Zwarte Primer/Poedercoating tbv. Allu.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rudy Vorstenbosch
    • Jun 2001
    • 1429

Zwarte Primer/Poedercoating tbv. Allu.

Voor een tijdelijke toepassing van een truss carre hebben we de opgave om 10x 3 meter x30D en 4x 90G hoek X30D zwart te maken.

Nu zijn de oplossingen hiervoor ver uiteenlopend.

Iemand ervaring met deze klus en eventueel tips of adressen hiervoor?

Alvast bedankt.
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

ik zou de truss tegen verkoop prijs verhuren, en de zaak zwart schilderen met hamerslag/hammerrite.

kleine stukjes ijzer etc kun je "zwarten" door het roodgloiend te stoken, en dan in de afgewerkte motorolie ONDER dompelen.

Comment

• ronny
      • Dec 2002
      • 2139

ik zie je al een ganse brug van 3m warm stoken en dan onderdompelen in de motorolie. Ook niet bepaald handig.
      niet zagen, gewoon doen!

Comment

• jakobjan
        • Jul 2002
        • 599

Moet de trus tijdelijk Zwart gemaakt worden?????
        Jakob-Jan
        Lightjockey Beta tester
        Freelance Licht tekkie

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

citaat:Geplaatst door ronny

ik zie je al een ganse brug van 3m warm stoken en dan onderdompelen in de motorolie. Ook niet bepaald handig.
          er stond dus kleine stukjes, ...Ik verhuur ook leesbrillen, btw

Comment

• Rudy Vorstenbosch
            • Jun 2001
            • 1429

Hij blijft natuurlijk gewoon zwart.

Comment

• Barthez
              • Dec 2003
              • 256

Ik voorzie over een maandje of 1 / 2 een topic met de vraag of iemand weet hoe je zwarte hammerite van je alu truss afkrijgt []

Goed plan! ...doen we niet!

Comment

• Pieter Huijgen
                • Sep 2003
                • 766

Rudy,

Ik zou de truss pas zwart maken na de installatie ervan. (1 keer meegemaakt dat er reeds
                zwartgespoten truss vervoerd moest worden, t geheel kwam alu kleurig aan
                Truss kan je heel goed zwart spuiten met lakken als dinitrol. Dit is een zwarte carrosserie-
                lak die in een paar minuten droog is, hittebestendig en matzwart.

Als je dit gebruikt op aluminium zonder eerst te ontvetten is het na een tijdje er gewoon
                af te halen. (ik heb een keer de binnenkant van een flightcase zwart gespoten, incl.
                casemaker profiel. Als je over het profiel veegt, neem je in stukken zo de verf er af. Dit kan je natuurlijk ook met bijv. een luchtspuit doen.)

Succes!
                Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• MC Party
                  • Sep 2003
                  • 481

Ik zou het gewoon laten poedercoaten. Is super strak en zo kan het ook na de klus nog gewoon een tijdje mee.

Ik heb bij een serre bouwer gewerkt en daar lieten ze het altijd doen door Jonkman coatings.
                  Voor meer info moet je maar even een mailtje sturen.

Martin
                  Midas verona 400 + KS audio-T12 + BSS DPR fx => i'm lovin' it ! ;-)

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

Hallo Rudy,
                    bij poedercaoten wordt de truss nog wel eens te heet "opgestookt" en dat heeft nadelige invloed op de sterkteeiegenschappen.
                    Ik mee dat 300 graden maximaal toelaatbaar is.
                    En dat is heel wat anders dan het "roodgloeiend"-staal verhaal van Mac. Dat NOOIT (laten) doen!
                    In de laatste wijzingingsvoorstellen voor de Amerikaanse ANSI-truss-norm wordt het grootste gedeelte aan de poedercaoting-temperaturen gewijd.
                    En er zijn nogal wat poedercoaters die er niet al te voorzichtig mee omgaan, of zoals AV al verteld er een potje van maken en je reinste los-bladerende rommel afleveren. Mijn ervaring is dat in elk geval ook.
                    Qua levering "dichttimmeren" met alles wat je hierover van de trussfabrikant te horen of aanbevolen krijgt.
                    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Robert
                      • Aug 2000
                      • 630

citaat:ik zou de truss tegen verkoop prijs verhuren
                      Ik denk niet dat dat erg gemakkelijk zal zijn Gerard :-)

Comment

• som
                        • Nov 2002
                        • 787

dat nagenoeg alle verf van dit soort aluminium weer snel loskomt komt omdat het ganodiseerd is, moet het echt vast; stralen, maar wel met beleid anders is je materiaaldikte kapot en daarmee ook de draagkracht.
                        Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5430

citaat:Geplaatst door som

.....nagenoeg alle verf van dit soort aluminium weer snel loskomt komt omdat het ganodiseerd is, moet het echt vast.....
                          Hallo som,
                          weet je wel wat anodiseren is? [:I]
                          je moet geen dingen beweren waarvan je niet weet waar het over gaat!

met dat nooit te 'ruig' stralen vanwege de wanddiktes heb je natuurlijk wel gelijk, maar ook het stralen op zich gaat echt een brug te ver bij de voorbehandeling voor poedercoaten. [}]
                          (enne: had je geld over ofzo?
                          een truss laten stralen is heel wat lastiger en kost heeeel wat meer dan grote oppervlaktes aan roestig of vuil staal.) [:X]
                          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• DidierB
                            • May 2003
                            • 337

Hmmz, correct me if i'm wrong, maar je kan iets toch laten zwart-anodiseren? En dan zou het echt permanent en slijtvast zijn?

Naar het schijnt doet EML dit met de vliegframes van hun Adamson. Hun trussen zijn gewoon dmv poedercoating zwartgemaakt, en de onze ook.

Groeten,

Beghin Didier
                            Ampli bvba

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

ja, dat kan. Alu is te anodiseren door er meteen na het produceren een folie op te plakken, en tijdens het behanden met een UV-licht te bestralen, waardoor er , voor dat de oxidatielaag ontstaat, een kleur aan te brengen is. Handig voor frontjes, etc, lastig voor truss...

Comment

Working...