geen onbeperkte lengte hebben, want dan werken beveiligingen niet meer, maar normaal is het kabeltje aan een schemerlampje zo lang, dat bij een fout een 16 ampere zekering er vlot uit gaat. Anders wordt het wanneer iemand een 30 - 40 meter tweelingsnoer 2x 0,75mm over de plint van de ene kamer naar de andere spijkert. Als er dan wat fout gaat aan het einde van het snoer, kun je maar
          beter meteen de brandweer bellen. Je wilt niet weten hoeveel huizen een dergelijk brandgevaarlijke toestand in huis hebben. Maar we raken wel erg ver van het topic af.
          In elk geval, als je weet wat er speelt en je weet wat je doet, hoeft er geen probleem te zijn, zelfs niet bij enige overbelasting.

Overigens zal ik erbij vertellen, dat ik gediplomeerd sterkstroominstallateur ben en dus echt wel weet wat wel en niet kan of mag en ook weet wanneer het echt gevaarlijk wordt.

Speakertech

sorry, maar ik denk dat we uiteindelijk hetzelfde bedoelen...
          zoals hier in een andere reactie ook al wordt aangegeven ontbreekt de factor tijd.

mijn reactie was bedoeld om duidelijk te maken dat het langdurig ècht niet kan... (mbt tot de vraag of iec 10A aansluitingen geschikt zijn om langdurig 20A te voeren)

je opvatting van mijn reactie was alleen ietsjes anders, maar ik sta als collega gediplomeerd sterkstroom-monteur compleet achter je doel:
          dat mensen ook inzicht krijgen , wat wel of niet kan en waarom.

Comment

Working...