Verschoven sterpunt.

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bert F
    • Dec 2004
    • 9

Verschoven sterpunt.

Hallo,
    Ik heb drie verschillende impedanties die ik in ster schakel op een driefasig net. Echter zonder een nulgeleider.
    Dan krijg ik en verschoven nulpunt (of verschoven sterpunt) hoe kan ik nu het verschil bereken tussen met nulpunt aan de secundaire van de transfo en het nulpunt aan mijn lampjes.

Wie helpt mij uit de noot? Dank bij voorbaat.
  • Dikke Foaf
    • May 2003
    • 618

Als je de impedanties kent kan je de stroom berekenen en dus ook de spanning die over elke impedantie valt.

Waar ik nu die transfo moet situeren is me nog onduidelijk...

Comment

• Bert F
      • Dec 2004
      • 9

Graag had mij op de volgende manier wat verduidelijkt

omdat men hier werkt met ongelijke impedantie weet ik het niet meer hoe kom ik aan de spanning tussen de twee aangegeven punten? Hoe aan de spanning over elke impedantie? Groeten.

Comment

• jerre
        • Jun 2003
        • 286

Als je niet wilt rekenen kan je 't altijd even vectorieel uittekenen en met je lat meten, wil je 't weten moet je je driehoeksformules bovenhalen, juiste formules weet 'k niet meer precies, kan 't altijd wel ergens opzoeken (ver ver heel ver weg), maar als je 'n beetje wiskunde kan, kun je ze ook afleiden (of lijden indien minder)
        nu gij en dan ikke weer

Comment

• Dikke Foaf
          • May 2003
          • 618

Hier een gifje met de gehele uitleg

Het is echter wel niet de bedoeling om jou huiswerk te maken, want daar lijkt het me hier op.

Comment

• Bert F
            • Dec 2004
            • 9

Je maakt hiermee zeker niet mijn huiswerk.
            Zal even kort uit leggen waarvoor ik het volgende ga gebruiken. Al laatstejaars student moeten wij een gip maken (of een geïntegreerde proef) als gip maakte ik een lopende band tijdens het ontwerp proces ben ik op het gedacht gekomen om een TI net te gebruiken nu moest ik wel nog een systeem bedenken om dit te beveiligen (iets ipv een aardlekschakelaar)
            De fase draden zijn bij isolatie fout gemakkelijk te detecteren nu nog de nul die moet worden gedetecteerd dus als volgt de asymmetrische belasting die eerst zonder nul werkte krijgt nu plots een nul (door een isolatie fout) door deze nul kan er dan een stroompje vloeien door het eerste continue verschoven sterpunt. Dit stroompje kan ik dan weer detecteren en op die manier alarm slaan voor eerste fout.
            Nu ik heb wel ooit gehoord over een verschoven sterpunt maar nooit berekeningen over gemaakt. Onder het motto van moet je niet kennen.
            Daarom deze vraag. Je hebt me dus goed geholpen en daarvoor bedankt.
            Als het schema af is wil ik het eventueel online zetten moest iemand interesse hebben.

Groeten.

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

Ik weet niet precies wat je voor studie doet,
              maar, eh, zullen we er ff vanaf blijven, voorlopig???

In een drie fasen motor zijn we altijd symetrisch aan het draaien. Hebben we de goede motor ( dwz voldoende vermogen, etc) dan kan er een thermisch pakketje voor, en klaar is klara. Beveiligd tegen overstroom en kortsluitstroom.

Comment

• Bert F
                • Dec 2004
                • 9

Wacht even ik zou graag willen werken met een zogenaamd TI net
                Dus geïsoleerd vanaf de sec van de transfo
                Wat ik dus wil bereiken is dat ik als er een eerste isolatiefout optreedt gewaarschuwd wordt bij een tweede werken de zekeringen
                Dit systeem wordt vooral toegepast in bedrijven om te voorkomen dat machines onmiddellijk uitgeschakeld worden bij lekstroompjes.
                Een aardlekschakelaar wordt in dit principe niet meer gebruikt. (zou toch niet kunnen werken)

Studie richting Elektrotechnieken sec onderwijs.

