Milos verdient Plagiaatprijs

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5429

Milos verdient Plagiaatprijs

Net op de Prolyte site gelezen:
    Een tjechische truss-fabrikant (HH, drie keer raden) heeft uit handen van een een of andere Duitse industrieel-ontwerpersvereniging een
    Plagiarius-award 2004 gekregen voor het plagieeren van Prolyte truss.
    Niks nieuws onder de zon wat mij betreft, maar wel leuk om het ook eens van objectieve buitenstaanders te horen. [8D]
    Of Prolyte hier wat mee opschiet weet ik niet, maar in elk geval moeten die eikels in Tjechie zich nu de ogen uit hun kop schamen.
    Hebben ze geen tijd voor want zodra Tjechie in de EU komt, moeten ze hun fabriek waarschijnlijk naar de Oekranine verplaatsen om buiten de invloed van de EU-regelgeving op dit gebied te blijven. [|)]
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • Upgrading your system
    • May 2003
    • 1684

ha Rinus.

Je moet maar zo denken, beter goed gestolen dan slecht bedacht.
    Wat betreft Prolyte, ik heb het stukje niet gelezen maar het lijkt me toch niet handig dit over je concurent(voor zover milos een concurent is natuurlijk) te schrijven.
    Ze vestigen de aandacht dan wel erg op een goedkoper merk en hoewel de proffesionele(re) rigger altijd wel prolyte boven Milos zal verkiezen vraag ik me af of dit handig is.
    Ik weet het niet hoor, ik veronderstel het alleen, maar of slapende honden wakkermaken nou zo goed is?? zeker met zo iets, het betekend dat Prolyte en Milos toch wel erg op elkaar lijken.
    Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• test12
      • Jan 2003
      • 901

Denk dat het voor en nadelen heeft om het te vermelden.
      In de praktijk kiest iemand ergens tussen het goedkoopste en het beste.
      Daar kan Prolyte niet veel aan veranderen. Wel is nu aangetoond dat het de moeite van namaken waard is en of de copy echt gelijk is aan het origineel daar heb je geen zekerheid over. En als Prolyte het zelf niet vermeld, doen wij of anderen dat wel voor hun.

Btw. Als ik 1 Euro meer uitgeef ga ik toch zorgen dat ik er 2 meer ontvang.
      Dan is duurkoop toch goedkoop.

m.v.g. Herman

Comment

• bewap
        • Jun 2002
        • 239

Ik denk dat als mensen Prolyte kennen en ze kennen hun kwaliteit dat ze ook wel de budgetmerken kennen. Dus hun keuze voor Prolyte zal waarschijnlijk al van te voren zijn gemaakt na een overweging tussen de prijs en de kwaliteit en dit artikel zal volgens mij alleen maar een bevestiging zijn van hun overweging. Dus ik denk dat het voor Prolyte geen klantenverlies tot gevolg zal hebben.

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5429

citaat:Geplaatst door Upgrading your system
          ... beter goed gestolen dan slecht bedacht ....
          Dat blijft voor mij de meest misselijk makende stelling van de afgelopen 2437 jaar.
          "Gij zult niet stelen" dateert van net iets eerder,
          en is wat mij betreft een stuk meer waardevol.

Comment

• jurjen_barel
            • Jun 2003
            • 3148

citaat:Geplaatst door rinus bakker
            citaat:Geplaatst door Upgrading your system...
            beter goed gestolen dan slecht bedacht ....
            "Gij zult niet stelen" dateert van net iets eerder,
            en is wat mij betreft een stuk meer waardevol.
            Sorry, maar dit forum wordt niet door de kerk beheerd

Als ik kijk naar veiligheid lijkt me goed gejat beter dan slecht bedacht. Je zal maar een keer zelf een constructie bedenken die het na een paar uur boven publiek begeeft. Dan zitten je te denken: "Had k t nou toch maar gejat"

Comment

• tomv
              • Jun 2003
              • 331

Dat is dan toch een teken dat je er niks (of weinig) vanaf wist.

