thyristordimmer werkt alleen van 90 tot 100 %

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Zinzi
    • Jul 2003
    • 87

thyristordimmer werkt alleen van 90 tot 100 %

De afgelopen weken ben ik bezig geweest met het opknappen van een oud dimmerpack. het is een thyristor dimmer van elektrosonic. Ik heb dimmer 1+2 en dimmer 5+6 helemaal goed werkend .
    Dimmer 3+4 werken echter alleen de laatste 10%, dus de lampen blijven uit van 0 tot 90% en van 90 tot 100% wordt het hele dimmerbereik doorlopen.
    We hebben de stuurprinten al omgewisselt, de thyristors vervangen, alle condensatoren vervangen, de stuurstroom van dimmer 1 en 2 aangeloten op dimmer 3 en 4. En nog steeds blijft het zelfde gebeuren.
    Is er een veel voorkomend mankement waardoor dit soort dimmers alleen bij de laatste 10% nog werken
    [?]
  • KoenB
    • Mar 2003
    • 453

Zit er iets van stuurprint bij? Iets van curve instellingen per kanaal? Dat deze niet linear staat? Ken de dimmers zelf niet, maar zou wel kunnen. En anders met scoop de trigger signalen nameten
    Life is a freakshow, I just do the lighting

Comment

• Dikke Foaf
      • May 2003
      • 618

Als het hetzelfde blijft terwijl je al alles omgewisseld hebt denk slechts nog aan 1 ding, je stuurtafel stuurt niet het juiste uit op 3 & 4. Ik veronderstel dat dit een 0-10V dimmer is, sluit dan kanaal 1 & 2 komende van de stuurtafel aan op dimmer 3 & 4.

Graag ook zoveel mogelijk informatie geven, ik ken bijvoorbeeld elektrosonic niet. Handleidingen, foto's, (blok)schema's ed. Zoveel mogelijk posten.

Comment

• Zinzi
        • Jul 2003
        • 87

er zit een stuurprint per 2 kanalen op. Ik heb de printje van de goed functionerende kanalen 1+2 omgewisseld met de print van kanaal 3+4. Dit maakt geen enkel verschil.

Comment

• Zinzi
          • Jul 2003
          • 87

@dikke foaf
          Ik heb ook de inkomende signalen van kanaal 1+2 op de dimmers 3+4 gezet dit geeft geen verschil. Handleiding en dergelijke heb ik niet, en kan ik zodoende ook niet plaatsen. de dimmers zijn al flink oud en werken zodoende nog met 2 thyristors per kanaal. Ik zal kijken of het er komende week van komt om foto's te plaatsen (weet het nog niet zeker want ik ben bijna niet thuis).

Comment

• dokter dB
            • Nov 2003
            • 1535

Als het goed is zit er een "diac" in serie met de gates van de 2 antiparallelle thyristors. Ik denk dat die misschien kapot is.
            Wat ook kan is een kapotte opto coupler, de volgende vraag rest: heb je een foto van de print-opbouw etc?
            knoppen en waarden :)

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

99% van de pro-dimnmers loopt via een vergelijkingsschakeling, wordt de 0-10 Volt gelijk aan een 100Hz zaagtand, dan gooit ie m open. Hoe hoger de 0-10 volt, hoe eerder gelijk, hoe eerder open, hoe meer licht.

denk dat je ff met een scoop op de voeding van de 100Hz, en de ingang van de comparator moet gaan meten, en een vegelijkingsmeting bij de fases 1 en 3 doen. Dus of de comparator ( niet helemaal lekker in de voeding? of de zaagtandgenerator loopt niet lekker. Omdat-ie wel te regelen is is de opto wel ok, en de triac/ of thyrystoren (heel oud) gaan ook wel.
              Of je demux geeft idd de 0-10v niet lekker weer, dat kan ook nog. ff opzoeken, en nameten.

heb laatst ook zo'n geintje gehad, en de dimmers maar afgeschreven voor de klant. Omdat de spanning de laastste jaren omhooggebracht is van 220 naar 235, en soms 240 werkt de zaagtandgenerator soms raar.

Comment

• dokter dB
                • Nov 2003
                • 1535

pas wel op met meten, eea hangt waarschijnlijk gewoon aan het net.... best een scheidingstrafo gebruiken...

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

Uiteraard, en de veiligheidsregels in acht nemen.
                  Meestal, en zo te horen is het een krachtdimmer, en daar zijn extra veiligheidsmaatregelen altijd nodig...

Comment

• dokter dB
                    • Nov 2003
                    • 1535

veiligheid kent geen tijd zullen we maar zeggen

Comment

• Zinzi
                      • Jul 2003
                      • 87

helemaal mee eens, wat de veiligheid betreft. We bleken uiteindelijk nog een reserve print te hebben waarvan 1 ontstoorcondensator was uitgefikt. Het was met de tijd die we nog hadden het makkelijkste om dan maar de andere print in de dimmer te zetten en de condensator te vervangen.
                      bedankt allemaal

Comment

Working...