EV Rx 212 vliegen ?!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jan-Peter
    • Jan 2001
    • 311

EV Rx 212 vliegen ?!

Over een aantal dagen hebben we een evenement waarbij het wenselijk is om onze EV Rx 212 luidsprekers te gaan vliegen.
    De speakerkast is voorbereid om te vliegen. De bijbehorende ringen, heb ik ook. Alleen nu heeft EV geen rig waaraan je e.e.a. kan bevestigen. Ja, gewoon aan een truss met steels, dat lukt wel. Maar in deze situatie heb ik geen truss tot mijn beschikking en moeten ze links en rechts in een park staan en de hoeveelheid publiek van ca. 300-350 personen beslaan.
    Als ik de topkasten stack op de twee subs, staan ze te laag, omdat het parkgedeelte waar het publiek staat ook omhooglopend is ca, 10-15 graden.

Nu denk ik zelf een U-constructie te laten lassen met op de uiteinden een gat waar de steel doorheen gaat. De U is net zo breed als het front van de kast. De diepte van de U dan ca. 5 cm langer om zo de speaker enigszinds naar achter te trekken om beter te kunnen afstralen naar het publiek.
    Haaks op de U wil ik dan een vierkante buis lassen die in mijn statief valt. Dat is een VMB TE-034.

Wie adviseert mij hierover ?
    16 februari 2008... PA-markt !
  • DJ_Robin
    • Jul 2001
    • 610

Als je het allemaal laat keuren geen probleem. Echter denk ik dat je statief dit niet gaat houden. Die vmb's zijn gemaakt om een last te dragen precies in het midden van het statief en niet eentje die naar voren uitsteekt.

Als je dit wil doen zonder trussoverspannigen te moeten maken zou ik als ik jou was eens kijken naar ALP liften. Zit zijn liften die wel een last kunnen dragen die voor het statief hangt. Je zou dan een trusje van 1m op de lepels kunnen leggen en daaraan je RX kastje kunnen hangen.

Je zou ook nog kunnen kijken of je op je subs gewoon 2 kabel kisten kunt strappen en daarop je topkast zetten. Als wij niet kunnen vliegen doen we het ook gewoon zo.

succes
    M.V.G
    EV step up to the next level // RX & X-Array powered by EV P3000 // processed by Lake Contour

Comment

• ralph
      Banned
      • Aug 2000
      • 2649

Begrijp wat je wil doen,

een dergelijk frame wordt wel gebruikt.
      vergeef me de beroerde tekenkunst:

|-|
      | |
      |-|
      | |
      |-|

Of je statief het gaat houden: denk het wel, niet geschoten altjd mis!

Comment

• Jan-Peter
        • Jan 2001
        • 311

Ondertussen verder aan het filosoferen geweest. De naar voor hangende last (38 kg) kan ik over twee poten verdelen, door in plaats van een U vorm een V vorm te gebruiken. De punt van de V krijgt dan weer de vierkante buis die in het statief past. De "armen" van de V zijn zo lang dat ze de kast in rechte positie iets van het statief af hangen en dan dus met een strap naar achter getrokken kunnen worden. Om te voorkomen dat de las tussen de liggende V en de staande buis te zwaar belast word, kan ik daar nog een driehoek in lassen.

Ik zal e.e.a. eens op tekening zetten en morgenochtend posten alhier.

Misschien dat Rinus er ook eens zijn licht over wil laten schijnen.

Dan meteen de vraag... Waar kan je een dergelijke constructie laten keuren ?

Comment

• ralph
          Banned
          • Aug 2000
          • 2649

Even verder gedacht en gekeken.

Dat hele verhaal met keuren moet je maar met een korrel zout gaan nemen. Als jij het veilig genoeg vindt en je kan dat verklaren in een documentje: gecertificeert ben je!

Je gaat twee kastjes ophangen per statief, ieder kastje weegt zonder extra toepassingen (kabel, haken en ogen om kast mee op te hangen) 35kg
          Ieder statiefje krijgt van jou dus 70 kg te dragen.

