Hoogspanningskabels

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5429

Onderschat niet wat grondsoorten en gronddroogte en weet-ik-veel allemaal voor effect kunnen hebben.
    Ik heb ooit naast een "aggregaat+aardboer" gestaan die op nog geen 200m van de Rijn
    in de uiterwaarden al tot 13m diep moest met van die (ver)koper(de?) pennen,
    voordat hij voldoende weinig weerstand meette.
    Direct daarna ben ik gestopt met mijn gewoonte om bij outdoorshows
    zelf wel even een 2m stalen steiger-pijp met een voorhamer de grond in te janken,
    en te denken dat zoiets altijd wel voldoende zou zijn...

Aarden is een vak!
    En daarbij is kennis (en meetapperatuur + kennis daarvan!) van zaken vereist.
    En bouwen in de buurt van hoogspanningskabels is een risico waar vakmensen iets over kunnen zeggen.
    Ik denk dat wat er nu al voor kranen geldt over een jaar of 10 ook wel voor tijdelijke buitenconstructies
    (steigers, alu-feesttenten, groundsupports en podiumdaken, enz) op papier zal komen.

ARVID....? Help!
    Jij weet misschien of er een soortgelijke paragraaf in jullie NEN werkgroep document is opgenomen....
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Overdrive
      • Feb 2002
      • 717

... En dan loop je dus het risico dat je hele reutemeteut een paar honderd Volt boven aardpotentiaal hangt.
      Exact mijn punt.

Ik eens wat navraag gedaan bij TenneT. Zoiezo geld dat als in de nabijheid van hoogspanningsmasten/lijnen gewerkt wordt, hiervoor een maand van tevoren schiftelijk toestemming nodig is van TenneT.

De volgende normen zijn van toepassing :
      - NEN-EN 50341
      - NEN 50110-1
      - NEN 50110-2
      - NEN 3840

Zie voor nog meer informatie:

Dus Rinus, die indicatie van 50-60 meter klopt inderdaad. Verder wordt er inderdaad aangeraden alle metalen skeletten te aarden. Zo moet ook rekening gehouden worden met afrasteringen/hekwerken (zie art. 8).

Eigenlijk redelijk logische conclusies eigenlijk dus

Ik heb nog wat navraag lopen over de aardingstelsels van aggregraten bij wat grote verhuurbedrijven.

Onduidelijk is me nu nog of ik aardlussen kan verwachten door alles te aarden of vereffenen. Iemand hier nog gedachten over?

Comment

• denush
        • Jul 2010
        • 7

we hebben de afgelopen zomers veel illigale kleine ravejes gehouden, zonder enigszins rekening te houden met restricties...is het ook gevaarlijk met de spanning enzo?

Comment

• keenoncoolstuff
          • May 2003
          • 695

Originally posted by denush
          we hebben de afgelopen zomers veel illigale kleine ravejes gehouden, zonder enigszins rekening te houden met restricties...is het ook gevaarlijk met de spanning enzo?
          Nee, geen enkel probleem, het was immers toch al illegaal. Goed bezig, gewoon doorgaan dus!

Rob.
          All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
          If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

we lezen het wel weer in de krant als het misgaat. Onder de KoffieMetCake - uitnodigingen..

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4516

Waren jullie dit?

lekker belangrijk!

Comment

• Leks
                • Oct 2007
                • 330

OMG!!!

dat kan je echt niet doen.
                Als daar daadwerkelijk 100V of 230V op staat ( met of zonder aardlek) is dit echt een deathtrap

" Let's take off all safetylabels; and the problem of stupidity will soon dissapear. "

I rest my case...

Edit: het lijkt daarwekelijk 230v te zien aan de stekker te zien.
                Last edited by Leks; 16-08-10, 17:13. Reason: toevoeging
                Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Originally posted by Leks
                  OMG!!!

dat kan je echt niet doen.
                  Als daar daadwerkelijk 100V of 230V op staat ( met of zonder aardlek) is dit echt een deathtrap
                  Welnee joh!
                  Zijn isolerende slippers hoor.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

Originally posted by MusicXtra
                    Welnee joh!
                    Zijn isolerende slippers hoor.
                    yeps, van roestvrij plastic zelfs..

Comment

• Greendiek
                      • Jan 2010
                      • 32

Zolang het geen golfslagbad wordt gaat alles toch goed?

Comment

• jakobjan
                        • Jul 2002
                        • 599

Hee kijk een stel duitsers (aan de link van het plaatje te zien), met de oplossing voor het duitseroverschot. Gewoon laten zwemmen en vragen wie er een tosti wil.
                        Jakob-Jan
                        Lightjockey Beta tester
                        Freelance Licht tekkie

Comment

• SoundOfSilence
                          • Mar 2007
                          • 766

Overigens ging dat dus niet 100% goed:

It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5429

De nieuwste Gardena kontaktdoos!
                            Wie had het kunnen vermoeden?
                            Voor bloemperkjes, vogelbadjes en de grote versie voor de vijvers van golfbanen!

En bespeur ik hier enige weerzin tegen de Oosterburen?
                            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Leks
                              • Oct 2007
                              • 330

direct gebraden vogel zodra deze in het badje plaats neemt?

Leeg gieten en de stekker dr weer in?

Ik krijg zo'n kriebelend gevoel om de aardlek vast te zetten in z'n geval

Maar ze mogen van geluk spreken dat de aardlek/zekering snel genoeg heeft ingegrepen. ( ze zien er nog erg levendig uit, mogelijk een mooi "straight up" kapsel)
                              Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• Overdrive
                                • Feb 2002
                                • 717

Probeer je een keer een serieus topic te starten...

Comment

Working...