Verschoven sterpunt.

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tiemen
    • Dec 2001
    • 944

Het gaat hier ook niet om een motor beveiliging

Mooi. Genoeg over motoren dus.

Verder bestaat IT net, niet TI net. In de industrie wordt inderdaad veel gebruikt gemaakt van TN net, al dan niet TN-C of TN-S.

Als je een systeem voor "lekstromen" te decteren wil ontwerpen, maak dan eens een DUIDELIJKE tekening en een duidelijke uitleg, en dan kunnen we eens kijken wat er aan de hand is (stromen zullen altijd groot zijn, vandaar dat een gewone overstroombeveiling normaalgezien alle fouten eruit kan gooien)

Als je trouwens over 'een' net en 1ste fout, 2de fout spreekt denk ik toch dat je over IT net bezig bent. Dan zal een eerste fout niet tot afschakeling van het net leiden, wat een selectieve uitschakeling van het geheel kan tot het gevolg hebben (er moet altijd een technieker zijn die bij een eerste fout op zoek gaat naar die fout, want bij een 2de fout zou er effectief gevaar zijn, maar geen automatische afschakeling)

We hebben een ALSB (algemeen laagspanningsbord). Van daaruit wil jij je gebruiker voeden (doet er niet toe wat). Stel je gebruikt een TN-S net. Je moet de lengte en het soort kabel kennen, dan berekenen hoe je beveiliging ingesteld moet worden (magnetische drempel enz...) en de boel is in orde. Als het een motor betreft kan je eventueel nog een thermische beveiling bij je motor plaatsen (maar dit heeft niets te maken met het beveiligen van je kabel en/of andere gebruikers op die kabel)

Comment

• Bert F
      • Dec 2004
      • 9

bedankt voor alle reactie ik ga nu alles eens deftig uit tekenen en zal dat dan binnen een paar dagen publiceren Groeten.

Comment

• Bert F
        • Dec 2004
        • 9

Hallo,

Hier de beloofde uitgewerkte tekeningen. Ik bestudeerde hierin telkens 1 fout bij een fout dat de neuter aan de massa van de machine komt doe ik beroep op het verschoven nulpunt tussen mijn lampjes en de sec van de transfo om door mijn massa draad een stroompje te laten vloeien dat stroompje wordt gedetecteerd door DD waarmee ik ook mijn eerste fout heb.
        Verder wil ik zeggen dat ik eigenlijk niet meer weet met welk net ik hier bezig ben ik denk iets door mijn eigen uitgevonden dat veilig werkt. Tot slot wens ik iedereen een gelukkig 2005. Groeten.

Ik hoop dat mijn linken werken moest dit niet zo zijn zeg het dan probeer ik er wat aan te doen.

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

ben van mening dat nergens meer over gaat, ik dacht nog ff aan een ventilator-motor voor de rookmachines, op krachtstroom, en heb m nog ff laten staan.

Maar er zijn een aantal geintjes niet duidelijk.

1 de toepassing van dit verhaal
          2 waarom zou je in een zwevend net ineens de spanning van het systeem tov aarde willen weten?

neem bijvorbeeld een sluiting in je 1e spoel tov aarde. Het enige dat er gebeurt is dat het sterpunt 220 V tov aarde krijgt, en de andere fasen 380 V tov aarde.
          Nu ga je bij voorbaat tov aarde meten . Kun je dus net zo gemakkelijk de trafo weghalen, en een TT-stelsen nemen.

Omdat dit een pro-licht en geluidsforum is , en we nu waarschijnlijk in de medische wetenschap -electro duiken krijg ik een neiging naar een slotje. Sterker nog, naar een prullemand-beweging.

Kom nou eens met een goed verhaal, op de mail (in mijn profiel) want ik begrijp probleem en oplossing ff niet.

tot zolang slotje

edit : mail gehad van bert, met als belanrijktste reden

citaat
          Waarom moet ik het verschil kennen tussen mijn sterpunt van mijn controle lampjes (dat een asymmetrische belasting is) en mijn sterpunt aan mijn transfo omdat op het moment dat mij nulgeleider (en die ben ik nu toevallig vergeten te tekenen op mijn schetsen) aan de massa is gekomen er een stroom vloeit tussen die twee punten (verschoven sterpunt dat dan terug in even wicht komt) en als daar dus een stroom vloeit dan weet ik dat er een isolatie fout is opgetreden namelijk dat mijn nulgeleider aan de massa ligt.

Met andere woorden : we nemen een trafo, maken er dus een IT of TNS van , en de storingen zijn geheel legaal niet meer van toepasing.

Dit is echter
          a nogal duur, vermogenstrafos kosten eeen stuiver,
          b verboden, deze stelsels mogen alleen voor de gehele installatie worden toegepast. En niet hier en daar.
          c verboden, metalen aanraakbare delen moeten geaard zijn, zo niet potentiaal vereffend...

slotje blijft staan, ik haal morgen de niet relevante zooi eruit.

edit...

Comment

Working...