Stijgerpijp Als truss ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dirtymike
    • Dec 2006
    • 16

om rinus z'n post even te verdijdelijken:

steigerpijp.......= steigerpijp

truss..............=trus

antwoord........= NEE

Comment

• renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

En heel oud topic = met rust laten.

Overigens hangt hier in het jongerencentrum alle licht aan een rechthoek van stijgerpijp (4x2m). De hoeken zijn met hoekstukjes verbonden en het geheel hangt aan 4 kettingen.
      Volgens mij gaan we met de spullen die eraan hangen ruim over de veilige grens (ik heb het niet opgehangen en ben nu druk bezig met truss), maar dat wil niet zeggen dat het niet kan.
      Horizontale koppelpunten in stijgerpijpen lijkt mij persoonlijk een slecht idee, liever één stuk tussen je statieven (extra statief in het midden?).

René
      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• KoenB
        • Mar 2003
        • 453

Om dan toch maar een poging te doen om nog iets nuttigs ervan op te steken. Hebben de mensen die hier al gereplyd hebben soms een belastingslijstje, met momenten, scheurkrachten, inertie momenten, buigmomenten van 48 en 50mm stalen en aluminium buis, en dan liefst nog voor verschillende samenstellingen en verschillende wanddiktes?
        En ja ik vraag dit vrij los van de oorspronkelijke vraag. Ik heb hier zelf zo een richtlijstje voor die keren wanneer ik wel wat ophang aan buizen, oa ook voor het pipe&drape systeem. Maar er zijn zoveel verschillende types&alloys.
        Life is a freakshow, I just do the lighting

Comment

• renevanh
          • Oct 2004
          • 2371

De enige richtlijn die ik voor het jongerencentrum heb is:
          Huidige situatie = meer dan genoeg

Overigens vraag ik me af of je die belastinglijstjes voor stijgerpijp makkelijk gaat vinden, want het is niet bedoelt om iets aan te hangen, geen (zware) licht/geluid apparatuur en zeker niet boven mensen.

René

Comment

• KoenB
            • Mar 2003
            • 453

Originally posted by renevanh
            De enige richtlijn die ik voor het jongerencentrum heb is:
            Huidige situatie = meer dan genoeg

Overigens vraag ik me af of je die belastinglijstjes voor stijgerpijp makkelijk gaat vinden, want het is niet bedoelt om iets aan te hangen, geen (zware) licht/geluid apparatuur en zeker niet boven mensen.

René
            En wil je dan geen idee hebben of je in de veiligheidsmarge zit of in het veilig werkingsgebied?
            Waarom zou je zo'n lijsten niet vinden? Misschien niet in de vorm zoals jij ze inbeeld maar misschien wel met inertiemomenten enzo, zoals de fabrikant van stalen/alu buizen ze levert aan de verwerkers. Buizen worden in meerdere sectors (verwerkingsectors) gebruikt, en ik zou dan als ing. wel graag weten wat ik er mee kan aanvangen, wat de samenstelling ervan is en wat de krachtwerking is van die dingen.
            Life is a freakshow, I just do the lighting

Comment

• jens
              • Aug 2004
              • 1067

een steigerpijp moet voldoen aan de NEN-EN 39

dat is wat ik weet en je moet maar zelf uitzoeken wat dat inhoudt
              want ik ken het niet direckt vinden

ik ben dan wel een bouwvakker maar gebruik gewoon truss en geen steigerpijp....

ik heb geen getallen wat je aan een pijp mag hangen als je hem horizontaal legt....aleen als je er dus een steiger constructie van maakt (vloerbelasting)

maar hij zal door ze eigen gewicht zichtbaar gaan doorhangen...wat al geen porem is voor een show vind ik

Comment

• renevanh
                • Oct 2004
                • 2371

Originally posted by jens
                maar hij zal door ze eigen gewicht zichtbaar gaan doorhangen...wat al geen porem is voor een show vind ik
                Ik heb gisteren nog even gekeken in het jongerencentrum, en zelfs de stukken van 4 meter (waar dan 4x par, 1x strobo, 1x multi -> shuko bar, 1x draaiende spiegelbol en op de hoeken nog twee moonflowers aanhangen) buigen niet door. Aan de andere kant hangt een ander effect ipv de spiegelbol, maar ook daar (ondanks de nodige bekabeling) geen doorhangen. Eerlijk gezegd vond ik dit opmerkelijk :P
                Ook de korte zijden (4x par en 1x derby) hing niet door. Misschien is het toch steviger (en veiliger) dan ik dacht.

René

Comment

• DJ eac
                  • Jan 2006
                  • 58

Waarom zou een steigerpijp het niet houden. Je kunt toch ook veilig over een steigerlopen dus waarom zou z`n pijp geen 50kg houden en over de koppelingen die zijn er ook wel voor horizontaal.
                  Groetnn uit het schoone drenthe land

Comment

• jens
                    • Aug 2004
                    • 1067

een steiger is een constructie opzich....

dus dat heeft niks te maken met een enkele pijp van staal met een diameter van 51 mm die je van links naar rechts hangt.

als ik een steigerpijp neem van 6 meter die ik op 2 poten zet dan weet ik wel zeker dat deze pijp doorhangt....(alles zal doorhangen door het eigen gewicht, aleen is dat niet altijd zichtbaar) maar bij een stijgerpijp kan ik je vertellen dat je dat wel kan zien....

