Speakon solderen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Upgrading your system
    • May 2003
    • 1684

    #16
    w8 ff:

    Koperen schoentjes bij je speakon?? waar koop jij die dingen dan??
    waar ik ze bestel zitten ze in zakjes, connector, kabeldoorvoer welke je op de connector schroeft en 2 maten wurgwartel. die koperen schoentjes zijn of zo klein dat ik ze niet kan zien, of ze zitten er toch echt niet bij.

    overigens, schroefjes uit je connectors en dan solderen?? dat zie ik echt niet zitten en kan ik ook niet begrijpen, en dat om dezelfde reden als dat je powercon niet soldeert. er kan een hoge stroom gaan lopen welke bij eventuele overgangsweerstand het soldeer kan laten smelten. dan zit je nog met een los contact.

    de firma Neutrik heeft ook connectors welke je moet solderen (denk aan de xlr en klinksteker (Jack) als solderen voor speakon een betere oplossing zou zijn geweest hadden ze deze niet uitgevoerd met schroefjes. doe jezelf een plezier en zet om je adereind een adereindhulsje en gebruik het schroefje. de goede maat wurgwartel, en dan zit het goed. natuurlijk kan er altijd wat fout gaan, maargoed. daar verander je toch niets aan
    Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

    Comment

    • DJ OELIE
      • Apr 2003
      • 49

      #17
      Originally posted by en van dKoer K
      Betreft die adereindhulsjes; Neutrik levert koperen busjes / hulsjes bij de Speakon's ... werken die niet OK ? Dacht overigens dat 2,5mm2 de max was ... flink douwen met zo'n diameter als 4mm2 !
      Volgens mij kan je zulke aderendhulsjes gewoon bij elke bouwmarkt of elektrozaak kopen, alleen zijn de aanknijptangen hiervoor alleen een beetje aan de prijzige kant...

      Overigens moet je voor 4 polige speakons ongeïsoleerder adereindhulsjes gebruiken en voor 2 en 8 kan je ook gewoon geïsoleerde gebruiken, alleen gaat dat bij de 4 polige niet passen door de onlogische constructie van dat ding

      En het loslaten van de kabel bij ruig gebruik kan misschien ook wel liggen aan dat de connector niet goed genoeg is dichtgedraait!
      Als je deze in een chassisdeel zet en met een bako goed vast draait dan zou de trekontlasting in de connector moeten voorkomen dat de kabel kan verschuiven

      En voor de soldeerders onder ons, Neutrik heeft ook gewoon speakon kabeldelen met een soldeeraansluiting, alleen zijn die volgens mij niet hier in de webshop te koop

      Comment

      • speakerfreak
        • May 2002
        • 1446

        #18
        met een baco vast draaien? op die manier draai je als je het een beetje lomp doet je hele kabel naar de *****

        lekker met de hand stevig aandraaien is genoeg
        Derbi Gpr Project aan de gang

        Comment

        • DJ OELIE
          • Apr 2003
          • 49

          #19
          Originally posted by speakerfreak
          met een baco vast draaien? op die manier draai je als je het een beetje lomp doet je hele kabel naar de *****

          lekker met de hand stevig aandraaien is genoeg


          Waarom denk je dat die rechte onderbrekingen op het ronde (blauwe) gedeelte achterop de connector zitten?
          Die zitten er in ieder geval niet om hem met je vingers dicht te draaien
          Last edited by Radar; 02-04-06, 16:10.

          Comment

          • Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

            #20
            Originally posted by Upgrading your system
            w8 ff:


            overigens, schroefjes uit je connectors en dan solderen?? dat zie ik echt niet zitten en kan ik ook niet begrijpen, en dat om dezelfde reden als dat je powercon niet soldeert. er kan een hoge stroom gaan lopen welke bij eventuele overgangsweerstand het soldeer kan laten smelten. dan zit je nog met een los contact.
            Das dan lastig voor de transistoren in je amp, die dezelfde stroom moeten leveren. En ook gesoldeerd zitten... Ze zullen dus regelmatig de torren moeten hersolderen, omdat de tin smelt...???
            Dom gelul van een dronken aardbei, dus.

