Broodje aap verhaal of niet??

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • som
    • Nov 2002
    • 787

bij gelijkmatige belasting van 3 fasen is het meetresultaat idd 0
    zou er een situatie kunnen zijn bij ongelijkmatige belasting dat zijn amperetang toch wat aangaf[?]
    Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• tomv
      • Jun 2003
      • 331

De stroom die in een knooppunt van aders toekomt is gelijk aan de stroom die aan dat knooppunt vertrekt.
      De optelling van alle stromen door de 4 geleiders moet gewoon 0 zijn. Anders zit je met een lek.
      Tom

Comment

• jerre
        • Jun 2003
        • 286

idd en dan zou je diff eruit vliegen, die meet in principe zoals je met een stroomtang over alle vier de aders tegelijk zou meten, is er een verschil word er in de torus vd diff een spanninkje opgewekt die dan op z'n beurt de spanning onderbreekt.
        nu gij en dan ikke weer

Comment

• Scotty
          • Jul 2004
          • 22

Kortom:
          1: Als de dimmer ,die maar 50% doorlaat, echt al dat "restvermogen" op zou nemen, dan zou hij net zo warm worden als jouw parretje. Dus de dimmer laat maar 50% van de tijd stroom door. De rest van de tijd houd hij gewoon de kraan dicht.

2. Amperetang over een kabel die 3 fase's en een Nul zou moeten meten. Tja. Ik ben eerlijk gezegd geen stroomboer, maar weet wel dat het stukken makkelijker is om te berekenen wat je allemaal hebt branden en aanstaan.
          Reken gewoon alles uit met een gelijktijdigheidsfactor van 100%
          Daar kan geen Amperetangmultimeterduspol tegenop.
          En met stroom is het altijd
          Beter meeverlegen dan onverlegen.
          Het hangt....................nog steeds

Comment

• smmeij
            • Aug 2000
            • 110

Heeft die hobby-electricien niet gewoon een hele oude meter gehad, uit de tijd dat we de stroom nog niet met een ampere tang hoefde te meten??

The choices we make, not the chances we take, determine our destiny

Comment

• Lazy
              • Sep 2003
              • 294

citaat:Geplaatst door Scotty

Kortom:

Reken gewoon alles uit met een gelijktijdigheidsfactor van 100%
              Daar kan geen Amperetangmultimeterduspol tegenop.
              En met stroom is het altijd
              Beter meeverlegen dan onverlegen.
              Tjah... dat is nog het frustrerende van alles. Er wordt in zo'n weekend meer dan 7000 liter bier getankt en weet ik hoeveel omzet gedraaid. Maar 50 euro meer uitgeven voor een iets groter aggregaat, voor de zekerheid, dat gaat er niet in....

Veul voor weinig is het motto meestal daaro...

Comment

• jhagie
                • Jul 2004
                • 35

citaat:Geplaatst door tomv

De stroom die in een knooppunt van aders toekomt is gelijk aan de stroom die aan dat knooppunt vertrekt.
                De optelling van alle stromen door de 4 geleiders moet gewoon 0 zijn. Anders zit je met een lek.
                Fout op school heb je waarschijnlijk geleerd dat dat bij 3 gelijk belaste fases is. en niet bij 4
                En vaak bij discotheken en drive-inn shows worden de 3 fasen niet altijd even zwaar belast.
                En dan nog even terug tekomen op de Ampere tang, je kunt nooit over 3 fasen tegelijk meten want dan kun je net zo goed de NUL leiding alleen meten want dat doe je dan inprincipe.
                Kortom meten met een tang kabel ontmantelen en per fase meten.

Comment

• jerre
                  • Jun 2003
                  • 286

euhmm, jhagie, 'k zou toch maar eens terug in je boekjes kruipen. Of het nu symetrisch belast is, asymetrisch, .... de stroom in de nul is altijd de som van de 3 fase's, dus zoals tomv het verteld klopt het wel. Wil hier nu geen welles nietes discussie van maken, geloof je me niet wil 'k 't allemaal wel 'ns even uitteken (vectorieel gezien dan). Dit is gewoon het principe waarop heel je differentieel (of verliesstroomschakelaar of whatever) werkt. Klopt dit sommetje niet, dan vliegt ie 'r gewoonweg uit zoals 'k hierboven al zei. Dus moest je met een asymetrische belasting werken zoals het idd veel is bij shows maar ook elke huisinstallatie of kortom, 'k ken weinig installaties die volledig symetrisch zijn, dan zou je diff 'r cst uitflikkeren. (je kan zelf bv een onevenwicht maken in je diff door op 't test knopje te drukken, als je kijkt op je diff zie 'r soms 'n schematje opstaan hoe dat gedaan wordt).
                  Wat je daar op't laatste zegt slaat ff kompleet op niets, alles tegelijk is zeker nie tgelijk aan de nul, je zou normaal gezien nul moeten meten dan (0 ampère dan wel gezien), maar als je de nul (geleider) meet zal je in een assymetrische installatie zeker en vast stroom meten, in 'n symetrisch dan juist weer niet (vandaar symetrisch tiens), vandaar in dat geval dat je 'm dan kan weglaten
                  nu gij en dan ikke weer