En als je ergens niet veel (of niks) vanaf weet kan je:
              => Er niks mee te maken hebben
              => Er eerst genoeg over leren zodat zoiets niet kan gebeuren.

Dus wat rinus zegt over jatten heeft hij in mijn ogen volledig gelijk in
              Tom

Comment

• jurjen_barel
                • Jun 2003
                • 3148

Ben ik het ook wel weer mee eens, maar aangezien ze toch eigenwijs zijn en op deze manier geld willen verdienen... Je kan ze moeilijk tegenhouden, ze zullen het toch wel doen. Zo'n Plagiaatprijs is wel ff een wakkerschuddertje voor ze, maar volgens mij dommelen ze meteen weer in. Jammer, maar helaas!

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5429

citaat:Geplaatst door tomv
                  Dus wat rinus zegt over jatten heeft hij in mijn ogen volledig gelijk in
                  Thanks Tomv [:I][^]

Comment

• tomv
                    • Jun 2003
                    • 331

geen dank rinus.

Je had en hebt gelijk en dat mag gezegd worden vind ik
                    Tom

Comment

• Upgrading your system
                      • May 2003
                      • 1684

Zeg rinus, Ik praat het echt niet goed hoor, begrijp me niet verkeerd.
                      Wat ik alleen probeer te zeggen is dat een bedrijf dat iets namaakt van een ander bedrijf
                      en een ontwerp overneemt daar niet op zo'n manier op aangekeken moet gaan worden. DWZ. Alle truss lijkt op elkaar. Eurotruss, tomcat en prolyte, verschillen wel maar is in grove lijnen toch hetzelfde idee. Waarom daagt dit elkaar niet uit??
                      Dit praat deze plagiaat nog niet goed, dat zeker niet en zeker niet wanneer deze niet aan de eisen voldoen.
                      Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5429

Alle truss lijkt op elkaar. Eurotruss, tomcat en prolyte, verschillen wel maar is in grove lijnen toch hetzelfde idee. Waarom daagt dit elkaar niet uit??
                        Dat is dus in een woord dom gelul van iemand die niet weet waar hij naar kijkt.

Alle auto's lijken ook op elkaar als je zo begint te lullen.
                        Maar heb niet het lef om een Mercedes letterlijk na te bouwen, dat hebben ze bij "Lexus" wel uit hun hoofd gelaten... ook al zijn ze wel 'geinspireerd'.
                        Dus ofwel je leert eerst kijken (ik zeg ook niet dat al die MH's en spiegelspots in grove lijnen hetzelfde zijn, ook al lijkt het bij mijn eerste indruk wel zo) ofwel je je moet gewoon dit soort dingen niet beweren.
                        Krijg ik gelijk VaryLight, HiEnd, Martjin, KleiPekkie, Koeimart en al die ander andere 'zenuwe-lampen-bouwers' over me heen rollen).
                        1. Leren kijken
                        2. Leren praten
                        3. Leren argumenteren

Comment

• Upgrading your system
                          • May 2003
                          • 1684

Ja, rinus,
                          Maar als we zo beginnen, 1 iemand is toch echt begonnen met bouwen en bedenken van de AUTO. Dan heb ik het niet over:lexus, mercedes, fiat of lada maar puur de auto. dat zou betekenen dat ieder automerk plaggiaat pleegt behalve het bedrijf dat van de uitvinder is.

Dat geld ook voor truss, iemand heeft het bedacht, en hierop zijn vele soorten en maten bedacht (als iemand het weet ben jij het).
                          Ik weet lang zoveel niet van truss als jij maar je bent toch wel met me eens dat ieder merk dat haar producten dan truss zou noemen plaggiaat zou plegen (strikt gezien dan).
                          Natuurlijk verschillen alle merken maar dat ontken ik ook niet.
                          maar iemand heeft het fenomeen bedacht. en daarop zijn verschillende slimmerikken geweest die dit hebben uitgebouwd

Verder, Rinus, ik wil hier echt niet over gaan strijden want dat vind ik het ook niet waard. betekend ook niet dat ik vind dat de gelijk hebt in je inleiding

Comment

• Kevin_DM
                            • May 2003
                            • 577

Ik volg hier toch ook Rinus z'n beweringen op. Want wat kan hiervan het gevolg op lange termijn zijn ? Fabrikant A ontwerpt, steekt geld in de ontwikkeling, berekeningen, testen etc, en als dit op punt staat wordt het produkt pas in de verhuur/ verkoop geplaatst.

