Aankoop prolyte 2e hands

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VERVALLEN

Aankoop prolyte 2e hands

Beste forummers,

Aangezien ik weinig ervaring heb met lichtbruggen wil ik jullie wat vragen. Ik ben namelijk van plan om prolyte X30-D aan te schaffen van Prolyte. Ik heb horen zeggen dat deze structuren enorm degelijk, licht en goed stevig zijn.
    Ik ben van plan deze 2e hands aan te kopen van een verhuur firma. (AED-rent)
    De stukken die ik zou aankopen is 4x 1m. Dus korte stukjes die aaneengezet worden bij opbouw (makkelijk voor transport in gewone auto)
    Gebruik: voor discobar
    Wat er moet aan te komen hangen:
    - 4x martin 812
    - 8x par 56 long
    - 1 collorflower
    - 1 moonflower
    - 1 1500W strobo
    - 2 pinspots 30W (uitlichten truss)

Maar nu zijn mijn vragen zoal de volgende:

- Hoe weet ik dat ik goed materiaal heb
    - Hoe keur ik de bruggen
    - Moeten ze gekeurd (extra) worden door prolyte zelf na aankoop)
    - Hoelang gaat brug mee bij normaal gebruik (niet overbelasten, niet
    gooien, ...)
    - Welke statieven gebruik ik beste om deze op te zetten
    (budjetvriendelijk aub!!!)
    - Trussadaptors daugty???
    - Wind ups van JB Systems betrouwbaar ( de nieuwe reeks)?

Alvast vriendelijke dank voor jullie hulp.

Frank

P.S. OOK NUTTIGE TIPS ZIJN MEER DAN WELKOM!!!!

edit door mod: truss...laten we daar nu net een rigging forum voor hebben, onderwerp verplaatst
  • Stijn Vanstiphout
    • Oct 2000
    • 1160

Het eerste waar je al naar moet kijken is je 4 meter truss.
    Daar krijg je met de beste wil van de wereld nooit alles aan wat jij beschrijft.

mvg,
    Stijn Vanstiphout,
    LVL Multimedia
    Belgiƫ

Multi camera productions | Large screen systems | Video walls | Plasma displays

Comment

• ronny
      • Dec 2002
      • 2139

tja stijn heeft een goed punt, of je moet alles verdelen overde voorste en achterste buizen van de truss.....

mvg
      ronny
      niet zagen, gewoon doen!

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5430

enne wat weegt die handel bij elkaar.
        niet dat het op een 4m overspnning echt van belang zal zijn (kan een redelijke puist aan),
        maar als je de belastbaarheids-tabellen (van om het even welke fabrikant) eerst eens halveert
        (in verband met de 'hijsen/heffen boven mensen' eis voor verdubbelde veiligheid)
        is het toch handig om te weten wat al die dingen echt wegen.

hijsen en heffen begint altijd bij het weten wat de gewichten van de last(en) zijn.
        (en eindigt soms bij het feit dat die niet bekend waren!
        en dan heb je de 'real shit' happening!)
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• VERVALLEN

Totaal gewicht komt nog niet op 70kg.

Maar naar wat moet ik uitkijken bij aankoop van 2e hands structuren om niet bedrogen te zijn?

Iemand ervaring met de wind up stands van JB-Systems?

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5430

Hallo Martin,
            ik weet dat fabrikanten als Prolyte en Thomas op hun web-sites informatie geven over afkeurcriteria (deuken of gaten in de buis, kromme stijlen, gescheurde of ontbrekende lassen vervormde koppelingsdelen, uitgelubberde koppelpengaten, enz enz).
            Ik raad je aan om daar eens te gaan kijken, en dat goed tot je te nemen, en dan naar die 2e hands partij te gaan kijken.
            Helaas (?) heb ik geen ervaring met JB-wind-ups.
            Mijn algemene ervaring met statieven is dat ze erg vaak overbelast worden.

Comment

• Banned
              Banned
              • Dec 2003
              • 951

Welke JB stands bedoel je. Ikzelf heb ALT ststieven ( deze worden door ASD gemaakt geloof ik ) Dit zijn geen slechte statieven. Zelf heb ik de ALT400 en zijn goed voor drive in gebruik en kleine evenementen. Deze gaan 4M hoog en kunnen 80kg tillen. Kwa hoogte perfect maar gewicht vindt ik wat minder. Ik bedoel als je een meter of 6 truss spant kun je nog maar 120 verspreid an je truss hangen. Opzich voldoende voor drive in show Maar als je 4 scans eraan hangt ben je al ongeveer 40 / 60 kg kwijt dan nog wat parretjes ( 8 ) en dan nog je kabels, dan is het gedaan ( hangt je truss ook lekker vol ) Maar ik zou nooit naar het maximaal gewicht kijken en altijd eronder blijven. Dan is het altijd goed. Als je mij ff het type doorgeeft van dar statief kan ik mischien voor je een goede prijs geven.

