EV Rx 212 vliegen ?!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ralph
    Banned
    • Aug 2000
    • 2649

Was ik weer heel even...
    Hoe hoog wil je dit hele spul gaan hangen? die TE34 statieven gaan niet zo onwijs hoog, zeker als je er 1 speaker aan gaat hangen kan je niet helamaal tot de maximale hoogte, hoe de rekenwonders dit uitknobbelen mogen ze zelf uitzoeken, maar mijn "common sense" zegt dat een last voor het statief dat ding uiteindelijk doet knakken.

Twee statiefjes met daartussen een buis of stukkie truss is de snelste oplossing denk ik JP.
    Blijf trouwens betwijfelen of je met gewoon stacken en een shot houtje aan de voorzijde om je kast wat achterover te tippen niet hetzelfde geluidsbeeld krijgt, maar dat is iets om proefondervindelijk uit te vinden.
    het zal namelijk centimeterwerk zijn wat een gestackte en gevlogen topkast in dit geval uit gaat maken...

en een kleine toegvoeging....

Wat is er mis met een U beugel die je op het stief (mbv spigot) monteerd en waar je de kast tussen "hangt".
    Eenvoedig, makkelijk richten, statief krijgt ook geen gekke krachten te verwerken...

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5429

Hallo Jan Peter,
      de spanning in stalen kokertjes (50x25x2mm) is op basis van jouw gegevens (~20kg aan het uiteinde van 40cm 'armpjes')
      minder dan 67 N/mm² (toelaatbaar is ten hoogste 235 N/mm²). Die 60x30x2mm kokers zijn dus helemaal overdreven.
      Maar toen ik probeerde de schets van de Speaker en het "Vork-juk" op schaal over elkaar te leggen bleek dat de armen er wel heel ver naast zouden vallen (naast die 'vliegstrips' bedoel ik).
      Zeker als je rekening houdt met een bepaalde kantelhoek van de speaker-kast dan zijn die twee gegevens niet op elkaar te passen.
      Dus: lichtere stalen kokers kunnen wel, maar ze moeten onder een andere hoek aan de koker 35x35x2mm worden gelast. En daarbij moet je dan ook rekening houden met het zwaartepunt in de speaker-kast en benodigde kantelhoek tov de statief-mast.
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Jan-Peter
        • Jan 2001
        • 311

Fairlight gaat een kooi-constructie maken waar de luidspreker in komt te hangen. Aan de bovenzijde een oog boven de vliegstrips links en rechts. Onder de bodemplaat komt haaks een 35x35 mm. buis die recht in het statief schuift.
        Hierdoor blijft er een centrische belasting van het statief en staat de luidspreker meteen al een meter boven het statief.
        Maximale hoogte van het statief is 3,8 meter.
        Als de kooi er is zal ik er een foto van maken en ook van de praktijksituatie zal ik proberen duidelijke foto's te maken.

Tot dit moment iedereen bedankt voor het meedenken aan dit probleem.
        16 februari 2008... PA-markt !

Comment

• Tiemen
          • Dec 2001
          • 944

Dus je legt het zwaartepunt van een 50kg (frame+kast) zware last 1,1m (0,6m + 1m/2) boven de top van het statief? Want die 3,8m houdt in dat je al een "verlengstuk" van 60cm aanbrengt dat naar schatting maar een goeie 10cm diep in het statief zit.

Ik zou voor geen geld van de wereld nog maar in de buurt willen komen...

Redenen (anders is't weer gezaag):
          1) De krachten op je "voeten". De constructie daarvan al eens bekeken?
          2) De krachten op het buisJE van het 60cm lange verlengstuk. Dat is niet gemaakt om normaalkrachten op te nemen! Dat buisje knikt in elkaar.
          3) Het oppervlak waar druk kan op uitgeoefend worden is te groot, sta je in een zaal waar de ventillatie plots aanslaat, dan wil ik niet weten waar je kast gaat landen.

Je krijgt zo een groot moment, op zo een instabiele basis, gewoon niet doen!

Comment

• Jan-Peter
            • Jan 2001
            • 311

Tiemen, bedankt voor je bezorgdheid. Op zich denk ik dat het wel mee zal vallen.

1) Wat zou er mis kunnen zijn met de poten van het TE-034 statief ?
            2) Tussenstuk was ik niet van plan te gaan gebruiken.
            3) Ik sta niet in een zaal, maar buiten. Daar heb je geen
            ventilatoren. OK, wel is er kans op wind.

