Opblaasbare tent

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

Opblaasbare tent

Als surfen op google kwam ik plots deze foto tegen:
    Weet iemand wie dat soort tenten verhuurd?
    Lijkt me wel een leuk concept voor in de zomer om optredens buiten te organiseren bij wat drassig weer.

• dj-inkognito
    • Jun 2011
    • 416

dat is de leverancier van die dingen,
    kunnen je vast wel vertellen waar ze eventueel te huren zijn,
    "TheDanceFloorIsYours!" www.dj-inkognito.nl "TheSoundOfSilence"

Comment

• Ws Soundexpresse
      • Jun 2001
      • 1007

super mooie tenten, vooral als je iets met projectie wil doen.
      Sound-Light-Laser-Foam-Dancefloor

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4524

maar hoe zit dat dan aan de grond gezekerd als je hem buiten zet?
        Als je hem opblaast en verder niets doet gaat ie volgens mij bij een beetje onstuimige windkracht 5 al verplaatsen.

Is daar informatie van???
        lekker belangrijk!

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Originally posted by showband
          Als je hem opblaast en verder niets doet gaat ie volgens mij bij een beetje onstuimige windkracht 5 al verplaatsen.
          Een dome vangt al heel weinig wind, neem ook wel aan dat ze daar wel over nagedacht hebben.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5430

2 MusicXtra,
            Winddruk en windzuiging op een heel groot object - met weinig eigen gewicht...
            je zult versteld staan van het effect van en beetje wind....
            En simpelweg maar aannemen dat erover is nagedacht.
            Dat hebben die bankiers ook niet gedaan toen ze jarenlang Gigarisico's namen om hun bonussen binnen te halen...
            De fabrikant en/of de leverancier hebben informatie ja of nee.
            Ja = kan alsnog flink tegenvallen (en maar zelden valt er bij zo'n ding ook iets mee)
            Nee = Niet gebruiken.
            Enne = altijd een backup voor lekkage(s) of stroomuitval aanwezig?
            Hoe heet kun je zo'n structuur opstoken met (de bundelsvan) je spots?
            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4524

Originally posted by MusicXtra
              Een dome vangt al heel weinig wind, neem ook wel aan dat ze daar wel over nagedacht hebben.
              het probleem is dat de vorm "gaat wandelen" als ie niet gefixeerd is. Waarmee je eventuele lichtinstallaties in de dome kan omtrekken.
              (Door druk verschil bij windvlagen gaan de beide uiterste zijden naar buiten maar daarbij trekken de andere zijden naar binnen. De dome lift een klein stukje op. Maar wordt door de vorm weer snel omlaag gedrukt. Terug in zijn vormstevige basis. Echter door frictie op de grond Zal hij zich daar het beste vasthouden aan de windkant. En zich een klein stukje van de wind af verplaatsen. "lopen". Het feit dat ie niet gesloten is maar deuren heeft is een additioneel zwak punt.
              Als je erge pech hebt met vlagen en gladde modderige grond waar het ding staat zou theoretisch een oscillatie kunnen optreden. Dan ben je hem zo kwijt.

En de vorm is ook gevoelig voor "inknikken" aan de zijkant door de vleugel properties. Zolang het een bol is gaat het goed. Zodra die iets indeukt aan de windzijde valt ie als een komeet in mekaar naar de wind toe.

Veel domes houden voor de stevigheid ook een klein overdruk in stand voor extra stevigheid. Ook aluminium versies. Deze duidelijk niet.

Wat zeker gevaarlijk is. Als je het ding huurt in de winter. En er een stuk of tig heaters in gooit voor je dure feest, dan gaat ie al bijna vliegen door opstijgende lucht. Er zit zo te zien geen opening in de top namelijk.

Wiens verantwoordelijkheid is de berekening bestaande uit de gevolgen van de combinatie:
              Windvlagen +
              temperatuursverschil van 20 tot 30 graden +
              ontbrekende grondankers +
              "twee dagen rigging die je eerst moet weghalen als er weeralarm is"
              ??? Ik weet het niet. Maar als er ooit een rechtzaak uit komt beklaag ik de commissie die daar chocola uit moet maken.

voor de liefhebber:

Ik ga er van uit dat het ding veilig is. Maar kan me voorstellen dat in ons winderige en nukkige landje je geregeld volgens de voorschriften hem zal moeten laten leeglopen. Wat het best een risico voor je fuifje maakt....

indoor in een tentoonstellingshal of sensation white setting echter lijkt het me een geweldig ding!
              Last edited by showband; 29-12-11, 15:04.
              lekker belangrijk!

