Weer een gebroken truss!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

Weer een gebroken truss!

Van Stacco deze keer.
    Ik hoorde eergister dat bij het opbouwen van het PA voor Andre Rieu ergens in Frankrijk er een Staccotruss gebroken is van een mastergrid waaraan een kant van het PA gevlogen moets worden.
    De riggers hadden hun plot doorgegeven aan de local promotor en het was goedgekeurd door Stacco, die ter plaatse een paar mastergrids hadden gehangen.
    Aan één kant niks aan de hand, aan de andere wel: een koppeling aan de onderzijde van de driehoektruss brak en de zooi stortte een stuk naar beneden.
    De rigger die er op dat moment op zat viel een stuk mee, maar viel er niet verder. Wel brak hij een bot in zijn arm en liep een paar fikse snedes op. Is inmiddels weer in Nederland.
    Verdere details heb ik nog niet.
    Maar de waarschuwings is zoals altijd:
    De aluminium trussen blijken en blijven de zwakste schakel in de keten!
    Het wordt misschien eens tijd dat we die stupide rekenfactor van 1,5 gaan verlaten en de Euronorm voor hijsbalken ook in onze sector durven gaan toepassen.
    Dat is berekenen en testen met een factor 2 zonder vervorming en zonder mensen eronder.
    En dus berekenen en testen met een factor 4 (!) als we er mensen onder willen toelaten.
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • test12
    • Jan 2003
    • 901

Dacht in eerste instancie dat het ging om een 1 april grap.
    Wat ons berijkt heeft is dat de dak contructie boven het grid het
    begeven had. Waardoor het mastergrid schade opliep en naar beneden kwam.

Heb onwetend betreffende menselijk letsel geen posting geplaatst.

m.v.g. Herman

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5430

Hallo test12,
      ik heb het van Diter Toprek en Joop v Heiligenberg.
      Joop had een tour-rigger op die klus zitten (de naam daarvan ken ik niet-, en daar heb ik een tijd mee aan de telefoon gehangen.
      Dat van dat dak is voor mij nieuw. Wie zijn jouw bronnen?
      Overigens is het ook bij Stacco niet voor heteerst dat zoiets gebeurd.

Comment

• test12
        • Jan 2003
        • 901

Rinus ik heb de informatie van iemand en z'n baas heeft nu heel wat kapotte MH. Hun materiaal was door de val meegenomen. Informatie en tijdstip was denk ik, hoe zeg je dat, erg prematuur. Jou bron en informatie lijken mij zonder meer betrouwbaarder. Ons is het gezegd / opgegeven als argument voor het verplaatsen van een afspraak.

m.v.g. Herman

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

Hallo Herman,
          om ongelukken te voorkomen moet je zorgen dat je weet wat er precies misging.
          We proberen dus door de mistige informatie heen te werken:
          1.
          Er was een mastergrid nodig voor die show. Dat is meestal in het geval dat er geen tijd (of geld) is voor een volledige pre-rig.
          Een mastegrid is een zware/grote (truss-)constructie die aan een beperkt aantal relatief zwaarbelaste takels of lieren hangt, en waaraan een veel groter aantal lichter belaste takel kunnen worden opgehangen - meestal op vloerniveau. Als de show-takels gehangen zijn wordt het mastergrid opgetrokken, en daarna worden de show-belastingen (geluid, licht enz) aangebracht
          2.
          Aan het mastergrid hing zowel ook hier dus zowel licht als geluid.
          3.
          In het mastergrid is ter hoogte van een PA-ophangpunt een zwarte Stacco-driehoektruss** gebroken.
          ** mogelijk het type zoals nagemaakt van de aloude TAS-stage trussen van Mike Crisp, met de zware mes-vork koppelingen .
          4.
          Er is een set PA, een set licht en een daarbij behorende truss gevallen.
          5.
          Er is persoon (behoorlijk) gewond geraakt, die zich tijdens het bouwen op hoogte bevond.
          a. Waar zat hij preies? - op de mastergrid? - op de PA? b. wat deed hij daar op dat moment voor werk?
          6.
          De show is gecancelled. "Sometimes the show can't go on!"