Ik zal voor de zekerheid wel een aantal touwen meenemen en bij extra wind de kooi schoren.

Comment

• Jan-Peter
              • Jan 2001
              • 311

Wel het feest is geweest.

De constructie was erg stevig en betrouwbaar.
              Aan de bovenste balk waren twee vliegogen gemonteerd door Fairlight.
              Middels een korte ketting van twee schakels (6 mm diameter) en aan beide zijden een harpsluiting (eveneens 6 mm) kwamen de rubber voeten van de luidsprekerkast precies op de onderste balk uit.

Een prima oplossing dus.

Comment

• Overdrive
                • Feb 2002
                • 717

Wiebelde het top punt niet wat heen en weer?
                Is de buis die in het statief gaat massief of gewoon een erg dikke wand?

Gebruiken jullie dit soort opstellingen vaker? Anders had je toch beter nog een top kunnen bijhuren en een t-stuk erop kunnen zetten, was vast goedkoper

Maar over veiligheid niets te zeggen; hij is nog gesafed via een hijskraan ja

Groeten Joost

Comment

• jans
                  • Feb 2003
                  • 869

Ja, een vereenvoudigd pan-tilt frame. Hoewel ik gevoelsmatig enigzins bezorgt ben over het gewicht boven op de stander. Maar ik begreep dat er mensen met kennis en ervaring een en ander ontworpen hebben dus zal het wel goed zijn.
                  Heb zelf eens een zelf ontworpen ijzeren frame door een werktuigbouwkundige engineer laten bekijken en deze kwam tot de conclusie dat het veel lichter kon. Schijn bedriegd.
                  Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• Jan-Peter
                    • Jan 2001
                    • 311

Overdrive...

Het toppunt wiebelde niet ! Met de schroef was e.e.a. redelijk goed vast te zetten.
                    Het was de eerste keer dat we deze hoogte nodig haaden om de gevraagde diepte te bereiken.
                    Jammergenoeg ging het publiek niet op de door de organisatie bedachte plaatsen zitten en kroop massaal voor de luidsprekerlijn. Dat is iets wat niet meer kan veranderen als het eenmaal staat ! Als dit vaker gaat voorkomen hebben de Rx-115 kasten mijn voorkeur en dan inderdaad twee per kant met gewoon een dwarsbalkje en een 1-tons strop gebruiken.

Jans...
                    Het frame is door Fairlight bedacht en gemaakt. Ik neem aan dat zij als leverancier dan ook de verantwoording nemen voor de veiligheid van het frame, zeker wanneer ze weten waarvoor het gebruikt wordt en in combinatie met het hen bekende VMB statief TE-034.
                    De buisen zijn 40 x 20 mm en de buis die in het statief gaat is 35 mm diameter en dikwandig ca. 3 mm. Deze buis is overigens geheel doorgestoken door het onderste profiel hee en daar aan beide zijden rondom gelast. De lengte is ongeveer 20-25 cm.
                    De eerlijkheid gebied mij om te melden dat ik het thans niet kan nameten omdat ik het frame heb teruggestuurd naar Fairlight. Volgens mijn winkelhaak, waren niet alle hoeken even recht op elkaar gelast. Dat wordt nu gecontroleerd en zo mogelijk hersteld of vervangen.

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5429

citaat:Geplaatst door Jan-Peter
                      1. Het frame is door Fairlight bedacht en gemaakt.
                      2. Ik neem aan dat zij als leverancier dan ook de verantwoording nemen voor de veiligheid van het frame, zeker wanneer ze weten waarvoor het gebruikt wordt en in combinatie met het hen bekende VMB statief TE-034.
                      3. De eerlijkheid gebied mij om te melden dat ik het thans niet kan nameten omdat ik het frame heb teruggestuurd naar Fairlight. Volgens mijn winkelhaak, waren niet alle hoeken even recht op elkaar gelast. Dat wordt nu gecontroleerd en zo mogelijk hersteld of vervangen.
                      1. Bedenken en maken is stap één. Dat frame zal heus niet zomaar uit elkaar vallen.
                      2. Toepassen en gebruiken ervan is echter stap twee. Wil jij fairlight aansprakelijk stellen als er een TE-034 wind-up in elkaar klapt door of met-kast-en-al omkiepert (in de wind)? Dream on! Voor sterkte en betrouwbaarheid van het op deze wijze gebruikte statief moet je toch echt bij VMB zijn, en ook voor het tuien en/of ballasten is de fabrikant de angewezen bron van informatie.
                      3. Haastklus dus?
                      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

Working...