Stijgerpijp Als truss ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Smint
    • Jan 2006
    • 25

Stijgerpijp Als truss ?

Hallo,

ik las in een ander topic iets over stijgerpijp als truss maar ik had nog wat extra vragen.

*Ik was benieuwd hoe je dat kan koppelen en of dat duur is ?(want ik wil graag 4 meter maar dat kan ik niet in een stuk vervoeren ).
    * Of ik allaminium of metalen buis moet halen.
    *of het uberhaupt wel slim is om het te gebruiken .
    * Hoe ik het op mijn statieven moet aandbrengen gewoon met een adapter ?

Alvast bedankt.
  • Kevin_DM
    • May 2003
    • 577

Stijgerpijpen als truss gebruiken, en halverwege nog koppelen.... Afblijven dan toch maar !
    stijgerpijp lijkt me goed om op relatief korte afstanden (max 5 a 6m, en bij zulke afstanden de stalen versies, 3 mm wanddikte gebruiken) op te spannen tussen een bestaande trussconstructie (of een andere vaste bevestigingsplaats), en hieraan lichtgewichten te hangen (een aantel LED-tubes of dergelijke), en dus niet om tussen 2 statieven hier een volledige drive-in te gaan ophangen.
    --- watt ever you want ---

Comment

• Smint
      • Jan 2006
      • 25

info

Originally posted by Kevin_DM
      Stijgerpijpen als truss gebruiken, en halverwege nog koppelen.... Afblijven dan toch maar !
      stijgerpijp lijkt me goed om op relatief korte afstanden (max 5 a 6m, en bij zulke afstanden de stalen versies, 3 mm wanddikte gebruiken) op te spannen tussen een bestaande trussconstructie (of een andere vaste bevestigingsplaats), en hieraan lichtgewichten te hangen (een aantel LED-tubes of dergelijke), en dus niet om tussen 2 statieven hier een volledige drive-in te gaan ophangen.
      Ik heb wat bedacht en ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

2 stijgerpijpen van 4 meter 2 statieven met max 60 kilo. De twee pijpen via adapter bevestigen aan statief, en dan volhangen maar of toch maar niet ?? ik ben er vanplan om 45 kilo aan te gaan hangen is dat veilig ??

Comment

• disckiller
        • Feb 2006
        • 136

[FONT=Verdana]Steigerpijp kan heel wat hebben iig een kilo of 25 als het een lengte is van 4 meter uit een stuk.
        Maar het koppelen van 2 delen mag naar mijn weten enkel maar verticaal.
        En om dan er nog eens meer aan te gaan hangen dan wat je zal doen bij steigerpijp uit één deel.
        Ik denk dat dit niet echt werkt.
        Hoe je het moet koppelen met een statief heb ik wel een idee over, ik denk dat je eer gewoon een stuk pijp verticaal aan moet lassen met de diameter van de pijp van het statief.[/FONT]

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

De titel van dit topic is zoiets als:
          Handkarren als vrachtauto?

Appel als peren..!?
          kippen als struisvogels........!?
          Vogelgriep als aids...........................!?
          meloenen als aardbeien...................................!?
          vingernagels als darmen............................................ ............!?

Er wordt hier toch wel erg gestereopeniseerd! (= in de ruimte geluld!)
          Megafoons als zangversterking?
          Maglites als toneelbelichting?
          Zaagsel als hersenen?

To Smint:
          Wat wordt er nu eigenlijk door jou gevraagd
          en wat wordt er nu eigenlijk volgens jou in die andere topics beweerd?

En wat is volgens jou een truss?
          En wat is een steigerpijp?
          Als je hier niet serieus op wilt ingaan gaat er wel een serieus slot op dit soort van onnadenkend geleuter.

Rinus

PS
          2 Kevin:
          bedankt voor het tonen van de goede wil en de dito uitleg,
          maar er zijn grenzen aan wat acceptabel is om op in te gaan.
          Iemand die namelijk niet kan (of wil) lezen
          zal ook van jouw antwoord niks wijzer worden!

En ja
          ik ben inderdaad pissig om zoveel onnadenkend gezwets!
          Last edited by rinus bakker; 16-02-06, 20:44.
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Smint
            • Jan 2006
            • 25

Originally posted by rinus bakker
            De titel van dit topic is zoiets als:
            Handkarren als vrachtauto?

Appel als peren..!?
            kippen als struisvogels........!?
            Vogelgriep als aids...........................!?
            meloenen als aardbeien...................................!?
            vingernagels als darmen............................................ ............!?

Er wordt hier toch wel erg gestereopeniseerd! (= in de ruimte geluld!)
            Megafoons als zangversterking?
            Maglites als toneelbelichting?
            Zaagsel als hersenen?