Lijkt mij verstandig om dit simpel aan te pakken:

Een dwarsligger over je statief, spigot in het midden van die dwarsliggerin je statief laten zakken.
          Aanweerskanten hang je een speaker op.
          Indien gewenstmaak je nog een omgekeerde U waarbij je de speaker in dat hoefijzer hangt.

laten keuren wil zeggen: aantal van die dingen maken, paar stuk trekken en noteren waanneer de constructie gaat vervormen/breekt/buigt/naar de kloten gaat
          Beetje zonde van de tijd en energie.
          Je gaat immers je subs onder die "gevlogen" topkasten plaatsen, beste sukkel die dar onder komt te staan...

Comment

• Jan-Peter
            • Jan 2001
            • 311

Om even een misverstandje weg te halen. Per kant wordt er maar één Rx-212 gevlogen. Anders was het idd eenvoudiger geweest door simpelweg een 1 meter truss dwars te monteren en via de dan voorste ligger naar de bovenste achterligger een steel of strop te monteren.

Dit is nu het idee om de steun te laten maken.
            Door de ogen links en rechts kan de steel of strop, dat weet ik nog niet, met een karabijnhaak ingehangen worden.

Wie heeft er een adres in de buurt van Utrecht waar ze gecertificeerde steels verkopen... Flashlight wellicht, maar wie nog meer ?

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5429

Ik zie nu twee rechthoekige kokerprofiel (maatvoering????????) haaks op elkaar gelast, en daaronder op het snijpunt van de twee een derde (rechthoekige? of vierkante?) koker loodrecht naar beneden.
              Ga door met tekenen.... :
              - de maatvoering bij bendadering......???
              - waar en hoe komt de kast aan deze 'contraptie' ?
              - en waar en hoe is de aansluiting hiervan dan op het statief/wind-up????
              Die 38 kg weten we inmiddels.
              Gecertificeerde steels?
              Een kast van 40kg... ~20-25kg per steel = 250kg breuksterkte =
              alle staalkabels van 3mm of dikker met een (goed geknepen) Nicopressklem voldoen daar wel aan.
              Flashlight vast wel. Frontline uiteraard ook. LGH maybe. J&H waarschijnlijk ook wel.

In "de buurt van" ... welke cirkel heb je het over 10km? 20km? 60km?
              In Amsterdam (~30km) zit oa. Mennens.
              In IJmuiden (~60km) zit in elk geval Roodenberg.
              In Rotterdam (~60km?) zitten er een hele waslijst.
              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• yvobtv
                • May 2002
                • 272

zoiets???
                (((((((ik denk dat ik wat extra bassen meeneem voor de spreiding.)))))))

Comment

• som
                  • Nov 2002
                  • 787

ik zou de staander laten doorlopen en de liggende kokers daar tegenaan lassen, iets meer lasoppervlak.
                  de plaatjes met de gaatjes erin kan je ook beter plat voor de ligger lassen dan heb je minder last van torsie.
                  Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5946

maar nu met 1 kastje yvo
                    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Jan-Peter
                      • Jan 2001
                      • 311

Som... Goed plan om de staander door te laten lopen. Ik heb dat verwerkt in de nieuwe tekening.

Rinus... De maten staan nu vermeld. Kun je daar wat mee ?

De luidspreker heeft aan de bovenzijde de vliegstrips zitten. Dat zijn de R-1438/225 van Penn en worden gebruikt in combinatie met de vliegogen R-1437 ook van Penn. Zie ook onderstaande tekening.

Ik hoop dat jullie een beetje tevreden zijn over mijn tekenkunsten. Toch nog iets geleerd op de technische school... heel wat jaren geleden.

Een korte steel van ca. 50 cm door het oog heen gehaald lijkt mij voldoende. Beide ogen van de steel dan met een harpsluiting door het aangelastte oog van de drager ? En dan takelen maar.

