Problemen met Crown XLS 602 power Amps

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JustME125
    • Jun 2006
    • 297

    #16
    Als de bewuste torren slecht bemeten waren (ik las ergens 90V terwijl de voeding al 95V is) dan slijten je torren wel op den duur. Uiteraard hebben de torren een bepaalde marge wat betreft overspanning maar te vaak een flinke knaller vinden ze niet leuk. Wanneer de torren verkeerd bemeten zijn lijkt mij alleen al het inschakelverschijnsel (inschakelpieken, ploppen) op den duur funest. Dit verklaart op zich ook wel waarom de versterkers allemaal spontaan na verloop van tijd kapot gaan. Mocht je zelf de torren gaan vervangen en je gaat er andere inzetten let dan op het type schakelingetje er omheen. Wanneer deze schakeling geen tegenkoppeling heeft in de vorm van een emitter weerstand o.i.d. dan loop je het risico dat je met een andere tor (andere Bdc waarde) je hele versterkerinstelling om zeep helpt. Dit gaat dan puur om het transistor-instelschakelingetje (Bias Circuit/DC instelling) van de amp! Laat het maar even weten als er problemen zijn dan kan ik mijn studieboeken er eens op naslaan (misschien dat HTS Elektro toch nog van pas komt )

    Mzzls
    Correct me if I'm wrong

    Comment

    • Koen van der K
      • Aug 2005
      • 1146

      #17
      Originally posted by nielsb
      ... maar het kan ook slijtage geweest zijn denk ik of denk ik nu verkeerd?
      ... misschien wel aardig om hier te posten; heb wel eens uit een vakblad gehaald dat bij iedere 10 graden (Celsius) stijging van de temperatuur de levensduur van een halfgeleider zou worden gehalveerd.
      Geen idee of dit voor alle type cases / halfgeleiders opgaat maar het zou best een indicatie kunnen zijn.

      Overigens zijn die XLS-en bij mijn weten allemaal voorzien van standaard TO3 torretjes (Motorola MJ) en hoef je bij vervanging dus geen risico te lopen met andere HFE's / current gain. Bij amps met wat exotischere eindtorren is het handiger een vervangende tor met zo'n beetje dezelfde specs te vinden, maar zoals gezegd zul je daar met deze amps (uiteraard met terugkoppeling) helemaal geen probleem mee hebben.

      Betreft de spanningsmarges kan ik me echter niet echt indenken dat meneer Crown daar een fout in zou maken. Meest waarschijnlijke lijkt me dat je amp teveel warmte op z'n dak heeft gehad ... bij testjes (sinus vollast en -6dB) hier vond ik de koelcapaciteit nu niet echt OK te noemen, liep erg snel warm ivm andere amps uit dat segment.

      Groeten !
      Last edited by Koen van der K; 20-04-08, 19:09.
      Meer is minder, minder is meer

      Comment

      • JustME125
        • Jun 2006
        • 297

        #18
        @ Koen

        Inderdaad verwacht ik niet dat meneer crown zo'n fout gemaakt heeft met betrekking tot het dimmensioneren van de torren. Mochten de torren vervangen moeten worden door een ander type (betere tollerantie m.b.t. hitte o.i.d) dan moet er wel degelijk op de HFE/Bdc gelet worden. Ik verwacht inderdaad ook wel dat er netjes een spanningsgestuurde-stroomtegengekoppelde bias schakeling in zit maar je weet het nooit hè . Als het inderdaad een koelprobleem is wat jij zegt dan zou ik inderdaad daar eens flink naar gaan zoeken. Heb zelf geen ervaring met crown amps dus kan daar niet over oordelen.

        Mzzls
        Correct me if I'm wrong

        Comment

        • nielsb
          • Jun 2006
          • 98

          #19
          Originally posted by JustME125
          Als de bewuste torren slecht bemeten waren (ik las ergens 90V terwijl de voeding al 95V is) dan slijten je torren wel op den duur. Uiteraard hebben de torren een bepaalde marge wat betreft overspanning maar te vaak een flinke knaller vinden ze niet leuk. Wanneer de torren verkeerd bemeten zijn lijkt mij alleen al het inschakelverschijnsel (inschakelpieken, ploppen) op den duur funest. Dit verklaart op zich ook wel waarom de versterkers allemaal spontaan na verloop van tijd kapot gaan. Mocht je zelf de torren gaan vervangen en je gaat er andere inzetten let dan op het type schakelingetje er omheen. Wanneer deze schakeling geen tegenkoppeling heeft in de vorm van een emitter weerstand o.i.d. dan loop je het risico dat je met een andere tor (andere Bdc waarde) je hele versterkerinstelling om zeep helpt. Dit gaat dan puur om het transistor-instelschakelingetje (Bias Circuit/DC instelling) van de amp! Laat het maar even weten als er problemen zijn dan kan ik mijn studieboeken er eens op naslaan (misschien dat HTS Elektro toch nog van pas komt )

          Mzzls
          Het was inderdaad met inschakelen van mijn andere versterker(ev cp2200) dat die XLS eruit klapte. Uit jou uitleg begrijp ik dus dat het toch een soort van slijtage is geweest en dat het niet te voorkomen was. In ieder geval bedankt voor de uitleg!

