Pinken Lamp

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jantje1
    • Jan 2006
    • 1

Pinken Lamp

Af en toe heb ik last van een lamp (eigenlijk alle lampen in het huis) die met onregelmatige tussenpauzes pinkt wanneer één van mijn buren met een zwaar apparaat werkt. Bv. : telkens hij de knop van een kettingzaag indrukt. De elektriciteitsmaatschappij zegt dat daar niets aan te doen is, omdat ik (en mijn buren) ver van de hoofdcabine af zitten, en ik daardoor gevoelig ben voor "stroompieken" die door dergelijke activiteiten van een buur veroorzaakt worden.

Van dat gepink word ik stapelgek. Nu vraag ik mij af (ik ben technisch een komplete leek) of er soms een bepaald soort lamp en/of verlichtingssysteem bestaat waarop "stroompieken" geen invloed hebben. Ik heb ooit eens iets opgevangen over een bepaald soort spaarlampen die mogelijk een oplossing zouden bieden. Of het gebruik van een bepaald soort dimmer-systeem of zo.

Wie kan mij helpen ?
  • Dikke Foaf
    • May 2003
    • 618

Dat kan best kloppen,
    Hoe verder je woont, hoe groter de weerstand van de leidingen, hoe meer stroom er getrokken wordt, hoe groter de spanningsval over de leidingen. Elke stroompiek resulteert bij jou in een spanningsdip, sag of brownout, zoals je zelf wil.
    Verder zijn er ergens wel bepalingen te vinden over de maximum lengtes en dieptes van sags en dips, waar de maatschappij onder moet blijven.
    Er is wel meetapparatuur waar je de dips en sags kan op zien. Fluke 430 serie of de VR101 (http://www.fluke.nl/comx/show_produc...product=PHASE1)

Wat een oplossing kan bieden is een line conditioner of voltage regulator.

of iets in dien aard. Deze apparaten kunnen van bijv 200 - 260V de output stabiel houden op 230V.
    Als je dit apparaat aan je meterkast zet hebben alle apparaten er baat bij. Let wel op de maximum stroom die de line conditioner aan kan.
    Ik weet dat 'Kick Backlines' zo'n Furman in de verhuur heeft zodat je eventueel kan proberen wat dat geeft.

Ik vraag me wel af, als je last hebt van de lichtflitsen, hebben je apparaten dan geen last hiervan? PC oid?

Dimmers of lampen die de lichtoutput constant houden ongeacht de spanning zijn me niet bekend. Tenzij een LED lamp gestuurd door een stroombron.
    Last edited by Dikke Foaf; 12-01-06, 22:59.

Comment

• John Smits
      • Nov 2001
      • 111

Volgens mij zijn daar regels over. Een lichtnetinstallatie mag voor industrieële netten spanningsvariaties vertonen van 5% en huis installaties maximaal 2%. Dat zijn de variaties op korte termijn. Dat is gedaan om dergelijke hinderlijke verschijnselen te voorkomen. De stroomleverancier moet zorgen dat dat in orde is. Verder is het voor zover ik weet niet toegestaan apparaten op een dergelijk woonhuisnet te gebruiken, die spannings variaties kunnen opleveren van meer dan 2%. Dat gaat dus over het inschakelen van zware motoren, lastrafo's en dergelijke. In geval van bedrijfsmatige activiteit, zal zo'n grootverbruiker een eigen transformator krijgen om dat probleem op te lossen. Het lijkt me goed om de voorschriften er maar eens op na te slaan, wellicht de NEN 1010 en verder te gaan praten met het electriciteitsbedrijf. Mogelijk doet die andere gebruiker iets onrechtmatigs. De electriciteitsbedijven kunnen niet zomaar doen of iets zeggen wat ze goeddunkt (voor hun eigen portemonne).

mvg John Smits
      Overigens ben ik van mening dat 100volt ook goed kan klinken

Comment

• Dikke Foaf
        • May 2003
        • 618

Als ik me goed herinner, is het voor de gemiddelde netspanning +6% en -10%. Heb ooit eens gelezen over voorschriften over sags en brownouts (want daar gelden natuurlijk andere regels voor) maar weet niet meer waar.

Comment

• driesmees
          • Apr 2003
          • 1076

heb je altijd een beetje hé, als ik hier m'n airco aanzet, gaan m'n halogeentjes ook wat minder branden. en ik woon maar +- 1000m van het transformatorhuisje...
          [CENTER] [/CENTER]

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

Dit verschijnsel zal altijd optreden, ongeacht de plaats van trafo.
            Ook kun je bij zzware basdreunen uit een grotere pa het licht mee zien knipperen, bij een niet echt hard net.
            De hardheid van je net wordt bepaald door de weerstand van de voedingskabel, is deze hoog, dan gaat er bij grotere stroom meer spanning over de kabel staan, en dus blijft er minder spanning voor jou over.

rekenvoorbeeldje : stel een lamp van 99 ohm, en een kabelweerstand van 1 ohm. Totale weerstand is 100 ohm, en dus blijft er 99% van de 230 V voor jou over, = 227,7 volt voor jou.
            Nu gaan we extra belasten : de weerstand daalt tot 9 ohm, + die ene ohm van je net = 10 ohm, en nu is je restant 90% van je 230V = 207 volt. Ofwel 20,7 volt minder, dankzij de extra belasting.

En dat zie je door de iets dimmende lampen. En omdat een aanlopende motor voor een haakse slijper, of een circelzaag een kortsluiting is zul je die 9 ohm op het moment van inschakelen zelfs tot 1 ohm zien dalen, waardoor er maar 110V overblijft voor je lampje, de rest gaat in je voedingskabel zitten.

Zou je nu de voedingskabel verdubbelen, bijvoorbeeld, dan halveert die weerstand tot 0,5 ohm, en je ziet in de rekenvoorbeelden dat dat eigenlijk niet ze veel helpt.
            Soms is de natuurkunde niet anders, en zul je moeten accepteren,
            De enige mogelijkheid is een softstarter, of frequentieomvormer op de zaag bij de buurman zetten, waardoor deze niet meer zo'n hoge aanloopstroom heeft, en dus je net wat meer overeind laat.

Verder heeft dit eigenlijk maar weinig met licht en geluid te maken. En is het naar behoren behandeld. Dus U raadt het al : een heel klein slotje.

Comment

Working...