            En aangezien de heren neutrik ook niet dom zijn hebben ze een lipje in de nieuwe type speakon gebouwd, met een PZ-schroefje, waardoor je gewoon je draadjes erin kunt steken, het schroefje kunt aandraaien, en klaar is klara. dat lipje neemt de functie van adereindhuls over.

            Adereindhulzen pas ik zelf weer wel toe, maar das meer omdat ik altijd adereindhulzen toepas, en er dus kilo's van op voorraad heb. De (mooie rond-pers) tang ligt hier ook, en idd , kost een dikke 50 euri. Als er 4² onder zou willen persen ben ik wat sneller klaar. Maar daarenegen : de laatste keer dat ik er 4² voor gebruikt heb is ook al weer jaren geleden.

            Conclusie : Neutrik heeft een erg leuke snelverbinder gebouwd voor luidsprekers, knoop er fijn 4x2,5² tussen, niet solderen, maar gewoon erinsteken, adereindhulzen is een luxe optie, wartel goed vastdraaien, en klaar is klara.

            Comment

            • Koen van der K
              • Aug 2005
              • 1146

              #21
              Ha heren,

              ... ja, dat van dat smeltende tin kan ik ook niet helemaal volgen ;-)

              Enfin, Neutrik heeft behoorlijk wat modelletjes en wijzigingen doorgevoerd, de NL4 speakons met de koperen adereindhulsjes zijn idd van een aantal jaar geleden toen de connectoren ook met mini-inbus waren uitgevoerd.

              Tegenwoordig dus idd met PZ en een lipje ... moet zeggen dat ik in dezelfde situatie als Mac verkeer en eigenlijk standaard op alle aders adereindhulsjes krimp (is dit een "installatie-tik" ? ;-) voor optimale contactovergang.

              Resumerend; niemand echt problemen gehad met 2,5mm2 in NL4's die spontaan loskwamen of afbraken ... niet solderen dus.

              Kan me overigens toch niet voorstellen dat je 4mm2 in een NL4 krijgt, mocht dat uberhaupt nodig zijn ... maar da's weer een ander verhaal.

              Groeten & bedankt voor de reacties ...
              Meer is minder, minder is meer

              Comment

              • S500D
                • Feb 2003
                • 215

                #22
                Origineel gepost door Upgrading your system
                w8 ff:


                overigens, schroefjes uit je connectors en dan solderen?? dat zie ik echt niet zitten en kan ik ook niet begrijpen, en dat om dezelfde reden als dat je powercon niet soldeert. er kan een hoge stroom gaan lopen welke bij eventuele overgangsweerstand het soldeer kan laten smelten. dan zit je nog met een los contact.



                Ik doe ook altijd de speakons solderen, want ik heb er een hekel aan als de adereinde los komt en dan weer op het podium waar de klant bij is de kabel te maken.
                Ik heb verder nog nooit een adereind meer los gehad die ik gesoldeerd heb.
                Dat de tin lossmelt geloof ik geen f*ck van want bij wat voor vermogen zou de tin moeten gaan smelten dan? het maximale vermogen wat ik gebruik is MAX 1800Watt per kabel en ik kan je melden dat na een uurtje of 10 voluit een houseparty gedraaid te hebben te kabels en pluggen gewoon koud dus vertel mij maar eens het verhaal van het wegsmeltende tin.

                Gr Ron
                U draait, Wij vragen.

                Comment

                • Koen van der K
                  • Aug 2005
                  • 1146

                  #23
                  Ha Ron, welke aderopp. gebruik jij ? 2,5mm2 ?
                  Onder welke omstandigheden kwamen bij jou de aders los uit de speakons, waren dit Neutrik's en waren de aders voorzien van adereindhulsjes ?

