LED movingheadje

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • STINO
    • Feb 2004
    • 93

LED movingheadje

Ik wil graag zelf een soort movingheadje maken. Het ontwerp bestaat uit een par 36 pinspot waar ik de lamp uithaal en vervang door een printplaatje met een stuk of 30 leds. 10 rode, 10 groene en 10 blauwe...
    Vervolgens zou ik het spotje op een stappenmotor willen bevestigen zodat het kan bewegen.
    Ik vraag me af welke LED's ik hier best voor gebruik, heb ik genoeg aan 30 led's van 10.000 mcd of moet het meer zijn?

alvast bedankt
    Last edited by Radar; 26-12-06, 22:19.
    Skyline forever
  • Drive inn tnt
    • Sep 2003
    • 1082

Luxeon LEDjes?
    Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• STINO
      • Feb 2004
      • 93

ik was inderdaad ook al op de site van Luxeon gaan kijken maar ik heb geen idee aan welke specificaties( vooral het aantal mcd ) mijn leds moeten voldoen om als spotje te dienen..

Weet er iemand welke Leds er in een LED PAR 36 pinspot van Showtec zitten?
      Skyline forever

Comment

• Radar
        Moderator
        • Jul 2002
        • 890

Volgens zeggen maakt seoul semicondutor de led met de meeste licht opbrengst.
        't spul wordt verkocht onder de naam zled.
        Ik doe niet aan bijgeloof.
        Dat brengt ongeluk.

Comment

• berolios
          • Sep 2005
          • 1538

Hallo Stino, denk wel even aan een aantal dingen als je zelf zo'n ding in elkaar wilt zetten:

[1]
          Ik zou meer groene LEDs dan blauwe en rode nemen, omdat je dan tenminste een beetje richting WIT kunt komen met je meng-kleuren (bijv. 8 blauw, 8 rood, 14 groen). Om je ogen te laten geloven dat je wit licht maakt, heb je gewoon meer groen nodig; laat je de verhoudingen hetzelfde, dan moet je om wit te krijgen bijvoorbeeld groen 100% uitsturen, maar rood en blauw maar iets van 15-35%. Dit is ook de reden waarom bijvoorbeeld de bekende BARCO-LEDwalls voor elk pixel 2 groene, 2 rode en 2 blauwe LEDs gebruiken.

[2]
          30 LEDs van het kaliber Luxeon (LumiLeds) of ZLed ga je nooit niet passend krijgen in een PAR-36 armatuur, dan zit je eerder aan een 6 of misschien 8...

[3]
          LEDs zijn stroomgestuurd, niet spanningsgestuurd, effe goed onthouden, maar dat wist je waarschijnlijk wel.

[4]
          Wat de meeste @$^#!-merken die dit soort LED-armaturen maken niet door hebben (en de slimme merken dus wel ) is dat de optiekjes voor de LEDs van levensbelang zijn. Een LED straalt niet maar 10 graden naar voren (wat je bijvoorbeeld zou kunnen willen), maar bijna 180' graden rondom (uiteraard wel meer naar voren dan naar de zijkant, maar toch). Zónder goede optiek rond de LEDs kun je 50-60% van de eigenlijke lichtopbrengst op je buik schrijven. Of andersom: met goede optiekjes heb je minder LEDs nodig. Dit brengt ons bij de volgende:

[5]
          Goede LEDs zijn DUUR !!! Voor een Luxeon (ZLed weet ik niet) betaal je makkelijk een eurootje of 5, 6, 7 of misschien wel meer pér LED (ik weet niet hoe je inkoopt). Dit is dus zónder print, zónder sturing, zónder optiek... alléén de LED.

Verder zijn er nog een aantal moeilijkheden waar je tegenaan zult lopen als je echt kritisch bent als gebruiker en producent, maar dat is wat te vergezocht om nu (al) te vermelden. Ik denk dat eerder genoemde punten je voorlopig genoeg stof tot nadenken hebben gegeven. Als je vragen hebt... we horen het wel.

Hoop dat je er iets aan hebt.