          Comment

          • Koen van der K
            • Aug 2005
            • 1146

            #20
            hmmm ... nog even de complete thread gelezen maar er wijst toch wat in de richting van een ontwerpfout. Zowel Salsa heeft 't over 'n 2SA torretje dat nogal krap bemeten is als ook Niels die nu aangeeft dat de amp eruit is gegaan bij inschakelen van z'n andere trappen. Ik neem aan dat je XLS toen nog niet (erg) warm was ?
            Wat ik ook niet heb meegekregen (of overheen gelezen) is of je een oud of nieuw type XLS hebt Niels ?

            @Salsa; stuurtorretje die niet volledig in geleiding gaat; heb je dit probleem op kunnen lossen na vervanging van de tor door 'n ander type of heb je de schakeling aangepast ?

            Helaas heb ik nu geen concrete info gezien ik geen (oude) XLS hier meer heb staan.
            Enfin, misschien dat Salsa al wat meer info heeft kunnen lospeuteren bij Crown USA ?

            Groeten !
            Last edited by Koen van der K; 21-04-08, 12:29.
            Meer is minder, minder is meer

            Comment

            • nielsb
              • Jun 2006
              • 98

              #21
              Ik heb het oude model en de versterker was inderdaad nog koud.

              Comment

              • salsa
                • Jan 2007
                • 1315

                #22
                Ha Koen!

                Ja ik heb een torretje geplaatst die 115V is en inmiddels zijn alle verhuur modellen deze modificatie ondergaan..

                Crown zegt zelf ook dat dit ontstaat wanneer je een groep versterkers tegelijk aanzet waardoor de voeding het eventje moeilijk heeft om de C's enzo te laden.

                Ze zijn wel serieus het ontwerp opnieuw gaan bekijken, als het goed is hebben de nieuwere modellen dit 'probleem' niet.

                Het blijft dus gewoon een ontwerp fout, bedacht in de U.S, gemaakt in China....
                @nielsb; Precies! En misschien nog andere versterkers ingeschakeld op dat moment??

                We houden elkaar op de hoogte!
                [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

                Comment

                • nielsb
                  • Jun 2006
                  • 98

                  #23
                  ja klopt helemaal! Ik wacht voortaan ook minuutje voordat ik de andere versterkers aanslinger!

                  Comment

                  • tha_dj
                    • Jan 2004
                    • 375

                    #24
                    Ik heb inmiddels een 602 liggen die WARM draait ( gaat na ongeveer een uurtje te hebben gedraaid om het kwartier in protect )
                    Probleem is ontstaan na een avondje draaien in een veels te warme kroeg, met dus veels te weinig koeling.

                    Heeft iemand hier al eerder last van gehad ?
                    Waar zat het hem in, heb eigenlijk weinig tijd om te gaan storing zoeken, maar denk dat het toch wel gewoon een dagje reparatie inboeken wordt, deze vakantie
                    your light !

                    Comment

                    • MEEO Licht en Geluid
                      • Nov 2005
                      • 950

                      #25
                      Denk dat moet gaan kijken of je temperatuursensor nog wel helemaal goed is..
                      MEEO Audio Licht Rigging,
                      Mark van der Werff
                      Groningen

                      Comment

                      • salsa
                        • Jan 2007
                        • 1315

                        #26
                        Begin maar eerst te kijken of je de versterker eerst moet gaan reinigen, dus al het stof eruit halen.
                        Stof op je fan schoepen zorgt dat je luchtstroom te laag wordt, waardoor de versterker te heet blijft.

                        Dave
                        [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

                        Comment

                        • Koen van der K
                          • Aug 2005
                          • 1146

                          #27
                          Originally posted by salsa
                          Begin maar eerst te kijken of je de versterker eerst moet gaan reinigen, dus al het stof eruit halen.
                          Stof op je fan schoepen zorgt dat je luchtstroom te laag wordt, waardoor de versterker te heet blijft.

                          Dave

                          Lijkt me 'n goed plan, daarna 's kijken of je amp ook onbelast (of zonder signaal) warm loopt. Die XLS series zijn aardige ampjes voor kleine dingen maar de koeling is echt krap van die modellen.

                          Groeten en succes !
                          Meer is minder, minder is meer

                          Comment

                          • tha_dj
                            • Jan 2004
                            • 375

                            #28
                            Stof is GEEN probleem ( denk ik ), wordt halfjaarlijks uitgespoten, tijdens mijn check-up van de spullen !

                            En de warmte sensor is inderdaad ook mijn eerste idee geweest !
                            Vermoed dat deze inmiddels gewoon echt heeft staan koken, waardoor deze waarschijnlijk minder kan hebben.
                            weet ook nog niet of dit de versterker is die al eerder een kapotte weerstand heeft gehad.
                            Maar moet zeggen dat in de 4 jaar dat ze draaien, ze het goed doen, met een setje JRX 125 erop en eq ervoor.
                            Maar gaan toch wel over op de XTI serie i.v.m gewicht en betere instelling, beveiligings mogelijkheden.

                            Nog een paar daagjes te gaan en we zullen hem eens gaan open schroeven want nog 2 dagen overwerken bij de baas en alle klanten zijn tevreden......
                            Bedankt voor de snelle reacties en jullie horen de uitslag !!!
                            your light !

                            Comment

                            • tha_dj
                              • Jan 2004
                              • 375

                              #29
                              Nou heb het inmiddels fijntjes opgelost, maar was gewoon een ventilator, die na verloop van tijd uitschakelde, wegviel

                              Zal wel een los draadjes of iets dergelijks zijn geweest.

                              Waardoor de versterker te weinig koelde en dus warm draait en uitschakelde.

                              Best raar, maar gelukkig opgelost.
                              your light !

                              Comment

                              Working...