                  Dat van die smeltende tin is reeds getekkeld en kun je vergeten ... enkel bij stromen boven de pakweg 150A zou tin bij een dergelijke connector kunnen gaan smelten.
                  Ik kom het sporadisch tegen bij industriele electronica waar een flinke kortsluitstroom door een slechte verbinding is gefietst.

                  Rekenvoorbeeldje; 1800W(RMS) / 4 Ohm > 21A(RMS) ... een NL4 kan 30A continu / 40A gedurende 1 minuut voor z'n kiezen krijgen.
                  Zelfs bij een slordig gesoldeerde Speakon connector zal dat echt niet boven de pakweg 250 graden Celsius komen (smeltpunt 60/40 tin).

                  Even off-topic, maar weet iemand hoe ze dat eigenlijk bij een I-tech doen die 3500 / 2 Ohm = een kleine 42A RMS kan leveren ? Gewoon speakons en dan 2 contacten parallel ?

                  Groeten !
                  Meer is minder, minder is meer

                  Comment

                  • DJ OELIE
                    • Apr 2003
                    • 49

                    #24
                    Originally posted by Koen van der K
                    Even off-topic, maar weet iemand hoe ze dat eigenlijk bij een I-tech doen die 3500 / 2 Ohm = een kleine 42A RMS kan leveren ? Gewoon speakons en dan 2 contacten parallel ?
                    Dat zou natuurlijk makkelijk kunnen!
                    Ik ken die kasten niet maar ik heb wel kasten gezien met een nl8 aansluiting waarvan +1 en +2 parallel verbonden zaten voor het laag, +3 voor het midden en +4 voor het hoog (en bij de - contacten natuurlijk hetzelfde)

                    Comment

                    • SPS
                      • Mar 2004
                      • 1662

                      #25
                      Wel, dat schroeven resp solderen is wel voldoende besproken lijkt mij.

                      Maar ik wil toch nog wel wat gebruikerservaringen melden:

                      1. Gebruik van adereindehulzen bij speakons:
                      Doe ik ook altijd, maar NIET meer bij de al genoemde versie met het handige lipje erin. Als je daar ook nog een huls bij gebruikt, krijg je te weinig druk(punten?) op je hulsje. Laat los op den duur!!
                      Met het kale boutje + hulsje ging het wel goed uiteraard. Dus: Geen hulsje gebruiken in combinatie met druklipje!!

                      2. AMP schuifklemmen op de chassisdelen?
                      Ik vind de klemming maar zeeeeer matig. De lippen zijn eigenlijk te dun.
                      Zeker als je 2,5 kwadraat gebruik, geef ik geen cent voor de overgangsweerstand op den duur (lees intensief roadgebruik)
                      Dus, lekker solderen die hap. Hoewel de gaatjes in de lip te klein zijn voor een correcte mechanische bevestiging van de draad voor solderen.
                      Dus, zoals al aangegeven door iemand: AMP + solderen ervan is eigenlijk de beste methode.
                      Conclusie over de Speakon chassisdeel: NIET PROFESSIONEEL.
                      Zal zeker nooit een MIL spec krijgen

                      Paul
                      Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                      Comment

                      • S500D
                        • Feb 2003
                        • 215

                        #26
                        Koen van der KHa Ron, welke aderopp. gebruik jij ? 2,5mm2 ?
                        Onder welke omstandigheden kwamen bij jou de aders los uit de speakons, waren dit Neutrik's en waren de aders voorzien van adereindhulsjes ?
                        Het waren wel neutrik's want dat is het enige wat ik wil gebruiken en ik gebruik 2,5mm2 geaderde kabels en die neutrik's waren voorzien van die lipje die in de plug zitten.
                        Nou steek ik altijd de ader in het gaatje en dan laat ik heb vollopenmet tin en draai de schoef niet aan zodat hij goed vol met tin kan lopen.
                        Misschien vinden een aantal van jullie dit een beetje ouderwets maar ik heb nooit last van loskomende aders en dat vind ik erg plezierig werken.