To Smint:
            Wat wordt er nu eigenlijk door jou gevraagd
            en wat wordt er nu eigenlijk volgens jou in die andere topics beweerd?

En wat is volgens jou een truss?
            En wat is een steigerpijp?
            Als je hier niet serieus op wilt ingaan gaat er wel een serieus slot op dit soort van onnadenkend geleuter.

Rinus

PS
            2 Kevin:
            bedankt voor het tonen van de goede wil en de dito uitleg,
            maar er zijn grenzen aan wat acceptabel is om op in te gaan.
            Iemand die namelijk niet kan (of wil) lezen
            zal ook van jouw antwoord niks wijzer worden!

En ja
            ik ben inderdaad pissig om zoveel onnadenkend gezwets!
            Ach doe der dan maar lekker een slotje van een modje op als je het zo graag wil. Ik was gewoon benieuwd of het word gedaan door mensen en er problemen mee waren geweest, ik dacht dat een forum voor zulke vragen was maarja zal wel aan mij liggen in ieder geval bedankt voor je info waar ik dus NIKS aan heb je had het ook wat normaler kunnen zeggen !

En als je het niet sluit zal ik de vragen zo goed mogelijk beantwoorden die in jou bericht staan.

Comment

• disckiller
              • Feb 2006
              • 136

[FONT=Times New Roman]Ik denk dat ik wel begrijp waar om jij een steigerpijp wil gebruiken als truss, althans ik neem aan dat dit is om de reden dat een steigerpijp goedkoper is als een truss.[/FONT]
              [FONT=Times New Roman]En om hem aan een statief te koppelen moet volgens mijn niet zo moeilijk zijn.[/FONT]
              [FONT=Times New Roman]Maar een steigerpijp is niet gemaakt voor dat doel, zeker zijn de koppelingen niet gemaakt al zullen ze evt horizontaal gebruikt worden om te belasten.[/FONT]
              [FONT=Times New Roman]Ook moet je er rekening mee houden dat een steiger pijp denk ik zwaarder is dan een truss dat houd dan in dat je sneller aan het kantelpunt zit van je statief.[/FONT]
              [FONT=Times New Roman]Meden om deze reden en dat de koppeling niet hier voor gemaakt is denk ik dat je het beter niet toe kan passen.[/FONT]
              [FONT=Times New Roman]Je moet er niet aan denken wat er gaat gebeuren als de steigerpijp met verlichting op het publiek terecht komt, ik denk dat geen een WA bedrijfsverzekering dit ongeval zal dekken en dat je de rest van je leven met de kosten komt te zitten van het ongeval.[/FONT]
              [FONT=Times New Roman]Meden ook dat de je misschien wel voor de rechter moet verschijnen wegens dood door schuld of poging tot doodslag.[/FONT]
              [FONT=Times New Roman]Tevens ben ik van mening dat het er niet echt professioneel uit ziet.[/FONT]
              [FONT=Times New Roman]Ik denk dat je beter kan gaan voor een goed uitgedokterd truss-systeem.[/FONT]
              Last edited by disckiller; 16-02-06, 22:16.

Comment

• Banned
                Banned
                • Dec 2003
                • 951

uit dit topic blijkt dat er wel degelijk amateurs hier aanwezig zijn . Daarvoor geen reden om deze jongen af te zeiken over zijn vraagstelling.

Hij heeft gewoon een idee om een constructie te maken van steigerpijp met 2 statieven.

Hij vraagt of dit kan.

Antwoord is simpel weg NEE !

Op zich zou je het wel kunnen gebruiken voor oa ledbuizen of andere lichte produkten maar een lichtinstrallatie eraan ophangen is niet verantwoordelijk.

Als er anderen zijn die dit gebruiken wil niet zeggen dat het veilig is en dat jij dat dan ook zou kunnen.

ik zou die verantwoording niet oip me nemen.

Spaar gewoon lekker door voor een leuke constructie die bij de diverse dealers wordt aangeboden.

Maar wil je zo'n 45 kilo ophangen is het aan te raden om met een truss systeem te werken met 2 goede takelstatieven.

Het kost een paar centen OK maar dan heb je in ieder geval wel iets veiligs en waar je mee voor de dag kunt komen wat verantwoord is.

Ik zou er niet aan beginnen !

Ik zou zeggen sparen en iets degelijks kopen ( er zijn al leuke systeempjes bij de budget merken waar je mee kunt beginnen )

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5430

Een truss is en liggerconstructie om een redelijk forse last te dragen,
                  een steigerpijp is een buisligger die ook een (veel beperktere) last kan dragen.
                  Maar dat had meneer Smint ook wel ergens anders op het forum kunnen lezen.
                  Een lammetje is vee en een koe is ook vee.
                  Maar daarom is een lammetje nog geen koe.
                  Vat je hem?