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

citaat:Geplaatst door Lazy

Ik heb een tweetal broodje aap verhalen en ben benieuwd naar jullie reactie:

Ik hoor hier en daar wel eens mensen zeggen dat ookal zet je een Par 64 1000 watt op een dimmer op half vermogen. Dat de dimmer dan toch het vermogen voor de 1000 watt trekt. Dat de dimmer dan het overige vermogen opbrand...

Het tweede verhaal is dat ik laatst bij een feest een 63A aansluiting had gevraagd. Naderhand komt de lokale hobby-electricien helemaal over de zeik aan want ik zou het ook makkelijk over een 32A kunnen trekken. Hij had namelijk zijn fluke multimeter over de kabel gezet en zei dat er weinig vermogen door heen ging. Maar ik dacht altijd dat je het aantal ampere met zo'n tang alleen kunt meten over 1 fase en niet of 3 fases + een nul.

Wat is er waar van de verhalen?
                    1 gelul, want de dimmer is niks anders dan een schakelaar die heel snel de sinus ( en dus de lamp) schakelt, en dat kan ook halverwege de sinus, waardoor er dus maar de helft van de tijd stroom naar de lamp loopt, en wij dus minder vermogen verstoken in die lamp, en dus aan energie besparing doen. Het resterende vermogen wotdt dus NIET door de dimmer "opgegeten"

2 idd, je moet per fase de stroom meten, en dan weet je ( P=UxI,) hoeveel vermogen je netto verstookt. De gehele kabel heeft per definitie een resultaat van nul, anders zou je een aardlek zien aanspringen, of uitvallen.

Comment

• SSS LJ
                      • Mar 2004
                      • 10

Hallo de heren... we zijn het hier wel moeilijk aan't maken met onze gelijke en ongelijke belasting en onze differentieelschakelaar!

1. De gelijke belasting:
                      het verbruikte vermogen op de installatie is mooi verdeeld over de drie fasen en er loopt geen stroom door je Nul geleider (nul word dan eigenlijk overbodig)

2. Ongelijke belasting:
                      Op de ene fase zit dan al wat meer verbruikers dan op de andere en de ene fase trekt dan al wat meer stroom als de andere. Om dit verschil op te lossen en de totale som terug nul te maken gaat er wel weer een stroom door je Nul geleider lopen

Hoe zit dat dan met die differentieelschakelaar???
                      Wel deze gaat rekening houden met de drie fasen EN de Nul en gaat kijken of de som van deze vier terug gelijk is aan nul. Gaat er ergens een lek ofzo zitten (vb. losse stroomkabel tegen truss) dan gaat er een verschil zijn en gaat de differentieelschak. uitvallen.
                      Maakt dus niet uit of je belasting gelijk is of niet, zolang er geen stroom weg lekt dan valt deze niet uit.
                      druk je \"Full Onn\"... en de lampjes gaan uit??

Comment

• kennis
                        • Oct 2005
                        • 1

hee ik heb even tussendoor een andere vraag....het gaat over het meten van stroom met mijn amperetang...het is een voltcraft 265AC...

mijn vraag is hoe moet ik dat ding nu eigenlijk aansluiten op mijn multimeter?wel een beetje een rare vraag natuurlijk maar ik kom er effe niet uit...er zitten twee aansluitingen op mijn tang en hij geeft de volgende gegevens:input 0-1000 amps ac max output 0-1 volt ac at >1m ohm load..

moet ik deze nu gewoon aansluiten op de volt pennen van de multimeter?en dan in milivolts gaan meten?

want ik krijg er niet echt iets uit als ik hem om een draad klem....

thanks

Comment

• Radar
                          Moderator
                          • Jul 2002
                          • 890

Ja, gewoon aansluiten op "de volt pennen" en milivolts gaan meten (AC)
                          Ik doe niet aan bijgeloof.
                          Dat brengt ongeluk.

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

wegens kicken met onzin: lock

Comment

Working...