                        Ik ben eigenaar van meerder geluidssystemen en doe dit puur voor de hobby en daarom ben ik misschien zuiniger dan iemand die dit doet voor een baas. Maar als ik wat los verhuur wil ik ook niet dat de klant met het probleem komt te zitten dat de kabels niet deugen en dat de klant dit nog eens op kan gaan lossen.

                        Gr Ron
                        U draait, Wij vragen.

                        Comment

                        • Dr. Edie
                          • May 2003
                          • 671

                          #27
                          Solderen???

                          Die Neutrik's zijn helemaal niet bedoeld om gesoldeerd te worden! Ik heb ook nog nóóit een losse verbinding gehad, en ik heb hier velen Neutrik speakon's liggen. De trekontlasting moet zijn werk doen om dat te voorkomen, en dat schroefje trilt écht niet zo 1,2,3 los hoor.. Dat je het uiteinde vertint kan ik inkomen.. Maar om nu die speakon vol tin te laten lopen...
                          Mit freundliche grube,

                          Edie

                          Comment

                          • Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

                            #28
                            Originally posted by SPS
                            2. AMP schuifklemmen op de chassisdelen?
                            Ik vind de klemming maar zeeeeer matig. De lippen zijn eigenlijk te dun.
                            Zeker als je 2,5 kwadraat gebruik, geef ik geen cent voor de overgangsweerstand op den duur (lees intensief roadgebruik)
                            Dus, lekker solderen die hap. Hoewel de gaatjes in de lip te klein zijn voor een correcte mechanische bevestiging van de draad voor solderen.
                            Dus, zoals al aangegeven door iemand: AMP + solderen ervan is eigenlijk de beste methode.
                            Conclusie over de Speakon chassisdeel: NIET PROFESSIONEEL.
                            Zal zeker nooit een MIL spec krijgen

                            Paul
                            sorry, de heren speakerfabrikanten die een interne amp gebruiken sturen deze in voorkomende gevallen aan met de Powercon, ofwel de 220 versie van de speakon. Omdat de aarde als eerste contact maakt is deze goedgekeurd. Maar tevens wordt er 220 afgehaald met ampjes, , en dan voldoet-ie aan oa tuv, en VDE. Conclusie : amp-tjes zijn best bedrijfzseker. En ik heb die dingen ook in de auto-industrie vaak zien voorkomen, ne zelfs na 20 jaar nog prima voldoen.

                            Comment

                            • Watt Xtra
                              • Oct 2004
                              • 1119

                              #29
                              waarom gebruiken jullie allemaal maximaal 2,5 mm2?? Tenm inste zo komt het mij over bij het lezen van dit onderwerp. Ik weet niet heozwaar jullie amps zijn, de lengtes van jullie speakerkabels enz. Maar ik heb een tabelletje liggen met het verlies die een kabel met zich mee brengt bij doorsnede kabel met aantal meters. Omdat ik toch wel makkelijk 2000 watt door een 4 aderige speakerkabel stuur heb ik bijna overal 4 mm2 voor. Nog een bijkomend voordeel, de ommanteling van 4* 4mm2 is gewoon dikker, wat zeker prettig is op het podium.
                              JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

                              Comment

                              • S500D
                                • Feb 2003
                                • 215

                                #30
                                Mijn versterkers staan pal achter mijn eindset dus zijn die kabel niet langer dan 2 meter.
                                Ik heb voor mijn monitoren kabels van 2 of 5 of 10 meter lang.
                                ze zijn allemaal 4 aderig omdat ik ze wil kunnen uitwisselen met mijn eindset die de sensing op +2 en -2 heeft.

                                Gr ron.
                                U draait, Wij vragen.

                                Comment

                                Working...