Als meneer Smint nou gewoon zoals iedereen zo langzamerhand zou moeten kunnen weten,
                  eerst eens gaat vertellen hoe ver zijn statieven uit elkaar komen te staan en wat hij van plan is daartussen op te gaan hangen,
                  dan had ie vast wel een normaal antwoord kunnen verwachten.

Maar de wijsneus die je nu meent uit te moeten hangen hoeft bij mij niet meer op een normaal antwoord te rekenen.
                  Dat toontje is iets wat je je alleen kunt aanmeten als je dat ook waar kunt maken. En dat kun je dus helemaal niet, met je interessant-praat.

Ik hoop dat anderen je zullen willen helpen.
                  Bij mij zit je voorlopig even helemaal verkeerd meneer Smint.
                  Smint, bezint eer ge begint! Dat heb je vast wel eens eerder gehoord.

Geen slot hoor.
                  Da's teveel eer voor die meneer.
                  Last edited by rinus bakker; 17-02-06, 01:40.
                  een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Smint
                    • Jan 2006
                    • 25

Bedankt

Hallo

Nou inieder geval bedankt voor de info van de mensen die een "normaal" bericht acheterlieten in het forum en ik denk dat ik dit idee maar niet ga toepassen maar het leek mee wel goedkoop en sterk. Maar dan heb ik nog een vraag waarom truss zo duur is want het is gewoon een stuk metaal/ alluminium ?? of zie ik dat Totaal verkeerd ?

Alvast bedankt

Comment

• moderator
                      Moderator
                      • Apr 2001
                      • 5950

Onderwerp opgeschoond.
                      Heb je wat over dit onderwerp te melden, dat kan.

Heb je last van andere zaken, laat dat fijn buiten het forum.
                      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• disckiller
                        • Feb 2006
                        • 136

[FONT=Verdana]Dat ligt denk ik aan de prijs van het aluminium en de verwerking daar van (het lassen wat speciaal lasapparatuur vereist).
                        Ook een wind-up statief is wat duurder dan een normaal statief.
                        Ik denk dat deze truss wel aan je eisen kan voldoen http://www.verkoop.licht-geluid.nl/s...s-hl70151.html, gewoon even doorsparen denk ik.
                        Misschien eerst met statieven met t-bar gaan werken en later als je er geld voor heb een goed systeem aankopen, Keulen is ook niet op een dag gebouwd.[/FONT]

Comment

• Baszza91
                          • Oct 2005
                          • 476

Of je koopt eerst 2 goede wind-ups met een t-bar erop. En als je later geld voor echt truss heb dan kan je gewoon truss-adaptor kopen en die op jouw wind-up zetten met echt truss.

Greetzzz en cheerss
                          I'm addicted to bass, I'm addicted to drums, my dealer is a DJ,..... and music is my drug

Comment

• S500D
                            • Feb 2003
                            • 215

Ik denk ook dat je beter effe door kunt sparen en eigenlijk om 2 redenen:

1:Stijger pijp is natuurlijk relatief zwaar
                            2:ik vind het er persoonlijk niet mooi uitzien.

Ook is het zo dat trus er mooier uitziet maar ook dat je je kabels er mooi in weg kunt werken waardoor het geheel er netter uit komt te zien, en dat ziet de klant ook.

Gr ron.
                            U draait, Wij vragen.

Comment

• gilly
                              • Jun 2002
                              • 105

Beste smint,

In mijn beginjaren heb ik ook met stijgerpijp gewerkt en daar een "laddertruss" van gelast. zag er toedertijd best wel profi uit maar daar komen de nadelen.

1: Het is gewoon zwaar!!! In het begin denk je nog ,Ach wat maken die extra kilotjes nu echt uit, Maar na 5 keer draaien heb je het wel gehad.

2:Als je het gewicht nu optelt bij de hoeveelheid apparatuur wat je er inhangt kom je al snel tot de conclusie dat het geheel veel te zwaar wordt voor menig statief.

3Voor dat gewicht wordt het al snel instabiel en KAN de boel omvallen (denk nog steeds aan die vele kilo´s)

4:Als het omvalt kunnen er gewonden, en als het even tegenzit doden vallen, denk ook aan jezelf en daarna aan de vele euros die voor je op de grond te pletter vallen.

Ik heb in de jaren dat ik het gebruikt heb gewoon ontzettend veel geluk gehad dat er niets gebeurd is
                              Ik geeft toe dat ik in de beginjaren (ik had niet veel te makken) wel erg handig was, Maar achteraf denk ik wel eens terug en vraag ik me zelf wel eens af,
                              Was het verantwoord. daar kan ik alleen maar nee op antwoorden.

dus conclusie spaar lekker door koop een truss instalatie met goeie statieven, het is duur maar veiligheid voor alles lijkt me..

gr Gilbert

Comment

Working...