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Er zal zeker wel een maximale windsnelheid zijn waarbij je dat ding nog veilig kunt laten staan. De mate van vervorming hangt nauw samen met de druk waarop het ding op is gepompt.
                De krachten die erop komen door de warme lucht zijn heel goed te berekenen dus ook daar zal zeker wel rekening mee gehouden zijn.
                Om er nu bij voorbaat vanuit te gaan dat het ding niet veilig zou zijn vind ik wat erg voorbarig, het is ook nog eens zo dat de tent zelf, in tegenstelling tot conventionele tenten, geen geraamte heeft dat in kan storten.
                Bij vervorming door windbelasting hersteld de vorm zich weer als de wind wegvalt. Mits je met eventuele constructies in de tent voldoende rekening houdt met deze vervorming kan dit dus echt wel eens heel veilig zijn.

Comment

• frederic
                  • Jan 2006
                  • 3511

Ik kan me wel voorstellen dat die tenten vastzitten met piketten aan de grond, zoals gewone tenten.
                  Het zeil zelf zal brand werend zijn.

Comment

• frederic
                    • Jan 2006
                    • 3511

1 ding is zeker, er kunnen geen palen op uw hoofd vallen bij stormweer.

Comment

• laserguy
                      • Jun 2003
                      • 2755

Mensen: VEILIGHEID en VERONDERSTELLEN of ZICH VOORSTELLEN zijn ONVERENIGBAAR! Ik dacht dat we dit ondertussen toch wel al ALLEMAAL geleerd zouden mogen hebben! Veiligheid moet zwart op wit aangetoond zijn of we vertrouwen het niet: dat is de enige VEILIGE denkwijze!
                      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Originally posted by laserguy
                        Mensen: VEILIGHEID en VERONDERSTELLEN of ZICH VOORSTELLEN zijn ONVERENIGBAAR! Ik dacht dat we dit ondertussen toch wel al ALLEMAAL geleerd zouden mogen hebben!
                        Veronderstellen dat de veiligheid niet in orde is aan de hand van plaatjes en een website lijkt me ook niet echt fair....
                        Wanneer ik zo'n dome zou huren wil ik ook eerst wel overtuigd zijn van de veiligheid, dat lijkt me niet meer dan logisch.
                        't Is wat vermoeiend aan het worden dat bij ieder topic wat iets bevat wat een mogelijk gevaar zou kunnen vormen dit verder de hele discussie gaat bepalen.

Comment

• tha_dj
                          • Jan 2004
                          • 375

Mag wel hopen dat ze verankerd zijn, want uit ervaring met de springkussens weten we dat eenmaal gevuld met lucht het weinig nodig heeft.
                          En dan bedoel ik dat een kussen gerold 80 of meer kilo weegt, gewoon kut is om te verplaatsen, als lap zeil oftewel uitgerold nog slechter te verplaatsen.
                          Maar eenmaal gevuld met lucht, schuif je hem zo de juiste richting in.

Maar geinig is het wel, en zeker qua bouwtijd voor een wat grotere tent, kan als ik er zo eentje koop, binnen een uurtje de feesttent ook neerknallen, spullen erin en na het feest meteen weer opgeruimd ! I.p.v 2 of 3 dagen ellende op lokatie.
                          your light !

Comment

• laserguy
                            • Jun 2003
                            • 2755

@MusicXtra: wanneer we niet ZEKER weten dat het veilig is, is de enige VEILIGE veronderstelling ervan uitgaan dat het niet veilig is en afblijven. Het is beter niet fair te zijn t.o.v. een bedrijf dan mensenlevens te riskeren. Die tentenbouwers zouden dus beter de kreet "voldoet aan alle Europese veiligheidsnormen" beter onder een apart kopje "Veiligheid" plaatsen en daar meer technische uitleg geven.
                            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Niemand hier heeft de moeite genomen contact op te nemen met het bedrijf achter de tenten, zolang dat niet is gebeurd ga ik ervan uit dat ze aan alle huidige eisen voldoen.
                              En wat ik al schreef, mocht ik zo'n dome willen huren dan zal ik ook precies willen weten wat er wel en niet kan en mag en aan welke normen het ding voldoet om een risico inventarisatie te kunnen maken voor mijn evenement.
                              Maar wat ik eigenlijk bedoel is dat veel mensen hier spijkers op laag water aan het zoeken zijn, zie het topic over een brandende line-array. Hoe vaak heeft iemand een speaker in brand zien vliegen? En hoe vaak betrof het een line-array?
                              Die gevallen zijn mij niet bekend en voor zover uit het topic bleek ook niemand anders. Moet je dan echt serieus gaan nadenken over extra veiligheidsmaatregelen om ongelukken te voorkomen wanneer je line-array in brand vliegt?
                              Niemand weet in dit geval of er tests zijn gedaan met de tenten in kwestie, niemand weet hoe het ding verankerd wordt en niemand weet aan welke eisen en normen het ding voldoet. Moet je dan hier al oeverloos gaan discussiƫren over de mogelijke gevolgen bij noodweer?

Comment

Working...