32 amp verdeler maken

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Outline
    • Feb 2006
    • 1434

Nooit geweten, Zeker omdat de (volgens mij) met de NL4 WEL mag!: Note: The PowerCon® is a connector without breaking capacity, i.e. the PowerCon® should not be connected or disconnected under load or live!

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

Originally posted by Outline
      Nooit geweten, Zeker omdat de (volgens mij) met de NL4 WEL mag!: Note: The PowerCon® is a connector without breaking capacity, i.e. the PowerCon® should not be connected or disconnected under load or live!
      hee, een NL4 is wat anders dan een powercon...

Comment

• sjoerd
        • Apr 2004
        • 341

Originally posted by jerre
        Wat je daar zegt klopt wel, maar het is nu eenmaal NIET toegelaten! en het risico van overbelasting bepaal je zelf natuurlijk met wat erachter hangt, niet je automaat. Gevolg en oorzaak niet door elkaar halen.
        Hoezo? Met een smeltzekering is er toch ook slechts de de fase gezekerd? En ook met dubbelpolige beveiliging blijven de andere fases nog op spanning. De standaard showtech verdelers bijvoorbeeld hebben ook 3 aparte automaten zodat de rest blijft doordraaien,ideaal.

Comment

• jerre
          • Jun 2003
          • 286

Ik spreek hier dan ook over automaten, smeltzekeringen zijn idd per fase.
          Met die showtecverdeler ben je 2 dingen door elkaar aan't mengen. Ik spreek over de contactstop cee 5 pol dat die niet met 3 enkelpolige of 3 dubbelpolige (waarna je dan de nul achteraf terug samenvoegd) mag werken. Smeltzekeringen worden niet meer toegepast in nieuwe installaties (let op ik spreek hier dan over de normale installaties, niet over motorsturingen met 'n paar Mw waar ze met min en max stroomrelais etc etc werken).
          Waar jij op aan wilt is denk 'k dat je bij een verdeling van 5 polig cee naar monofase enkelpolige automaten mag gebruiken. Wel mss zo in Nederland (kan ik me niet over uitspreken, daar kan Mac je 9 vd 10 wel meer over zeggen), maar in Belgie zeker en vast niet het geval. Vroeger wel, maar als je een installatie ed terug wilt laten keuren, na een aanpassing bv, moeten ze veranderd worden met dubbelpolige en 4 polige automaten voor sterkstroom. Vandaar dat er dubbelpolige automaten op de markt gekomen zijn die maar 1 unit breed zijn omdat je anders wel 'ns met een plaatsgebrek zou kunnen zitten.
          Vandaar dat ik ook zeg dat je als je mijn verdelers van 5pol 16amp naar 16amp mono gebruikt er bij een fout alle 3 de fases afgeschakeld worden.
          Waarom ben ik er nu zeker van dat het bijna altijd zo gaat zijn is omdat je in de meeste gevallen op een deftig afgezekerde stop zit. Er zijn nog uitzondernigen (uitzondering bevestigd de regel, belgie zou anders belgie niet zijn), maar het "leuke" is dat binnenkort alle installaties in belgie verplicht om de x-aantal jaar gekeurd gaan moeten worden, zonder al te veel uitzonderingen. Wat maakt dat je dan de in oude in elkaar voetbalcantines geknoopte contactstoppen met zelfs soms een motor beveiling "afgezekerde" toestanden niet meer gaat tegenkomen. Evenals rode contactstoppen op een oud net (3x 220 ipv 3x380) worden dan eindelijk veleden tijd (gelukkig maar).
          nu gij en dan ikke weer

Comment

• john w
            • Jan 2006
            • 35

Op het moment dat je een kabel (met cee form 32Amp 5 pol. bijvoorbeeld) in een cee form (of elk ander type wandcontactdoos) steekt, praat je over een verplaatsbare installatie. Je praat dan over hele andere normen dan alleen maar de nen1010.

Als je in die kabel een verdelertje hebt zitten waarin 3 3polige wcd's/shuko's zitten die alledrie appart zijn beveiligd door 1 polige automaten, heb je een legale en veilige installatie. De nul loopt gewoon door, en wordt niet geschakeld.(je hebt overigens ook automaten waar de nul wel is geschakeld, maar niet met overstroom of thermisch maximaal dus dat is ook een optie, en dan kan je de automaten aan de voedende zijde doorlussen met lusrail en hoef je niets "illegaals" te doen om de nul door te lussen)
            Als je dan ook nog eens in plaats van automaten aardlekautomaten neemt, heb je ook nog eens een aardfoutbeveiliging pér afgaande groep

Wel is het belangrijk dat je rekening houd met de selectiviteit van automaten ten opzichte van elkaar. Om selectief te blijven kan je achter een 32 Amp maximaal 10 Amp zekeren. Met automaten onderling kan je werken met de verschillende karakteristieken om een nette selectiviteit te krijgen.
            Als je echter achter zekeringen zit van 32 Amp traag, ben je selectief met een automaat 16 Amp C-kar.

Comment

• Speakertje
              • Mar 2005
              • 462

Originally posted by jerre
              Smeltzekeringen worden niet meer toegepast in nieuwe installaties (let op ik spreek hier dan over de normale installaties, niet over motorsturingen met 'n paar Mw waar ze met min en max stroomrelais etc etc werken).
              In nieuwe huisinstallaties of winkelpanden worden nog wel degelijk smeltveiligheden toegepast. Dit gaat vaak gepaard met een laag budget.

Met de selectiviteit moet je zeker rekening houden. 16A onder een 32A gaat wel zolang de karakteristiek indentiek is, beter is een stap er tussen. Een 16A C achter een 32A A B zou wel eens problemen kunnen geven, dat je 32A er eerder uitligt dan je 16A C.
              M.v.g. Sander
              Heeft nu EV, CP2200 en ZX1. Dateq en Denon
              Nieuw SB122 en Dynacord S1200

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

Ff, de filosofie : bij een smeltpatroon loopt de kortsluitstroom terug naar mate die groter wordt, de smeltdraad fungeert immers als PTC-weeerstand. Deze weerstand wordt dus groter naarmate de patroon warmer wordt. En de stroom wordt dus kleiner.

In een automaat zit geen smeltdraad meer, en dus geen PTC, en dus wodt de kortsluitstroom niete begrensd. Vandaar dat de Hoge Heren hebben besloten dat de nul meegeschakeld dient te worden.

Dus : automaten : nul meeschakelen.
                Verder geldt dat als je een deel van de installatie afschakeld (een kring) die hele kring spanningsloos moet zijn. Dus én van de fasedraad, én van de nul.
                Pas je dus smeltpatronen toe : hoofdschakelaar ertussen. Pas je automaten toe : geen hoofdschakelaar verplicht. Overigens wordt hier de aardlek ook als lastscheider gezien, en mag dus als hoofdschakelaar fungeren.

Punt uit , einde.
                \Verder heb ik genoeg onzin gezien die heiorbij als FOUT wordt aangemerkt.
                En dus een slotje, uit veiligheidsoverwegingen.

Vraag me af hoe lang het nog duurt voordat mensen zelf thuis gaan opereren aan ogen en nieren enzo....Krachtstroom is per definitie gevaarlijk, ook zonder beunhazen.(ben je aan t doen , pap? - Oh, ff op internet uitzoeken hoe ik jouw levertransplantatie t beste kan uitvoeren)
                Last edited by Gast1401081; 22-03-06, 20:25.

Comment

Working...