Work LW-127 wind-up statief

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Overdrive
    • Feb 2002
    • 717

Work LW-127 wind-up statief

Hallo collega's,

Ik heb sinds kort 2 Work LW-127 wind-up statieven gekocht voor weinig. Er valt nog niet veel over te vinden, maar er werdt mij verteld dat deze 70kg belast mogen worden en dat ze zowel TUV als GS gekeurd zijn. Nu vroeg ik me af waar je dit terug kan zien of ze daadwerkelijk deze keuring hebben doorstaan (op statief, TUV keuring opvragen??) ik heb nl geen idee.
    Zijn er mensen die me meer kunnen vertellen over dit statief, want ik wil er veilig mijn truss op kunnen leggen.
    Oja ik vond dit ook nog:

Daar hebben ze het weer over Duitse keuringen [?] maar geldt dat ook voor de LW-127 want dat is me nog steeds niet helemaal duidelijk en wat houden deze BGV C1 (GUV 6.15) en BGG912 (GUV 66.15) keuringen dan weer in?!
    Alvast bedankt,

Groeten Joost
  • mp3joeri
    • Jan 2002
    • 203

ik heb de LW-130's zijn bijna dezelfde daar staat op zowel de lier als op het statief zelf een keuring met een nummer er op, ik denk dat je dit gewoon kan opvragen bij TUV / GS ofzo.

Waarom wil je er zo zeker van zijn, vertrouw je ze niet ofzo ?

Comment

• Overdrive
      • Feb 2002
      • 717

citaat:Geplaatst door mp3joeri

ik heb de LW-130's zijn bijna dezelfde daar staat op zowel de lier als op het statief zelf een keuring met een nummer er op, ik denk dat je dit gewoon kan opvragen bij TUV / GS ofzo.

Waarom wil je er zo zeker van zijn, vertrouw je ze niet ofzo ?
      Nouja, ik wil er gewoon zeker van zijn dat ze niet zomaar halve wege de avond ineens inzakken. Daarom doe ik eerst ff wat onderzoek voordat ik ze ga bebruiken. Er staat nl niet eens op dat het een LW-127 is. Beetje vaag vond ik...

PS Belast jij de jouwe wel eens op het max draagvermogen?

Groeten Joost

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5429

citaat:Geplaatst door Overdrive
        1. ....dat ze zowel TUV als GS gekeurd zijn. Nu vroeg ik me af waar je dit terug kan zien of ze daadwerkelijk deze keuring hebben doorstaan (op statief, TUV keuring opvragen??)
        2. ... hebben ze het weer over Duitse keuringen [?] maar geldt dat ook voor de LW-127 want dat is me nog steeds niet helemaal duidelijk en wat houden deze BGV C1 (GUV 6.15) en BGG912 (GUV 66.15) keuringen dan weer in?!
        Hallo Joost,

GS betekent 'Geprüfte Sicherheit', en dat is de aanduiding van de TüV wanneer apparaten daar ook daadwerkelijk zijn onderzocht en beproefd.
        Zulke keuringen kosten pakweg 3000,- a 5000,- Euro (per keuring per type statief), dus reken maar dat een fabrikant dan echt wel voor een paarhonderd Euro stickers laat maken om trots te kunnen laten zien dat dat type die TüV-keur heeft. [8D]
        Maar als ze er niet op zitten dan kun je er haast gif op innemen dat het betreffende type niet door de TüV gekeurd (of niet goedgekeurd) is, en dat er misschien maar enkele statieven uit het hele productie-gamma in Duitsland geweest zijn.
        Er zijn overigens allelei soorten van TüV-keuringen, want ze kunnen zijn gebaseerd op:
        a) een keuringsomschrijving van de klant
        zoiets als 'wij willen graag van jullie een schriftelijke bevestiging van het feit dat wij beweren dat op dit statief 70kg gezet kan worden' Als er op die (nieuwe?)
        b) een op schrift vastgelegde norm of brancheregel.
        In deze categorie zitten de BGV C1 (vroeger: VBG70) en die andere - waarvan de naam me niet bekend voorkomt, maar recent is de hele mieterse boel in Duitsland verhervernoemd, dus ik ben weer aardig de bomen in het bos aan het zoeken.
        BGV C1 is de brancheregel die toelaat dat er lasten boven personen worden geheven. De keuring is daarop gebaseerd. Er moet een minimum Veiligheidsfactor van 10, in de hijskabel zitten (snel gerekend de staalkabel mag niet breken onder de 700 kg. Dat lukt al wel bij matige kwaliteit 4mm staalkabeltje.
        En er moeten twee onafhankelijke en automatisch werkende rem- cq. valbeveiligings-voorzieningen zijn. Bijvoorbeeld wormwiel en/of ratelmechaniek en/of automatisch inklikkende pallen en/of pennen op de buizenpakketen.
        VBG 8 is de basale manier en daarbij mogen geen mensen onder last komen tijdens het heffen. Er moet eerst met de hand een valbeveiliging worden aangebracht zoals die buizen-pennen. Pas dan mag je eronder komen. Ik denk dat de BGV(!)912 de opvolger is van de VBG 8, want de meeste windups staan vermeld als gekeurd volgens VBG 8.
        De GUV (Gewerkschaftliche Unfalls Verhütungen) zijn de specifieke regels voor het voorkomen van ongevallen, en die hebben in elke brance een andere inhoud. (Wij hoeven ons niet druk te maken over smeerputten en uitlaatgassen, dus de garage-brancheregels zullen anders luiden, net als in de petrochemie, havens, bakkerijen, ziekenhuizen, of vuurwerkfabrieken. [:I] Er zijn meen ik een dikke 40 GUV's).
        Die GUV's worden ook wel UVV's (Unfall Verhütungs Vorschriften) genoemd. Als je goed bent in Duits kun je die daar zo van de betreffende websites downloaden. Meestal 20 tot 80 kantjes text in pdf.