Onderzoek van ongelukken is heel normaal in de luchtvaart, offshore, petrochemie en proces-industrien.
          Minder fanatiek gebeurt het in bijv. de bouw, gezondheidszorg of wegtransport
          en helaas:
          Dit principe wordt vrijwel volkomen genegeerd in de entertainmenttechniek.

Het zal voortkomen uit de neiging die er al eeuwen bestond in het circus en het theater:
          Ongeluk gebeurd? Shit!
          Zo gauw mogelijk opruimen. Het voordoek moet om 8 uur open! "No show = no doe".
          En als er dan eenmaal is opgeruimd, en de show ging dan toch weer zonder al te grote ellende, is de opluchting groot.
          En is de neiging ook erg groot om dan verder maar niet al teveel meer over het ongeluk te praten.
          Het brengt wel met zich mee dat dezelfde soort gevaren telkens weer de kop op zullen steken. Maar dan elke keer net weer even anders en meestal niet meer bij de oorspronkelijke betrokkenen; die hebben hun lesje wel geleerd.
          Als sector kom je zo echter geen stap verder.
          En de verzekeraars zullen steeds minder geneigd zijn deze cowboy-mentaliteit (Let wel: van ouds her was die er ook al in de circussen en het theater!) ook met voor ons aanvaardbare premies af te dekken.

Hoewel ik eigenlijk nog maar amper iets weet, heb ik al wel één conclusie getrokken:
          Er was een truss-deel bij de koppeling gebroken.

Comment

• Rudy Vorstenbosch
            • Jun 2001
            • 1429

Rieu heeft/(had ) toch zijn eigen licht-rigging set?

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

Hallo Rudy,
              das een beetje vreemde reactie.
              Maar ook al heb je je eigen rigging.. als je in een kwa rigging lastige hal komt, dan laat je ofwel een pre-rig doen, of je laat een mastergrid aan brengen.
              Of snap ik de humor van jouw grap (?) niet?

Comment

• timescape
                • Oct 2002
                • 328

Rinus,
                heb er lang over getwijfeld, omdat ik van mening ben dat je erg veel verstand hebt van allerlei door jou besproken zaken, en zo'n beetje alles wat onder de verzamelnaam "rigging" valt. Ook heb ik vaak aandacht voor je antwoorden, en ben van mening dat ik hierover nooit hoef te twijfelen qua betrouwbaarheid en juistheid.

Echter: Volgens mij (correct me if I'm wrong), begin je nu gewoon een hoop discussies (ik noem ook een "zwarte truss" en "zelf gemaakte beugels en klemmen") om te laten zien hoeveel je er wel niet vanaf weet. Tevens valt het mij op dat de laatste tijd nogal wat bedrijven door jou genoemd worden, die niet volgens regels e.d. zouden werken. (meestal genoemd : "zwart maken") Nu is mijn vraag, is dit alles echt nodig ?

Ow, en dan dit nog:
                citaat:Geplaatst door rinus bakker
                Of snap ik de humor van jouw grap (?) niet?
                Over ernstige zaken worden uiteindelijk altijd grappen gemaakt, er zijn ernstigere zaken niet ? Tenslotte is een van jou favoriete links ook "craneaccidents.com". Ben jij dan gelijk een ramptoerist ? Denk het niet, maar vind het wel "leuk" om te zien. Ach ja...

Tenslotte: Beschouw dit alsjeblieft niet als een persoonlijke aanval, maar dit is gewoon wat als eerste in mij opkwam na het lezen van de door jou gestartte topics. En nogmaals; ik respecteer nog steeds al je kennis en leerzame antwoorden.

Met vriendelijke groet,
                Jeroen

Comment

• test12
                  • Jan 2003
                  • 901

citaat:Geplaatst door Showtechniek

Rieu heeft/(had ) toch zijn eigen licht-rigging set?
                  Eigen?, lees Martin Rental?
                  100% ben ik niet........ (100%?) laten wij het bij het statement houden en niet mijn persoonlijke gesteldheid.

m.v.g. Herman

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

Hallo Jeroen,
                    een (beetje(?)) azijnpisser ben ik natuurlijk wel, geef ik zonder mer toe.
                    En misschien moet je dat ook wel zijn om je ergens in vast te bijten.
                    Laisser faire werkt namelijk niet zo.
                    Maar soms komen dingen zomaar in me op door de omstandigheden.
                    Die eigen beugels enzo kwamen boven toen ik in een paar maanden tijd tot twee keer toe zag dat ze werden gebruikt om in showrooms trussen mee op te hangen. En dat aan die trussen vervolgens weer een hele vracht aan demo-spots hjingen.
                    Mensen hebben soms gewoon geen idee waar ze mee bezig zijn. In plaats van individueel mensen/bedrijven erop te wijzen, kun het ook via dit forum breder aanhangig gemaakt worden.

