Speakon solderen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tos_mos
    • Apr 2006
    • 2

Speakon solderen

Ik heb me ook maar is aangemeld op het forum want dat is toch best makkelijk.

Nou mijn eerste vraag dan:
    Ik heb een geluidssetje van 1 topje en 1 basje per kant dat word van de versterkers en dan doorgelinkt. dat is nu allemaal met Jack-pluggen en ik wil dat omgaan solderen naar speakon nu is mijn vraag welke draadjes moet ik solderen (schroeven :P) aan de chassie delen zodat het nooit fout kan gaan met het aansluiten..????

mvg tos
    Last edited by tos_mos; 01-04-06, 11:17.
  • ralph
    Banned
    • Aug 2000
    • 2649

werp eens een blik op: http://www.verkoop.licht-geluid.nl/H...nnectoren.aspx

ps. speakon soldeer je niet, dat schroef je...

Comment

• tos_mos
      • Apr 2006
      • 2

owja dat is waar maar ik heb die site bekeken en nu weet ik nog niets...

ps ik heb speakon 4 ...

Comment

• sis
        • Jul 2003
        • 3305

Dit moet toch duidelijk zijn .
        Speakon 4 connector:
        Pin 1+: fullrange: + / 2 weg: laag +
        Pin 1-: fullrange: - / 2 weg: laag -
        Pin 2+: 2 weg: mid/hoog +
        Pin 2-: 2 weg: mid/hoog -
        sis
        Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• SPS
          • Mar 2004
          • 1662

Originally posted by ralph
          werp eens een blik op: http://www.verkoop.licht-geluid.nl/H...nnectoren.aspx

ps. speakon soldeer je niet, dat schroef je...
          ??? Schroeven????

Paul
          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• DJ.T
            • Nov 2002
            • 1502

Speakonpluggen schroef je inderdaad, speakonchassisdelen doe je met van die mooie klemmetjes
            We're ready to party, are you?

Comment

• ralph
              Banned
              • Aug 2000
              • 2649

JA, hoe noem jij dat dan, inbussen????
              Ik schroef een inbusje lijkt mij niet een opmerking waar ze bij ons op de td steil van achterover slaan....als ik met een soldeerbout aankom dan wordt ik voor gek versleten

Je penbezetting is zoals Sis al aangaf afhankelijk van hoe de connectoren in je speakers zitten bekabeld....meten is weten!

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

chassis delen worden gesoldeerd, of met AMP-tjes gegoneected. Enn nou de mop : de chassisdelen met AMP-tjes worden hier nog eens extra gesoldeerd.

Wakker worden: chassisdelen schroeven?

Comment

• Dr. Edie
                  • May 2003
                  • 671

Uh, nou, de speakon plug zelf word idd geschroefd.. Bij Neutrik netjes met kruis, die lelijke dikke Dap's moeten weer zo'n mini inbus hebben ja (die ik niet liggen had, dus destijds ook die pluggen weggemieterd heb).
                  Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• Koen van der K
                    • Aug 2005
                    • 1146

... nu we het toch over Speakon solderen hebben; een kennis van me soldeert z'n (Neutrik) speakons altijd ... schroef eruit, tin erin.

Hij vertelde me regelmatig problemen te hebben met "hardhandige" roadies en anderszins brute geluidsgasten die door onsubtiel gebruik van de Speakon bekabeling de draden lostrokken ...

Iemand hier ook ervaring mee, en is doorsolderen wel een goede oplossing ? Als tin onderhevig is aan mechanische stress gaat 't ook niet goed en brokkelt de boel af.

Groeten,
                    Meer is minder, minder is meer

Comment

• Decitech
                      • Mar 2006
                      • 63

Originally posted by Koen van der K
                      ... nu we het toch over Speakon solderen hebben; een kennis van me soldeert z'n (Neutrik) speakons altijd ... schroef eruit, tin erin.

Hij vertelde me regelmatig problemen te hebben met "hardhandige" roadies en anderszins brute geluidsgasten die door onsubtiel gebruik van de Speakon bekabeling de draden lostrokken ...

Iemand hier ook ervaring mee, en is doorsolderen wel een goede oplossing ? Als tin onderhevig is aan mechanische stress gaat 't ook niet goed en brokkelt de boel af.

Groeten,
                      Zelf niet echt problemen mee gehad, maar het klopt wel als je er wild mee omgaat willen de kabels nog weleens los gaan, zeker in de verhuur ja.

Solderen is dan een prima optie, als ze het dan nog los kunnen trekken zijn het echt macho's
                      "If you like the resonsance you're going to bounce''

Comment

• laserguy
                        • Jun 2003
                        • 2755

Deze vraag is nog al eens gepasseerd op dit forum. Neutrik is hier vrij duidelijk in: als je deze stekkers soldeert garanderen zij de specificaties niet meer van de speakons. Dit was een vraag die destijds aan Neutrik zelf is gesteld.
                        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Watt Xtra
                          • Oct 2004
                          • 1119

kabelschoentjes gebruiken wil ook wel eens helpen, gaat alleen tot 4mm2 Let op alleen het achterste gedeelte dichtknijpen, het schroefje drukt de rest van het schoentje wel aan, plat of gaat er zelfs een stukje door. Dit werkt naar mijn mening goed. Enne voor hardhandige gasten die niet "Normaal" om willen gaan met jouw spullen: rekening sturen en anders een grote schop verkopen. Alleen mag dat laatste dan weer niet, maja.
                          JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• Koen van der K
                            • Aug 2005
                            • 1146

Aha, ok, bedankt voor de info, zal de zoekfunctie eens gebruiken ;-)

Betreft die adereindhulsjes; Neutrik levert koperen busjes / hulsjes bij de Speakon's ... werken die niet OK ? Dacht overigens dat 2,5mm2 de max was ... flink douwen met zo'n diameter als 4mm2 !

Groeten !

ps. wie de %$@#! heeft jack-connectie bedacht (en past 't nog steeds toe) voor koppeling van LS signalen !?! ... om weer even on topic te komen.
                            Meer is minder, minder is meer

Comment

• Watt Xtra
                              • Oct 2004
                              • 1119

wanneer men goede luidsprekerkabel neemt, dus voorzien van vele hele fijne draadjes dan is 4 mm2 echt geen probleem hoor, natuurlijk geen rommel nemen welke misschien wel 15 draadjes heeft die enorm stug zijn, hier wordt bijna alles aangesloten met 4mm2, betere kabel, minder verlies en is ook nog eens "stageproof" dmv de dikke ommanteling.
                              JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

Working...