Comment

• VERVALLEN

Ik bedoel de alt 290 statief. Dat is naar't schijnt hun nieuwste model (tussenformaat en sterkte)
                Deze zou in promo zijn voor 170 € / stuk momenteel.

60kg draagkracht.

Nog een vraagje:

60kg draagkracht / stand x 2 stands onder 4m truss
                --> hoeveel mag de truss nog dragen in totaal?

2 x 60 kg - gewicht van truss??
                dus 120- trusgewicht?

Alvast bedankt,

Frank

Comment

• VERVALLEN

citaat:Geplaatst door rinus bakker

Hallo Martin,
                  ik weet dat fabrikanten als Prolyte en Thomas op hun web-sites informatie geven over afkeurcriteria (deuken of gaten in de buis, kromme stijlen, gescheurde of ontbrekende lassen vervormde koppelingsdelen, uitgelubberde koppelpengaten, enz enz).
                  Ik raad je aan om daar eens te gaan kijken, en dat goed tot je te nemen, en dan naar die 2e hands partij te gaan kijken.

Zou je aub hier een link ervan kunnen posten? Ik heb juist op www.prolyte.nl gaan zien en vond niets van keuren van 2e hands trussings.
                  Alvast vriendelijk bedankt.

Comment

• ronny
                    • Dec 2002
                    • 2139

na 20seconden surfen gevonden op de site van prolyte:http://www.prolyte.nl/content/technet_basic/index.htm

verolgens ga je naar:" basic technical info" en dan neem je de optie:" Maintenance & rejection criteria for Truss".

daar zou je het mee moeten kunnen doen.

mvg
                    ronny
                    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5430

thx ronny! Ook namens Martin, neem ik aan.

2 Martin.
                      Het moet toch niet uitmaken bij het keuren van truss of je de 1e, 2e, of 12e eigenaar bent (nou ja, tikkie overdreven).
                      Het gaat erom waar je op moet letten wat betreft technische staat en veiligheid.
                      Over krasjes, verf- of tape-resten zullen ze op die site echt niet zeuren - maar jij wel natuurlijk als het om de prijs gaat.

Comment

• ralph
                        Banned
                        • Aug 2000
                        • 2649

Ondanks alle wetenswardigheden waar je op kunt letten en wat een redelijk indicatie geeft of een truss echt onbruikbaar is ( kromme spijlen, deuken zijn wat mij betreft trussen rijp voor de zaag!

Aluminium is belastinggevoelig, dat wil zeggen dat een truss met een heftig verleden aan de buitenkant wellicht nog helemaal fris oogt, maar niet meer de maximum last kan dragen als een vers trussje uit zo bij de truss-bakker vandaan...

Met het aankopen van een 2-3-4e hands truss koop je ook het verleden. Kan je stellen dat het bij een 6m overspanning allemaal niet zo'n vaart zal lopen, toch neem je een risico...natuurlijk niet zo groot als kaartjes kopen voor een expo in Boven karspel, maar toch...

Volgens mij is nieuwe truss helemaal zo duur nog niet.
                        Ik zweer zelf voor prolyte, maar ook dat wordt oa door milos en admiral- stage tools prima gekopieerd.
                        Kortom: vergelijk ff met nieuwprijzen en bedenak dan: als je het doet moet je het goed doen!

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5430

citaat:Geplaatst door ralph
                          Aluminium is belastinggevoelig, dat wil zeggen dat een truss met een heftig verleden aan de buitenkant wellicht nog helemaal fris oogt, maar niet meer de maximum last kan dragen als een vers trussje uit zo bij de truss-bakker vandaan...
                          Hoi Ralph,
                          Daar heb je kwa vermoeiing zeker een punt, maar truss die onachtzaam is gebruikt verraadt dat meestal op meerdere manieren.
                          De kans dat je regelmatig misbruikte/overbelaste truss vindt, die nog oogt als nieuw, lijkt mij niet zo groot.
                          Garanties heb je nooit, en voordat er een BOVAG-achtige club komt in de 2e hand entertainment markt zijn we waarschijnlijk 25 jaar verder.

Comment

• Banned
                            Banned
                            • Dec 2003
                            • 951

Wie heeft jou dit aangebodden als ik vragen mag ?

edit door mod: Geen vraag en aanbod site!

Comment

• VERVALLEN

We zijn van gedacht intussen al veranderd. We gaan niet de ALT-290 nemen, maar de ALT-300 die "verdeeld" worden door Beglec (JB-Systems Belgiƫ).
                              Maar die WU's zijn niet van JB zelf heb 'k horen zeggen door een leverancier ervan.
                              Iemand enige ervaring met de ALT-300 of ALT-series van JB?

En hoe zit het nu voor de belasting ??

STEL:

een WU draagt max. 70 kg, en we hebben 6m truss en "2" WU's eronder.
                              Mag ik dan 2 x 70kg hijsen of tillen (gewicht truss inclusief) ?

Laat iets weten eh mensen,

Merciekes,

Frank

Comment

Working...