Stroom door N te hoog?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dikke Foaf
    • May 2003
    • 618

De nulleider was 120mm², dus nog ruim genoeg

Zolang je dus geen harmonischen gaat wegfilteren, zou er dus geen probleem mogen zijn met differentieels...

Comment

• KoenB
      • Mar 2003
      • 453

Wat ik hier nog niet heb gehoord is oa dat ook stroom door nulgeleider gaat stijgen als je faseaansnijding gaat toepassen. Dan heeft de aansnijdingshoek ook een grote invloed op de stroom door de nulgeleider.
      Life is a freakshow, I just do the lighting

Comment

• ronny
        • Dec 2002
        • 2138

verklaar u nader aub... faseaansnijding wordt in dimmers toegepast dus daar hebben we als licht en geluid mannen(en vrouwen) allemaal mee te maken..

mvg
        ronny

niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Dikke Foaf
          • May 2003
          • 618

Heu, dat is toch een logisch gevolg uit het onstaan van die harmonischen?
          Zodra je periodieke stromen gaat afnemen uit het net (ipv sinusoïdale), creëer je harmonischen. Zo ook met fase-aansnijding. Die harmonischen (3e en 9e en veelvoud ervan) zorgen ervoor dat de stroom in de Nulleider stijgt.

Wanneer je aansnijdingshoek 90° is (op de top van de sinus, of de lamp op 50%) Is je periodieke stroom het hoogst en creëer je denk ik het meeste vervorming. Al ben ik hier wel niet echt zeker van, want ga je vroeger of later aansnijden, is de spanning op dat moment ook lager waardoor de stroompiek ook minder hoog is. Wie denkt even mee?

Wat meer info over verschillende dimprincipes (aansnijding, afsnijding, HF dimmen) en hun aandeel in de harmonischen: http://www.artlightsystems.nl/nieuws/PDF/Isine_demo.pdf
          Vooral met betrekking tot de figuur op het laatste blad.

Comment

• KoenB
            • Mar 2003
            • 453

citaat:Geplaatst door Dikke Foaf

Heu, dat is toch een logisch gevolg uit het onstaan van die harmonischen?

Wanneer je aansnijdingshoek 90° is (op de top van de sinus, of de lamp op 50%) Is je periodieke stroom het hoogst en creëer je denk ik het meeste vervorming. Al ben ik hier wel niet echt zeker van, want ga je vroeger of later aansnijden, is de spanning op dat moment ook lager waardoor de stroompiek ook minder hoog is. Wie denkt even mee?
            Weer ff mijn cursus erbij genomen. Zat alweer wat verder in het achterhoofd.
            Bij een perfect symmetrische belasting is de ratio tussen L en N, 0 dus als de fase aansnijding 0 graden is. Logisch gevolg.
            Bij 120 graden aansnijdingshoek is de ratio 1.73 De Nulstroom is dus stuk groter dan de lijnstroom. Dit is gevolg uit het vectorieel optellen. Bij een onbalans van 20% is de ratio bijvoorbeeld 1.75. Dus de nulstroom is hier groter dan de lijnstroom. En dit is nog maar enkel het verhaal voor resistieve belastingen.
            Dit is ondermeer de reden waarom fabricanten van het idee zijn afgestapt om de N kabel 50% dunner te maken. Heeft al vroeger tot serieuze ongelukken geleidt.
            Maar ben vrij zeker dat Tiemen dit verhaal beter kan uitleggen
            Life is a freakshow, I just do the lighting

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

Gezien eerdere topics heb ik me een tijdje afzijdig gehouden, (zoek maar eens op nulstroom, )
              maar het zit m inderdaad in de bovenharmonischen, die door een gasontladingslamp veroorzaakt worden.
              Bekend geintje, van oa de TL-lichtstraten. Puur symetrische belast net met 3 lijnen van dezelfde TL-balken, gelijk in aantal, etc levert een 1,73 keer grotere nulstroom op, terwijl de resultanten eigenlijk nul is. Maar dan wel met een frequentie van de derde bovenharmonische. Ook bij aansnijding ontstaan bovenharmonischen, dus ook bij dimmers zou dit verschijnsel klunnen ontstaan.

Comment

• joe
                • Jan 2003
                • 446

Extra vraagje:

Moet je dit vermogen die door de nulleider lopen er bij optellen om te weten wat je totaal gebruikt.

Stel: je hebt op de fases elk 1000w staan (bv TL)
                op je nulleider staat 1700w, moet bijvoorbeeld een aggregaat nu 4700w leveren.

Als je dit via het net doet hoef je dit extra toch niet te betalen!?

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

bij je huisinstallatie zou de meter op 50Hz getuned moeten zijn, en een ander bekend verschijnsel is dat alleen de watt-stroom gemeten wordt, daarom zit er de ballast in de TL, die het imaginaire (blindstroom) gedeelte compenseerd.

In je aggregaat ga je van kVA's uit, als je een belasting van x watt hebt is dat ongeveer 1,1 a 1,3 keer je kVA, omdat kVA het totale vermogen beschrijft, en de watt is aleen het ohmse gedeelte.

Je zekeringen echter zullen eerder eruit gaan, omdat deze gewoon opwarmen door de totaal stroom.

Comment

• Tiemen
                    • Dec 2001
                    • 944

citaat:Geplaatst door KoenB
                    Weer ff mijn cursus erbij genomen. Zat alweer wat verder in het achterhoofd.
                    Bij een perfect symmetrische belasting is de ratio tussen L en N, 0 dus als de fase aansnijding 0 graden is. Logisch gevolg.
                    Bij 120 graden aansnijdingshoek is de ratio 1.73 De Nulstroom is dus stuk groter dan de lijnstroom. Dit is gevolg uit het vectorieel optellen. Bij een onbalans van 20% is de ratio bijvoorbeeld 1.75. Dus de nulstroom is hier groter dan de lijnstroom. En dit is nog maar enkel het verhaal voor resistieve belastingen.
                    Dit is ondermeer de reden waarom fabricanten van het idee zijn afgestapt om de N kabel 50% dunner te maken. Heeft al vroeger tot serieuze ongelukken geleidt.
                    Maar ben vrij zeker dat Tiemen dit verhaal beter kan uitleggen
                    Bedankt voor het vertrouwen in mijn kennis, hehe. Maar helaas, wat je daar zegt is eigenlijk volledig fout.

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

klopt, maar je mag dan ook wel uitleggen hoe het wel zit, Tiemen.

Comment

• laserguy
                        • Jun 2003
                        • 2755

citaat:daarom zit er de ballast in de TL, die het imaginaire (blindstroom) gedeelte compenseerd
                        Dit is FOUT, FOUT en nog eens FOUT. Zie eerder topic en discussie hierover!
                        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• joe
                          • Jan 2003
                          • 446

citaat:In je aggregaat ga je van kVA's uit, als je een belasting van x watt hebt is dat ongeveer 1,1 a 1,3 keer je kVA, omdat kVA het totale vermogen beschrijft, en de watt is aleen het ohmse gedeelte.

Je zekeringen echter zullen eerder eruit gaan, omdat deze gewoon opwarmen door de totaal stroom.
                          Mij is geleerd dat je de kVA's uitrekend met je cos fi. Als er vermogen staat op de nulleider hoeft de cos fi niet naar beneden te gaan (zie begin post Dikke Foaf)Of klopt die 0.99 cos fi niet van Dikke Foaf en veranderd de cos fi wel degelijk als je last hebt van harmonischen op zo'n mannier dat er veel vermogen door de nulleider loopt.

Comment

Working...