Toen ik aan de telefoon hing over dat Rieu-ongeluk hoorde dat die truss zwart was, en toe schoten er plotseling twee voorgaande ongelukken met (zwarte) Stacco-trussen door mijn hoofd, en iets soortgelijks met een zwarte TTR-truss dat ik ooit uit de VS heb gehoord.
                    Rocky Paulsen vertelde me dat ze bij Stage Rigging Inc. de zwarte TTR-truss destijds een keer per jaar lieten kaalmaken bij de lassen, om ze met een loep te kunnen controleren op (haar-)scheurtjes en vervorming.
                    Vandaar mijn waarschuwing gesteld als een vraag. Anders zou er een forum-onderdeel moeten komen met een titel als: waarschuwing!
                    Natuurlijk is niet alle oude of zwarte truss per definitie onbetrouwbaar, maar ik hoop mensen alerter te maken op wat ze in hun bestand hebben cq waar ze mee (moeten) werken.
                    Dat van die kennis-show-off is natuurlijk je reinste l*lkoek.
                    Ik hoop dat je van mij wilt aannemen dat ik daar echt niet zo op zit te wachten.
                    Bedrijven die ik afzeiken zou? Naam en paard graag. Hoeveel tel je er?
                    En tel je dan ook even de bedrijven die (indirect, want ik ben niet zo'n schouderklopper) complimenten krijgen.
                    Nogmaals het 'slijmen, stroop smeren en kwijlen' doen ze maar in Den Haag of in het Gooi.
                    Ik wil iedereen opp elk moment recht in de ogen kunnen kijken... "for better & for worse".

Die grap van Rudy snapte ik gewoon niet.
                    Ik heb zeker geen gebrek aan zieke humor, dus kan ook aangenaam lachen om de craneaccidents (leedvermaak enz.). Niets menselijks is mij vreemd.
                    Maar soms zit ik ook echt te rillen of misselijk te wezen als ik over die erge ongelukken en de erbij betrokkenen nadenk.
                    Aguilera (niet het meisje, maar de crash-truss) zit bij mij al sinds augustus op mijn 21" scherm, en zit ik er nog regelmatig naar te staren, en me af te vragen hoe en waarom.
                    Uit de VS hoor ik niet zoveel - de doofpot werkt daar in verband met de schade-claims en de advocaten-cultuur.

Misschien dat ik dingen anders moet aankaarten of formuleren, maar geld voor een ghost-writer heb ik (nog even) niet....
                    groeten
                    Rinus

Comment

• shure-fan
                      • Sep 2003
                      • 1046

en die gast die naar beneden is gepleurd ligt hier in sneek in het ziekenhuis (broer van een bekende van me)
                      Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• AJB
                        • Jul 2003
                        • 2289

Toch niet Chris ???!
                        If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                        ------------------------------------------------
                        Arvid Buit
                        Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• timescape
                          • Oct 2002
                          • 328

@ Rinus : fair enough...

Comment

• shure-fan
                            • Sep 2003
                            • 1046

@ ajb: moet ik even navragen...
                            Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5430

ik heb verder niks meer gehoord van Joop
                              (dat was overigens niet de afspraak)
                              maar hoor wel allerlei andere verhalen.
                              De mastergrid zou alleen maar een hulptruss geweest zijn.
                              Dat was de info die GertJan had, en hij had gehoord dat het een vierkante truss was die zou zijn bezweken.........
                              Kortom: speculeren laten we verder maar aan de handelaren op de beurs.
                              @Shure-fan
                              Maar als die rigger een naam heeft (vast wel) en je wilt die niet op het forum kwijt. Doe me een lol, mail het mij even, dan ga ik hem opzoeken - als ie dat wil.
                              Drachten-Sneek is geen wereldafstand, en er is maar een echte bron die weet van de hoed en de rand.

Comment

Working...