Stroom storing

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kokkie
    • Nov 2003
    • 1166

Originally posted by dj torny
    Ik heb ooit ook zo iets meegemaakt, Maar hoe kan het eigenlijk dat je eerst 230V meet en als je hem gaat belasten dat de spanning naar 140V gaat en op een andere fase naar 400V

(Dan heb je toch een nul als je eerst 230V meet. Anders kan je nooit 230V meten)

Groeten
    Is laatst ook al besproken in het volgende topic:

Ik heb het één en ander uitgelegd in bericht #54

Last edited by kokkie; 04-01-07, 23:07.
    Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• All-round Sound
      • Feb 2006
      • 289

hallo Tjeerd,

misschien heb je hier wat aan
      uit mijn prive mail box

Het merk is "Syrelec", ik geloof dat dat over is genomen door "Crouzet". Het kán zijn dat dezelfde merknaam nog gehanteerd wordt.
      Het type is de "dufrn...... (230 of 400)", het laatste getal is de aansluitspanning van het stukje stuurspanning dat het relais nodig heeft.
      Het relais meet tussen de fasen onderling, en tussen de fasen tov de nul.
      Ik heb het een paar jaar geleden ingebouwd in een drive in disco, omdat die toen pas schade had geleden door onderspanning/zwevende nul.
      Daarna heeft hij regelmatig ontdekt dat in veel zalen de aangeleverde spanning te laag was, omdat het relais dan simpelweg het hoofdrelais niet aanstuurde en een foutmelding gaf.
      Dat doet hij overigens middels een paar led's op de behuizing.

veel plezier er mee
      maar pas op
      het moet echt goed zitten !
      EN VEILIG ! !
      VOLGENS DE VOORSCHRIFTEN BOUWEN

m.v.g.
      Luke
      =======================================
      beter 1 X goed en duur
      dan 2 X half en goedkoop
      sub moet je voelen
      Lab met Beyma gaat heel goed

Comment

• Nit-Wit
        • Feb 2005
        • 250

er zijn inderdaad "nul-wachters"

die staan pas toe dat de relais van de fases in gaan als er een nul aanwezig is.

deze dingen zijn duur, maar goed, een berg dure equipment kent ook zijn prijs... (dit snappen managers nooit )

dit is zeker NIET iets voor de amateur om te bouwen....!!!!!
        "Neen, een Camera rail is geen truss" ® Han

Comment

• Tjeerd
          • Nov 2002
          • 51

Maar hoe kan het nou dat je eest wel 230V meet tussen fase en nul?

Ik heb even rondgevraagd, maar de meeste mensen gebruiken gewoon een multiemeter om spanning te meten. als de nul er niet is meet ik niks ( 0V )
          als de nul geen goed kontakt maakt moet hij ergens vonken (brandgevaar)
          en dan schommeld de spanning> verbinding word of steeds slechter of hij last vast.

verbeter mij als ik het mis heb, maar wat is een zwevende nul nu precies, hoe kan het dat je toch 230V meet, en waar doet dit probleem zich het meeste voor. (in de kabels/stekkers/stekkerdozen of in de vaste installatie/meterkast)

snap er gewoon niks meer van!
          Groeten Tjeerd

Comment

• Nit-Wit
            • Feb 2005
            • 250

volgens mij lees je niet alles:

Als je nul kantje boord los zit, dan kan het zijn dat je normaal 230V meet. Ga je deze belasten (dus stroom trekken) dan kan deze gaan vonken/knetteren en dus los gaan, zo krijg je 400 volt over je meuk. Dit kun je niet meten, wat je kunt doen is een soort van buffer maken met een varistor d'r in die 250 volt als werkspanning heeft.
            "Neen, een Camera rail is geen truss" ® Han

Comment

• dj torny
              • Aug 2001
              • 67

Ik heb even rond gevraagd maar het schijnt dat een multiemeter d.m.v. een zeer lage stroom meet of er spanning is. Het schijnt dat als je een losse nul in de meter kast hebt en daarna een lange kabel dat je multiemeter die lange kabel kan gaan zien als "nul".

Het schijn daarom het beste te zijn om met een goede duspol te meten.

citaat van wikipedia: Doordat een duspol stroom trekt zal bij het meten tussen de 'fase' en 'aarde' de aardlekschakelaaraanspreken waardoor de spanninglevering wordt afgebroken.

Deze duspol trekt dus stoom en daardoor kan je een zwevende nul meten.

Groeten

Comment

• Radar
                Moderator
                • Jul 2002
                • 890

Hulde voor dj torny, met alle respect eindelijk eens een kerel die niet gehindert wordt door enige kennis maar zich laat voorlichten en zelf zoekt op internet.

Ook zijn conclusie is eigenlijk hlemaal juist:
                Deze duspol trekt dus stoom en daardoor kan je een zwevende nul meten.
                Je kunt inderdaad een zwevende 0 meten maar helemaal zaligmakend is het niet.
                Het blijft inderdaad zoals John Smits verwoord een moment opname!
                Blijft dus de chieneesche wijsbegeerte staan: "METEN IS WETEN ALS JE WEET WAT JE MEET"
                Ik doe niet aan bijgeloof.
                Dat brengt ongeluk.

Comment

• dj torny
                  • Aug 2001
                  • 67

Hoi Radar,

Gelukkig ben ik wel gehinderd door enige kennis, alleen je kan natuurlijk niet alles weten. Gelukkig had ik vorige week herhalingscursus nen3140 en daar heb ik dit probleem meteen even in de groep gegooit. Dus vandaar!!

Verder werk ik veel voor 3e dus dan moet je het doen met de spullen die je hebt. En is een relais kast meestal niet aanwezig. Een multie meter zit wel in mijn koffer en daar meet ik meestal de spanning mee na voordat ik iets inprik. Misschien toch maar een Duspol aanschaffen.

Groeten

Comment

Working...