Weer een gebroken truss!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

neem je wel een fruitmandje mee.....

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5430

Een hoop twijfelachtigs van Stacco, dat is inmiddels wel duidelijk.
      Een compleet mastergrid van Stacco driehoektruss, waarvan 1 trussdeel gebroken is, tijdens het safen, nadat het hele systeem er al twee uur aan had gehangen.
      Misschien is de rigger (zijn naam ken ik inmiddels, en het is in elk geval niet 'Chris') die daar op dat moment bezig was net "de druppel van de emmer" geweest voor die truss.
      Hij is volgens zeggen inmiddels alweer uit het ziekenhuis, dus dat is in elk geval een goed teken.
      Wordt vervolgd.

11 april:
      Van de site van Rieu wordt je ook niks wijzer....
      niet eens vermelding van het feit dat
      de geplande show op 2 april in het Parc des Expositions in Tours
      'door technische omstandigheden' (ofzoiets) was gecancelled.
      In de trant van: "Wat niet geweest is, is ook nooit gebeurd"
      De schade volgens Joop is tenminste:
      2/3 van de truss van Rieu
      1 kant van de PA
      8 moving lights

En dan natuurlijk aardig wat van de Stacco-trussen krom, geknikt, verbogen enz.
      En mogelijk even fors overbelast geweest - maar nog net niet gebroken.
      Alleen is alumnium het soort van metaal dat dit zich soort dingen herinnert: het heeft een cumulatieve vermoeiings-historie.
      Elke belasting - hoe miniem ook - wordt als het ware opgeslagen, iets wat niet gebeurt bij staal.
      In het geval van staal is er een 'vermoeiingsdrempel': onder bepaalde spanningen (ik meen iets van 25-30% van de vloeigrens, maar weet die waarde niet uit mijn hoofd) is er geen invloed op het vermoeings-gedrag.
      Uit beproevingen met staalkabel-eindverbindingen blijkt echter wel dat bij 30% van de breuksterkte al vermoeingseffect voorkomt.
      Staalconstructeurs praten over vermoeiing in termen van tientallen miljoenen belastingswisselingen (maar dan ook de hele kleintjes). Hijsboeren hebben het over vermoeiing in staal over aantallen van enkele tienduizenden belastingswisselingen.
      Overigens geldt dat in beide gevallen NIET voor RoestVastStaal, want dat is wel veel vermoeiingsgevoeliger.

Sectoren die met aluminium werken - dat aan duidelijke vermoeingseffecten onderhevig is - zijn:
      - offshore (=bijvoorbeeld helicopterplatforms op booreilanden)
      - scheeps(jachten-)bouw,
      - hijsboeren in de entertainment (=trussbouwers),
      - vliegtuigbouwers,
      1 x raden waar de onderzoeksbudgetten veruit het laagst zijn
      Wordt vervolgd....
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• fredjuhh
        • Sep 2002
        • 215

je vergeet bij de sectoren nog de fiets industrie daar heb ik ook genoeg voorbeelden van gezien, aangezien ik ook bij een fietsenmaker werk. Daar blijkt IDD ook nog eens goed hoe gevoelig aluminium kan zijn. Vaak ook omdat fabrikanten tot het uiterste qua lichtgewicht gaan.
        ---hier staat nix--->

Comment

• speakerfreak
          • May 2002
          • 1446

hmmmz niet helemaal met licht en geluid, maar met me brommer (senda sm) heeft ook alu velge, die dus rond de 350euro perstuk kosten, ex. spaken enz. en een andere gozer die dus ook in zon brommer een slag in ze wiel had gerede, en het slag was er dus haast niet uit te halen omdat het alu was...
          Derbi Gpr Project aan de gang

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5430

citaat:Geplaatst door fredjuhh

je vergeet bij de sectoren nog de fiets industrie daar heb ik ook genoeg voorbeelden van gezien, aangezien ik ook bij een fietsenmaker werk. Daar blijkt IDD ook nog eens goed hoe gevoelig aluminium kan zijn. Vaak ook omdat fabrikanten tot het uiterste qua lichtgewicht gaan.
            [:I] oeps - absoluut vergeten,
            en terwijl daar zeker veel onderzoek is verricht - en daar ook voor het eerst over het "het vermoeingsgeheugen" van aluminium las.
            Want dat heb ik nog nooit (in de afgelopen ruim 20 jaar dat ik me in de materie tracht te verdiepen) ergens van ook maar 1 alufabrikant van truss mogen vernemen....
            Bij 'hobbelende' fietsen is de trillingsfrequentie natuurlijk hoger, maar qua rekenen met grensspanningen en veiligheidsfactoren verschillen de fietsboeren niet teveel van de trussboeren vermoed ik zo.
            Alleen kunnen fietsen dan binnen 1 jaar al de geest geven (en dat wordt dus meteen tot de bodem uitgezocht) en duurt het bij truss pakweg 10 jaar, maar dat ligt in beide gevallen aan de intensiteit van het belasten.
            En de boodschap blijft aldus:
            wees terughoudend met je truss!