Gevolg-> fabrikant A moet z'n produktiekosten van z'n produkt terug verdienen, EN ook z'n ontwikkeling, berekeningen, etc....
                            Fabrikant B kopieert dit en moet enkel z'n produktiekosten terug verdienen, de rest heeft ie gewoon gepikt.

Trek deze lijn dan door en wat zien we dan: stilaan beginnen alle copy-merken dit na te bouwen, maar uiteraard niet met de strenge veiligheidseisen die A aan z'n produkt stelt.

Hierdoor creëeren we een dubbele verliessituatie, ten eerste voor de markt, waar een aantal onveilige produkten verkocht worden, en ten tweede naar fabrikant A, die er studies, berekeningen, testen etc insteekt om innovatief en vernieuwend te zijn maar er de vruchten niet van kan plukken omdat "copycats" alles schaamteloos kopiëren.

Ps.Waarbij we op Stageco trouwens ook al jaren met dit fenomeen te maken hebben, dat alles wat door ons ontwikkeld wordt en een commercieel succes blijkt te zijn, schaamteloos gekopieerd wordt door onze concurrenten.
                            Zelfde met de verhuur van licht & geluid, heb ik al meer dan eens meegemaakt dat we naar een klant toe een offerte met wysiwyg ed maken, job uiteindelijk niet binnenhalen en dan zien dat een collega uiteindelijk ons plan heeft opgebouwd, maar aan 2/3 van de prijs (uiteraard zonder vergoeding voor het creatieve werk, uittekenen van wysiwyg en berekenen van lasten etc...), waarbij er 'onder het motto kosten besparend' andere materialen gebruikt worden dan als in onze berekeningen (4-kant ipv 3-hoek truss bv), maar naar de klant toe wel uitpakken 'wij doen het toch 30% goedkoper en dan heb je hetzelfde'.

Dan heb ik toch wel grote vragen bij "goed gestolen is beter dan slecht bedacht", dit werkt niet alleen negatief voor de veiligheid en betrouwbaarheid, maar ook voor de fabrikanten/ verhuurders die het wel allemaal reglementair, innovatief en vooruitstrevend willen doen.

-> NB. Zo hebben wij een type standaardpodium (30m * 10m overdekt) wat al meer dan 10 jaar vrij succesvol in de verhuur zit, dat een aantal jaar geleden door onze concurrenten tot op het boutje na identiek gecopieerd is, waarbij er zelfs een aantal tussenspanten gekopieerd zijn die zelfs geen enkele functie hebben, en d'r bij ons gewoon ooit ingezet waren voor de ophanging van een speciaal decorstuk, dus kan je nagaan hoeveel d'r aan R&D door de collega's inzit.
                            --- watt ever you want ---

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5429

maar iemand heeft het fenomeen bedacht.
                              en daarop zijn verschillende slimmerikken geweest die dit hebben uitgebouwd
                              Uit de laatste opmerking blijkt duidelijk dat je niet snapt waar je over praat!
                              Uitbouwen impliceert bekijken, verbeteren, efficienter maken weet ik veel,
                              en plagieren is iets als:
                              - slaafs nabootsen, - nagenoeg volkomen identiek herhalen,
                              - 99% copieren.
                              Wat mij betreft maak je er geen woorden meer aan vuil als je de range van Milos en Prolyte niet echt bekeken hebt.
                              Want jouw argumenten zijn van een algemene constructieve aard
                              en
                              wat mij betreft ging/gaat het juist om de maffiose Milos-mentaliteit.

En als je nou ook eens goed leest wat Kevin voor voorbeelden geeft, misschien snap je het dan.

Comment

Working...