Storing vanuit VU-meters RODEC MX180 mengpaneel terug op koptelefoon-uitgang

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • emiel-r
    • Mar 2006
    • 169

Storing vanuit VU-meters RODEC MX180 mengpaneel terug op koptelefoon-uitgang

Hallo, ik heb hier een RODEC MX-180 mengpaneel met een storing. Elke keer dat ik een PFL knop aanzet, hoor ik het aan en uitgaan van de LEDs, naast het gewone signaal, terug op mijn koptelefoon in de vorm van tikken en een brom. Zodra het laatste ledje uitgestorven is, is ook de storing weg. (als het signaal wegvalt en de ledjes een voor een uitvallen hoor je dat dus elke keer.) Ik heb dit een tijdje opgelost door simpelweg de opamp voor de vu-meters uit het voetje te trekken, wat wel hielp, maar nu wil ik mijn vu-meters wel weer eens terug. Bij Rodec zeiden ze dat dit een bekend fenomeen was en ik als ik de print schoonmaakte en de solderingen opnieuw deed, zou dit opgelost zijn. Dat heb ik gedaan, maar dit hielp niks.
    Een schema kan ik helaas niet krijgen, want die zijn alleen voor RODEC-servicepunten verkrijgbaar. verder is in huis: enkele multimeters, soldeerbout, normaal gereedschap en een pc met goede geluidskaart die eventueel dienst kan doen als toongenerator of scoop. Het lijkt mij dat ik op een een of andere manier met een scoop de oorzaak wel zou moeten kunnen vinden, maar ik weet niet zo goed hoe dat aan te pakken. Zouden jullie me op weg kunnen helpen hiermee?

Groeten!

Emiel.
  • emiel-r
    • Mar 2006
    • 169

Probleem gevonden en opgelost! Was verkeerd verbonden GND.

Kan iemand mij vertellen wat standaard dingen zijn als je 15 jaar oude apparatuur wilt opknappen? bijv. voedings elco's vervangen?

Groeten!

Emiel.

PS. heb nog steeds interesse in een service manual voor dit apparaat.

Comment

• Koen van der K
      • Aug 2005
      • 1146

Ha Emiel,

... dit is een "klassieke" MX180 storing, heb destijds rijen MX180's hiervoor aangepast door de voedingsbuffer C's wat te vergroten en te voorzien van een aantal 100n c's. Dit nam het grote deel van de stoorgeluiden weg ... slechts een klein percentage "hardnekkige" gevalletjes bleven over waarbij de LED driver IC's moesten worden vervangen.

Bij mengtafels is het wel handig wat spare faders op de plank te hebben, electronica gaat bij normaal gebruik niet vaak stuk ... het is vaak de mechanica (incl.(print)connectoren). Daarbij zijn Rodec tafels van het betere kaliber ... faders (en een sporadische LED-bar modificatie) is het enige waarvoor ik ze hier nog binnenkrijg.

Groeten en succes !
      Meer is minder, minder is meer

Comment

• emiel-r
        • Mar 2006
        • 169

Ha Koen!

Van meerdere markten thuis merk ik... De storing van de meters op de koptelefoon lag echt aan een verkeerd verbonden massa-draad, dus die is weg. De massa bij koptelefoonuitgang had ik notabene ooit zelf via een draad verbonden met de massa op de voedingsprint, omdat de print bij de draadbrug naast de koptelefoon-uitgang te beschadigd leek. Ik had toen geen idee dat dat zulke gevolgen kon hebben.. Het is dezelfde verbinding, alleen loopt ie nu via de printen.

Wel had ik voordat ik je post las al de voedingselco's vervangen door dezelfde waarde, maar dat van die 100n C's snap ik niet helemaal, want waar plaats ik die dan? Ik heb nog wel wat storinkjes hier en daar en best wel wat brom ook, ookal hoor je die brom slechts als je de knoppen flink opendraait, wat volgens mij altijd al zo was. Maar als dat hiermee weg te krijgen is, graag! En als alles dan weer hermetisch gesloten is, moet het toch wel in orde zijn dacht ik zo...

