ophangen van doeken in een kerk

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ralph
    Banned
    • Aug 2000
    • 2649

Een tekeing of foto van de situatie zou helpen met het geven van advies.

@showtechniek: geef jij mij de WLL van de ty-wrap, praten we dan verder...

Comment

• Rudy Vorstenbosch
      • Jun 2001
      • 1429

Beste Ralph,

Wederom weer erg kort door de bocht niet?!

Backdrope van 8x5 meter= 40m2
      40m2x500gr= 20Kg

Backdrope afgewerkt met oog om de 25cm
      5 meter/25cm= 20 ogen (ty-wraps)
      20Kg/20 ogen= 1Kg per Ty-Wrap/Oog....

Comment

• KoenB
        • Mar 2003
        • 453

Owkay ik heb het dan maar ff opgezocht.
        En ik heb het hier zwart op wit. Zijn wel maar gegevens van één fabrikant die ik hier post, maar heb vergeleken met andere merken, en het ligt ongeveer in de buurt.
        Ik neem er de grootste en kleinste van de standaard reeks uit en dan krijgen we:

-Lengte 111 mm, breedte 2.4mm, Minimale kracht : 8.1 Kilogram, Max. bundel diameter 25mm

-Lengte 375mm, breedte 7.6mm, Minimale kracht : 54.5 Kilogram, Maximale bundel diameter 102mm

De meest standaard die ik gebruik zitten op 22.7 Kilogram
        Voor alle duidelijkheid (en voor Rinus ) Ik heb het hier over de gewone cable ties die gemaakt zijn in Nylon 66 one-piece moulded en UL approved zijn.

Dus met andere woorden : als men deze getallen als richtlijn zou nemen voor het absolute maximum (waar ze zeker op breken, ook al staat er minimum). Dan kan men nog een mooie veiligheidsfactor inbouwen als men zoals rudy zegt in zijn berekeningen maar ongeveer 1 kilogram per cable tie zou gebruiken.
        Life is a freakshow, I just do the lighting

Comment

• ralph
          Banned
          • Aug 2000
          • 2649

Helder punt...dank voor de moeite met voorrekenen Rudy. Maar dan gaan we geimpregneerde doeken gebruiken aan plastic haakjes?
          Ik wil zeker niet dwarsliggen, ik zie alleen een minpunt in gebruik van die plastic kabel(!) binders.

Comment

• KoenB
            • Mar 2003
            • 453

En waar ligt dan het minpunt? ik zie het echt niet?
            Life is a freakshow, I just do the lighting

Comment

• Rudy Vorstenbosch
              • Jun 2001
              • 1429

Ralph,

Je ziet een "minpunt", wat is de rede dat je die dan niet meteen aangeeft?
              Geef mij eens een situatie-schets waar dit "minpunt" danwel uit blijkt.

Comment

• ralph
                Banned
                • Aug 2000
                • 2649

minpunt lijkt mij de brandveiligheid van zo'n tie-wrap.
                Of jullie moeten zeggen: die is ook bekend...bij mij niet namelijk

Comment

• kokkie
                  • Nov 2003
                  • 1166

Brandveiligheid wil ik het niet echt noemen, maar er zijn wel merken ty-raps die een max. temperatuur aangeven.
                  Ik heb er weleens iets over uitgezocht en van dat merk had je een witte en zwarte uitvoering, waarbij de zwarte een maximale omgevingstemperatuur aankon van 130 graden en de witte dacht ik rond de 80. Overige afmetingen waren hetzelfde en ook de sterkte verschilde niet zoveel. (De prijs wel )Ik zal eens kijken of ik het nog terug kan vinden voor de liefhebbers.
                  Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• Rudy Vorstenbosch
                    • Jun 2001
                    • 1429

Eh nee, dat is in deze niet berekend.
                    Maar daar heb ik wel de nodige informatie over:

http://www.htamericas.com/media/down...of_plastic.pdf - Tech Bulletin - Strength of plastic.

http://www.htamericas.com/media/down...ammability.pdf - Tech Bulletin - Flammability of Plastic.

(bron: HellermannTyton manufacturer of high quality cable ties)

Materials/Applications & Environmental Conditions
                    HellermannTyton has worked very closely with its material suppliers to develop resins that are specifically formulated for cable tie production. Superior quality materials are essential for superior quality cable ties. HellermannTyton has spearheaded material advancements in cable tie manufacturing to assure its customers of the finest quality products.

Nylon 6/6 -general purpose
                    Outdoor applications
                    Chemical resistant applications
                    Flame retardant
                    High temperature
                    __________________________________________________ __________________
                    Wij gebruiken ze niet, maar er zijn toch echt ty-wraps in de handel met toegevoegde metaal legeringen...