Comment

• G-LiTe
              • Apr 2004
              • 196

Rinus,

Wat betreft je onderzoeksbudgetten en sectoren. Er is wel degelijk ruim onderzoek gedaan naar Aluminium vakwerken (ik heb zelf nog enkele Prolyte trussdelen op de TU-Delft weten passeren), maar het probleem ligt niet daar.
              Ooit gehoord van een een zelfbouw Brugbouwpakket, of een klus je eigen vliegtuig in elkaar.
              Al de andere door jou vermelde sectoren hebben een meer 'afgelijnd' eindproduct, wat hun in staat stelt om concreter te calculeren en te publiceren. Als de vermoeiingscycli op bvb een X30D truss gaat beschouwen, dan moet je een tabel gaan bijhouden van welke kant van de truss je waar wanneer boven hebt gehad en cetera. Allemaal fijn en wel ..maar 85% van alle trussgebruikers heeft hier geen behoefte aan.
              En idd. die andere 20% zal zelf genoeg inzicht moeten verschaffen in het gebruik en omgaan met trussen.

Wat het Aquilera-incident betreft. Idd. hoor je weinig, maar dat is vooral te weiten aan de complexe Amerikaanse 'claim - wetgeving' en de verschillende partijen die betrokken waren bij het incident.
              De best 'educated' guess die ik zelf heb gekregen van betrokken mensen is dat het 'bumpen' van de videowall het bezwijken van het moedergrid tot gevolg had. Vast ergens iets wat fout gegaan is bij het locaal inleiden van puntlasten.

G-LiTe
              Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen

Comment

• Contour
                • Feb 2001
                • 1018

Hmmm,

Staalkabel is iets heel anders dan een stuk massief staal!

Staalkabel wordt gemaakt door een draad vele malen dunner te trekken waardoor er een 'verstevigings' effect optreedt. Daarmee wordt de toelaatbare belasting (N/mm2) een fors stuk hoger en het vermoeiingsgedrag ook.

MVG Contour

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5430

Hallo G-Lite,
                  Er zijn wel degelijk zelfbouw vliegtuigpakketten op de markt, maar in dit postzegellandje (met een zelfstandig bestuurorgaan voor ..., een stichting ter bevordering van ...., een landelijk coordinatiecentrum ...., en een afdeling tenminste drie Ministeries voor .... en belastingheffing over elke denkbare Natte Scheet) worden er niet zoveel van verkocht.
                  En je hoeft als gebruiker natuurlijk niet te onderzoeken (oa. de vermoeiingseigenschappen) wat formeel wettelijk = zodra truss als hijsgereedschap wordt beschouwd - valt het onder de MachineRichtlijn, aan de fabrikant is opgedragen.
                  ... geen behoefte aan? ....
                  Vul in dat kader ook eens in: - bromfietshelmen? - autogordels? - snelheidsverboden? - drankverbod aan minderjarigen? - maximumpromilages achter het stuur? - rookverbod in openbare ruimtes? - belasting betalen? - ziektegeld? - WW-uitkering? - NEN 1010? - veilig voedsel? - beursfraudeurs? - politie? - onderwijsvernieuwing?

En 2 Contour,
                  die constatering aangaande staalkabel ken ik ook, maar nu de conclusie van jou?
                  Enne.... kun je die dan ook kwantificeren.
                  Ik denk onmiddelijk met je mee als je zegt dat het voor aluminium truss dus veel minder is!

Comment

• G-LiTe
                    • Apr 2004
                    • 196

Rinus,

Met de uitdrukking 'geen behoefte aan' bedoelde ik geenszins de maatschappelijke verantwoorde zijde van het gebruik.
                    a. Ja, er bestaan zelfbouwvliegtuigen, heb er in mijn studietijd nog zelf eentje helpen bouwen.
                    b. Iedereen die zelf op een proefbank vermoeiingscycli getest heeft kent de oneindige invloed van verschillende parameters op het vemoeiingsgedrag van metalen en in het bijzonder aluminium. Aluminium heeft een uitgesproken 'spanningsmemory'. Kortom, even van de practische kant bekeken: als men trussen zou gaan uitrusten met een handleiding: zus en zo omgaan met vermoeiing, dan denk ik dat 60 tot 75% van de trussgebruikers door de bomen het bos niet meer ziet. Nu sta ik zelf in mijn omgeving eerder bekend als een pessimist dan een optimist. EEn van mijn favouriete uitspraken op dat vlak is altijd: 'Ik bleit liever op voorhand dan achteraf', maar ik denk dat we toch wel wat realiteitszin moeten blijven houden.