Jouw LW127's hebben geen enkele vermelding van een TüV keur zie ik net.
        (Meteen dat hele pdf-document uit die link geprint. Daar gaat weer een cartridge , maar het gaat wel in mijn documentatie.)
        Dus: geen mensen eronder laten.
        Waarschijnlijk zijn de buizen geborgd met alleen een 'knop' die een bout op wrijving laat werken, en dat geldt bij de BGV C1 niet als voldoende veilige garantie tegen "abstürtzen". Op zijn best zou je ergens een CE merkteken moeten kunnen vinden, maar de opmerking op pagina twee over BGV-C1, terwijl er verder alleen over VBG 8 wordt gesproken zou in feite al reden kunnen zijn om de fabriek voor de Europese rechter te bengen wegens onjuiste en onvolledige informatie.
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Overdrive
          • Feb 2002
          • 717

En die takel dan, die zal dan dus de meeste last dragen zodra die helemaal omhoog getakeld staat. Ik neem aan dat die bout tegen de dragende buis nooit voldoende zal zijn voor 70kg?!
          citaat:Jouw LW127's hebben geen enkele vermelding van een TüV keur zie ik net.
          Mooi is dat, mij werdt anders vertelt bij aankoop [}], wist ik veel. Now I know....[)]

Bedankt voor je uitleg

Groeten Joost

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5429

Hoi joost,
            Met 'die takel' bedoel je waarschijnlijk het handliertje?
            Het liertje draagt de last plus de wrijving van de buizen onderling en van de kabel op de schijven.
            Breken van de remwerking van de lier of de kabel zelf zal dan leiden tot het vallen van de last.
            En als de truss op twee statieven ligt komt die ander ook geheid naar beneden.
            Overigens heb ik nog eens zitten zoeken en van de 75% regel (bij het heffen van 1 last op 2 werktuigen, dus ook: statieven) zoals als die in Nederland wordt gehanteerd (en in Belgie en Frankrijk zelfs 66%) is in de BGV C1 geen sprake.
            Maar die wrijvingsbout wordt niet als valbeveiliging geaccepteerd.
            Ik heb het idee dat het ook wel onwetendheid van de verkoper kan zijn. We gaan niet altijd van kwade trouw uit.
            Maar je kunt jezelf ook wat verwijten want dit onderwerp (Work statieven) is in het (niet eens zo verre) verleden ook als eens ter sprake gekomen:
            http://www.licht-geluid.nl/forum/top...?TOPIC_ID=4216
            http://www.licht-geluid.nl/forum/top...?TOPIC_ID=6716
            http://www.licht-geluid.nl/forum/top...?TOPIC_ID=6536
            Kortom gebruik altijd eerst de zoekfunktie.

Als ze al door TüV gekeurd zouden zijn is dat misschien geweest of de juiste RAL-kleur zwart was gebruikt.
            Je kunt bij TüV alles laten keuren, tot en met 'de geur van de wind'.
            Als je maar betaalt.
            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Overdrive
              • Feb 2002
              • 717

Ja stom, tuurlijk bedoel ik het 'liertje'!

Ik heb wel degelijk de zoekfunctie gebruikt, en heb dat hele verhaal over die 255-ers ook gelezen, maar ik weet niet of ik me daar zoveel van aan moet trekken want mijn baas (en daarmee ik) gebruiken die dingen al jaren zonder klachten! Verder gaat alles vooral ook om de LW-330 en niet over de serie onder LW-130.
              Ik had gewoon wat vragen over mijn statief specifiek...

Waarom zijn ze dan niet zo slim om ipv dat 'wrijvingsboutje' een soort pin erbij te doen die geheel door de onderste buis gaat, waarop de bovenste buis dan kan steunen als die helemaal is omhoog gedraait??

Ik zal eerst eens even wat opheldering vragen bij dat 'aardige' verkoopmannentje .

Groeten Joost

Comment

• schuimer
                • Jan 2009
                • 8

worden deze statieven nog gemaakt en verkocht? en waar komen ze vandaan? land oid

Comment

• geenstijl21
                  • Jan 2008
                  • 462

Originally posted by schuimer
                  worden deze statieven nog gemaakt en verkocht? en waar komen ze vandaan? land oid
                  Nooit van Google gehoord.... beetje jammer....

Exact Shop ... Dat is exact de shop voor professioneel Licht- en Geluidsapparatuur!!

Niehoff Sound & Light/Productinfo/Work/LW127
                  "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

• PeterZwart
                    • Jan 2008
                    • 402

Equipson
                    Groeten fan 'n gek ut Fryslan

Comment

Working...