[?]Is er een officielle kleurcodering (of een veel gebruikte) voor de lengte van steels (zoja. welke ?) of heeft iedereen z'n eigen systeem ? (ik doel dus niet op gewicht)
lengtecodering steels
Collapse
X
-
lijkt me vrij onlogisch, want juist bij steels en hijsbanden wil je in één oogopslag kunnen zien wat de maximale belasting is, en de lengte is dan , qua veiligheid van minder belang...Verder zijn de meeste steels bij een bedrijf van dezelfde lengte. Daaraan hangen ze de takel, die de lengte verder varieert.
Je kunt er zelf een bedenken, met gekleurd gaffa, ofzo... -
Beste Hansje,
In Nederland is er onderling een standaard afgesproken op het gebied van codering van steels. Dit is echter nog niet officieel vastgelegd. Een aantal bedrijven (zoals Relight en Flashlight) zijn hier er wel mee bezig.
De gebruikte codering is alsvolgt:
0.5m = grijs
0.75m = oranje
1m = geel
1.5m = blauw
2m = groen
3m = wit
4m = zwart
5m = rood
6m = bruin
8m = paars
Vanaf dit punt begint het rijtje weer opnieuw dus bijv. 10m wordt geel, 20m wordt groen, etc.
Groeten SanderTouren is da bomb!Comment
-
Op stageco gebruiken we een systeem waarbij het oog, de huls en het begin van de kabel een kleurtje krijgen, waarbij het oog per 10m telt, de huls de meters en het begin van de kabel de decimeters.
Zal de juiste kleuren eens opzoeken, maar ik denk dat dit de zelfde zijn als kleurencodering bij weerstanden.
--- watt ever you want ---Comment
-
citaat:Geplaatst door **************
lijkt me vrij onlogisch, want juist bij steels en hijsbanden wil je in één oogopslag kunnen zien wat de maximale belasting is, en de lengte is dan , qua veiligheid van minder belang...Verder zijn de meeste steels bij een bedrijf van dezelfde lengte. Daaraan hangen ze de takel, die de lengte verder varieert.
Je kunt er zelf een bedenken, met gekleurd gaffa, ofzo...
Dat de meeste steels bij een bedrijf van dezelfde lengte zijn is klinkklare onzin. Weet niet bij welk bedrijf jij werkt, maar over het algemeen is dat echt niet het geval. Als je namelijk een bridle wilt maken zal het namelijk regelmatig voorkomen dat je steels met verschillende lengtes nodig hebt.Comment
-
Hallo hansje,
Ik kwam laatst inderdaad zoaites tegen op de website van ARGH
http://www.argh.nl/public/NERS1_001.doc
misschien maakt het je dan wat meer duidelijk.
greetz menno
Comment
-
citaat:Geplaatst door mennobroere
Hallo hansje,
Ik kwam laatst inderdaad zoaites tegen op de website van ARGH
http://www.argh.nl/public/NERS1_001.doc
misschien maakt het je dan wat meer duidelijk.
greetz menno
--- watt ever you want ---Comment
-
Menno en Boogiepimp bedankt. precies wat ik nodig had.
Macgyv, werk jij met 1 lengte steel ?
Lijkt me erg onpraktisch ? Als je dan 1 meter van een spant moet (dus 4 meter van de ander)wat voor bouwwerk krijg je dan ? of doe je alles met lengkettingen ? En als je dan maar 1 soort gebruikt, hoelang is die dan ?Comment
-
Voor 30D gebruik ik meestal 1,20m pick-up- of slangsteels en voor 30V 1,70m, maar idd die zijn niet echt gecodeerd...hmmmm...*-)
Sander HoooooooooiiTouren is da bomb!Comment
-
citaat:Geplaatst door hansje
Menno en Boogiepimp bedankt. precies wat ik nodig had.
Als je dan 1 meter van een spant moet (dus 4 meter van de ander)wat voor bouwwerk krijg je dan ?Comment
-
Al die tussenliggende steelmaten kregen gewoon aan beide zijden een andere kleur:
0,65 zit tussen 0,5 (grijs) en 0,75 (oranje) in,
0,65 is dus grijs+oranje.
Overigens: op een recente vergadering van de ARGH is de kleurcode ietsje aangepast.
Nader bericht volgt.
Trouwens: zo'n kleurcode is niet verplicht hoor. Het is alleen maar rete-handig (voor grotere klussen als je vreemde riggers over de vloer krijgt, of materiaal wil verhuren).
En ..................
Wat hebben steels in ***esnaam te maken met weerstanden?
Niet iedereen in dit vak is een electrotechnicus!
Mogen we ook een paar WTB-ers toelaten en behouden svp?een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxeComment
-
citaat:Geplaatst door rinus bakker
En ..................
Mogen we ook een paar WTB-ers toelaten en behouden svp?--- watt ever you want ---Comment
-
citaat:Geplaatst door Kevin_DM
citaat:Geplaatst door rinus bakker
En ..................
Mogen we ook een paar WTB-ers toelaten en behouden svp?
Wat voor maten hebben jullie dan op voorraad?
Je kan toch standaard lengtes gebruiken?
Sander HooooiiTouren is da bomb!Comment
-
citaat:Geplaatst door BoogiePimp
Waarom zoveel verschillende lengtes??
Wat voor maten hebben jullie dan op voorraad?
Je kan toch standaard lengtes gebruiken?
Sander Hooooii
Bij het hijsen van een dak (dus dmv motors) wordt een vergelijkbaar hijssysteem gebruikt als een groundsupport, met als verschil dat het overlopen van de hijskabel bovenaan gebeurt dmv een katrol, die breed genoeg is om een steel te laten doorlopen, maar niet breed genoeg voor een ketting (reden: meestal worden er 2- of 3-ton motors gebruikt, of zelfs 2 2-ton motors aan elkaar gekoppeld, wat wil zeggen dat er dus ook 2, 3 of zelfs 4 kettingen omhoog gaan). om onze maximale hoogte nog te kunnen bereiken moet de steel aan de andere kant dus net zo lang zijn dat hij juist over de katrol aansluit aan de ketting. uiteraard moet dit een steel zijn van één vaste lengte aangezien je moeilijk een shackle over de katrol kan laten lopen.
Bij het gebruik als stormkabel wordt de steel tussen de steunpalen aan de zijkant getrokken, aan de achterkant en in het dak. Uiteraard zijn dit verschillende lengtes bij elke wijziging van dakhoogte, breedte, lengte en diepte van het podium, waarbovenop er nog tientallen verschillende soorten podia zijn (2-paler, 3-paler, 4-paler, superroof, micro-arch, giant-arch, boogdak etc etc...), dus reken maar uit...--- watt ever you want ---Comment
-
Aha zo! Steel voor een podium bij welk bedrijf ben je werkzaam dan? Gigant ofzow?
Wij gebruiken steel meer voor de rigging bij evenemten en dergelijke en dan is het wel makkelijk om standaard lengtes te hebben en een standaard kleurcodering zodat iedereen ermee kan werken.
Groeten SanderTouren is da bomb!Comment
Comment