En weet je dan, als we toch bezig zijn, ook hoe ik die die 3 instelpotmeters P1, P2 en P3 instel? Het is namelijk nogal onmogelijk om een service manual te verkrijgen als consument...

Wat grappig dat jij dit allemaal zo weet. Hij ligt bij mij al dagen op de operatietafel en elke keer kom ik een stapje verder met veel zoeken en uittesten. Hij was er niet al te best aan toe, maar nu is ie bijna in orde. behalve die storinkjes, alleen nog cosmetisch.

Groeten weer en bedankt wederom!

Comment

• Koen van der K
          • Aug 2005
          • 1146

Ha Emiel,

... als (audio-electronica) reparateur kom je in de loop der jaren wel het 1-en-ander tegen, maar heb lang niet alle types in de werkplaats gehad en weet natuurlijk ook niet alles ...

Betreft je storing; da's mooi dattie weg is ! Ik heb destijds wel een tijdje met aarding en GND geexperimenteerd maar na het vervangen van de voedingselco's waar de hoofdtelefoonamp en LED bars uit worden gevoed van ik meen 470u naar 1000u (trafo en brugcel hebben hier geen problemen mee) en het plaatsen van een paar 100n over de voedingspinnen van het LED drivertje waren de meeste problemen al aardig weg.

Die aarding / GND had in mijn gevallen niet erg veel effect, daarbij viel het me op dat de storing intermiterend was, soms erg sterk aanwezig, op andere momenten / dagen weer nauwelijks.

Betreft de pots die je aankaart kan ik me eigenlijk niets voor de geest halen; is het geen Gain / Offset van de meterbrug ? Waar zitten ze precies ?

Succes weer !
          Meer is minder, minder is meer

Comment

• emiel-r
            • Mar 2006
            • 169

Die aarding / GND had in mijn gevallen niet erg veel effect, daarbij viel het me op dat de storing intermiterend was, soms erg sterk aanwezig, op andere momenten / dagen weer nauwelijks.
            Was dat toevallig met de kast open? Merk het heel sterk dat nu alles open is, zodra ik zelfs maar een andere webpagina open, aan de pc met CRT monitor op het bureau waar ook de mixer ligt, ik dat meteen terughoor op de geopende rodec.

Wat betreft de pots, P3 zit op de main print, waar alle outputs ook zitten, en lijkt het effect te hebben van een normale 'balance'-knop tussen L en R, met het verschil dat als ik te ver doordraai naar één kant en dan stop met draaien, het volume aan die kant nog even blijft stijgen. Zal dus wel iets met feedback te maken hebben. Alleen lijkt het me vreemd dat er maar een pot is voor zowel links als rechts. (getest met sinustonen)

P2 en P1 zitten onder elkaar op de print waar ook de LED-bars zich beinden. P1 lijkt het verschil in uitslag tussen de twee bars te beïnvloeden. Wederom een soort balans knop dus. P2 heb ik de functie nog niet van kunnen ontdekken.

... Nu ik er zo naar kijk, lijkt het zeer sterk dat het is omdat elke led bar verdeeld is over 2 IC's, dus P1 voor de bovenste helft, en P2 voor de onderste, maar dan weet ik nog steeds niet onder welke voorwaarden ze precies ingesteld moeten worden...
            Lijkt me logisch om links en rechts hetzelfde signaal te geven en dan in te stellen dat links en rechts exact hetzelfde reageert, en dat zo dat dat voor zowel de onderste als bovenste helft geldt.

EDIT>> beide pots beinvloeden alle 4 de LED drivers. Ik zie de logica er niet van in...

<< De middelste pinnen van P1 & P2 zijn oa. met elkaar verbonden, en de andere 4 gaan allen via een weerstand oa. naar de 4 verschillende inverterende inputs van een TL074CN.>>
            Last edited by emiel-r; 23-11-06, 16:05.

Comment

Working...