Ik wil graag zelf een soort movingheadje maken. Het ontwerp bestaat uit een par 36 pinspot waar ik de lamp uithaal en vervang door een printplaatje met een stuk of 30 leds. 10 rode, 10 groene en 10 blauwe...
Vervolgens zou ik het spotje op een stappenmotor willen bevestigen zodat het kan bewegen.
Ik vraag me af welke LED's ik hier best voor gebruik, heb ik genoeg aan 30 led's van 10.000 mcd of moet het meer zijn?
alvast bedankt
Vervolgens zou ik het spotje op een stappenmotor willen bevestigen zodat het kan bewegen.
Ik vraag me af welke LED's ik hier best voor gebruik, heb ik genoeg aan 30 led's van 10.000 mcd of moet het meer zijn?
alvast bedankt

) is dat de optiekjes voor de LEDs van levensbelang zijn. Een LED straalt niet maar 10 graden naar voren (wat je bijvoorbeeld zou kunnen willen), maar bijna 180' graden rondom (uiteraard wel meer naar voren dan naar de zijkant, maar toch). Zónder goede optiek rond de LEDs kun je 50-60% van de eigenlijke lichtopbrengst op je buik schrijven. Of andersom: met goede optiekjes heb je minder LEDs nodig. Dit brengt ons bij de volgende:

Comment