Comment

• lucasbakker
                      • Apr 2004
                      • 16

Wij hebben vorige jaar in rotterdam een aantal gordijnen opgehangen met plastic ty-wraps, deze moesten van de brandweer vervangen worden door stalen banden of ketting. Wij konden niet aangeven wat de kwaliteit was van het materiaal en hoeveel hitte het kon weerstaan.
                      Ik weet dat er ty-wraps zijn met een stalen band in het hard van de ty-wrap, deze worden ook gebruikt in de installatietechniek.

Je kan praten als brugman, maar als de brandweer bepaald dat het niet goed is en jij het tegendeel niet kan aantonen, zal je het moeten veranderen anders loop je de kans dat je feest niet doorgaat.

Ik over het ophangen, bevestigen en brandvertragend maken van gordijnen al redelijk veel discussie gehad met de brandweer en heb dit zelden gewonnen.

Lucas Bakker
                      Bezig

Comment

• Rudy Vorstenbosch
                        • Jun 2001
                        • 1429

Zorgen dat je goed beslagen ten ijs gaat Lucas,

Ik heb door de jaren ook al heel wat discussies gehad met brandweer ed.
                        Maar kan nu niet zeggen dat ik direct iets veranderen moest nadat er een controlle geweest was.
                        Afgezien van een bakwagen of agregaat verplaatsen ivm. bellemering van een vluchtweg...

Maar om even de discussie voort te zetten:

De linnen waarmee normaliter alle doeken in des lands zo'n beetje geknoopt worden.
                        Kan iemand me daar op papier van aantonen wat het maximaal toelaatbare gewicht is?
                        En wat de maximaal toelaatbare temperatuur is voordat deze het begeeft?

Comment

• kokkie
                          • Nov 2003
                          • 1166

Normaliter worden er complete backdrops geïmpregneerd, dus inclusief de gordijnlinten en de aangenaaide band. Als je laat impregneren, zorg dan voor een certificaat, doe je het zelf, zorg dan dat je gegevens hebt van het middel dat je gebruikt.

De WLL van een gordijnlint is echter andere koek. ik geloof niet dat die is vastgesteld, maar uitgaande van een backdrop van 6m hoog,met ogen om de 25cm en 500g/m2 is dat 3kg verdeeld over 4 hangpunten is dat 0,75 kg per gordijnlint.
                          Laten we eens gek doen, doek van 20m hoog, weegt dus 10 kg de meter, dat is 2,5kg per oog met een veiligheidsfactor van 8 betekent dat dus een trekkracht van 20kg op een lint. Nou durf ik wel te beweren dat een net lint mijn gewicht wel houd en helaas ben ik boven de 100 kg en dan gebruik je dat lint met knopen ook nog dubbel (zit helaas natuurlijk wel met een lusje door het oog, maar ik denk dat de factor 1,5 wel mag worden gebruikt) De backdrop daarentegen zal vermoedelijk onder de band afscheuren als ik er in ga hangen, terwijl we aan het gordijnlintje 12,5kg x 4 ogen x factor 1,5 \ 0,5kg is een doek van 150 meter hoog.

[off topic]
                          Maar hoe hangen jullie je backdrops op:
                          1. gordijnlint met veterstrik
                          2. gordijnlint met 'theaterknoop' (de halve lus die zichzelf afklemt)
                          3. gordijnhaken
                          4. ty-raps
                          of (ik heb het helaas gezien dus zet ze er maar bij)
                          5. gaffa
                          6. marktklemmen

[/off topic]
                          Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5429

en zet daar dan ook maar bij:
                            7. spanfixen
                            8. schoenveter-touwtjes
                            9. tacker-nietjes

en met die "theaterknoop"
                            bedoel je toch niet een mastworp met 'snellos-lus-slipsteek' he?
                            zoek eens op www.real-knots.com
                            misschien staat ie erbij............
                            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• kokkie
                              • Nov 2003
                              • 1166

citaat:Geplaatst door rinus bakker

en met die "theaterknoop" bedoel je toch niet een mastworp met 'snellos-lus-slipsteek' he?
                              Ja die bedoel ik wel volgens mij. Maar ik kan hem zelf niet, dus zolang
                              niemand hem voordoet (en daar vraag ik niet om dus het zal nog wel ff duren) gebruik ik gewoon de schoenveterstrik.
                              Ik heb dan (nog, staat nog wel op het verlanglijstje) wel geen riggingcertificaat, mijn schoenveterdiploma heb ik in de eerste klas van de lagere school gehaald

Comment

• rinus bakker
                                • Mar 2002
                                • 5429

citaat:Geplaatst door kokkie
                                mijn schoenveterdiploma heb ik in de eerste klas van de lagere school gehaald
                                dan is ie inmiddels vast al verlopen,
                                met al die nieuwe technische ontwikkelingen van tegenwoordig!
                                een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

Working...