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

welk stelsel maakt niet zoveel uit, je motorbeveiliging ( of thermisch pakket) schakelt af indien er te veel stroom loopt. Niet bij enkele milli-amperes, maar wel bij een substantiele overstroom.

Verder ben je vast niet de eerste die dit wil, vandaar dat siemens, moeller-electric en telemecanique er al over nagedacht hebben, en er een kant en klaar systeem voor bedacht hebben.

Comment

• Bert F
                    • Dec 2004
                    • 9

Mij even excuseren het gaat hier niet over een TI net (dit bestaat volgens mijn boekje zelfs niet) maar wel over een TNS t staat voor centrale geaard n de massa van de verbruikers zijn direct met de geaarde geleider verbonden s staat voor séparé wat het franse is voor gescheiden dus de nulgeleider en de fout geleider is gescheiden.

Het gaat hier ook niet om een motor beveiliging het gaat hier om een beveiliging om te detecteren of er een isolatie fout opgetreden is.
                    Dat ik niet de eerste ben die dit wil weet ik ook wel, en dat er al een aantal fabrikanten iets voor op de markt hebben gebracht eveneens. Maar ik ben een student en van mij wordt verwacht dat ik mijn idee op zo'n goedkope manier uitwerk (niet dat het zo duur zou zijn maar het moet door ons zelf bedacht worden). Spijtig wel dat we sommige theoretische zaken niet kennen.

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

kijk , daar hebben we de aap uit de mouw.

Dacht ff dat je een motor voor een lopende band aan moest sturen. Maar wie ben ik?
                      Verder blijft het feit, dat , als het een 3-fasen motor betreft, de nominaalstroom om hem aan t draaien te houden per definitie in de drie fasen evengroot is, maw het sterpunt zal altijd in het midden liggen.
                      Als nu de isolatie van 1 fase defect raakt : TNS : geen probleem, echter : de andere 2 fasen zien ineens 400V tov de behuizing. Maar dan nog blijft de motor draaien, en blijft het sterpunt in het midden liggen. Gaat nu van 1 van de andere fasen ook de isolatie defect : sluiting , en je zekering gaat eruit.

Voor het (onwaarschijnlijke, want goed gedimensioneerde motor ) geval dat er 1 wikkeling gedeeltelijk uitbrand, (sluiting in je spoel, dus,) en je dus een lagere weerstand in je motorspoel gaat zien : meer stroom, en je thermisch pakket geeft na een tijdje de geest.

Ik begrijp dus het probleem niet zo. Thermisch pakket ervoor, en klaar is klara.

Comment

• Bert F
                        • Dec 2004
                        • 9

Ik ben nog maar eens tot de conclusie gekomen dat ik niet echt kan zeggen met welk net ik werk dus dat tns kan ook verkeerd zijn.
                        ik denk dat ik hier zelf een net en een foutopsporring aan het verzinnen ben?

Maar het volgende zou mijn heel probleem moeten schetsen
                        ik ben misschien wat onduidelijk geweest communicatie probleem?

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

Hoe je het net gebruikt makt niet zoveel uit in dit verhaal,
                          feit blijft dat er 2 storingen kunnen onstaan in een motor,

1 sluiting naar de behuizing,
                          2 sluiting in de spoel zelf ( worden er een paar wikkelingen overbrugd)

Beiden worden door het thermisch pakket gedetecteerd, en gemeld.

Comment

• Bert F
                            • Dec 2004
                            • 9

Je hebt volledig gelijk als je zegt dat hier nog een thermische beveiliging bij in moet maar een terhmische beveiliging kan toch niet op lekstroom controleren ik sluit een motor aan maar ook nog andere monofasige verbruikers
                            En kan ik dan het systeem wat ik ontworpen heb gebruiken? (voor detectie van lekstromen)
                            groeten.

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

t KAn wel, maar ik snap de hele doelstelling niet. Gewoonlijk wordt er 1x per jaar een megger opgezet, om de spoel te controleren op isolatieweerstand, en verder geen probleem, tenzij je in de medische toepasssing gaat...

Comment

Working...