Als de bewuste torren slecht bemeten waren (ik las ergens 90V terwijl de voeding al 95V is) dan slijten je torren wel op den duur. Uiteraard hebben de torren een bepaalde marge wat betreft overspanning maar te vaak een flinke knaller vinden ze niet leuk. Wanneer de torren verkeerd bemeten zijn lijkt mij alleen al het inschakelverschijnsel (inschakelpieken, ploppen) op den duur funest. Dit verklaart op zich ook wel waarom de versterkers allemaal spontaan na verloop van tijd kapot gaan. Mocht je zelf de torren gaan vervangen en je gaat er andere inzetten let dan op het type schakelingetje er omheen. Wanneer deze schakeling geen tegenkoppeling heeft in de vorm van een emitter weerstand o.i.d. dan loop je het risico dat je met een andere tor (andere Bdc waarde) je hele versterkerinstelling om zeep helpt. Dit gaat dan puur om het transistor-instelschakelingetje (Bias Circuit/DC instelling) van de amp! Laat het maar even weten als er problemen zijn dan kan ik mijn studieboeken er eens op naslaan (misschien dat HTS Elektro toch nog van pas komt
)
Mzzls
)Mzzls



. Als het inderdaad een koelprobleem is wat jij zegt dan zou ik inderdaad daar eens flink naar gaan zoeken. Heb zelf geen ervaring met crown amps dus kan daar niet over oordelen.
Comment