Vanmiddag met de tekening ook nog een bezoek gebracht aan Pro Tone in Nieuwegein. John "kabel" Hessing is daar werkzaam en geeft ook les bij het IAB in Utrecht. Met name voor de cursus [u]Hijstechnieken voor luidsprekersystemen.</u> Hij bedenkt zelf nogal veel ingewikkelde cluster systemen voor grote en zware luidsprekersystemen. Hetgeen ik ooit zelf heb mogen ervaren met deze 2-daagse opleiding.
                      Helaas was John er niet en kan ik hem pas woensdag om advies vragen c.q. opdracht geven tot het maken van de beugels. Daarom hier ook maar stug verder vragen en overleggen met elkaar.

Zo te zien aan de reacties wordt dit best wel interessant....

Comment

• Jan-Peter
                        • Jan 2001
                        • 311

Nu ik mijn eigen tekening nalees, zie ik iets wat niet kan kloppen.
                        De maatvoering van de kokerbalken kan geen 40x60x2 zijn, als ze op een vierkant balkje van 35 x 35 worden gelast. Alhoewel...
                        Wanneer je van de dragende balk de twee korte zijden en één lange zijde over 35 mm weg slijpt, dan blijft er een brede lip over die natuurlijk op de kokerbuis gelast kan worden. Dan heb je wel een groter draagvlak en zijn de driehoekjes wellicht helemaal niet meer nodig.

Maar goed ik zie morgen jullie reacties wel.

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5429

Hallo JanPeter,
                          die PA-vlieg-cursus heb ik zelf ooit opgezet voor het IAB.
                          En John 'Kabel' er destijds bij gehaald om praktische voorbeelden te kunnen geven.
                          (Riggers hebben nou eenmaal niet voor elke kasten-vliegbehoefte een kant-en-klaar 'vlieg-frame' klaarliggen).
                          Die 60x40x2 kokers lijken me absurd zwaar gedimensineerd voor die ~20kg op het uiteinde. Zet op die 35mm-vierkant nou eens 50x25x2mm... kom je ook een heel einde.
                          Ik ga het (even(?)) voor je uitrekenen.
                          Denk er wel om dat je door deze belastingswijze wel een moment zet over de statiefmast. En daar zijn ze in het algemeen NIET voor ontworpen.
                          Natte vinger daarover: dat kost je al gauw 30-70% van het (volledig vertikale) draagvermogen van zo'n statief.
                          Dus op deze manier kun je in ieder geval vergeten om een 38kg kast op een 50kg statief te hangen. Zoek maar bij de info van de fabrikant.
                          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Jan-Peter
                            • Jan 2001
                            • 311

Rinus alvast bedankt voor het te verrichten rekenwerk.
                            Of het statief het kan houden is dan idd de vraag. De nominale belasting van het statief TE-034 is 100 kg volgens opgave op de site van VMB http://www.vmb.es
                            In het slechtste geval de 30 % is dus 30 kg belasting.
                            Als de armen korter worden, mag de belasting hoger zijn volgens het hefboomprincipe.
                            In vergelijking met de maximale afstand van de vliegstrips (225 mm) zou een armlengte van misschien 27 ~ 30 cm al voldoende zijn ? Als dan het percentage belasting omhoog kan naar 35 ~ 40 % zou het al voldoende zijn. Natuurlijk wel rekening houden met het feit dat de speaker iets schuin moet komen te hangen. Dus is die 30 cm denk ik wel het minimum.

Ik heb de VMB importeur (Fairlight) inmiddels om berekeningsgegevens gevraagd.

Comment

• Jan-Peter
                              • Jan 2001
                              • 311

In het meest makkelijke, maar wel beste alternatief, huur ik twee statieven TE-034 erbij met truss adapter. De twee statieven dichtbij elkaar plaatsen, daartussen dan 2 meter driehoek truss (Prolyte X30D) en met twee steels de speaker ophangen aan de truss.

Fairlight gaat mij nader informeren over een vogelkooi constructie voor de statieven en de luidsprekers.

Comment

Working...