Cheerio!
          Last edited by berolios; 27-12-06, 12:11.
          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• STINO
            • Feb 2004
            • 93

Berolios, heel hard bedankt voor je reactie, ik zal zeker met deze zaken rekening houden.
            Het is niet de bedoeling dat ik mijn movingheadje ga gebruiken om echt zaken te belichten.
            Ik wil de movinghead laten werken met behulp van een microcontroller en wat motorsturingIc's enzo. De bedoeling is dus dat ik de motortjes en de kleuren kan aansturen door middel van een programmatje in visual basic. Het is dus geen probleem als de uitstralingshoek van de LED's niet helemaal in orde is. Ik doe het vooral om te ontdekken wat voor elektronica en programmeerwerk in VBA er nodig is om dit toestelletje te laten werken.
            Het is dus misschien niet noodzakelijk dat ik zoveel en hele dure LED's er in stop...

iedereen alvast heel hard bedankt voor de reacties
            Last edited by STINO; 27-12-06, 15:20.
            Skyline forever

Comment

• berolios
              • Sep 2005
              • 1538

Originally posted by STINO
              Berolios, heel hard bedankt voor je reactie, ik zal zeker met deze zaken rekening houden.
              Het is niet de bedoeling dat ik mijn movingheadje ga gebruiken om echt zaken te belichten. We moeten op school een opdracht maken met een microcontroller en wat motorsturing Ic's enzo. De meesten van mijn klas maken een soort robotje die dan kan bewegen ofzo maar ik wou iets anders maken, daarom heb ik gekozen voor het movinghead. De bedoeling is dus dat ik de motortjes en de kleuren kan aansturen door middel van een programmatje in visual basic. Het is dus geen probleem als de uitstralingshoek van de LED's niet helemaal in orde is. We worden gequoteerd op de elektronica die er achter zit en op het programma in visual basic. Het is dus misschien niet noodzakelijk dat ik zoveel en hele dure LED's er in stop...

iedereen alvast heel hard bedankt voor de reacties
              Ah oke, duidelijk, wat voor opleiding doe je?
              Ik neem aan dat je stappenmotoren wilt gebruiken, niet?

We horen het wel.
              Veel succes in ieder geval.
              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• STINO
                • Feb 2004
                • 93

Ik volg Elektronica-ICT in het De Nayer instituut te Sint Katelijne Waver.

Ik zal jullie op de hoogte houden van de werkzaamheden
                Last edited by STINO; 27-12-06, 15:20.
                Skyline forever

Comment

• DidierB
                  • May 2003
                  • 337

Hmz

dat is blijkbaar nogal "in" momenteel, als project een movinghead bouwen op school. Wij hebben vrij recent een "karkas" van een mac 600 gedoneerd aan iemand die ook zo'n project had. Maar ik ben wel zeer benieuwd naar het resultaat...

Groeten,

Didier Beghin
                  Ampli bvba

Comment

• Ws Soundexpresse
                    • Jun 2001
                    • 1007

ik zou IPV. veel groene, wat meer rode pakken, want rood is van de 3 toch de slechts zichtbare kleur.

verder graag wat foto's van je project....
                    Sound-Light-Laser-Foam-Dancefloor

Comment

• STINO
                      • Feb 2004
                      • 93

ik zal vanaf ik iets in elkaar heb geknutseld fotos plaatsen maar ik heb nu eerst 3 weken blok en dan 3 weken examens, dan kan ik er pas aan beginnen...
                      Skyline forever

Comment

• KoenB
                        • Mar 2003
                        • 453

Originally posted by STINO
                        Ik volg Elektronica-ICT in het De Nayer instituut te Sint Katelijne Waver.

Ik zal jullie op de hoogte houden van de werkzaamheden
                        Moet je eens gaan vragen aan Mr. Pelgrims naar meer info rond de LedPar die daar ooit ontworpen is (tja zo heel toevallig vlak voor alle ledparren kwamen van highlite en andere chinese merken)
                        Zit je in tweede of derde jaar?
                        Life is a freakshow, I just do the lighting

Comment

• STINO
                          • Feb 2004
                          • 93

hey KoenB,

ik zit in het eerste jaar..
                          ik zal meneer Pelgrims volgende week zeker eens opzoeken.

Bedankt voor de tip.
                          Skyline forever

Comment

• STINO
                            • Feb 2004
                            • 93

Na een paar maanden werk is er eindelijk al een beetje resultaat...

We hebben gekozen voor 54 LEDjes:
                            18 rode: 10000mcd18 blauwe: 4000 mcd
                            18 groene: 5000 mcd

voorlopig worden de LEDjes aangestuurd met een microcontroller via een programmatje in visual Basic. Als het volledig af is, ga ik een converter van seriëel naar DMX maken...

De printplaat wordt normaal gezien binnen 1 à 2 weken gemaakt.
                            Voorlopig enkel foto's vanop een breadbordje...

Als het volledig af is, laat ik nog foto's zien hoor.
                            Skyline forever

Comment

• lightzone
                              • Oct 2006
                              • 261

zien er mooie kleuren uit, ik ben benieuwd om het eindresultaat te zien
                              jumping is not a crime

Comment

Working...