verder geloof ik best dat je het een en ander er aan kan ophangen ...de pijp zal echt niet breken als je hem met 50 kilo belast...

maja waarom neem je dan geen balk van hout ....71x171 mm is ook tot een 5,40 m te krijgen.....ken je gewoon met een schroef je lampen vastzetten scheelt ook weer een partij trussklemmen die breekt ook niet als je er 50 kilo aan hangt....

tja en zo zijn er nog 1000 mogelijk heden waarvan er best 500 zullen zijn die prima voldoen in de praktijk...

maar in vele van die gevallen zijn er geen mensen die garant willen staan voor jouw constructie en ben je zelf de lul als het misgaat....wil je dat risico lopen ...prima kom je denk ik toch snel hiero in de catogorie prutsers terecht...ben je iemend die voor safe gaat dan koop je een knappe truss en zorg je dat het allemaal goed in elkaar zit.

verder zie ik ook wel vaker in jongerencentra's een (steiger)pijp aan het dak

zelfs in de wat grotere poppodia's kom je dat tegen... het verschil is dan wel dat z'n pijp wat meer bevestigings punten heeft dan een 6 meter overspanning het gaat dan wel weer over een vaste instalatie...mischien dat op dat gebied de regels weer anders gelden dan met een tijdelijke constructie????

ach jah een heel verhaal ,en ik vind het ook een grijs gebied...maar ondanks dat zou ik voor het zekere gaan en niet het onzekere...koop gewoon fatsoenijk spul.....

MVG jens

Comment

• hugovanmeijeren
                      • Oct 2004
                      • 1436

Originally posted by jens
                      verder zie ik ook wel vaker in jongerencentra's een (steiger)pijp aan het dak

zelfs in de wat grotere poppodia's kom je dat tegen... het verschil is dan wel dat z'n pijp wat meer bevestigings punten heeft dan een 6 meter overspanning het gaat dan wel weer over een vaste instalatie...mischien dat op dat gebied de regels weer anders gelden dan met een tijdelijke constructie????
                      Tja, daar ben ik ook wel benieuwd naar, want kijk eens naar het grid in een (klein) theater... Zijn in principe ook maar een aantal stijgerpijpen die met dunne draadeinden in het plafond geschroefd worden...

Groeten Hugo
                      Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• vasco
                        • Oct 2003
                        • 2567

Originally posted by DJ eac
                        Waarom zou een steigerpijp het niet houden. Je kunt toch ook veilig over een steigerlopen dus waarom zou z`n pijp geen 50kg houden en over de koppelingen die zijn er ook wel voor horizontaal.
                        Omdat een stijger niet uit één stijgerpijp bestaat maar een complete constructie is van staanders, liggers en kruisverbindingen i.v.m. de veiligheid

Comment

• DJ3 Productions
                          • Feb 2007
                          • 2

verstandig tewerk gaan

Steigerpijp kan op zich even veilig zijn als de dure truss of wat dan ook, bezin gewoon voor je begint... heb jarenlang met zelf gefabriceerde wind-up's bruggen en statieven gewerkt, tot overspanningen van 6 meter. In een materialen handboek kan je alle gegevens vinden over je gekochte materialen, gewicht per meter, traagheidsmomenten,...en zoveel meer... Even berekenen en een veiligheidsfactor toepassen, als je dit kan aantonen aan een verzekeringsmaatschappij (als je natuurlijk een beroepsverzekering hebt afsluit... moet je zeker doen) zal je geen problemen hebben als er iets misloopt. Ondertussen gebruik ik mijn zelf gefabriceerde toestanden al lang niet meer, en ben ik overgeschakeld naar VMB liften, eurotruss en verlinde takels... Men kan met het dure materiaal even gevaarlijke dingen doen en ik heb zelfs de indruk dat er "profs" zijn die met professioneel materiaal denken dat er niets kan misgaan...

Wat mij ook nog is opgevallen, toen ik laatstleden een kabel in een van mijn TE076 liften moest vervangen, dat de constructie toch niet overal even doordacht is... bv. een zware bout kaliber M8 of M10 die maar met een 2 tal omwentelingen in de draad vast zit...heb ik toch wel mijn bedenkingen bij, dan voel je je veilig met je VMB liftjes...

Dusja de toepassing bepaalt voor mij de keuze van het materiaal...

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5430

Dit topic is aan het verzanden in een behoorlijke reeks langs elkaar heen pratende bijdrages.
                            Waar gaat dit nou helemaal nog over.
                            Elke denkbare ligger heeft zijn eigen materiaal
                            en zijn eigen sterkte eigenschappen....
                            Daarom zijn er ook prima toelaatbare belastbaarheden te berekenen op een 1 2 3 of 5 m buis,
                            Van alu, staal of van plexiglas van mijn part...

Maar daar gaat het hier al lang niet meer over.
                            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• moderator
                              Moderator
                              • Apr 2001
                              • 5950

Stijgerbuis....op de bouwbeurs de stand van Nederlandse vereniging voor Steigerbouwers voorzien van een aantal lichtpuntjes.
                              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Jamm
                                • Mar 2006
                                • 41

Vooralsnog is dat een steiger, opgebouwd uit steigerbuizen.
                                NB: Duidelijk te zien is dat er iig niet horizontaal gekoppeld wordt.

Groeten!!
                                't Is wat je er zelf van maakt!!

Comment

Working...