Ja, trussen hebben te lijden aan vermoeiing, maar het procentueel bezwijken van trussen op wereldvlak tgv. vermoeiing vergeleken met het gebruik van trussen is een zeer kleine scheet.
                    In mijn 12 jaar ervaring in deze sector heb ik al heel wat trussen weten bezwijken, gelukkig vaak zonder enig letsel of grote materiele schade. 90% van die bezijkingen was te wijten aan slecht mechanisch inzicht van de gebruikers, het onjuist inleiden van locale puntlasten in een trussdeel, slechte lassen op trussen van goedkoper fabricaat.

G-LiTe

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5430

Gallo Geert,
                      Gelukkig een GelijkGestemde Geest...
                      Natuurlijk is van de reeks van maatschappelijke 'kwalen' er het nodige niet helemaal vergelijkbaar,
                      ..... maar als we dit een professioneel forum (mogen) noemen, dan zijn bijdragen als die van jou en mij - en alle anderen die bereid zijn een bovengemiddelde kennis van een of ander onderwerp te delen met anderen, die hier juist belangstelling voor mochten hebben - nou net de meerwaarde die dit forum heeft boven de vele gezellige keuvel-en-kwezel-maar-raak-want-het-moet-vooral-gezellig-zijn forums...
                      Ik zeg niet dat men aluminium truss moet gaan mijden - integendeel, maar ik zeg dat men er voorzichtig mee moet zijn, en dat in Europees verband de rekenregels voor hijsmaterialen zouden moeten worden gevolg ipv die voor bouwmaterialen in het algemeen.
                      Duidelijker zo?

Comment

• G-LiTe
                        • Apr 2004
                        • 196

Rinus,

Zeer duidelijk en zeker gelijkgestemd.

Sensibiliseren van gebruikers dmv. duidelijke voorbeelden lijkt me voorlopig the way to go.
                        Het is vaak frusterend om in de dagelijkse praktijk vaak te moeten opboksen tegen argumenteringen als: "We doen het al vijf jaar zo, en het is nooit fout gegaan" of "Vroeger hingen we er nog meer aan".

Recentelijk pleeg ik dan te antwoorden met: 'De Egyptenaren hebben eeuwen lang piramides gebouwd op basis van mankracht en simpele werktijgen, dat werkte ook. Toch gebruiken we nu hijskranen, accept evolution'

Geert.

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5430

IDD,
                          tenslotte zitten we ook niet meer in een tredmolen om onze stroom op te wekken.

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5430

Inmiddels heb ik Martijn gesproken,
                            afgezien van de ritssluitingen in z'n voorhoofd en elleboog gaat het redelijk goed met hem.
                            Maar de vraag is wel of zijn arm na de gebroken elleboog ooit weer volledig 100% gestrekt kan worden.
                            Zoiets heet blijvend letsel, en dat is voor een rigger al helemaal ruk.

En het verhaal over het ongeluk klonk allemaal erg "Stacco-Franse slag".
                            Helaas mogen er nog steeds geen foto's worden vrijgegeven. Voor zover je uberhaupt wijs kunt worden uit de truss-mikado op de plaatjes die ik zag.

Comment

• MeElmo
                              • Aug 2003
                              • 45

ik heb er al foto's van gezien... en best zootje.... en de PA heeft de rigger ook net gemist.. ik zal eens kijken of ik wat van die foto's te pakken kan krijgen.
                              SHA\'MON..... auw..

Comment

• rinus bakker
                                • Mar 2002
                                • 5430

toevallig heb ik gisteren ook wat gezien op www.roadie.net
                                van weinig commentaar voorzien, maar ze zijn duidelijk genoeg.
                                ik weet niet meer of dat dezelfde foto's waren die Martijn had.
                                chaos is en blijft uit alle hoeken altijd chaos.
                                overigens heb ik steeds meer de indruk dat "de Stacco's" het geheel verkeerd berekend hebben want die beruchte truss van mastergrid hing aan 3 x 1 tonners, terwijl de PA-punten meer dan een ton waren. Kiele-kiele-rigging zogezegd.

Comment

Working...